Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    #61
    Sain omankin M50nv speeduinon kasattua (vielä vakio vaparikone, pl plenumi-imusarja). Pohjana tuo pazi88 kartta, jolla koneen saa puolilämpöisenä käyntiin ~30% kaasulla ja kaasua kun pitää tuossa, niin käy ~500rpm vaivaisesti, tuskin kaikilla. Kokeiltu tähän mennessä VE ja sytkää muuttaa suht reilustikin, ei isoa vaikutusta ja hakuammuntaahan tämä näin on. Anturien signaalit näkyy tulevan ok.

    Sytkälamppua ja laajakaistaa laitettava tilaukseen seuraavaksi.. Puolatkin vielä uusimatta, mutta tuskin tämä ongelma siitä on kun vakioboksilla toimii ok.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11092
      • Oulu

      #62
      Originally posted by Dille_ View Post
      Kyllä vain ja näyttäähän nuo muutenkin menevän ellei tunerstudio erikseen käske käyttämään sammuksissa.

      Nokkapyörää lampulla ammuin, eihän se kovin tarkkaa dataa tuo mutta sen verran että paljon liian aikasin väläyttää. En jaksais uskoa että mulla olis jako n. 4-6 hammasta pielessä, muutamaan kertaan sekin on tullu vilkastua uusiksi.
      Kyllä se trigger angle muuttaa sitä kun käyttää kunnolla virrat välissä pois. Sillä lampullahan se on katottava ja säädettävä se kohdalleen.

      Originally posted by muuris View Post
      Sain omankin M50nv speeduinon kasattua (vielä vakio vaparikone, pl plenumi-imusarja). Pohjana tuo pazi88 kartta, jolla koneen saa puolilämpöisenä käyntiin ~30% kaasulla ja kaasua kun pitää tuossa, niin käy ~500rpm vaivaisesti, tuskin kaikilla. Kokeiltu tähän mennessä VE ja sytkää muuttaa suht reilustikin, ei isoa vaikutusta ja hakuammuntaahan tämä näin on. Anturien signaalit näkyy tulevan ok.

      Sytkälamppua ja laajakaistaa laitettava tilaukseen seuraavaksi.. Puolatkin vielä uusimatta, mutta tuskin tämä ongelma siitä on kun vakioboksilla toimii ok.
      Katos että kaikki puolat sytyttää ja suuttimet ruiskuttaa. Muutaman kerran itelläkin käyny moka että joka jumpperi on epähuomiossa väärin, niin ei käykkään kuin viidellä.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        #63
        Originally posted by Pazi88 View Post
        Katos että kaikki puolat sytyttää ja suuttimet ruiskuttaa. Muutaman kerran itelläkin käyny moka että joka jumpperi on epähuomiossa väärin, niin ei käykkään kuin viidellä.
        Ei näyttäs olleen tässä syy, katsoin moneen kertaan jumpperit ennen autossa kokeilua ja vielä nyt uudestaan, oikein on. Mittailin boksi irrallaan sytkäkivien ja suutindriverien yhteydet toisiinsa ja johtosarjan pinneihin noiden paritusten mukaan. Joku muu nyt mättää. Toki autossa vielä testattava.
        Last edited by muuris; 08-07-2019, 17:16.
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          #64
          Originally posted by muuris View Post
          Joku muu nyt mättää. Toki autossa vielä testattava.
          Onhan uusin koodi? Olethan laskenut req-fuel arvon laskurilla? Se pazin starttiasetuksissa oleva on isommille suuttimille kun vakioille ja afr on re85:lle. Vakioilla suuttimilla bensalla (=AFR 14.5 95e:lle) req fuel on luokkaa 14-16ms.

          Ps. mun kasaama motronic-speeduino M50TU-koneeseen oli avaimesta käyntiin kaikilla pytyillä. Kasasin vr-muunninpiirinkin itse...
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            #65
            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            Onhan uusin koodi? Olethan laskenut req-fuel arvon laskurilla? Se pazin starttiasetuksissa oleva on isommille suuttimille kun vakioille ja afr on re85:lle. Vakioilla suuttimilla bensalla (=AFR 14.5 95e:lle) req fuel on luokkaa 14-16ms.

            Ps. mun kasaama motronic-speeduino M50TU-koneeseen oli avaimesta käyntiin kaikilla pytyillä. Kasasin vr-muunninpiirinkin itse...
            Kokeiltu 201903 ja 201905 koodeilla, tai lähinnä näistä vanhemmalla kun en vielä jaksanut kaikkia parametreja naputella tyhjään projektiin. Tuo pohjakartan lataus uusimpaan aiheuttaa muutaman arrayn herjan liittyen uusiin kylmäkäynn.ominaisuuksiin, kävin kaikki perusasetukset tuon jälkeen läpi mutta syystä tai toisesta startatessa uusimmalla suuttimien duty pysyy nollilla eikä suuttimien leditkään vilku. 201903 tätä ongelmaa ei joten sillä menty nyt aluksi.
            Req fuel on laskettu 2490cc, 190cc ja bensan mukaan, suuttimien korjauskertoimet laitettu, anturien kalibroinnit katsottu ja lukemat näyttää järkeviltä.
            Last edited by muuris; 08-07-2019, 17:53.
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              #66
              Speeduinostahan saa testitilankin päälle, jolla saa ajettua suutin- ja sytkälähtöjä 50% pulssilla. Ei vaan kannata olla puolat kiinni jos kokeilee, nousee muuten savu. Puolan töpseliin pitää laittaa testiä varten ledi ja ledillä oltava etuvastus. Silloin saa selville että ohjaukset pelaa.
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                #67
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Speeduinostahan saa testitilankin päälle, jolla saa ajettua suutin- ja sytkälähtöjä 50% pulssilla. Ei vaan kannata olla puolat kiinni jos kokeilee, nousee muuten savu. Puolan töpseliin pitää laittaa testiä varten ledi ja ledillä oltava etuvastus. Silloin saa selville että ohjaukset pelaa.
                Kätevä toiminto tuo hw-testitila. Kaikki näyttäs toimivan per kanava (1-6, 2-5, 3-4). Testiin sopivia etuvastuksellisia "12v" ledejä tullut joskus hankittua muita projekteja varten.

                Tutkinta jatkuu, hyviä vinkkejä tullut ja uudetkin tervetulleita Kipinäpuolella tuo vika vaikuttas bensan hajusta päätellen olevan..
                Attached Files
                Last edited by muuris; 09-07-2019, 12:27.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  #68
                  Originally posted by muuris View Post

                  Tutkinta jatkuu
                  Pistä msq-tiedosto jakoon? Paljonko oot laittanu triggerikulmaksi?
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11092
                    • Oulu

                    #69
                    Toimiihan kaikki anturitiedot oikein? Imuilman ja koneen lämpö, tps ja akkujännite? Jos joku noista heittää häränpyllyä, niin äkkiä ruiskutusaika on mitä sattuu ja voi käydä huonosti. Ja toki req. fuelit ja suutinparametrit pitää olla kohdillaan. Käykö kone kunnolla jollain muulla ecu:lla? Et onko jotain muuta vikaa mahdollisesti piilossa :think


                    BTW täältä löytyy raspberryllä pyörivä SD kortti logger speeduinolle: https://github.com/ric355/SpeedyLogger

                    Vielä ihan alpha vaiheessa, mut pitäs tuosta kehittyä eteenpäin niin että jossain vaiheessa mukaan voi kytkeä näytön lisämittareita yms. varten.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      #70
                      Triggerikulma 276 (ATDC). Msq.

                      Kone ollut mulla ajossa muutama tkm kahdellakin eri M50 boksilla, nyt speeduinolla testailujen välissä oon -403 boksilla poltellut ylimääräisiä bensoja koneesta pois. Itse koneessa/johtosarjassa ei siten tiedossa olevaa vikaa, lähtee vakioboksilla heti käyntiin.

                      Kaikki analogiat ja skaalaukset toimii, koneen ja imuilman lämmöt yön jälkeen asteen erolla toisiinsa ja todelliseen. Koneen lämpö näyttää nousevan oikeaksi (kun vakio boksilla ajaa lämpimäksi). Jännite on oikein yleismittariin verraten myös 0,1 V tarkkuudella. Startatessa näyttää 200-300rpm koneen nopeudeksi akun varaustilasta riippuen.

                      Btw tuo plenumi-imari tekee sen että lämpimällä koneella seisomisen jälkeen imulämpö on ~30°C todellista enemmän. Anturi sen pohjassa ns vakiopaikalla. Tämä nyt ei kylmänä starttaukseen vaikuta kylläkään..
                      Last edited by muuris; 10-07-2019, 01:53.
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • Dille_
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2010
                        • 226
                        • Järvenpää

                        #71
                        Originally posted by muuris View Post
                        Triggerikulma 276 (ATDC)..

                        Omassa m20:ssä nyt pienen laskeskelun jälkeen käytössä tuo sama, vaikka netin mukaan tässä koneessa useimmat käyttää muutaman hampaan aikasempaa. Noh liekkö laskutavat sitten eri, tai jonkinlaista laatuvaihtelua ykk merkeissä / anturin kiinnityksessä, noh eipä enää edes kuulu aiheeseenkaan.

                        Mutta itse en edelleenkään yrityksistä huolimatta saa käyntiin, lampulla sytyttelee nyt sinne minne pitää ja polttoainettakin tulee, jakokin on oikein. Firmis päivitetty. :think e85. Primingia 0-10ms. Gamma enrichment vetää sen 255%, testasin vähän vähemmälläkin mutta ei juuta eikä jaata.
                        E30 -90 M20 Turbo
                        sigpic

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11092
                          • Oulu

                          #72
                          Teillä joilla oli ongelmia käyntiinlähdön lanssa, niin kokeilkaapa muuttaa vaikka ruiskutuksen päättymiskulmaksi jotain muuta mitä siinä on. Tossa itse ihmettelin yhden käynnistymättömyyttä, niin kun muutti 355->1 niin alko rokkaamaan.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Dille_
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2010
                            • 226
                            • Järvenpää

                            #73
                            Ei auttanut sekään ainakaan täälä..
                            Paljon muilla e85 miehillä näyttää pulse width startatessa?
                            Ite en saa ainakaan nousemaan kun max 3ms sitä (miksi? ..) Olikohan aivan väärä muistikuva että sais käydä vähän ylempänä? Kyllähän se silloin tällöin muka vähän lupailee mutta ei nyt lähelläkään käynnistymistä. Saako vain liika vähän ainetta nyt

                            600cc ev14 suuttimet on.
                            E30 -90 M20 Turbo
                            sigpic

                            Comment

                            • 8DOM8
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2010
                              • 53
                              • Vantaa

                              #74
                              Originally posted by Dille_ View Post
                              Ei auttanut sekään ainakaan täälä..
                              Paljon muilla e85 miehillä näyttää pulse width startatessa?
                              Ite en saa ainakaan nousemaan kun max 3ms sitä (miksi? ..) Olikohan aivan väärä muistikuva että sais käydä vähän ylempänä? Kyllähän se silloin tällöin muka vähän lupailee mutta ei nyt lähelläkään käynnistymistä. Saako vain liika vähän ainetta nyt

                              600cc ev14 suuttimet on.
                              Mulla on 1 ruiskutuskerta per moottorin sykli ja 7ms pulse width startatessa.
                              M52B20 moottori ja 875cc dekat. Eli varmaan liian vähän soppaa sulla?

                              Tulpat mulla kastui 9ms ja 2 ruiskutuskertaa per moottorin sykli kun oli jäänyt vahingossa suuttimien koko korjaamatta ja req fuel oli aivan liian iso.

                              Lisää vaan cranking enrichmentiä tai VE-taulusta nostaa niitä soluja joita käytetään startatessa kunnes alkaa rykimään. Ehkä vähän väärä tapa, mutta pulssinleveyden pitäis kasvaa.

                              edit: ja tosiaan jos ei mitään järkevää tapahdu niin ota tulpat irti välissä ja katso ovat täysin kastuneet, sillon ei varmasti sytytä
                              Last edited by 8DOM8; 14-07-2019, 14:15.

                              Comment

                              • Dille_
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2010
                                • 226
                                • Järvenpää

                                #75
                                Näköjään tuo multiply ve value by map baro ratio piti ottaa pois käytöstä. Samalla nostin kartan alusta n. VE 40 —->65 niin alko tulla jotain 5.7ms.
                                Rupes vähän paremmin lupailemaankin mut aika paljon vaan sytyttää vastaan tai sit paukahtaa putkeen. Tarvii hommata joku ystävä sahaamaan että pääsee lampulla tarkistelee tota trigger anglea vielä..
                                E30 -90 M20 Turbo
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎