Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miksa99
    Bimmer Rookie
    • Jun 2020
    • 33
    • Oulu

    Originally posted by harrastaja View Post
    Jep, suuttimien (0280158107) mittauslapussa on vaikkapa...
    Dyn. tuotto 2,5ms (13300 pulssia) = 99ml
    Staattinen tuotto = 220ml/min
    Noista laskettuna DT olisi noin 0,5ms... (jännitettä ei ole ilmoitettu)

    Netistä löytyvän "bosch-injector-data-sheet.xls" taulukon arvoilla...
    Dynaaminen 2,5ms (1000 puls) = 4,75g
    Staattinen tuotto = 150g (214ml)/min
    DeadTime > noin 0.6ms... (ei myöskään ole jännitetietoa)

    Mielestäni nuo ilmoitetut arvot ovat liian suuria.

    laitoin vielä uutta kyselyä sinne jektorille suuttimien osalta..... josko tulis tarkennettua vastausta... mukavahan se ois jos sais nuo arvot sillai kohalleen että ei turhaa päänraavintaa aiheuttasi niitten osalta

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      Originally posted by Miksa99 View Post
      M52B20 moottoriin

      Kyllä ne sitten riittää. Tuossa on vielä yhdenlainen laskuri, jolla asiaa voi tarkastella:


      Fuel Injector Clinic's Flow Rate calculator. This calculator helps figure out what size injector would match your horsepower goals.
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        Originally posted by Miksa99 View Post
        jaa miten se tuntuu että en muka kuuklesta löydä tuohon ohojetta, vai enkö ossaa hakea, pitkä päivä töissä nii suttaa vissii liikaa

        Ei siihen guuglella oikein löydy suoraa vastausta, mutta juutuubissa on pätkä, jossa asiaa selvitetään:


        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • Miksa99
          Bimmer Rookie
          • Jun 2020
          • 33
          • Oulu

          Originally posted by harrastaja View Post
          Jep, suuttimien (0280158107) mittauslapussa on vaikkapa...
          Dyn. tuotto 2,5ms (13300 pulssia) = 99ml
          Staattinen tuotto = 220ml/min
          Noista laskettuna DT olisi noin 0,5ms... (jännitettä ei ole ilmoitettu)

          Netistä löytyvän "bosch-injector-data-sheet.xls" taulukon arvoilla...
          Dynaaminen 2,5ms (1000 puls) = 4,75g
          Staattinen tuotto = 150g (214ml)/min
          DeadTime > noin 0.6ms... (ei myöskään ole jännitetietoa)

          Mielestäni nuo ilmoitetut arvot ovat liian suuria.

          vauhtivaunu, viittasinki tähän kun harrastaja laitto että laskettuna dt ois....

          Comment

          • harrastaja
            Bimmer Rookie
            • Jan 2004
            • 73
            • Riihimäki

            Eipä tuo kovin monimutkaista ole laskea.

            99ml / 13300 pulssia => 7,44 ul/2,5ms
            220 ml/min / 60000 => 3,67 ul/ms
            7,44 / 3,67 = 2,03ms (aika, jossa tuo määrä olisi staattisen tuoton mukaan pitänyt tulla)
            joten DT = 2,5 - 2,03 = 0,47ms

            Tuonhan voi vaikka piirtää ruutupaperille, tai sen mun esimerkkikuvan mukaisesti "piirtää" taulukkolaskentaohjelmalla (tai vaikka CAD-ohjelmalla).

            Tuollaisella yhden pisteen laskennalla pulssin pituus on hyvä olla vähän enemmän, kuin 2,5ms, jotta varmasti olisi lineaarisella alueella.


            Se, miksi ei googlella löydy, johtunee siintä, että tuntuu kovin harva näitä asioita ajattelevan.
            https://sites.google.com/view/harrastajanalbumit

            Comment

            • Miksa99
              Bimmer Rookie
              • Jun 2020
              • 33
              • Oulu

              bensalla mennään, vielä kun ei suuttimet suorilta istuneet vanhojen tilalle, mutta auto pelittää ihmeen hyvästi,mutta kysymys ja huoli on että, tein nakutus kuulokkeet, metallisesta stetoskoopista, jolle löyty paikka imusarjan alta lohkosta m6 kierteellä sai pultattua kiinni lohkoon... nyt ku ajelin autolla nii en ole omasta mielestäni kuullut nakutusta, kuitin jopa säätää sytkää tasakaasu ajossa +- 10 astetta suuntaan jos toiseen, enkä saanut nakutusta aikaisesti, nii aattelin laittaa tuon sytkä kartan tähän näkyville että siitähän kokeneemmat konkarit vilikasemalla näkee että ollaanko aivan metässä vai ei... auto kyllä pelittää ja vetää ihan erimalliin ku ennen, mutta eihän vara venettä kaada... ja m52b20 98E kyseessä...
              Attached Files
              Last edited by Miksa99; 11-07-2020, 21:47. Reason: lisätty infoa

              Comment

              • Miksa99
                Bimmer Rookie
                • Jun 2020
                • 33
                • Oulu

                mikähän säätö se tuommonen new ignition mode on?... kolmena iltana jo ihmetelly kun auto saa jotain ihme sätkyjä kesken vetojen ja mitään asetusta en oo muuttanu, enkä oikeen syytäkään oo löytäny, ny saatto olla että tärppäsi.. ainaskin tuossa hetki sitten kun kävin säätämässä ja ajamassa lenkkiä.. rupesi ilmestyyn semmonen sääntö asiaan että kun tarpeeksi pisti lämiskää lattiaan, sekosi kesken vedon kiekkamittari, kieppui laidasta laitaan ja sitten alkoi auto yskiä.. ehkä jopa sammui, tai sitten juuri ja juuri jäi käymään kun painoi kytkimen pohjaan..... enkä ja tuon new ignition moden pois laittamalla asia korjaantui välittömästi? kolme vetoa meni heti perään sama tilanne toisintona, moitteetta ilman ongelmia?


                onko sen kiihdytys rikastuksen säätö logiikka mikä? jos joku viitsisi avata asiaa, kun ottaa niin ärhäkkäästi että menee 4k jälkeen nii rikkaalle että rupee tukehtuun ve kartan ollessa hyvällä mallilla... että näin NA moottorissa tein semmosen että jätin sen pois käytöstä testi mielessä... nii sittenhän auto pelitti koko kierros alueen läpi aivan mallikkaasti.. ja seokset pysyi 13-13,5 tuntumassa kun läppälattiassa kiihäytti.. ainu minkä ehkä huomas, että semmonen lähdön terävyys jäi pois, mikä oli rikastusta käytettäessä... mutta sitä säätö logiikkaa jos joku avaa, että minkä mukaan se rikastaa esim siinä tps valinnassa, pelkästään tps asennon mukaan? vai funtsiiko se se mukaan tilanteen kuinka nopeasti petaalia painetaan?.. koitin sille mappi puolellekkin vaihtaa... vaa siinä tulee sitte semmonen kunnon tökkäys efekti kun se nakkaa sen rikastuksen päälle... vinkit terve tulleita?
                Attached Files
                Last edited by Miksa99; 11-07-2020, 23:51. Reason: lisätty jatko kysymys

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11079
                  • Oulu

                  New ignition modella sytkän ajoitus on paljon tarkempi, mitä ilman. Sillä tarkkuus on asteen berran, mutta ilman uutta moodia kipinä saattaa heilua useamman asteen. Oireet viittaa triggeröinin sekoamiaseen.

                  Kiihdytysrikastus ongelmasta en nyt oikeen ottanu selkoa. TPS moodissa ecu laskee tps dot arvoa, joka on kaasuläpän avautumis nopeus. Siinä on raja-arvo tps dot:lle, jonka jälkeen kiihdytys rikastus tulee mukaan. Sit rikastus aika myös säädettämissä. Käyrässä sit säädät paljonko kullakin tps dot arvolla rikastetaan. Taper sit säätää rikastuksen määrä kierrosten mukaan. Alarajan alla on 100% rikastus ja ylärajan yläpuolella 0%. Map rikastustakon voi käyttää, mut se on yleensä huonompi, mut vaatii ainakin instantaneous map-moodin käyttöä toimiakseen järkevästi.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • muuris
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3501
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by harrastaja View Post
                    Eipä tuo kovin monimutkaista ole laskea.

                    99ml / 13300 pulssia => 7,44 ul/2,5ms
                    220 ml/min / 60000 => 3,67 ul/ms
                    7,44 / 3,67 = 2,03ms (aika, jossa tuo määrä olisi staattisen tuoton mukaan pitänyt tulla)
                    joten DT = 2,5 - 2,03 = 0,47ms

                    Tuonhan voi vaikka piirtää ruutupaperille, tai sen mun esimerkkikuvan mukaisesti "piirtää" taulukkolaskentaohjelmalla (tai vaikka CAD-ohjelmalla).

                    Tuollaisella yhden pisteen laskennalla pulssin pituus on hyvä olla vähän enemmän, kuin 2,5ms, jotta varmasti olisi lineaarisella alueella.


                    Se, miksi ei googlella löydy, johtunee siintä, että tuntuu kovin harva näitä asioita ajattelevan.
                    Juuri näin, ja kannattaa kuitenkin laskea useammalla pisteellä jos mahdollista. Eikä ole pakko tosiaan laskeakaan, vaan plottaamalla muutaman pisteen ruutupaperilla lineaarisen tuoton alueelle ja piirtämällä niiden kautta viivan näkee dt:n siitä, missä ko viiva leikkaa x-akselin.
                    E30 325iX '86
                    Instagram

                    Comment

                    • Miksa99
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2020
                      • 33
                      • Oulu

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      New ignition modella sytkän ajoitus on paljon tarkempi, mitä ilman. Sillä tarkkuus on asteen berran, mutta ilman uutta moodia kipinä saattaa heilua useamman asteen. Oireet viittaa triggeröinin sekoamiaseen..
                      joo, katotaan nyt vielä palautan sen new ignition asetuksen ja vaihdan uuden tuon datakaapelin läppärin ja boksin välillä, ettei ois kuitenkin niin että piuha juonittelee kun dataloggausta ajaa.. ja pätkii yhteyttä tms.....

                      pitää vielä perehtyä siihen rikastuksen säätöön, just sitä tarkotin että miten se säätö toimii, eli oli sillai niinku aattelin että rikastaa suhteessa läpän aukasu nopeuteen, no siitä nyt tuskin haittaa vaikka turaa kartat hyväksi ilmankin tuota rikastusta, ja sitten hieno säätää , kiitoksia teille kun jaksatte näpyttää vastauksia!

                      Comment

                      • nevari
                        BTCF Member
                        • Apr 2008
                        • 256
                        • jyväskylä

                        Originally posted by Miksa99 View Post
                        joo, katotaan nyt vielä palautan sen new ignition asetuksen ja vaihdan uuden tuon datakaapelin läppärin ja boksin välillä, ettei ois kuitenkin niin että piuha juonittelee kun dataloggausta ajaa.. ja pätkii yhteyttä tms.....

                        pitää vielä perehtyä siihen rikastuksen säätöön, just sitä tarkotin että miten se säätö toimii, eli oli sillai niinku aattelin että rikastaa suhteessa läpän aukasu nopeuteen, no siitä nyt tuskin haittaa vaikka turaa kartat hyväksi ilmankin tuota rikastusta, ja sitten hieno säätää , kiitoksia teille kun jaksatte näpyttää vastauksia!
                        youtubesta on löytyny hyviä ohjeita ainaki ms2 ton säätämiseksi. ensin kuitenkin olisi säädettävä se kuinka nopeaan muutokseen edes reagoi. logia ajamalla kai helpoin selvittää. itse yritys erehdys kautta sen säätänyt. polttoainekartathan pitää olla ok ennenkun kiihdytysrikastukset voi tarkasti säätää. sinneppäin niitä voi laittaa ajamisen sujuvoittamiseksi. tai näin itse olen ymmärtänyt

                        Comment

                        • Miksa99
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2020
                          • 33
                          • Oulu

                          Originally posted by nevari View Post
                          youtubesta on löytyny hyviä ohjeita ainaki ms2 ton säätämiseksi. ensin kuitenkin olisi säädettävä se kuinka nopeaan muutokseen edes reagoi. logia ajamalla kai helpoin selvittää. itse yritys erehdys kautta sen säätänyt. polttoainekartathan pitää olla ok ennenkun kiihdytysrikastukset voi tarkasti säätää. sinneppäin niitä voi laittaa ajamisen sujuvoittamiseksi. tai näin itse olen ymmärtänyt


                          niin teinki, ku tuntu että se sotki alkupään peruskarttojen säädön kokonaan..

                          Comment

                          • Miksa99
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2020
                            • 33
                            • Oulu

                            tänään pyöräytin paikholleen, nuo aikasemmin mainitut suuttimet, ja aloin sääteleen kohilleen, niin ei sitä saanu autoa käymään tasasesti 0,6ms dtllä eikä 0,8ms... vaan vaati sen 1ms... mikä ilmotettu, eli joku siinä varmaan on suuttimessa että vaatii nuin pitkän ajan... :think

                            Comment

                            • muuris
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Miksa99 View Post
                              tänään pyöräytin paikholleen, nuo aikasemmin mainitut suuttimet, ja aloin sääteleen kohilleen, niin ei sitä saanu autoa käymään tasasesti 0,6ms dtllä eikä 0,8ms... vaan vaati sen 1ms... mikä ilmotettu, eli joku siinä varmaan on suuttimessa että vaatii nuin pitkän ajan... :think
                              Huomioithan että kun dt:tä pienentää niin vaatii toki isommat VE arvot, jotta pw (tehollinen+dt) pysyy suunnilleen samana. Suuttimen epälineaarista tuottoa ei pidä kompensoida dt:llä vaan mielummin VE-kartassa, veikkaan että siitä tässä kyse.
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              • Vauhtivaunu
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 2714
                                • P-Karjala

                                Suuttimista puheenollen, on muuten huima ero Speeduino sekventaalisena M50B25-koneessa 2000cc ev14-sumuilla vs kdfi. Kun vielä deadtimen jännitekorjaus on suuttimien mukainen niin esim. tyhjäkäyntiseosten säätö on lastenleikkiä Ja yleisesti ottaen tarkkuus ja toiminta tuntuu herkemmältä ja tarkemmalta.
                                sigpic


                                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎