Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakkasen aiheuttamia oireita?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dumppi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 4351
    • sotkamo

    Originally posted by Bmw Master View Post
    En osaa sanoa. Luulisin, että kun kesälaatu jäätyy kunnolla, se ei sula ennenkuin on plus asteita.

    Jos pakastimessa (-18)jäädyttää kinkun umpijäähän ja sitten siirtää pakastelokeroon (-5), pehmeneekö se?
    ei tietenkään mutta jos tuon suodatettaavuus on se -15 niin sillonhan sen pitäis alkaa kuitenki jo alle -15 lämmöissä pikkuhiljaa juoksemaan:think tai vaikka niinku jäähdytinnesteet.. itellä oli yks aamu hyhmässä/jäässä ne, pakkasta -29 ja kun llöin auton käyntiin nii kyllähän ne alko hyvinki äkkiä siellä juoksemaan ne nesteet
    Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
    e36 325i coupé R.I.P
    e30 316 2d
    e36 318is coupé
    e36 323i 4d ac schnitzer replica


    Käyttis: e39 523i 4d
    Originally posted by rizzo
    Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
    |Sotkamo Connection|

    Comment

    • Jakuza
      BTCF Member
      • Nov 2006
      • 516
      • Brisbane

      Originally posted by Bmw Master View Post
      En osaa sanoa. Luulisin, että kun kesälaatu jäätyy kunnolla, se ei sula ennenkuin on plus asteita.
      Miten veden jäätymispiste liittyy tähän?
      Originally posted by Bmw Master View Post
      Jos pakastimessa (-18)jäädyttää kinkun umpijäähän ja sitten siirtää pakastelokeroon (-5), pehmeneekö se?
      Kyllähän se pehmenee, kun tiheys pienenee.

      edit: korjaus

      Eli -5c samepisteeltään oleva kesälaatu kirkastuu jälleen lämpötilan noustessa samepisteen yläpuolelle.
      Last edited by Jakuza; 02-12-2010, 12:57.

      Comment

      • Iltsu
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 778
        • Espoo

        Kertokaas arvon penaristit että mikähän mahtoi olla syynä toissa-aamuiseen:
        Pakkasta -16, ei lähtenyt sigun vessa 5 minuutin hehkutuksen ja sahauksen jälkeen käyntiin vaan akku kerkes loppua. INPA antoi vikakoodit kaikista hehkuista, suuttimien korjausarvot hyvät ja railpainetta oli riittävästi. Hehkut vaihdettu vuosi sitten, en jaksa uskoa että kaikki olis hajalla.

        Tilasin marmorilta uuden ohjausyksikön, mutta ennen kun vaihdan sen niin haluaisin varmistaa että se on rikki.
        Eilen aamulla pakkasta -8 ja lähti ekalla käyntiin, eli tästä voisi päätellä hehkujen taas toimivan? Ei kai diisselin pitäis lähteä käyntiin ilman hehkutusta?
        Tesla Model Y Performance
        E36 318iS "jäärata/rallicross"

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          Originally posted by Iltsu View Post
          Kertokaas arvon penaristit että mikähän mahtoi olla syynä toissa-aamuiseen:
          Pakkasta -16, ei lähtenyt sigun vessa 5 minuutin hehkutuksen ja sahauksen jälkeen käyntiin vaan akku kerkes loppua. INPA antoi vikakoodit kaikista hehkuista, suuttimien korjausarvot hyvät ja railpainetta oli riittävästi. Hehkut vaihdettu vuosi sitten, en jaksa uskoa että kaikki olis hajalla.

          Tilasin marmorilta uuden ohjausyksikön, mutta ennen kun vaihdan sen niin haluaisin varmistaa että se on rikki.
          Eilen aamulla pakkasta -8 ja lähti ekalla käyntiin, eli tästä voisi päätellä hehkujen taas toimivan? Ei kai diisselin pitäis lähteä käyntiin ilman hehkutusta?
          No kyllähän suoraruiskudiesel voi lähteä ihan hyvinkin käyntiin ilman hehkutusta. Tosin ei nämä uudet ehkä niin helposti, koska puristussuhteet on turbottamisen yms. seurauksena laskenu koko ajan alemmas.
          Mutta Esim. -99 mallinen takavetotransit ei ole normaalihehkuja ollenkaan ja lähtee hyvin käymään pakkasestakin. Ajoneuvossa on vain imusarjahehku, joka alkaa toimia vasta noin -15C ja kylmemmässä.

          Sinällään mielenkiintoista, että autosi lähti -8C hyvin ja vastaavasti -16C ei edes yrittänyt.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • junkkri
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 664
            • Järvenpää

            pakkasestako

            pakkasestako
            johtuu ,kun acc ei mene päälle e65:ssä, vaan hälyttää; acc failure ......

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by Jakuza View Post
              Miten veden jäätymispiste liittyy tähän?

              .
              Ei kai mitenkään, mutta missä vaiheessa parafiini taas pehmenee muihin aineisiin? Joku syy täytyy olla, kun kesälaatua ei saa sekoittaa talvilaatuun pakkasella.

              Comment

              • Lases
                Bimmer Rookie
                • Oct 2009
                • 27
                • Vantaa

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Ei kai mitenkään, mutta missä vaiheessa parafiini taas pehmenee muihin aineisiin? Joku syy täytyy olla, kun kesälaatua ei saa sekoittaa talvilaatuun pakkasella.
                Tietääkseni kesälaatu sekoittuu kun se on lämmintä. Kuitenkin niin, että talvilaatu ei saa olla kylmää, koska se jähmettää taas sen kesälaadun.

                Jähmettyneen kesälaadun voi myös saada "kirkkaaksi" laittamalla lämmintä talvilaatua, jolloin se "kirkastuu" taas normaaliksi. Kesälaatua ei saisi olla paljoa tankissa, jotta lämmin talvilaatu jaksaisi "kirkastaa" sen. Toinen vaihtoehto on lämmitellä tallissa kesälaatu lämpimäksi.

                Huom! kesälaatu kannattaa ajaa mahdollisimman tyhjäksi, jos ei ole mistä laittaa tarpeeksi lämmintä talvilaatua.

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Ei kai mitenkään, mutta missä vaiheessa parafiini taas pehmenee muihin aineisiin? Joku syy täytyy olla, kun kesälaatua ei saa sekoittaa talvilaatuun pakkasella.
                  Ainakaan ne ei sekoitu kunnolla toisiinsa, Tampereella jäi busseja (nyssejä) tienposkeen tuo syy selityksenä. Kyllähän se niin on jos polttoaineessa kelluu jotain parafiini hiutaleita, niin aika lämpimäksi sen saa lämmittää ennen kuin ne sulaa. Mutta siitä -15 saa mennä aika paljon kylmemmäksi että se sellaiseksi menee, vai meneekö ajan kanssa?
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • Jakuza
                    BTCF Member
                    • Nov 2006
                    • 516
                    • Brisbane

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Ei kai mitenkään, mutta missä vaiheessa parafiini taas pehmenee muihin aineisiin? Joku syy täytyy olla, kun kesälaatua ei saa sekoittaa talvilaatuun pakkasella.
                    "Samepiste - Lämpötila, jossa öljynjalostustuotetta jäähdytettäessä siinä olevat parafiiniset hiilivedyt alkavat kiteytyä. Samepisteessä tuotteen ulkonäkö muuttuu sameaksi, mikä todetaan samepistetestissä visuaalisesti. Parafiinit liukenevat jälleen ja tuotteen ulkonäkö muuttuu kirkkaaksi kun lämpötila nostetaan samepisteen yläpuolelle."

                    Lähde: http://www.nesteoil.com/default.asp?...5&output=print

                    Ilmeisesti siis liian pitkään liian kylmässä ollut aine alkaakin toimia vasta tuon samepisteen kohdalla eikä suodatettavuuden.

                    Comment

                    • Jesse535
                      Newbiemmer
                      • Mar 2006
                      • 24
                      • Lahti

                      Originally posted by ^T-T^ View Post
                      Itsellä oli sama homma omassa autossa. Tähän riitti vain se, että starttasi tarpeeksi kauan. Kyllä ne ilmat sieltä katoaa sitten, kun pumpulta jatkavat vain matkaa. Jos irroittaa suodattimen niin omassa autossani se imaisee aika pitkästi dieseliä takaisin tankille päin, joten ei lähtenyt käyntiin ennen kuin oli sahannut pitkän aikaa ja letkussa liikkui pelkkää dieseliä pumpulle päin.
                      Pitää vielä ihmetellä tankissa olevaa pumppua kun ei tullu ainetta (virrat päällä eikä startatessa) letkun ollessa irti suodattimen päässä. Miten tuon pumpun toiminta olisi järkevin testata? ABC:lle soittelin ja sano et olis jo ollu talvilaatua ku tankkasin viimeksi, eli ei ehkä ollutkaan jäätynyt. Muutaman kerran aiemmin saanut sahata hetken et on lähtenyt käyntiin ni jos se pumppu onki vinoillut jo aiemmin?

                      Paska homma sahailla ku aina loppuu akku ja vaikka antaa apuvirtaa ja yrittää kauan ni ei lähe.

                      Comment

                      • Hanza
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1931
                        • Juvan Shell. Requiescat in pace

                        Originally posted by Lases View Post
                        Tietääkseni kesälaatu sekoittuu kun se on lämmintä. Kuitenkin niin, että talvilaatu ei saa olla kylmää, koska se jähmettää taas sen kesälaadun.

                        Jähmettyneen kesälaadun voi myös saada "kirkkaaksi" laittamalla lämmintä talvilaatua, jolloin se "kirkastuu" taas normaaliksi. Kesälaatua ei saisi olla paljoa tankissa, jotta lämmin talvilaatu jaksaisi "kirkastaa" sen. Toinen vaihtoehto on lämmitellä tallissa kesälaatu lämpimäksi.
                        Näinhän se menee.
                        Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                        t: luft waffel

                        "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                        Comment

                        • T H
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 32
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Jakuza View Post
                          "Samepiste - Lämpötila, jossa öljynjalostustuotetta jäähdytettäessä siinä olevat parafiiniset hiilivedyt alkavat kiteytyä. Samepisteessä tuotteen ulkonäkö muuttuu sameaksi, mikä todetaan samepistetestissä visuaalisesti. Parafiinit liukenevat jälleen ja tuotteen ulkonäkö muuttuu kirkkaaksi kun lämpötila nostetaan samepisteen yläpuolelle."

                          Lähde: http://www.nesteoil.com/default.asp?...5&output=print

                          Ilmeisesti siis liian pitkään liian kylmässä ollut aine alkaakin toimia vasta tuon samepisteen kohdalla eikä suodatettavuuden.
                          Eli suodatettavuuslämpötila, joka on yleisesti matalampi kuin samepiste voidaan saavuttaa turvallisesti vain ilman jäähtyessä. :think Oliko noista samepistelämpötiloista tarkempaa tietoa?
                          Last edited by T H; 02-12-2010, 14:16.
                          BMW 525d LCI E61 -07
                          Ex. BMW 525i Exe E34 -94 ja BMW 315 E21 -82

                          Comment

                          • sonikk
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 1664
                            • Kerava

                            Näköjään mitä kylmempi pakkanen niin sitä huonommin xenonit syttyy ensiyrittämällä. Välillä pitää räpsytellä monta kertaa. Voiko tarvikepolttimot aiheuttaa tota vai onko vika ballasteissa? Auto siis E39 facelift orkkis xenoneilla.

                            Comment

                            • Vesper
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2010
                              • 240
                              • Vantaa

                              Originally posted by sonikk View Post
                              Näköjään mitä kylmempi pakkanen niin sitä huonommin xenonit syttyy ensiyrittämällä. Välillä pitää räpsytellä monta kertaa. Voiko tarvikepolttimot aiheuttaa tota vai onko vika ballasteissa? Auto siis E39 facelift orkkis xenoneilla.
                              Miten vanhat polttimot, ja minkä merkkiset?
                              Jos polttimoilla ikää, niin voi olla että ne alkavat olla finaalissa.

                              Comment

                              • sonikk
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 1664
                                • Kerava

                                Unohtu laittaa että polttimot siis ihan uudet AMP:n D2S:t. Entiset oli merkkipolttimot mutta ne oli ihan finaalissa joten heitin jo pois

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎