Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rungo
    BTCF Member
    • Nov 2019
    • 88
    • Helsinki

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Closed loop tyhjäkäynnin säädössä on vielä jotain vikaa koodin osalta, ja ei toimi välttämättä oikein. Se on käsittääkseni ihmettelyn kohteena tällä hetkellä ja muutenkin tyhjäkäynnin säädön saaminen tarkemmaksi. Kannattanee pysytellä open loopissa vielä nyt.

    Tuo 70% duty kyllä kuulostaa silti oudon isolta. Yleensä siinä 50-40% paikkeilla normaalisti näissä. 70% on käytännössä venttiili kokonaan auki eli joku 2000rpm pitäs olla sillon :think
    Asia selvä, ongelma tosiaan ton open loopissa oli että kun kone kuuma niin tyhjäkäynti saattoi tippua jonnekkin 700 rpm arvoon samalla pwm:llä, vaikka tyhjäkäynnin lämpösäätö alueella ei tapahtunut muutosta, ja tätä kautta taas seos pielessä. Pitänee tutkia tota tyhjäkäynti venttiiliä onko se paskana ja kokeilla toisella. Tuleeko mitään muuta syytä mistä voisi johtua tuon korkean pwm arvon tarve kuin itse tyhjäkäynti venttiili ?

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      Onko kuitenkin niin päin että laiha seos laskee kierroksia, entä millaiset ennakot?

      Tuo pwm kuulostaa kyllä korkealta, omassa M50 oli 41% ~950rpm kun taajuus 120Hz ja 180Hz:lla samat kierrokset 43%.

      Idle advancella saa aika tasaisen tyhjäkäynnin open loop IAC:stä huolimatta.
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11078
        • Oulu

        rungo tarkistappa että kaikki local digital inputit on pois käytöstä. Pari kertaa on käyny niin että siellä on allokoituna inputiksi toinen tk-venttiilin pinneistä, niin se voi vaikuttaa niin ettei TK-venttiilin ohjaus toimi oikealla tavalla. Olen nykyisistä base tuneista ne disabloinu kaikki, mutta joskus aiemmin ne saatto olla päällä.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • rungo
          BTCF Member
          • Nov 2019
          • 88
          • Helsinki

          Originally posted by Pazi88 View Post
          rungo tarkistappa että kaikki local digital inputit on pois käytöstä. Pari kertaa on käyny niin että siellä on allokoituna inputiksi toinen tk-venttiilin pinneistä, niin se voi vaikuttaa niin ettei TK-venttiilin ohjaus toimi oikealla tavalla. Olen nykyisistä base tuneista ne disabloinu kaikki, mutta joskus aiemmin ne saatto olla päällä.
          Tarkistelen ton. Samalla tarkistan että minkä koneen tk sieltä löytyy, alkujaan siis b20 kone ollut ja joku seppä rakentanut sekasikiö b25 vanos koneen tilalle josta sitten otin apulaitteet omaan m50b28 vanos rakennelmaan.

          Realoem mukaan b20 on 2piniin tk-venttiili ja b25 3-pinninen(vuosiluku voi toki vaikuttaa, en jaksanut enempää tutkia), tämäkin voisin selittää tuota korkeaa pwm arvoa sekä miksi closed loop ei edes yritä säätää

          Edit.


          Omaan silmään näyttäisi olevan oikein
          Last edited by rungo; 30-04-2020, 22:51. Reason: -

          Comment

          • rungo
            BTCF Member
            • Nov 2019
            • 88
            • Helsinki

            Lisää jatkoa

            Tk-vena oli 3-pinnin niinkuin kuuluu, tuli samalla puhdistettuakin, ei ollut jumissa mutta sanoisin että herkistyi aiemmasta.

            Local digitalit tuli kaikki disabloitua. Samalla tuli ihmeteltyä tuota kaasuläpän stoppari ruuvia, näytti kaasuläppä olevan hieman auki, säätelin netistä löytyneiden ohjeiden mukaan, ja ainakin tuo tunerstudion TPS 0-asento muuttui 27-> 22 arvoon.

            Parantelin evap letkun tulppausta kaasuläpässä.

            Näiden toimenpiteiden jälkeen,tyhjäkäynti pyörii 800-850rpm väliä about 62pwm arvolla.

            Seuraava varmaan vaihtelin uudet huohtukset letkut ja varmaan isken väliaikaisesti jokun catchcannin, saa ainakin tuon puolen poissuljettua noilla.

            Nähtävästi öljytikun o-rengas solmussa kun näyttäisi öljyä vuotavan tikun juuresta, tuskin kuitenkaan aiheuttaa massiivista ilmavuotoa tuota kautta.

            Sytkäkarttoina ollut käytössä speedyloaderin basekartta


            Onko tuossa syytää muuttaa tuota tyhjäkäyntialueen ennakkoa ? kyseessä siis m50b28 kombo(2,05mm kansipahvi, eli purkat hieman matalemmat), vaparina ja 98 tankissa. Tiedossa on että tuon voisi skaalata fiksummin paineiden ja rundien osalta, mutta tarkoitus iske ahdin kylkeen niin ajattelin että pitäähän sen tuollakin saada käymään nätisti.
            Last edited by rungo; 04-05-2020, 21:40.

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              Originally posted by rungo View Post

              Onko tuossa syytää muuttaa tuota tyhjäkäyntialueen ennakkoa ?

              Mikä koodiversio sulla on? Miksi et käytä tyhjäkäynnin omaa sytkäkarttaa (idle->idle advance settings)?
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                Sitä idle advancea kannattaa ehdottomasti käyttää, saa tosi tasaisen tyhjäkäynnin ja eikä tarvi sytkäkarttaan tehdä matalia ennakoita jollei muu koneen käytös sitä edellytä.

                Originally posted by rungo View Post

                Omaan silmään näyttäisi olevan oikein
                Tässä on juuri Pazi88 mainitsema miina, koska firmis ei tällä hetkellä tarkasta onko sama pinni käytössä useissa paikoissa ja tästä johtuen useampi eri ohjaus voi käyttää sitä. Tiedoksi siis muillekin. Digital_localit offille lähtökohtaisesti.
                Last edited by muuris; 04-05-2020, 22:59.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  Originally posted by muuris View Post
                  Tiedoksi siis muillekin. Digital_localit offille lähtökohtaisesti.

                  En yhtäkkiä kiinnittäny huomiota tuohon taulukkoon, mutta nyt kun tutkailin niin se canbus->enable second serial on oltava disable. Mitä varten se ylipäätään on enable, jos ja kun normikäyttäjät ei sitä tarvitse tai käytä:think


                  Kun näppäilen aina asetukset käsin, enkä käytä valmiita "speedyloadereita" niin ei ole tullut kiinnitettyä huomiota eo. asiaan
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11078
                    • Oulu

                    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                    En yhtäkkiä kiinnittäny huomiota tuohon taulukkoon, mutta nyt kun tutkailin niin se canbus->enable second serial on oltava disable. Mitä varten se ylipäätään on enable, jos ja kun normikäyttäjät ei sitä tarvitse tai käytä:think


                    Kun näppäilen aina asetukset käsin, enkä käytä valmiita "speedyloadereita" niin ei ole tullut kiinnitettyä huomiota eo. asiaan
                    Joo ei tosiaan tarvi ollakkaan enabloituna, eikä kannata olla varsinkaan väärille pinneille, koska voi aiheuttaa ongelmia. Mulla oli jossain välissä base tuneihin lipsahtanu nuo päälle asentoon, niin sitä peruja nuo voi olla monella enabloituna ja aiheuttaa ongelmaa. Tällä hetkellä nuo on kaikki disabloituna ja off asennossa base-tuneissa.

                    Käytännössä tuo että valitsee käytössä olevan outputin myös inputiksi aiheuttaa sen että High-tila outputissa ei olekkaan 5v vaan 3.jotain volttia ja vähän riippuen mitä se ohjaa ja komponenttien välisistä eroista riippuen se voi aiheuttaa että lähtö ei ohjaudukkaan oikealla tavalla.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • rungo
                      BTCF Member
                      • Nov 2019
                      • 88
                      • Helsinki

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Closed loop tyhjäkäynnin säädössä on vielä jotain vikaa koodin osalta, ja ei toimi välttämättä oikein. Se on käsittääkseni ihmettelyn kohteena tällä hetkellä ja muutenkin tyhjäkäynnin säädön saaminen tarkemmaksi. Kannattanee pysytellä open loopissa vielä nyt.

                      Tuo 70% duty kyllä kuulostaa silti oudon isolta. Yleensä siinä 50-40% paikkeilla normaalisti näissä. 70% on käytännössä venttiili kokonaan auki eli joku 2000rpm pitäs olla sillon :think
                      Luetun ymmärtämisessä itsellä vikaa, mullahan toi tk vena toimii niin että mitä isompi pwm arvo -> kierrokset laskee. Tällä hetkellä tyhjäkäynti 830rpm about 60pwm arvolla.

                      Idle advancella sai tosiaan käymään nätisti, ilman tuota kierrokset seilaili +-100 rpm tavoitteesta, nyt pyörii -+20rpm

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11078
                        • Oulu

                        Originally posted by rungo View Post
                        Luetun ymmärtämisessä itsellä vikaa, mullahan toi tk vena toimii niin että mitä isompi pwm arvo -> kierrokset laskee.
                        Vaihda "Idle valve direction" toisinpäin.

                        Asiasta kattilaan. Sain just VVT angle tunnistuksen pelaamaan missing tooth dekooderilla, niin josko tuota kohta saatais closed loop VVT pelaamaan, että noita PWM vanoksia vois ajaa oikealla tavalla.
                        Last edited by Pazi88; 07-05-2020, 13:16.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • rungo
                          BTCF Member
                          • Nov 2019
                          • 88
                          • Helsinki

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Vaihda "Idle valve direction" toisinpäin.

                          Asiasta kattilaan. Sain just VVT angle tunnistuksen pelaamaan missing tooth dekooderilla, niin josko tuota kohta saatais closed loop VVT pelaamaan, että noita PWM vanoksia vois ajaa oikealla tavalla.
                          Helvetin kova juttu, pitäis omaa vanosta tutkia kun ei toimi, veikkasin että solenoidi paskana, voisi samalla vaihtaa tuplavanoksen solenoidin tilalle.

                          Nyt saatu leimakin speeduino projektiin tuskallisen tappelun jälkeen, motivaatiotakin taas löytyy. Onko tuolla valve directionilla perjaatteessa merkistystä kun homma kuitenkin rokkaa tuolla ?

                          Puolat varmaan olis seraavana vaihto listalla turbotusta miettien. Tässä pähkäillyt että pitäisikö vaihtaa suoraan noihin VAG cop puoliin, tulisi halvemmaksi ja riittää pitkälle vai pysyäkkö noissa bemarin omissa, hinta tokia suolasempi ainakin noille m50 pulttijakoisille.

                          Tästähän löyty Pasin ohjekkin miten nuo vag puolat saa toimimaan


                          Tarkennuksena tohon, siis kaikki 3 jalkaa nostetaan ylös levyltä ? ja hyppyjohto tuosta 1. jalasta tuonne jäähdyts rimaan ?

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11078
                            • Oulu

                            Se valve direction vaan muuttaa sen toisinpäin, että isompi arvo tarkottaa isompia tyhjäkäyntikierroksia.

                            Tuo ohje on KDFI:tä varten. Speeduinossa pitää ottaa sytkäkivet pois, hyppyjohto sytkäkiven ohjaus ja lähtö pinnien välille ja vaihtaa 150ohmin vastukset esim 10ohmin, 2W vastuksiin. Vaan en kylllä näe pointtia ruveta patentoimaa vag puolia sinne tämmösen PnP ecun kanssa. Hommaa uudet oem bremit 150€lla ja riittää kyllä kipinä oikeen pitkälle. Tai jos haluaa päivittää, niin pistää bosch P50 puolat, niin ei tarvi boksia modata.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              Originally posted by rungo View Post

                              Tarkennuksena tohon, siis kaikki 3 jalkaa nostetaan ylös levyltä ? ja hyppyjohto tuosta 1. jalasta tuonne jäähdyts rimaan ?

                              Tuo kuva on kdfi-levystä. Ei liity mitenkään speeduinoon. Pazin suunnittelemissa levyissä jätetään sytty-yksiköt kokonaan pois ja niiden jalkojen 1 ja 2 väliin tinataan hyppyjohto. Sillä tavalla saadaan vag-puolille signaali:

                              Ps: Pazi kerkes ensin ja ainakin 150 ohm vastuksillakin ohjaantu hukkakipinä-vaggilainen. Voi ne vaihtaa pienemmiksikin, sillon toimii varmemmin.
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11078
                                • Oulu

                                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                                Ps: Pazi kerkes ensin ja ainakin 150 ohm vastuksillakin ohjaantu hukkakipinä-vaggilainen. Voi ne vaihtaa pienemmiksikin, sillon toimii varmemmin.
                                Jep kun noissa vag puolissa on vissiin osanumeroiden välillä vaihtelua paljonko vaatii virtaa ohjauspinnin osalta että sytyttää kunnolla, niin siksi on varmempi vaihtaa ne pienempiin, vaikka ehkä pelaiskin isommalla vastuksella.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎