X5 (E53) ostamassa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Marduk
    replied
    Originally posted by Surina View Post
    Syyskuu 2002 – Joulukuu 2003 tehdyissä autoissa laatikot porsii(GM 5 vaihteiset.)
    6 vaihteiset kestää.
    No kuinkas toimii laatikot 2000 - elokuu 2002.

Leave a comment:

• Okkim328touring
    replied
    Originally posted by kama View Post
    Joo kun vauhti kasvaa >60km/h niin menee vakioasentoon. Toki tuota vakioasentoa voi säätää esim inpalla jos haluaa madaltaa /korottaa.
    Päädyin sitten sellaiseen yksilöön jossa ilmajousitus on taka-akselilla, kuten tuossa nykyisessä E39:kin. Lopulta valintaan vaikutti se ettei noita täysilmajousitettuja ollut paljon tarjolla. Tässä yksilössä oli maltilliset kilsat ja muuten varusteet kohdillaan. Auto on siis varattu ja nyt sitten on olo kun pikkupojalla aatonaattona...

Leave a comment:

• Limit
    replied
    Originally posted by Mitza View Post
    Olisin ostamassa ensimmäistä X5:sta. Paljon on kyllä ollut E46 ja jopa nelikkonakin alla.

Tämä on siis vuosimallia 2005 joten onko tässä vakiona X-drive, vai onko se pitänyt ottaa varusteena erikseen? Entäpä webasto? Konehuoneessa sellainen näkyy, mutta varustelistassa ei..

Ja jonkinverran olen foorumia lukenut että muutamalla kikalla saa tuosta webastosta tehtyä tavallisen kaukosäätöisen joka lämmittää kabiinin sijaan myös moottoria? Eli mitä tähän tarvitaan? joku retro kitti ebaystä + ohjelmointi?

VIN LX38562
    On joo "x-drive" , ei osteta jälkivarusteena. Olen hiukan erimieltä, mutta sanon että e60 pitäisi siis olla sama, vaikka taitaa tuossa olella vähemmän antureita vetoa tulkkaamassa. Puuhun nousee kuitenkin. Webasto on se vikapesä, mulla on yksi tuossa huoltoa odottamassa ohjainkortteineen. Koko ajan toinen varalla. Parempi olisi, jos ei olisi orginaali. Mutta tämä taas ei ole niin "hienoo", kai. Koodausta vailla, siinä on riskinsä. siitäkin kokemusta. Kädet ristiin kun se toimii, ei saa koskea.

Leave a comment:

• Mitza
    replied
    Olisin ostamassa ensimmäistä X5:sta. Paljon on kyllä ollut E46 ja jopa nelikkonakin alla.

Tämä on siis vuosimallia 2005 joten onko tässä vakiona X-drive, vai onko se pitänyt ottaa varusteena erikseen? Entäpä webasto? Konehuoneessa sellainen näkyy, mutta varustelistassa ei..

Ja jonkinverran olen foorumia lukenut että muutamalla kikalla saa tuosta webastosta tehtyä tavallisen kaukosäätöisen joka lämmittää kabiinin sijaan myös moottoria? Eli mitä tähän tarvitaan? joku retro kitti ebaystä + ohjelmointi?

VIN LX38562

Leave a comment:

• kama
    replied
    Originally posted by Okkim328touring View Post
    Luin tuon dokkarin, eli ymmärsinkö oikein että se alusta on aina vakiokorkeudessa normaaleissa ajonopeuksissa?
    Joo kun vauhti kasvaa >60km/h niin menee vakioasentoon. Toki tuota vakioasentoa voi säätää esim inpalla jos haluaa madaltaa /korottaa.

Leave a comment:

• Okkim328touring
    replied
    Kyllä saa, 3 yksilöä olen nyt saksasta tuolla 2-akselin ilma-alustalla nähnyt. 1 oli edullinen, mutta ilma-alusta oli hajalla ja auto oli muutenkin saanut reakuuron päälleen. Toinen oli pienilla kilsoilla ja kohtuu hintainen, niin menikin kaupaksi alle vuorokaudessa. Ja kolmas on edelleen vaihtoehtona mutta ehkä hiukan liikaa ajettu.

Luin tuon dokkarin, eli ymmärsinkö oikein että se alusta on aina vakiokorkeudessa normaaleissa ajonopeuksissa?

Pari vuotta ja n 60tkm on tullut ilmakelluntaa harrastettua ja ei pahaa sanottavaa. Lepposa kyyti maantiellä, soratiellä ja vähän huonommallakin mettäautotiellä. Maastoonhan tuolla nyt ei oikeasti ole asiaa eli korkeuden säätö on aika turha. Itse käyttänyt vaan silloin kun on traileri perässä niin saa ajosillat vähän suorempaan kun nostaa veturin yläasentoon .
    Ennakoivana huoltona vaihdoin tiivisteet kompuraan, muuten tähän saakka huoltovapaa.

e53 varusteet kannattaa katsoa kokonaisuutena. Itsekin koitin metsästää autoa, jossa sporttipenkit, mutta ei vaan löytynyt matalilla kilsoilla. Sitten kun jätin sen pakkomielteen pois niin löyty yksilö joissa sellaisia varusteita joita ei edes osannut kaivata, esim ilma-alusta, comfort-penkit, lämmitettävä ratti yms.

Ei ole kokemusta e53 DSP hifeistä, mutta suurin etu lienee paremman elementit + subi? ainakin e63 DSP hifi vs e53 Pro hifi on ero kun yöllä ja päivällä. ts. DSP hifeillä on musassa kaikki orkesterin soittimet mukana.
    Tuossa sigun E39ssä on comfortit hieronnalla ja tuuletuksella, E46ssa taas sportit, vaimo on enemmän mieltynyt noihin comfortteihin, itelle aika sama. Toki se hieronta on hieno juttu kun ajaa pitkää matkaa.

Noissa E53ssa DSP hifit tuntuis olevan harvassa, vaikka olis TV sun muut ruksattuna, niin silti ei ole tuota DSPtä. Meillä E39 on DSP ja E46 Harman Cardonit, noista kyllä tuo E39n järjestelmä on huomattavasti parempi.

Nyt oikeastaan pallottelen kahden E53 yksilön välillä, toinen on -05, ajettu ~180tkm, ilma-alustalla ja muutenkin tosi kattavasti varusteltu. Toinen taas -06 ja 145tkm ajettu ja n.500e kalliimpi. Muuten aika vastaavilla varusteilla molemmat, nappanahka sisustat sporteilla, panoraamakatot, grillit myös takana, navit, sporttipaketeilla, jne.

Lähinnä kysymys kuuluu kannattaa valita ilma-alusta kilsojen ja vuosimallin kustannuksella...:think

Leave a comment:

• Okkim328touring
    replied
    Originally posted by jussi_r View Post
    Ilma-alustakokemukset on muista autoista, ja omassa -06 E53:ssa sitä ei ole. Olisi toki saanut olla, kun kerran aikanaan hakusessa oli mahdollisimman voll ja mahdollisimman vähän ajettu, ja onhan puuttuvien varusteiden dissaus hönöjen hommaa. Enivei, vaikka mulla on 20" pallot sekä S226A (sporttijousitus), ei auto tunnu kaipaavan pehmeyttä kulkuun. Mun mielestä ilma-alusta kannattaa ilman muuta ottaa, jos sellainen sattuu olemaan, mutta ei nuo rautajousetkaan autoa pilaa. Ja saattaahan aina jostain löytyä joku jonka mielestä rautajousien huolettomuus on plussaa?

Vaikka tuo mun LX76709 on melko jäntevillä spekseillä, niin ainahan sitä olisi voinut olla vielä tuplalasit, DSP, ilma-alusta, sporttien sijaan komfort-penkit jne. No, mulle merkkasi eniten webasto, xDrive, takapenkkiläisten airbagit ja grillit, panoramakatto ja matalat kilsat. Valintojahan se aina on, kun käytettyä metsästää.
    No meillä on tuossa nykyisessä dieselissä se ilmajousitus taka-akselilla ja siinä se on toiminut täysin ilman vikoja yli 8 vuotta ja 260tkm. Parastahan siinä on se että vaikka kuinka paljon olisi tavaraa kyydissä, on auto aina oikeassa asennossa. Nyt olenkin saanut päähän pinttymän että tulevassa X5ssä tulisi olla tuo ilmajousitus molemmilla akseleilla, niitä yksilöitä on vaan tosi vähän tarjolla.

Nyt olisi yksi auto tarjolla, jossa on ilma-alusta, tuplalasit ja kaikenmaailma kompassit peruutuspeilissä ja ulosvedettävä tavaratilan lattia. Mutta kun kilsoja on jo liki 180tkm, niin pistää se mietityttämään... :think

Leave a comment:

• kama
    replied
    Nyt tarvitsisin todella kokemuspohjaista tietoa tuosta ilma-alustasta. Eli onko sellainen varuste jota kannattaa metsästää? Jos vaan on kokemusta, niin laittakaa kokemuksia puolesta ja vastaan.
    Tuolla perusinfot (Saako tuota EHC2:sta muutes edes dieseliin?):

pari vuotta ja n 60tkm on tullut ilmakelluntaa harrastettua ja ei pahaa sanottavaa. Lepposa kyyti maantiellä, soratiellä ja vähän huonommallakin mettäautotiellä. Maastoonhan tuolla nyt ei oikeasti ole asiaa eli korkeuden säätö on aika turha. Itse käyttänyt vaan silloin kun on traileri perässä niin saa ajosillat vähän suorempaan kun nostaa veturin yläasentoon .
    Ennakoivana huoltona vaihdoin tiivisteet kompuraan, muuten tähän saakka huoltovapaa.

e53 varusteet kannattaa katsoa kokonaisuutena. Itsekin koitin metsästää autoa, jossa sporttipenkit, mutta ei vaan löytynyt matalilla kilsoilla. Sitten kun jätin sen pakkomielteen pois niin löyty yksilö joissa sellaisia varusteita joita ei edes osannut kaivata, esim ilma-alusta, comfort-penkit, lämmitettävä ratti yms.

Ei ole kokemusta e53 DSP hifeistä, mutta suurin etu lienee paremman elementit + subi? ainakin e63 DSP hifi vs e53 Pro hifi on ero kun yöllä ja päivällä. ts. DSP hifeillä on musassa kaikki orkesterin soittimet mukana.

Leave a comment:

• jussi_r
    replied

Nyt tarvitsisin todella kokemuspohjaista tietoa tuosta ilma-alustasta. Eli onko sellainen varuste jota kannattaa metsästää? Jos vaan on kokemusta, niin laittakaa kokemuksia puolesta ja vastaan.
    Ilma-alustakokemukset on muista autoista, ja omassa -06 E53:ssa sitä ei ole. Olisi toki saanut olla, kun kerran aikanaan hakusessa oli mahdollisimman voll ja mahdollisimman vähän ajettu, ja onhan puuttuvien varusteiden dissaus hönöjen hommaa. Enivei, vaikka mulla on 20" pallot sekä S226A (sporttijousitus), ei auto tunnu kaipaavan pehmeyttä kulkuun. Mun mielestä ilma-alusta kannattaa ilman muuta ottaa, jos sellainen sattuu olemaan, mutta ei nuo rautajousetkaan autoa pilaa. Ja saattaahan aina jostain löytyä joku jonka mielestä rautajousien huolettomuus on plussaa?

Vaikka tuo mun LX76709 on melko jäntevillä spekseillä, niin ainahan sitä olisi voinut olla vielä tuplalasit, DSP, ilma-alusta, sporttien sijaan komfort-penkit jne. No, mulle merkkasi eniten webasto, xDrive, takapenkkiläisten airbagit ja grillit, panoramakatto ja matalat kilsat. Valintojahan se aina on, kun käytettyä metsästää.

Leave a comment:

• Okkim328touring
    replied
    Ilmajousituksesta

Originally posted by Clavurion View Post
    Jos korkealle maavaralle ei ole tarvetta, niin pitäisin E61 530xd:tä kyllä kokonaisuutena käytännöllisempänä vaihtoehtona.
    Muutama 530xd farkku on ollutkin tuossa vaihtoehtona, mutta tuntuvat järkevillä kilometreillä olevat menevän Saksassa tosi nopeasti kaupaksi. Ja toisaalta vaimo totesi että on jo asennoitunut meidän seuraavan auton olevan X5...

Originally posted by Clavurion View Post
    Sinällään raudan puolesta samantasoinen järjestelmä. E53:n bassokeskarissa hieman enemmän bassoulottuvuutta. Suurin ongelma mielestäni tuossa E53:ssa on edessä keskiäänielementtien sijoitus kojelaudan päälle aivan tuulilasin juureen. Etuelementtien keskinäinen etäisyysero on suuri, mikä väistämättä aiheuttaa vaihevirhettä eri taajuuksien toistoon. Tämä tekee äänikuvasta epämääräisen.
    Ok, eli ei sitten välttämättä tarvise olla sitä DSP järjestelmää.

Leave a comment:

• Clavurion
    replied
    Jos korkealle maavaralle ei ole tarvetta, niin pitäisin E61 530xd:tä kyllä kokonaisuutena käytännöllisempänä vaihtoehtona.

Mitäs ootte mieltä noista X5sen perus stereoista? E39sissä meillä on 677 - HIFI SYSTEM PROFESSIONAL, mutta noissa X5sissa jota oon kattonu on vaan tää 676 - HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM. Onko iso ero äänen laadussa?
    Sinällään raudan puolesta samantasoinen järjestelmä. E53:n bassokeskarissa hieman enemmän bassoulottuvuutta. Suurin ongelma mielestäni tuossa E53:ssa on edessä keskiäänielementtien sijoitus kojelaudan päälle aivan tuulilasin juureen. Etuelementtien keskinäinen etäisyysero on suuri, mikä väistämättä aiheuttaa vaihevirhettä eri taajuuksien toistoon. Tämä tekee äänikuvasta epämääräisen.

Leave a comment:

• Okkim328touring
    replied
    Originally posted by pasianssi71 View Post
    Mutta asiaan, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon? Heitelkää ajatuksia ilmoille, kaikki joilla on kokemusta noista niin ajatuksia kehiin, meillä kun ei oo koskaa tollasta citimaasturia ollut.

Koirille aika korkea tuo takaluukku jos paljon matkustavat autossa niin saattaa tulla ongelmia, riippuu tietty koirasta.
    Meidän elukkaa joutuu vähäsen takapäästä avittamaan että pääsee kipuamaan tonne x:ään
    Sitten se toinen asia mikä tulee itselle mieleen niin tuo x:ä aiheuttaa riippuvuutta, tosin en tiedä onko tästä mitään haittaa
    Eka kerta kun käväisin x:n ratissa niin tiesin heti tällanen tulee meidän kotiin.
    Miinuksena vois sanoa että iso auto isot kulut verot,vakuutukset ja jos tarvitsee korjata niin helpolla menee rahaa siihenkin, tosin aika vähällä korjaamisella on täällä pärjätty.
    Joo, tota oon miettinyt kanssa että jaksaako varsinkin tuo meidän vanhempi koiruus tuonne hypätä, ikää alkaa olla jo 10v. Tähän toki auttas jos olis ilmajousitettu peli, vois laskea auton alas. Muutenkin vaikuttaa tuo tavaratila pienemmältä E39 toukan takatilaan verrattuna.

Sen olen kyllä jo sisäistänyt että korkeammat kuluthan tuossa väkisinkin on, mutta siihen ei voi paljon vaikuttaa.

Originally posted by buksin-1 View Post
    Kaatuu ihan normaalisti, tuo on vain lisämukavuus/lastausvaruste. Mekanismi on C-pilarissa ja täysin itsenäinen eikä rajoita mitenkään selkänojien kippaamisen.
    Noniin, hyvä tietää tämäkin. Eli ei ole tuosta haittaa, joskaan en näe ko. varustetta kovin tarpeelliseksi.

Mitäs ootte mieltä noista X5sen perus stereoista? E39sissä meillä on 677 - HIFI SYSTEM PROFESSIONAL, mutta noissa X5sissa jota oon kattonu on vaan tää 676 - HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM. Onko iso ero äänen laadussa?

Leave a comment:

• buksin-1
    replied
    Voiko joku vahvistaa että vaikuttaako tuo jotenkin kuljetusominaisuuksiin, siis eikä penkit oikeasti kaadu kokonaan?

Jos näin on niin sittenhän tuota varustetta kannattaa välttää...
    Kaatuu ihan normaalisti, tuo on vain lisämukavuus/lastausvaruste. Mekanismi on C-pilarissa ja täysin itsenäinen eikä rajoita mitenkään selkänojien kippaamisen.

Leave a comment:

• Okkim328touring
    replied
    Originally posted by buksin-1 View Post
    Nappulat on myös c pilareissa. Ja penkit kaatuu myös manuaalisesti.
    Voiko joku vahvistaa että vaikuttaako tuo jotenkin kuljetusominaisuuksiin, siis eikä penkit oikeasti kaadu kokonaan?

Jos näin on niin sittenhän tuota varustetta kannattaa välttää...

Leave a comment:

• buksin-1
    replied
    Originally posted by Oxtar_ View Post
    Takapenkin selkänojan sähkösäätöinen kippi, molemmin puolin napit.
    Penkkihän ei kokonaan tässä mallissa kaadu niinkuin manuaali versiossa. Korjatkaa tämä jos olen väärässä

Nappulat on myös c pilareissa. Ja penkit kaatuu myös manuaalisesti.

Leave a comment:

Working...
X