Announcement

Collapse
No announcement yet.

kokemuksia kdFi V1.3 PNP?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Backki
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 70
    • Lappeenranta

    Nyt toimii, kiitos!!
    Bmw E36 Ralli Projekti
    Ex: E30 325 Turbo
    E61 545i

    Comment

    • raimo1
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 296
      • Kouvola,ksnk

      Originally posted by raimo1 View Post
      M50 tps paikallaan adapterin kanssa. Ja liitin samanlainen kuin m20.

      Jossain sanotaan että pelaa ja jostain luin että kahden johdon kesken swappi!

      HELP!
      Vastaan itselleni. Johtojen 1 ja 2 kesken swappi ja pelaa!
      E30 m20b27hyrrä

      The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11122
        • Oulu

        Okei nyt ollaan vähän kujalla. Tarkoituksena oli käyttää tuota kdfi 1.4 m52 purkkia ohjaamaan ahtopainesolenoidia. KDFI:in ohjekirjassakin lukee että siihen voidaan käyttää IAC2 lähtöä.

        Rupesin sitten tänään tutkimaan tuota ja näköjään tuo IAC2 lähtö ei olekkaan m52 laudalla vapaa, vaan siitä menee veto eteepäin. Yleismittarilla sitten selvittelin, että minne se oikeen menee:


        Näyttäisi siltä, että IAC2 veto menee tuon vastuksen R15 juureen. Tältä vastukselta menee sitten veto oikealla näkyvään transistoriin T3 kantaan (merkinnät w1p 29). Emitteri on sitten maissa ja kollektorilta menee veto vastukseen R14. Vastukselta R14 taas menee veto KDFI:n nastaan 8, mikä 0n 12v ulos:


        Eli siis tämmönen kytkentä:


        Mutta niin mulla nyt meni yli ymmärryksen, että miksi tuohon on nyt tommonen kytkentä tehty, mikä ei tee mitään :think Ja vielä tärkeämpi kysymys, että saanko mää nyt tuon solenoidin pelaamaan, kun vaan vaihdan vastuksen R14 diodiin ja kollektorilta vedän johdon solenoidelle? Tämän kytkennän mukaan siis:

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          Ahtopaineohjauksen solenoidiventtiili vie enemmän virtaa kuin tuo transistori kestää.

          Jonkunverran askartelemalla olisi ehkä mahdollista laittaa tuohon IC3:n paikalle sopiva fetti ja vetää sille hyppy tuosta r15:sta. Sillä edellytyksellä ettei tuon IC3:n kanta ole jo yhdistetty johonkin prosun nastaan.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11122
            • Oulu

            400mA vie tuo volkkarin n75. Koitin muka googlailla, että tuo transistori kestäis 600mA :think

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              Originally posted by Pazi88 View Post
              400mA vie tuo volkkarin n75. Koitin muka googlailla, että tuo transistori kestäis 600mA :think
              Jos tosiaan menee noin pienellä virralla niin sit onnistuu. Se trankku on 2N2222 vastaava eli pitäisi kestää 600mA
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11122
                • Oulu

                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Jos tosiaan menee noin pienellä virralla niin sit onnistuu. Se trankku on 2N2222 vastaava eli pitäisi kestää 600mA
                Jep mittasin yleismittarilla ja tuon verran se tosiaan vie virtaa. Jopa vanoksen solenoidi vie kans vain tuon 400mA, että sitäkin vois ajaa tuolla.

                Osaatko sanoa mikä merkitys tuolla diodilla tuossa kytkennässä on? Ei äkkiseltään tule mulle mieleen. Toki kävin niitä muutaman ostamassa, että siinä samallahan sen tinaa tuonne sekaan.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • walde
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 947
                  • Melkein Espoo

                  Orkkisaplikaatioissahan tuota N75 taidetaan ohjata PWM signaalilla Motronicin/EDC:n toimesta. 55% pulssisuhteella tuo 400mA pitääkin paikkansa kyllä, mutta tehollisen jännitteen kasvaessa virrankulutus pompsahtaa. Voi olla, että olen väärässäkin, mutta muistelisin käämin resistanssiksi tuossa venttiilissä 15Ω.

                  Diodi on varmastikin käämin virran kytkemisestä ja katkomisesta aiheutuvaa induktiopiikkiä varten.

                  EDIT: Vai mittasitko solenoidin virrankulutusta irrallaan ohjaamalla sitä suoralla 12V jännitteellä? Siinä tapauksessa muisti teki tenän tuon resistanssin suhteen, tai sitten noita on järjestelmästä riippuen erilaisilla resistansseilla.
                  Last edited by walde; 03-10-2014, 00:53.
                  E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                  F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11122
                    • Oulu

                    Originally posted by walde View Post
                    Orkkisaplikaatioissahan tuota N75 taidetaan ohjata PWM signaalilla Motronicin/EDC:n toimesta. 55% pulssisuhteella tuo 400mA pitääkin paikkansa kyllä, mutta tehollisen jännitteen kasvaessa virrankulutus pompsahtaa. Voi olla, että olen väärässäkin, mutta muistelisin käämin resistanssiksi tuossa venttiilissä 15Ω.

                    Diodi on varmastikin käämin virran kytkemisestä ja katkomisesta aiheutuvaa induktiopiikkiä varten.

                    EDIT: Vai mittasitko solenoidin virrankulutusta irrallaan ohjaamalla sitä suoralla 12V jännitteellä? Siinä tapauksessa muisti teki tenän tuon resistanssin suhteen, tai sitten noita on järjestelmästä riippuen erilaisilla resistansseilla.
                    Juu ihan suoralla jännitteellä mittasin. Tarkistin myös resistanssin ja se oli n. 30 ohmia, eli äkkiä laskettuna virtamittaus pitää paikkansa.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • kalevik
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 957
                      • Salo

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Juu ihan suoralla jännitteellä mittasin. Tarkistin myös resistanssin ja se oli n. 30 ohmia, eli äkkiä laskettuna virtamittaus pitää paikkansa.
                      Muunmuassa elektroniikka työkseni suunnittelevana on pakko todeta että kovin pienillä marginaaleilla vedätte
                      E61 525i, Suzuki VS1400
                      Exät: Jaana, Susanna, Maija

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11122
                        • Oulu

                        Oikei elikkä tutkimisen jälkeen paljastuu, että IAC2 on jo suoraan kytketty ohjaamaan vanos solenoidia ja se pelaa kuten pitää. Perusasetukset tunerstudiossa oli niin, että vanos on päällä aina kun TPS on päälle 30%. Siihen kun vielä lisää ehdon, että kierrokset pitää olla alle 3000, niin VANOS pelaa oikein m52:ssa ilman mitään muutoksia kytkentöihin. En itse hoksannu sen olevan toiminnassa, koska itse vanos solenoidi oli rikki.

                        Päärin sitten käyttää D-sytkälähtöä (JS11) ahtopaineohjaukseen, ja sillekin on valmis kytkentä levyllä siten, että se ohjaa ilmastoinnin flektiä (nasta 19 DME liittimessä).

                        Probleema on, että yleismittarilla mitattuna tämä pinni 19 toimii kuten pitää, eli mega maadottaa sitä käskytettynä. Mutta kun kytkee solenoidin siihen, niin mitään ei tapahdukkaan :think Ajattelin, että onko tuo pieni smd transistori sittenkin liian pieni (samanlainen, mitä edellisen sivun kuvissa) ja vaihdoin sen isompaan. Mutta silti sama efekti, että maadottaa kyllä, muttei virtaa kulje tarpeeksi. Mikähän tuossa kytkennässä voisi olla vialla?

                        Vanos solenoidin paikkaan kytkettynä pelaa kyllä.

                        EDIT n. 170 mA kulkee virtaa läpi, mikä ei riitä käyttämään solenoidia. Mikä mättää? Kytkentä on sama, mikä megamanuaalissa.
                        Last edited by Pazi88; 11-10-2014, 14:43.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          Minkälaista trankkua olet käyttänyt? Manuaalissa esitetyssä kytkennässä on FET. TIP122 voisi olla toinen varma valinta koska se toimii hyvin PWM-ohjauksessa tyhjäkäyntiventtiilien kanssa.
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11122
                            • Oulu

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Minkälaista trankkua olet käyttänyt? Manuaalissa esitetyssä kytkennässä on FET. TIP122 voisi olla toinen varma valinta koska se toimii hyvin PWM-ohjauksessa tyhjäkäyntiventtiilien kanssa.
                            Tommonen 2N2222, mitä tässäkin on ehoteltu.


                            Harmi, kun tuli sillon koulussa elektroniikan tunneilla nukuttua, niin ei mitään muistikuvaa enään miten tommonen transistorikytkentä pelaa. Kun mietin, että pitäskö tuohon olla joku eri suuruuksinen vastus tai jotain. Toki tuota TIP122:sta vois kokeilla.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Miku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 2624
                              • Kajaani

                              Muutamaan luultavasti todella tyhmään kysymykseen pitäisi saada vastaus että saisi hommat etenemään.... Itse en näistä todellakaan tajua oikein mitään.

                              Tuommoiseen vapari m20b28 strokeriin moottoriohjaus siis suunnitteilla. Jos oletetaan että se olisi täysin tuolla uudemmalla e30:pin motronicilla (3-rivinen 55pin liitin) kasattu niin onko tämä siis näillä muutoksilla valmis säätöön vietäväksi?

                              -kaasuläpän anturin vaihto esim m50 tps?
                              -imm mäkeen ja imm johtoihin yhdistää irrallinen imulämpöanturi?
                              -laajakaistan liittäminen?
                              -imusarjasta alipaineletkun veto boksille.
                              -boksi kiinni johtosarjaan orkkis ecun tilalle ja eikun säätämään?


                              Ei muuta?

                              Sitten, jos mulla on laajakaista anturi ja mittari niin siis siltä ohjaimelta vedetään piuhat tuonne eculle? Liitetäänkö ne jonnekin orkkis johtosarjan johtoihin vai pitääkö ne tinailla boksin levylle itse vai onko boksissa valmis liitinpaikka niille?

                              Minkä aikaa suunnilleen tuollaisen boksin säätäminen ottaa, kuka niitä pohjois-suomen alueella tekee ja minkä hintaista lystiä suunnilleen?

                              Ja viimeiseksi pystyykö tuolla nyt sitten säätämään suoraan ilman muita muutoksia sytytystä kasvaneelle puristussuhteelle vai vaatiko se vielä jotain lisätöitä pelatakseen?

                              vai jätänkö puristussuhteen tarpeeksi alhaiseksi ja tappelen orkkismotronicin kanssa bensapaineiden ja imm naksuttelun kanssa oldschool tyyliin
                              Last edited by Miku; 18-11-2014, 18:22.
                              TEAM "Peli Menetetty"
                              Nyt:
                              E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                              E30 320i 2d m20b27 tic project
                              E38 728ia
                              E46 316i sedan
                              Ex:
                              3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11122
                                • Oulu

                                Hyvin pitkälti noin. Imuilman lämpöanturi on periaatteessa sama mistä se on, kuhan vaan kytkee johdot oikein ja muistaa tehdä kalibroinnin.

                                Laajakaistan signaalille on painoliitin valmiina levyllä. Laajakaista ohjaimelta vedetään vain yksi johto 0-5v lähdöstä tähän. Hyvin simppeliä.

                                Puristussuhde vaikuttaa lähinnä bensa/sytkä karttoihin, eli ei mitään ongelmia ole kdfi:n kanssa.

                                Oulussa ainakin dynotest center jäälissä suostuu säätämään megaa (omat läppärit/sofat oltava ja perusasetukset kans kuntoon eka).
                                Last edited by Pazi88; 18-11-2014, 20:59.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎