Z3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • huru-ukko
    replied
    Näissä meillä olleissa/olevassa Z:ssa ovat alla olleet 17",18", ja 19" vanteet.Nykyisessä,joka ehkä ajotyylistä johtuen tai muuten vain kulkee eniten suoraan,on alla 225/40-18" Kumhot joka nurkassa ja pian vaihtuu samankokoiset nastat alle.
    Nämä valmistautumiset mahdollisiin poukkoiluihin meidän "ei-niin-hyvässä-kunnossa-olevilla" teillämme vaatisivat ehkä jonkinlaisen "rokotuksen" ongelmia vastaan. "Rokotuksethan" on hyvä tehdä , kun on vielä terve eikä pahempia lipsahduksia ole päässyt tapahtumaan.
    Mitähän tuohon pakettiin mahtaisi kuulua ?? Olisi mielenkiintoista kuulla syvien rintaäänien kaikuja , jotta tulevaksi talveksi löytyisi hyödyllistä puuhastelua...

    Leave a comment:


  • Puksuttaja
    replied
    Oma zeta alkoi vetelemään urissa todenteolla kun ostin siihen tänä kesänä 17" kesävanteet. Renkaiden leveys ei muuttunut miksikään (225/45R17, ennen 225/50R16). Ratista saa tosiaan pitää kaksin käsin kiinni vähänkään uraisemmalla tiellä. Kaksi viikkoa sitten ostin poikkituen moottoritilaan ja vetely rauhoittui sillä jonkun verran. (menee muutenkin helvetisti paremmin mutkiin, ei puske ollenkaan niin paljoa). Tässä kun talvirenkaat vaihtuu pian niin pitää seurata miltä auto tuntuu, ennen ei ainakaan vedellyt talvinakeilla.

    Leave a comment:


  • huru-ukko
    replied
    Originally posted by very heavy View Post
    renkaat on edessä 235/45 17 takana 245/40 17 vanteet 8"leveät ja takana 9,5" et35 JOS olen oikein tulkinnut,täytyy tosiaan tutkia vielä noi etummaisetkin puslat..ajan kanssa pikku hiljaa.
    Katsos,välillä kannattaa sohaista kusiaispesää,että saa liikehdintää aikaan...
    Nämä näkemykseni ovat osittain vain omiani,osittain pojan kanssa pähkäiltyjä.Toki tässä on vertailupohjaakin,sillä olen näiden juuri täyttyneiden ajokorttivuosien (50v!) aikana omistanutkin yli 200 erilaista autoa ja ajellut viimeiset 5-6 vuotta zetoilla...tai paremminkin:opetellut ajamaan zetalla. Nykyisin tyydyn köröttelemään n. 100km:n päivittäistä työmatkaani säyseästi jonossa mennen tullen - ilman "täytyy-näyttää"-irtiottoja ja näinpä liikennöiden ei tarvitse rattia puristaa eikä yllätysvetoja ilmaannu.
    Mitä tulee erilaisiin zetan käyttäytymishavainnointiin ajelimme poikani kanssa kotia kohti erään vuoden bimmereistä - taisi olla vuosi 2009 - ja itse olin 3,0 coupen ratissa pojan ajellessa 1,8 roadster'illaan. Tulimme Tampereelta etelään ja alkoi sataa railakkaasti.Pojalle kelimuutos ei näyttänyt ajotyyliin vaikuttavan mitään - nuori huimapää kun on ,mutta kylläpä hirvitti katsella,kuinka auto poukkoili kaistanvaihdoissa hurjan näköisesti. Niin,ja auto oli varmasti OK-kunnossa - siitä piti poika alan miehenä huolta..!
    Itse hölmöilin eräässä vaiheessa vaihtaen tuohon z3 coupe'eseen AC Schnitzer'in kilpa-autoperän ja kyllähän "hauki jäi kaislikkoon huuli pyöreänä" , sillä auto todella liikahti,kunhan ote rattiin ei ollut "utareveltto" ja edessä oli vähemmän venäläisten autonkuljetusrekkojen upottamaa asfattia...

    Aivan oikeasti olen pähkäillyt tätä vetelyongelmaa ja luonnollista syytä siihen ?! Varmasti riittävin muutostöin saadaan autosta kuin autosta mahdollisimman helposti hallittava kulkine - ajonautinto,mutta kiinnostaisi kovasti tietää avoimesti kahden puolustajan lisäksi varsinkin zetoista luopuneiden kokemuksia suuntaan tai toiseen ? Sen nyt vielä totean , että tämä uraherkkyys ei saa minua zetasta jossakin muodossa koskaan luopumaan,vaikka lukemattomista autoista vain Ford F100 pickup vm.1958 255-renkaineen veteli yhtä rajusti...
    Joskus käy mielessä,että mitenkähän tämä Z3 toimisi etuvetoisena/nelivetoisena??
    Last edited by huru-ukko; 25-10-2014, 08:49.

    Leave a comment:


  • very heavy
    replied
    renkaat on edessä 235/45 17 takana 245/40 17 vanteet 8"leveät ja takana 9,5" et35 JOS olen oikein tulkinnut,täytyy tosiaan tutkia vielä noi etummaisetkin puslat..ajan kanssa pikku hiljaa.

    Leave a comment:


  • Z3M setä
    replied
    Originally posted by huru-ukko View Post
    ...taitaa vain "muuten vain" vedellä,sillä kyseessä lienee paremminkin tyyppiominaisuus - auto ottaa "vihaisia sivunykäyksiä" silloin,kun sille päälle sattuu?!
    No, voi kai sitä noinkin ajatella jos se lohduttaa.

    Aiempi 2.8 Coupe veteli ostettaessa rajusti kesärenkailla, mutta kapoisemmilla ja korkeammilla talvirenkailla ei lainkaan. Korjaus : eteen alatukivarsien takapuslat uretaaneiksi ja uudet renkaat. Siihen loppui vetely. Ennen tuota piti pitää kaksin käsin ratista sen jälkeen riitti ne kaksi sormea.

    Vanhat renkaat oli ajettu liian pienillä paineilla keskeltä kuopalle jolloin ne ulkoreunat haukkailee uraisella tiellä ja vetelät (vaikka ehjät) orkkispuslat antaa keulan hyökkäillä.

    Nykyinen Z3M ei ole urissa vedellyt alunperinkään mutta nyt kun takapään puslitus/jousitus/iskunvaimennus on terhakoitettu, niin ajossa ei tarvitse jännittää muuta kuin nopeusvalvontaa. Tähänkin kyllä eteen vaihdoin ne alatukivarsien puslat vaikka alkuperäisetkin on kohtuu hyvät.

    Eli voipi olla ominaisuus siinä mielessä että ainakin ne etupään puslat on liian pehmoiset alunperin. Asia korostuu jos alla on sitten alkuperäistä leveämpää/matalampaa rengasta.

    Leave a comment:


  • kama
    replied
    Originally posted by huru-ukko View Post
    Kaikenlaista hokkus-pokkus-temppua saa yrittää,mutta parasta opetella ennakoimaan auton omapäisyyttä pienimmissäkin tieurissa . Tietysti vain harva Z-kansalainen tämän mielipiteen avoimesti hyväksyy ja tarjoaa erilaisia pelastuskeinoja - varmin ehkä autosta luopuminen , mutta sen ratkaisun syyksi sitten taas voi kehittää millaisen legendan tahansa...
    hmm... mä en kyllä tätä allekirjoita.. . ajelin zqp:llä kuitenkin ~5vuotta.
    Tosin ostessa autoon oli muistaakeni juuri vaihdettu mm. oem iskarit ja rengastus + vanteet/et:t on aina about valmistajan speksin mukaiset.
    Kyllä tuolla kaks-sormee-ratilla tuli pääsääntöisesti ajeltua pitkin maanteitä ilman isompia uratutkailua esim normi 800km työreissu pitkitienpiähän ja takas.

    Ja varsinkin talvikelissä tuo oli oikein tasapainoinen auto suorittaa siirtymä reippaasti. e53:kin ihan ok, mutta silti paikoin meinaa itku päästä vs. zqp

    Tähän pakko heittaa eräs anekdootti. Muutama viikko sitten kun oli hirvittävä vesisade ajeltiin jonkin z-harastajan(?) kanssa reipasta matkavauhtia matkakeidas ~mikkeli väli. Mulla oli panzervagenissa cuise päällä, zqp näytti liikkuvan vähän ketterämmin. Kyllä se zqp vaan näyttää upeelta tuolla tienpäällä

    Leave a comment:


  • huru-ukko
    replied
    Originally posted by very heavy View Post
    jatkan tähän monologiani,puslat olikin ok,auton vetely urissa johtunee renkaista..sen kanssa on elettävä.
    ...taitaa vain "muuten vain" vedellä,sillä kyseessä lienee paremminkin tyyppiominaisuus - auto ottaa "vihaisia sivunykäyksiä" silloin,kun sille päälle sattuu?! Tosin totean tämän vain kolmen Z3:sen (Z3 3,0 coupe,Z3 1,8 rodster,ja Z3 2,8 "hamann" coupe) kokemuksien perusteella...
    Sanoisin "vaiettu ominaisuus" , sillä saattaa tämä makea auto silloin tällöin osoittautua työlääksi ajettavaksi - ei ainakaan kaikissa yhteyksissä "ajamisen iloksi"!
    Kaikenlaista hokkus-pokkus-temppua saa yrittää,mutta parasta opetella ennakoimaan auton omapäisyyttä pienimmissäkin tieurissa . Tietysti vain harva Z-kansalainen tämän mielipiteen avoimesti hyväksyy ja tarjoaa erilaisia pelastuskeinoja - varmin ehkä autosta luopuminen , mutta sen ratkaisun syyksi sitten taas voi kehittää millaisen legendan tahansa...

    Leave a comment:


  • very heavy
    replied
    jatkan tähän monologiani,puslat olikin ok,auton vetely urissa johtunee renkaista..sen kanssa on elettävä.

    Leave a comment:


  • very heavy
    replied
    eli ei onnistu kädenkäänteessä perinteisillä backyard metodeilla:-(

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by very heavy View Post
    vaatiiko z3 apurungon puslien vaihto mitään spesiaali työkaluja,tarkotan niitä puslia jotka on takarenkaan etupuolella..on toi termistö vähän hakusessa koettakaa kestää jos tulee jotain "häröä"
    Vaatii ne samat mitä E30/E32/E34. Zetan apurunko=takapalkki on aikalailla samanlainen kuin E30:ssä, mutta erona korin ulkopuolelta(=alta) ruuvattavat pinnapultit kiinnikkeinä niille puslille, kun muissa malleissa ne pultit tulevat korin läpi takapenkin alle, ja ne voi sieltä lyödä ylös/ottaa irti. Tästä johtuen zetassa joutuu apurunkoa tiputtamaan reilusti enemmän että saa työkalut menemään väliin.

    Leave a comment:


  • very heavy
    replied
    vaatiiko z3 apurungon puslien vaihto mitään spesiaali työkaluja,tarkotan niitä puslia jotka on takarenkaan etupuolella..on toi termistö vähän hakusessa koettakaa kestää jos tulee jotain "häröä"

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Oli mulla ainakin torseni 3.0 Coupéssa. Oli pakko silloin ihan itsekin avata kun asiasta niin paljon vääntöä oli. Voin laittaa illalla parit kuvat..
    Tuosta ne lupaamani kuvat, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.


    EDIT: Löytyihän ne näköjään täältä jo aikaisemminkin:

    Leave a comment:


  • hartge e46
    replied
    Originally posted by Z3M setä View Post
    Lukaiseppa tämä ennen kuin laitat uuden pumpun kiinni koska muutoin se tulee rikkoutumaan samalla tavalla : http://www.btcf.fi/forum/showthread....56#post2639656

    Usko tai älä, tankkisi litistyy ja sen takaseinä rikkoo sen mittarin piirilevyn ...
    kiitokset linkistä, tuo ei ole kyllä yhtään pois suljettu juttu. täytyy tutkia millanen järjestelmä tuo huohotuspuoli on..

    Leave a comment:


  • Z3M setä
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    Paljon hienompi taka-akseli noissa setoissa on kuin e36/e46 autoissa.
    Makuasia. Se on periaatteessa E30 taka-akselisto. M-versiossa on vähän järeämpi se taka-akseliston runko johon alatukivarret kiinnittyvät. Aika perustavaraa.
    Etupään tuenta on sitten E36:sta kotoisin.

    No, ehkä yksinkertainen on kaunista.

    Ne Torsen differentiaalit ovat kyllä harvinaisia ja teknisesti hienoja, mutta ajo-ominaisuuksiltaan ne eivät kyllä vedä vertoja vanhalle ja ennustettavalle kitkalukoille.
    Last edited by Z3M setä; 24-09-2014, 16:33.

    Leave a comment:


  • very heavy
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    Tilaa vaan uudet osat sinne, kerran kun jo pyörinyt niin ei toimi kauan.
    joo täytyy ne uusia talven aikana niin ei tartte sit kesällä kirota

    Leave a comment:

Working...
X