Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Millasia paineita kannattaa käyttää 235/40 ja 265/35 r18 8 ja 9 leveen vanteen kanssa ja autona on e39 530d sedan m-sport ja kumeina linglong
-
-
Originally posted by MikkoJII View PostMitkäs ne e36 toukan rengaspaineet pitäs olla 225/45/17 renkaalle? Renkaana Aeolus AU01. Ei, ei ole sitä tarraa enää oven pielessä eikä ole ohjekirjaakaan.
Alustaan uusittu kaikki puslat ja nivelet. Alusta säädetty suuntauksessa 205/65/15 renkailla. Eilen kun nakkasin kesävalssit alle niin etupää tuntu urissa hieman hakevalta. Jos ei rengaspaineilla asetu niin postaan kuvan niistä säädöistä. Auto ei ole liian matala vaan edestä ja takaa korkeus navasta kaareen 320mm.
Leave a comment:
-
-
Mitkäs ne e36 toukan rengaspaineet pitäs olla 225/45/17 renkaalle? Renkaana Aeolus AU01. Ei, ei ole sitä tarraa enää oven pielessä eikä ole ohjekirjaakaan.
Alustaan uusittu kaikki puslat ja nivelet. Alusta säädetty suuntauksessa 205/65/15 renkailla. Eilen kun nakkasin kesävalssit alle niin etupää tuntu urissa hieman hakevalta. Jos ei rengaspaineilla asetu niin postaan kuvan niistä säädöistä. Auto ei ole liian matala vaan edestä ja takaa korkeus navasta kaareen 320mm.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Antti O View PostNiin, ne pyöränkulmat on kyllä ihan about alueella. Eikä se nyt ole mikään rata-auton tuntunen, olen vaan ajanut useampaa ja hieman tehnyt vertailua. Pitää katsoa jos nyt vielä vuoden ajan itse tolla että testais paria uutta kumipuslaa nokalle ja katsoo miten se muuttaa käytöstä.
Eli ne oikeat etupään arvot ovat kuitenkin ko.17” renkaalla aika lähellä tuota annettua -0.23”-astetta ja optimialue n.-0.20-0.30”-astetta.
Tällöin myös takapää olisi oikeassa suhteessa etupäähän, eikä oltaisi etu ja takapään suhteen ns.”eriparia” (tässä siis nyt vain etupää aiheuttaa ko.ongelmat/”tempoilun” ja takapää ollessa huomattavasti rauhallisempi, jonka varmasti olet havainnutkin).
Myös aurausta on etupäässä liikaa ja sitä vähentämällä tuonne ihan minimiin, saat jo sillä jonkin verran ajokäytöstä rauhoitettua. Myös takapäässä on aurausta hieman liikaa, mutta tällä rengastuksella ei mikään katastrofi.
Kuitenkin jo oikeilla kulmilla ko.GY 17” rengas pitäisi saada kutakuinkin urille tunnottomaksi, vaikka toki nyt ne uretaanipuslat ovat mitä ovat suhteessa tiestä välittyviin pieniin epätasaisuuksiin.Last edited by Hemi; 06-05-2015, 12:51.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostSe tuuman ero vannehalkaisijassa ei sinällään ole niin mahdoton että se yksistään muuttaisi auton ajettavuutta kovin radikaalilla tavalla.
Eli sinulla muuttuu renkaassa jotakin muutakin kuin pelkkä vannekoko, jos ero käyttäytymisessä on noin iso.
Se on siis varma että osasyy on tietenkin nuo GY:n renkaat ja niiden toimivuus nykyisillä alustakulmilla sekä näillä uretaanipuslilla.
Itse en näitä uretaanipuslia ja niiden funktiota ymmärrä katuautossa lainkaan, mutta jos ne nyt välttämättä näkee tarpeellisemmaksi kuin kunnossa olevat/uudet orggispuslat, niin rengasvalinnassa vain pitää tehdä kompromisseja jos etsitään alustan toiminnasta mukavuutta.
Eli uretaanipuslilla kun sitten haetaan mukavuutta ja laitetaan rengaspaineet alas ja/tai ”lötkö” korkea rengas alle, saadaan koko puslan hyödyt kerralla mitätöityä, kun hermo ei kestä koko kesää oikeita rengaspaineita ja matalia nopeasti reagoivia renkaita.
Ok, epäilen tässä myös liian suurta etupään negatiivista camberia, mutta niinhän se on että se hyvä/nautittava ajettavuus syntyykin osiensa summasta, ei mistään yksittäisestä asiasta.
Minulle henkilökohtaisesti on toki jäänyt täysin hämärän peittoon mitä niillä uretaanipuslilla oikeasti katuautossa etsitään/tavoitellaan?
Kovan ratatyyppisen kaarreajon G-voimien rutistuksessa pysyviä alustakulmia, vai välittämään sitä ”tarkkuutta” joka tuo asfalttisaumat ja pienetkin epätasaisuudet ajokokemukseen?
Sitten kun hermo loppuu jossain kohtaa ko.ajotuntumaan, laskee rengaspaineet alle 2.5bar ja/tai renkaat vaihtuu 16” ”nuljukumeihin” ja tätä kautta ne saavutetut ”kaarrenopeudet” huononee tuntuvasti?
Eli klassinen onnistunut ”viritys”....
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Antti O View PostTähän vielä pyytäisin lisäkommenttia Hemiltä.
Renkaina Eagle f1 asymmetric 2 koossa 225/45/17 + 245/40/17 (Styling 68 vanteet)
Powerflexit edessä alatukivarsien takapäissä. Mitä olen testaillut eri renkaita, niin 17" kesärengastuksella ohjaukseen tulee pientä levottomuutta huonokuntoisilla teillä ja nuo asfaltin saumat ja vastaavat tuntee kyllä ohjauksessa. En oikein millään keksi mikä muu sen voisi tehdä. Alusta kun ei ole mikään mallia kivireki. (H&R Comfort), ainoastaan -35/10mm madallettu, hyvin lähellä M-Sport alustan korkeutta.
16" pyörällä tätä epätasaisuuksien havainnointia ei tietenkään tapahdu kun se paksumpi rengas vaimentaa noita, ja kyyti on jopa mukavaa.
Pitäisköhän testiksi vaihtaa tilalle uudet lemförderin kumipuslat (tietääkseni hyvin lähellä alkuperäistä)
Muuttuukohan tuossa kulmat miten merkittävästi jos ne uretaaniset ottaa pois ja puskee kumiset tilalle ja kasaa etupään. ?
Minulla on meinaan roadsterissa lemförderin uudet kumipuslat, ja ajettavuudessa ei kyllä ole valittamista vaikka on 18" pyörät alla.
Eli sinulla muuttuu renkaassa jotakin muutakin kuin pelkkä vannekoko, jos ero käyttäytymisessä on noin iso.
Se on siis varma että osasyy on tietenkin nuo GY:n renkaat ja niiden toimivuus nykyisillä alustakulmilla sekä näillä uretaanipuslilla.
Itse en näitä uretaanipuslia ja niiden funktiota ymmärrä katuautossa lainkaan, mutta jos ne nyt välttämättä näkee tarpeellisemmaksi kuin kunnossa olevat/uudet orggispuslat, niin rengasvalinnassa vain pitää tehdä kompromisseja jos etsitään alustan toiminnasta mukavuutta.
Eli uretaanipuslilla kun sitten haetaan mukavuutta ja laitetaan rengaspaineet alas ja/tai ”lötkö” korkea rengas alle, saadaan koko puslan hyödyt kerralla mitätöityä, kun hermo ei kestä koko kesää oikeita rengaspaineita ja matalia nopeasti reagoivia renkaita.
Ok, epäilen tässä myös liian suurta etupään negatiivista camberia, mutta niinhän se on että se hyvä/nautittava ajettavuus syntyykin osiensa summasta, ei mistään yksittäisestä asiasta.
Minulle henkilökohtaisesti on toki jäänyt täysin hämärän peittoon mitä niillä uretaanipuslilla oikeasti katuautossa etsitään/tavoitellaan?
Kovan ratatyyppisen kaarreajon G-voimien rutistuksessa pysyviä alustakulmia, vai välittämään sitä ”tarkkuutta” joka tuo asfalttisaumat ja pienetkin epätasaisuudet ajokokemukseen?
Sitten kun hermo loppuu jossain kohtaa ko.ajotuntumaan, laskee rengaspaineet alle 2.5bar ja/tai renkaat vaihtuu 16” ”nuljukumeihin” ja tätä kautta ne saavutetut ”kaarrenopeudet” huononee tuntuvasti?
Eli klassinen onnistunut ”viritys”....
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JKK View PostMitähän rengasta tai rengasmallia pidetään tällä hetkellä parhaana, jos hakusessa on kolme ominaisuutta tässä järjestyksessä:
1. Minimaalinen uraherkkyys
2. Alhainen melutaso
3. Asialliset sadekelin ominaisuudet
Renkaan koko olisi maltillinen 225/50R17. Heittäkääpä kommenttia ketkä toimite enemmän kumien kanssa tai kenellä on asiasta tuoreempaa kokemusta.
Kyseinen rengas ei ole mikään "ultra urheilullinen" nimestään huolimatta, joten voi olla toisille liian rento. Itselläni nuo on 225/40-18" kokoisena E46sen alla ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Aikaisemmin on ollut Hankookia, Nankangia, Bridgestonee, Nokiaaa ja seuraavat kesäkkäät tulee myös olemaan Good Yearit, joko nämä Efficient Gripit tai siite Eagle F1set.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostNiin no, siinähän se, eli moni matalampi rengas muuttuu aika epämukavaksi sillä painetasolla minkä se käytännössä kuitenkin vaatisi, jos/kun alla on uretaanipuslaa. Eli koska ilmaisia aterioita ei ole olemassakaan, pitää ”urheilullisutta” uretaanipuslilla haettaessa hyväksyä sen mukanaan herkästi tuoma pieni epämukavuus. Yritetään siis poimia ”rusinat pullasta”, tässä kuitenkaan onnistumatta.
Paradoksista toki sikäli että ensin niillä uretaanipuslilla saadaan ”urheilullinen kivireki” ja sitten juuri useinkin joudutaan rengaspaineet jättämään traktoriluokkaan jotta autolla yleensäkkään viitsii ajaa. Samalla se uretaanipuslista saatu tarkkuus ja reagointihyöty heitetään lapsiveden mukana ulos ikkunasta ja samalla tuhotaan varsinkin takarenkaat varsin nopeasti.
Kuitenkin bemari alustat alkuperäisillä EHJILLÄ orggis kumipuslilla on todella tarkka ja reagoiva ilman mukavuusongelmia, jolloin nämä uretaanipuslaviritykset ovat usein samassa gategoriassa vapaavirtaussuodattimien kanssa suhteessa saatuihin hyötyihin....ja haittoihin.
Renkaina Eagle f1 asymmetric 2 koossa 225/45/17 + 245/40/17 (Styling 68 vanteet)
Powerflexit edessä alatukivarsien takapäissä. Mitä olen testaillut eri renkaita, niin 17" kesärengastuksella ohjaukseen tulee pientä levottomuutta huonokuntoisilla teillä ja nuo asfaltin saumat ja vastaavat tuntee kyllä ohjauksessa. En oikein millään keksi mikä muu sen voisi tehdä. Alusta kun ei ole mikään mallia kivireki. (H&R Comfort), ainoastaan -35/10mm madallettu, hyvin lähellä M-Sport alustan korkeutta.
16" pyörällä tätä epätasaisuuksien havainnointia ei tietenkään tapahdu kun se paksumpi rengas vaimentaa noita, ja kyyti on jopa mukavaa.
Pitäisköhän testiksi vaihtaa tilalle uudet lemförderin kumipuslat (tietääkseni hyvin lähellä alkuperäistä)
Muuttuukohan tuossa kulmat miten merkittävästi jos ne uretaaniset ottaa pois ja puskee kumiset tilalle ja kasaa etupään. ?
Minulla on meinaan roadsterissa lemförderin uudet kumipuslat, ja ajettavuudessa ei kyllä ole valittamista vaikka on 18" pyörät alla.Last edited by Antti O; 06-05-2015, 07:15.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostNankang ns-2 ovat juuri sellaiset renkaat jotka pitää osata suunnata siten että pyörän pinta saadaan tasaisesti tiehen kiinni ja että alusta on täysin timmissä, eli ei välystää puslissa tms. Kun nämä asiat on kunnossa,niin silloin tämä rengas toimii todella hienosti. Maksaako tämä sitten vaivan, kun jotkut renkaat eivät ole näin tarkkoja? Itsellä juurikin auraus ei ole ollut kohdallaan, kun hampaalle kuluivat.
Oikeilla kulmilla saa kuitenkin joka tapauksessa mm.vierintävastusta kovemmissa nopeuksissa huomattavasti pudotettua, varsinkin vähän matalammilla ja isomman vannekoon pyörillä. Ainakin polttoainetta kuluu vähemmän ja sadekelin pito on myös parempi.
Summa summarum...vääristä kulmista ei kuitenkaan ole mitään hyötyäkään, vaikka rengas ei vääriä kulmia kovin helposti indikoisikaan.Last edited by Hemi; 06-05-2015, 00:30.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by OEM View PostTuleeko E39:stä ihan hölmö (ajettavuus/näkö), jos vaihtaa orggis koon renkaat 225/55/16 vähän pienempiin 215/15/16? Lähinnä siksi kyselen kun tipahti syliin edullinen sarja tuota väärää kokoa..
Jos profiili on sama 55 niin menee vielä alkupään malleissa automaatinkin kanssa muuta 99-> en laittaisi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by deemu79 View PostJa seuraavat kun otat NS-20 niin ei mene hampaalle jos pyöräkulmat edes jotenkin kohdillaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostMulla myös Nankangit toista kesää ja tasaisesti kulkee. Ainut mikä häirittee on pieni jurina joka johtuu hampaalle kulumisesta, mutta ei muuta valittamista.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JKK View PostNexen N Fera Su1...
Jostain oli lukevinani että tuo on saavuttanut jonkinlaista tunnustusta myös sadekelin renkaanakin?
Leave a comment:
-
Leave a comment: