Näissä meillä olleissa/olevassa Z:ssa ovat alla olleet 17",18", ja 19" vanteet.Nykyisessä,joka ehkä ajotyylistä johtuen tai muuten vain kulkee eniten suoraan,on alla 225/40-18" Kumhot joka nurkassa ja pian vaihtuu samankokoiset nastat alle.
Nämä valmistautumiset mahdollisiin poukkoiluihin meidän "ei-niin-hyvässä-kunnossa-olevilla" teillämme vaatisivat ehkä jonkinlaisen "rokotuksen" ongelmia vastaan. "Rokotuksethan" on hyvä tehdä , kun on vielä terve eikä pahempia lipsahduksia ole päässyt tapahtumaan.
Mitähän tuohon pakettiin mahtaisi kuulua ?? Olisi mielenkiintoista kuulla syvien rintaäänien kaikuja , jotta tulevaksi talveksi löytyisi hyödyllistä puuhastelua...
Z3 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oma zeta alkoi vetelemään urissa todenteolla kun ostin siihen tänä kesänä 17" kesävanteet. Renkaiden leveys ei muuttunut miksikään (225/45R17, ennen 225/50R16). Ratista saa tosiaan pitää kaksin käsin kiinni vähänkään uraisemmalla tiellä. Kaksi viikkoa sitten ostin poikkituen moottoritilaan ja vetely rauhoittui sillä jonkun verran. (menee muutenkin helvetisti paremmin mutkiin, ei puske ollenkaan niin paljoa). Tässä kun talvirenkaat vaihtuu pian niin pitää seurata miltä auto tuntuu, ennen ei ainakaan vedellyt talvinakeilla.
Leave a comment:
-
Originally posted by very heavy View Postrenkaat on edessä 235/45 17 takana 245/40 17 vanteet 8"leveät ja takana 9,5" et35 JOS olen oikein tulkinnut,täytyy tosiaan tutkia vielä noi etummaisetkin puslat..ajan kanssa pikku hiljaa.
Nämä näkemykseni ovat osittain vain omiani,osittain pojan kanssa pähkäiltyjä.Toki tässä on vertailupohjaakin,sillä olen näiden juuri täyttyneiden ajokorttivuosien (50v!) aikana omistanutkin yli 200 erilaista autoa ja ajellut viimeiset 5-6 vuotta zetoilla...tai paremminkin:opetellut ajamaan zetalla. Nykyisin tyydyn köröttelemään n. 100km:n päivittäistä työmatkaani säyseästi jonossa mennen tullen - ilman "täytyy-näyttää"-irtiottoja ja näinpä liikennöiden ei tarvitse rattia puristaa eikä yllätysvetoja ilmaannu.
Mitä tulee erilaisiin zetan käyttäytymishavainnointiin ajelimme poikani kanssa kotia kohti erään vuoden bimmereistä - taisi olla vuosi 2009 - ja itse olin 3,0 coupen ratissa pojan ajellessa 1,8 roadster'illaan. Tulimme Tampereelta etelään ja alkoi sataa railakkaasti.Pojalle kelimuutos ei näyttänyt ajotyyliin vaikuttavan mitään - nuori huimapää kun on ,mutta kylläpä hirvitti katsella,kuinka auto poukkoili kaistanvaihdoissa hurjan näköisesti. Niin,ja auto oli varmasti OK-kunnossa - siitä piti poika alan miehenä huolta..!
Itse hölmöilin eräässä vaiheessa vaihtaen tuohon z3 coupe'eseen AC Schnitzer'in kilpa-autoperän ja kyllähän "hauki jäi kaislikkoon huuli pyöreänä" , sillä auto todella liikahti,kunhan ote rattiin ei ollut "utareveltto" ja edessä oli vähemmän venäläisten autonkuljetusrekkojen upottamaa asfattia...
Aivan oikeasti olen pähkäillyt tätä vetelyongelmaa ja luonnollista syytä siihen ?! Varmasti riittävin muutostöin saadaan autosta kuin autosta mahdollisimman helposti hallittava kulkine - ajonautinto,mutta kiinnostaisi kovasti tietää avoimesti kahden puolustajan lisäksi varsinkin zetoista luopuneiden kokemuksia suuntaan tai toiseen ? Sen nyt vielä totean , että tämä uraherkkyys ei saa minua zetasta jossakin muodossa koskaan luopumaan,vaikka lukemattomista autoista vain Ford F100 pickup vm.1958 255-renkaineen veteli yhtä rajusti...
Joskus käy mielessä,että mitenkähän tämä Z3 toimisi etuvetoisena/nelivetoisena??Last edited by huru-ukko; 25-10-2014, 08:49.
Leave a comment:
-
renkaat on edessä 235/45 17 takana 245/40 17 vanteet 8"leveät ja takana 9,5" et35 JOS olen oikein tulkinnut,täytyy tosiaan tutkia vielä noi etummaisetkin puslat..ajan kanssa pikku hiljaa.
Leave a comment:
-
Originally posted by huru-ukko View Post...taitaa vain "muuten vain" vedellä,sillä kyseessä lienee paremminkin tyyppiominaisuus - auto ottaa "vihaisia sivunykäyksiä" silloin,kun sille päälle sattuu?!
Aiempi 2.8 Coupe veteli ostettaessa rajusti kesärenkailla, mutta kapoisemmilla ja korkeammilla talvirenkailla ei lainkaan. Korjaus : eteen alatukivarsien takapuslat uretaaneiksi ja uudet renkaat. Siihen loppui vetely. Ennen tuota piti pitää kaksin käsin ratista sen jälkeen riitti ne kaksi sormea.
Vanhat renkaat oli ajettu liian pienillä paineilla keskeltä kuopalle jolloin ne ulkoreunat haukkailee uraisella tiellä ja vetelät (vaikka ehjät) orkkispuslat antaa keulan hyökkäillä.
Nykyinen Z3M ei ole urissa vedellyt alunperinkään mutta nyt kun takapään puslitus/jousitus/iskunvaimennus on terhakoitettu, niin ajossa ei tarvitse jännittää muuta kuin nopeusvalvontaa. Tähänkin kyllä eteen vaihdoin ne alatukivarsien puslat vaikka alkuperäisetkin on kohtuu hyvät.
Eli voipi olla ominaisuus siinä mielessä että ainakin ne etupään puslat on liian pehmoiset alunperin. Asia korostuu jos alla on sitten alkuperäistä leveämpää/matalampaa rengasta.
Leave a comment:
-
Originally posted by huru-ukko View PostKaikenlaista hokkus-pokkus-temppua saa yrittää,mutta parasta opetella ennakoimaan auton omapäisyyttä pienimmissäkin tieurissa . Tietysti vain harva Z-kansalainen tämän mielipiteen avoimesti hyväksyy ja tarjoaa erilaisia pelastuskeinoja - varmin ehkä autosta luopuminen , mutta sen ratkaisun syyksi sitten taas voi kehittää millaisen legendan tahansa...
Tosin ostessa autoon oli muistaakeni juuri vaihdettu mm. oem iskarit ja rengastus + vanteet/et:t on aina about valmistajan speksin mukaiset.
Kyllä tuolla kaks-sormee-ratilla tuli pääsääntöisesti ajeltua pitkin maanteitä ilman isompia uratutkailua esim normi 800km työreissu pitkitienpiähän ja takas.
Ja varsinkin talvikelissä tuo oli oikein tasapainoinen auto suorittaa siirtymä reippaasti. e53:kin ihan ok, mutta silti paikoin meinaa itku päästä vs. zqp
Tähän pakko heittaa eräs anekdootti. Muutama viikko sitten kun oli hirvittävä vesisade ajeltiin jonkin z-harastajan(?) kanssa reipasta matkavauhtia matkakeidas ~mikkeli väli. Mulla oli panzervagenissa cuise päällä, zqp näytti liikkuvan vähän ketterämmin. Kyllä se zqp vaan näyttää upeelta tuolla tienpäällä
Leave a comment:
-
Originally posted by very heavy View Postjatkan tähän monologiani,puslat olikin ok,auton vetely urissa johtunee renkaista..sen kanssa on elettävä.
Sanoisin "vaiettu ominaisuus" , sillä saattaa tämä makea auto silloin tällöin osoittautua työlääksi ajettavaksi - ei ainakaan kaikissa yhteyksissä "ajamisen iloksi"!
Kaikenlaista hokkus-pokkus-temppua saa yrittää,mutta parasta opetella ennakoimaan auton omapäisyyttä pienimmissäkin tieurissa . Tietysti vain harva Z-kansalainen tämän mielipiteen avoimesti hyväksyy ja tarjoaa erilaisia pelastuskeinoja - varmin ehkä autosta luopuminen , mutta sen ratkaisun syyksi sitten taas voi kehittää millaisen legendan tahansa...
Leave a comment:
-
jatkan tähän monologiani,puslat olikin ok,auton vetely urissa johtunee renkaista..sen kanssa on elettävä.
Leave a comment:
-
eli ei onnistu kädenkäänteessä perinteisillä backyard metodeilla:-(
Leave a comment:
-
Originally posted by very heavy View Postvaatiiko z3 apurungon puslien vaihto mitään spesiaali työkaluja,tarkotan niitä puslia jotka on takarenkaan etupuolella..on toi termistö vähän hakusessa koettakaa kestää jos tulee jotain "häröä"
Leave a comment:
-
vaatiiko z3 apurungon puslien vaihto mitään spesiaali työkaluja,tarkotan niitä puslia jotka on takarenkaan etupuolella..on toi termistö vähän hakusessa koettakaa kestää jos tulee jotain "häröä"
Leave a comment:
-
Originally posted by Supra^ View PostOli mulla ainakin torseni 3.0 Coupéssa. Oli pakko silloin ihan itsekin avata kun asiasta niin paljon vääntöä oli. Voin laittaa illalla parit kuvat..
EDIT: Löytyihän ne näköjään täältä jo aikaisemminkin:
Leave a comment:
-
Originally posted by Z3M setä View PostLukaiseppa tämä ennen kuin laitat uuden pumpun kiinni koska muutoin se tulee rikkoutumaan samalla tavalla : http://www.btcf.fi/forum/showthread....56#post2639656
Usko tai älä, tankkisi litistyy ja sen takaseinä rikkoo sen mittarin piirilevyn ...
Leave a comment:
-
Originally posted by Rocla View PostPaljon hienompi taka-akseli noissa setoissa on kuin e36/e46 autoissa.
Etupään tuenta on sitten E36:sta kotoisin.
No, ehkä yksinkertainen on kaunista.
Ne Torsen differentiaalit ovat kyllä harvinaisia ja teknisesti hienoja, mutta ajo-ominaisuuksiltaan ne eivät kyllä vedä vertoja vanhalle ja ennustettavalle kitkalukoille.Last edited by Z3M setä; 24-09-2014, 16:33.
Leave a comment:
-
Originally posted by JJT View PostTilaa vaan uudet osat sinne, kerran kun jo pyörinyt niin ei toimi kauan.
Leave a comment:
Leave a comment: