Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    Pari tuhatta km ajeltu Speeduinolla, vakio M50B25 suuttimet auttamattomasti loppui kesken etanolille täysin siirtyessä ja nyt on 627cc (@3bar ja 677cc@3,5bar) EV14 (0280158123) paikallaan. Pohjalla tuo säätö millä nyt ajeltu vakio suuttimilla, deadtimeja noille EV14 ei oikein Boschin dokkareista löydy, pitänee koettaa kokeellisesti määrittää mutta aluksi heitin MS4x -sivun antamista arvoista skaalaillen 1,0ms opening time-arvon ja kertoimet niin että 12,7V:llä 100% ja 8,6V:llä 253%. Req_fuel on muutettu 6,2.

    Auto käynnistyy mutta käy rumasti täristäen ja hiton paksulla (afr 10 bensan asteikolla) ja kysymys kuuluukin voiko nuo arvatut suutinparametrit olla noin pahasti metsässä vai mättääköhän jokin mekaanisesti? IAT anturin piuha katkesi liittimen juuresta suuttimien vaihdon yhteydessä, ennen kuin ehtii korjata laitoin testiä varten IAT density kertoimet vakioksi tämänhetkisen ulkolämmön mukaan. Pitänee koodista tsekata vaikuttaako tuo anturitieto muualle, ymmärtääkseni ei.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • 8DOM8
      Bimmer Rookie
      • Nov 2010
      • 53
      • Vantaa

      Originally posted by muuris View Post
      Pari tuhatta km ajeltu Speeduinolla, vakio M50B25 suuttimet auttamattomasti loppui kesken etanolille täysin siirtyessä ja nyt on 627cc (@3bar ja 677cc@3,5bar) EV14 (0280158123) paikallaan. Pohjalla tuo säätö millä nyt ajeltu vakio suuttimilla, deadtimeja noille EV14 ei oikein Boschin dokkareista löydy, pitänee koettaa kokeellisesti määrittää mutta aluksi heitin MS4x -sivun antamista arvoista skaalaillen 1,0ms opening time-arvon ja kertoimet niin että 12,7V:llä 100% ja 8,6V:llä 253%. Req_fuel on muutettu 6,2.

      Auto käynnistyy mutta käy rumasti täristäen ja hiton paksulla (afr 10 bensan asteikolla) ja kysymys kuuluukin voiko nuo arvatut suutinparametrit olla noin pahasti metsässä vai mättääköhän jokin mekaanisesti? IAT anturin piuha katkesi liittimen juuresta suuttimien vaihdon yhteydessä, ennen kuin ehtii korjata laitoin testiä varten IAT density kertoimet vakioksi tämänhetkisen ulkolämmön mukaan. Pitänee koodista tsekata vaikuttaako tuo anturitieto muualle, ymmärtääkseni ei.
      Eiköhän kyse ole vaan siitä että saa liikaa soppaa. Mun ymmärtääkseni injector deadtime vaan lisätään kokonaispulssinleveyteen jonka speeduino laskee ottaen huomioon muut parametrit. Eli jos req. fuel säätämällä saat tyhjäkäynnin järkeviin lukuihin niin kaiken pitäisi olla taas kunnossa.
      Tai vaihtoehtoisesti vaan VE-karttaa korjaamalla?

      edit: Tuli myös mieleen että kuinka paljon on pulse width tyhjäkäynnillä ja kuinka monta squirts / engine cycle? Esim 880cc boscheja ohjatessa 1.220ms oli minimi tyhjäkäynnillä mikä oli vielä säädettävissä, kun deadtime on 1.00 ms luokkaa. Tällöin suuttimen aukioloajaksi jää 0.220ms. Jos sen alle meni niin rupes käymään ihan miten sattuu.

      Originally posted by 8DOM8 View Post
      Ookeii, en ole siis kokeillut nostaa ennakkoja. Olisko siellä jotain 22° 0.5bar ja 19° 1 bar. Ja rötääminen alkaa siinä heti puolen barin jälkeen
      Vastaan tässä omaan kommenttiini, eli ennakkoja nostettu 19° 1 bar -> 23° 1 bar ja toimii kaasu pohjassa nätisti. Tulpat on myös vaihdettu BKR8EIX jotka ilmeisesti oli myös Pasilla käytössä jossain M52 turbossa. Nää tulpat tuntuis toimivan parhaiten niistä mitä olen kokeillut omassa M52B20 motissa.
      Last edited by 8DOM8; 11-10-2019, 21:14.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        Originally posted by muuris View Post
        Pari tuhatta km ajeltu Speeduinolla, vakio M50B25 suuttimet auttamattomasti loppui kesken etanolille täysin siirtyessä ja nyt on 627cc (@3bar ja 677cc@3,5bar) EV14 (0280158123) paikallaan. Pohjalla tuo säätö millä nyt ajeltu vakio suuttimilla, deadtimeja noille EV14 ei oikein Boschin dokkareista löydy, pitänee koettaa kokeellisesti määrittää mutta aluksi heitin MS4x -sivun antamista arvoista skaalaillen 1,0ms opening time-arvon ja kertoimet niin että 12,7V:llä 100% ja 8,6V:llä 253%. Req_fuel on muutettu 6,2.

        Auto käynnistyy mutta käy rumasti täristäen ja hiton paksulla (afr 10 bensan asteikolla) ja kysymys kuuluukin voiko nuo arvatut suutinparametrit olla noin pahasti metsässä vai mättääköhän jokin mekaanisesti? IAT anturin piuha katkesi liittimen juuresta suuttimien vaihdon yhteydessä, ennen kuin ehtii korjata laitoin testiä varten IAT density kertoimet vakioksi tämänhetkisen ulkolämmön mukaan. Pitänee koodista tsekata vaikuttaako tuo anturitieto muualle, ymmärtääkseni ei.
        Itse veikkaisin, että edelleen vaatii säätöä. Melkoinen muutos sulla suuttimissa (166cc-> 627cc), eli melkein neljä kertaa isommat. Jos ennen suuttimen vaihtoa toimi kuten kuuluu, niin eiköhän tuo ole vaan säätöä vailla.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          Itse itselle vastaten, IAT vaikuttaa toki IAT retardiin myös mutta oletusarvoilla vasta isommilla imulämmöllä. Ei kuitenkaan muualle.

          Originally posted by 8DOM8 View Post
          Eiköhän kyse ole vaan siitä että saa liikaa soppaa. Mun ymmärtääkseni injector deadtime vaan lisätään kokonaispulssinleveyteen jonka speeduino laskee ottaen huomioon muut parametrit. Eli jos req. fuel säätämällä saat tyhjäkäynnin järkeviin lukuihin niin kaiken pitäisi olla taas kunnossa.
          Tai vaihtoehtoisesti vaan VE-karttaa korjaamalla?

          edit: Tuli myös mieleen että kuinka paljon on pulse width tyhjäkäynnillä ja kuinka monta squirts / engine cycle? Esim 880cc boscheja ohjatessa 1.220ms oli minimi tyhjäkäynnillä mikä oli vielä säädettävissä, kun deadtime on 1.00 ms luokkaa. Tällöin suuttimen aukioloajaksi jää 0.220ms. Jos sen alle meni niin rupes käymään ihan miten sattuu.
          Juu, pw laskentakaavassa se deadtime lisätään lopuksi lasketun pulssinleveyden päälle. Req fuel on tässä suuttimien muutoksessa pudonnut 22.2 -> 6.2 mikä periaatteessa pitäis kompensoida pw kohdalleen jos deadtimet on lähtötilanteessa ja nyt olleet just eikä melkeen. Teoria ei taas ole käytäntö..Nyt logeja katsoessa, onhan se kyllä paksulla käynyt heti startin jälkeen ennenkin mutta ei ole täristänyt konetta, johtunee ainakin osaltaan suuttimien ominaisuuksista. Muutoksen suhde 188cc/677cc=28% ja starttauksen tehollinen pw (deadtimet huomioiden) on pudonnut 25%:iin lähtötilanteesta eli se pitäisi olla ~ok, mutta heti startin jälkeen ja ASE loputtua tuo suhde on ~32% eli jonkun verran liikaa ainetta menee. Noin 2,1ms on nyt pulssinleveys ja deadtime on akkujännitteellä 13,9V nyt noin 0,7ms --> tehollista ruiskutusaikaa jää 1,4ms. Squirts per cycle on 2. Säädelläänpä siis huomenna lisää, mutta luulisin että tuon req fuelin sijasta kannattanee varmaan ensin muuttaa vain sitä tyhjäkäyntialueen VE karttaa.


          Aiemmin vaivanneet pätkimisongelmat vaikuttaisi myös toistaiseksi olevan selätetty, VR napaisuuden kääntö oikein ja johtosarjan maapisteen siirto pois ECU:n vierestä oli ne avainjutut. Sync lossia tai USB pätkimistä on saanut sen jälkeen aikaiseksi ainoastaan tilanteissa, joissa seos menee selvästi liian laihalle eli ilmeisesti kone yskäisee ensin ja sync loss on seurausta siitä, eikä päinvastoin.


          edit: Kävin vielä koodia läpi ja tuo "Injector open time" = deadtime on siis vakio joka lisätään pw:n päälle aivan viimeiseksi, siihen ei akkujännite vaikuta. Tuo voltage correction ei korjaakaan dead timea vaan koko pw-lukemaa (ennen deadtime lisäystä), eli sen vaikutus on pirun iso! Nyt tekemäni suutinparametrien muutos aiheuttaa batt correction takia jo 8% lisäystä teholliseen pw pituuteen (vakio suuttimilla 65% @ 14V ja nyt oli 73% @ 14V) sen lisäksi, että deadtime-arvo on 0,3ms liian pitkä -- ei ihme että käy paksulla. Ainoa hyvä juttu on, että latausjännite pysyy tosi hyvin vakiona vasta huolletulla laturilla eli deadtime nyt alkuunsa sen mukaan ja jännitekorjaus 100%:iin. Näinhän se näkyy olean myös Speeduinon manuaalissa lähes kautta koko x-akselin. Tämä selittää myös pitkään ihmettelemäni VE-taulukon lukujen suuruuden, joka johtui tuosta voltage correctionista -- sen kun asettaa 100%:iin, niin VE-taulukon arvot saa kertoa 0,65:lla ja hoplaa ne onkin siellä hehtaarilla missä niiden olettaisikin olevan.
          Last edited by muuris; 12-10-2019, 01:33.
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            Originally posted by muuris View Post
            edit: Kävin vielä koodia läpi ja tuo "Injector open time" = deadtime on siis vakio joka lisätään pw:n päälle aivan viimeiseksi, siihen ei akkujännite vaikuta. Tuo voltage correction ei korjaakaan dead timea vaan koko pw-lukemaa (ennen deadtime lisäystä), eli sen vaikutus on pirun iso! Nyt tekemäni suutinparametrien muutos aiheuttaa batt correction takia jo 8% lisäystä teholliseen pw pituuteen (vakio suuttimilla 65% @ 14V ja nyt oli 73% @ 14V) sen lisäksi, että deadtime-arvo on 0,3ms liian pitkä -- ei ihme että käy paksulla. Ainoa hyvä juttu on, että latausjännite pysyy tosi hyvin vakiona vasta huolletulla laturilla eli deadtime nyt alkuunsa sen mukaan ja jännitekorjaus 100%:iin. Näinhän se näkyy olean myös Speeduinon manuaalissa lähes kautta koko x-akselin. Tämä selittää myös pitkään ihmettelemäni VE-taulukon lukujen suuruuden, joka johtui tuosta voltage correctionista -- sen kun asettaa 100%:iin, niin VE-taulukon arvot saa kertoa 0,65:lla ja hoplaa ne onkin siellä hehtaarilla missä niiden olettaisikin olevan.
            Noniin, näiden muutosten myötä (deadtime asetus latausjännitteen mukaiseen arvoon, jännitekorjaukset reilusti pienemmäksi (deadtime vaikutus laskettuna keskimääräiseen kok.pulssinpituuteen eri pw arvoilla), VE skaalaus 0,65:een kun jännitekorjaus 13,9V:ssä muuttui 0,65:sta 1,00:aan) VE vaati enää pientä hienosäätöä niin seokset on suunnilleen siellä missä ennenkin paikallaan käyttäen ja kaasutellen. Kone käy kuitenkin täristäen alle 3000rpm, etenkin tyhjäkäynnillä, enkä vielä keksinyt mistä tuo johtuu. Polypuslat on koneessa joten kaikki tärinät tulee herkemmin läpi, mutta vakiosuuttimilla tuo kävi perstuntumalla niistäkin huolimatta lähes yhtä nätisti kuin vakio.
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • muuris
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              Tulppien vaihto ja vähän ajelua, niin ihan hyvinhän tuo pelaa poislukien tyhjäkäynnin ja aivan pintakaasun alue. Vaatinee vaan säätöä (myös ennakoihin), taitaa nuo vakio suuttimet antaa anteeksi melkoisesti näitä enemmän
              Last edited by muuris; 13-10-2019, 20:44.
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                kun katsotaan minkälaisia virtaus-arvoja on bemarin vakiokoneiden suuttimissa vs. hevosvoimat niin tulee nopeasti selväksi että bmw:n insinöörit on laskeneet sillä " nyrkkisäännöllä" että 1hv 6-sylinterisessä on 1cc eli 1ml/min bensaa suuttimen läpi.

                ja tästä seurauksena on että niillä "juuri sopivan kokoisilla" suuttimilla säätö on helpompaa.

                älkää ylimitoittako suuttimia. olen sanonut tämän ennenkin.
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • muuris
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                  kun katsotaan minkälaisia virtaus-arvoja on bemarin vakiokoneiden suuttimissa vs. hevosvoimat niin tulee nopeasti selväksi että bmw:n insinöörit on laskeneet sillä " nyrkkisäännöllä" että 1hv 6-sylinterisessä on 1cc eli 1ml/min bensaa suuttimen läpi.

                  ja tästä seurauksena on että niillä "juuri sopivan kokoisilla" suuttimilla säätö on helpompaa.

                  älkää ylimitoittako suuttimia. olen sanonut tämän ennenkin.
                  Jep, ei olekaan ylimitoitettu vaan sen mukaan mitä uskon tarvitsevani ja siitä pykälää pienempi koko.. kuten ahtimen mitoituksessakin Viimeiseen asti vältin moottorin polytyynyjäkin mutta käytännön pakosta ne oli laitettava.

                  Mutta tuohon deadtime-asiaan kuulisin mieluusti muiden mielipiteitä. Minusta tuo tänhetkinen firmis on tuolta osin perseestä, en ymmärrä mitä käyttöä koko pw:n jännitekorjaukselle on.
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11092
                    • Oulu

                    Originally posted by muuris View Post

                    Mutta tuohon deadtime-asiaan kuulisin mieluusti muiden mielipiteitä. Minusta tuo tänhetkinen firmis on tuolta osin perseestä, en ymmärrä mitä käyttöä koko pw:n jännitekorjaukselle on.
                    Joo ihan väärinhän tuo on. Joshille kirjottelin asiasta. Saahan sen tuollaikin pelaamaan, ei siinä mitään. Mutta jos jännite muuttuu vaikka kesken vedon, niin seokset menee ihan vituiksi, vaikka oikeasti jännite korjaus pitäisi pitää seos kohdallaan.

                    Helppo homma fiksata koodissa sinänsä, mut saa nähdä miten käytännössä menee, kun tuo vaikuttaa aika radikaalisti olemassa oleviin säätöihin.

                    EDIT asia hoidossa. Sinne injector valikkoon tulenee legacy mode tms. nappi millä voi pitää nykyisen kaltaisen laskennan ettei vangat säädöt mee rikki. Tai sit valita oikean laskentatavan.

                    Last edited by Pazi88; 14-10-2019, 10:47.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      ...
                      EDIT asia hoidossa. Sinne injector valikkoon tulenee legacy mode tms. nappi millä voi pitää nykyisen kaltaisen laskennan ettei vangat säädöt mee rikki. Tai sit valita oikean laskentatavan.
                      Tämä on omasta mielestä Speeduinon parhaita puolia, jos jokin toiminta askarruttaa voi sen aina varmistaa koodista ja muutoksia saa nopeasti -- ainakin purkalla, jos ei muuten Ja kun laskutoimitukset näkee joka kohdasta, tällaisia asetusmuutoksia varten voi VE-kartan saada helposti suht oikealle hehtaarille pienellä excel-pyörittelyllä.

                      Tyhjäkäyntikin parani kummasti, kun aikaisti injector close angle asetusta, jätin sen nyt parin kokeilun jälkeen 352°een. Asetuksiin oli jäänyt aiempien käyntiinlähtöongelmien (komponenttiongelmien) jäljiltä tuo vielä arvo 1°. Pienillä suuttimilla ja verrattaen pitkällä pw:llä sumutus alkoi varmaan suunnilleen siinä main mitä nyttenkin eikä siten ollut niin nuuka
                      Last edited by muuris; 15-10-2019, 13:50.
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        Pari pientä "purkkaa" tuli säätöjen helpottamiseksi tehtyä 201909 firmikseen:
                        -min pw limit (suuttimien mukaan)
                        -alle 1ms teholliselle pw:lle korjauskerroin epälineaarisuuden huomiointiin
                        -deadtime voltage correction kaavan korjaus

                        Näillä eväin säätö helpottui, vaikka nyt samaan lopputulokseen olisi päässyt ehkä ennen pitkää muutenkin. Tyhjäkäynti ja osakaasukin on nyt siedettävällä tasolla, ei enää mahdotonta rykimistä eikä AFR:ää ole pakko pitää siellä 12 tuntumassa.


                        ps. Kannattaa muuttaa speeduino.ini loppuosasta [Datalog] osiosta entry = pulseWidth -kohdasta %.1f --> %.3f, ja päivittää .ini Tunerstudio-projektiin, niin saa datalogiin pw:n kolmella desimaalilla yhden sijasta.
                        Attached Files
                        Last edited by muuris; 19-10-2019, 14:28.
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • muuris
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3501
                          • Jyväskylä

                          Uus firmis julkaistu, nyt deadtime laskenta on kuten pitää ja uutena featurena mm tyhjäkäynnin säätö ennakolla
                          E30 325iX '86
                          Instagram

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11092
                            • Oulu

                            Originally posted by muuris View Post
                            Uus firmis julkaistu, nyt deadtime laskenta on kuten pitää ja uutena featurena mm tyhjäkäynnin säätö ennakolla
                            Jep kannattaa ehdottomasti päivittää. Pitää sisällään myös todella paljon bugikorjauksia ja muutoksia prosessoinnin nopeuttamiseksi.
                            Last edited by Pazi88; 17-11-2019, 19:46.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              Originally posted by muuris View Post
                              Uus firmis julkaistu, nyt deadtime laskenta on kuten pitää ja uutena featurena mm tyhjäkäynnin säätö ennakolla

                              On muuten hyvä ominaisuus. Ei sekoita ennakkokartan säätöä pienillä kierroksilla kun saa tk-ennakon erikseen.
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              • rungo
                                BTCF Member
                                • Nov 2019
                                • 88
                                • Helsinki

                                Ootteko mistä taikoneet cherryn antureille sopivat liittimet johtosarjaan ?
                                Vai suoraan vaihtaaneet muut 3-pinniset cherryille ja sekä johtosarjaan ?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎