Originally posted by JKK
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
-
Originally posted by JKK View PostOmaan E91:seen laitoin juuri alle Contin SportContact 3:set kokoa 225/45R17. Alusta on M-sport, ja säädöt on laitettu viime kesänä säätöalueiden puoliväliin. Ja täytyy sanoa, että nämä renkaat on erinomaiset arvosanalla täysi kymppi! Eivät vetele, ovat hiljaiset ja auto kulkee todella tarkasti ja suuntavakaasti. Tuntuu että koko auto sai uuden elämän.
Vaikka ko. kumeja parjataan lyhytikäiseksi, niin silti tuntuu että tämä on oikea kumi ainakin E91:seen.
Kovasti on porukka dissanneet runflatteja TOOSI huonoiksi, mutta 2 erityyppiset runflatit olleet tähän mennessä alla, ja muuta huomautettavaa ei ole kuin kenties tuo rengasmelu.F30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Ostin uudet E39 M5 vanteet briteistä, joiden päällä käytetyt KU31 Kumhot. Voi helevata että on mahtava rengas. Ei minkäänlaista, ei siis vähäisintä uraherkkyyttä, kertakaikkiaan auto menee kuin juna. Edessä 3.2bar, takana 3.0. Ihmettelen tuon lisäksi sitä, että mukavuus näillä kumeilla ja paineilla on kuin nuilla 17" talvirenkailla.
Menee takarenkaat kohta vaihtoon, lähtee satavarmana tilaus samaa merkkiä ja mallia .
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by Nettipepe View PostOnko alla runflatit?
Kovasti on porukka dissanneet runflatteja TOOSI huonoiksi, mutta 2 erityyppiset runflatit olleet tähän mennessä alla, ja muuta huomautettavaa ei ole kuin kenties tuo rengasmelu.
Comment
-
-
Nokian Hakka Z renkaat meni alle Hakka 7 tilalle.
Tuntuu nuo kesärenkaat vetelevän urissa huomattavasti enemmän kuin nuo nastat. (Samassa koossa ja samoille vanteille meni.)- E36 328iA Touring 4/97 -
Myynissä:
- Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostOstin uudet E39 M5 vanteet briteistä, joiden päällä käytetyt KU31 Kumhot. Voi helevata että on mahtava rengas. Ei minkäänlaista, ei siis vähäisintä uraherkkyyttä, kertakaikkiaan auto menee kuin juna. Edessä 3.2bar, takana 3.0. Ihmettelen tuon lisäksi sitä, että mukavuus näillä kumeilla ja paineilla on kuin nuilla 17" talvirenkailla.
Menee takarenkaat kohta vaihtoon, lähtee satavarmana tilaus samaa merkkiä ja mallia .
Tero
Mutta mitens uusi KU39?
Arvosteluja ei mistään tietenkään löydy, mutta onko joku muu kuin minä tilannut/ ehtinyt kokeilla?
Omat menee tänään päälle...
Comment
-
-
Originally posted by Tuoppo View PostViikon verran kokemusta elinkaaren lopussa olevista Bridgestonen 225/40/18 + 255/35/18 yhdistelmästä E46 alla. 16" 205/55/16 talvikumeilla auto kulkee, kun juna ilman ongelmia, mutta kerpeles sitä vetelyn määrää, kun nuo isommat pyörät laittoi alle. Auto kulkee varsin mukavasti, kun tie on kunnossa, mutta suurin osa tiestössä on ainakin täällä päin on niin hirveillä pitkittäisurilla, että tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Väkisin tässä alkaa mietttimään pitäisikö ostaa kesäksi myös 16" vanteet niin loppuisi kerrasta ongelmat ilman täydellistä alusta läpi käymistä ja pyöräkulmien säätöä ...
Kuitenkin jopa ko.Bridgestonen saa kuluneenakin e46:ssa toimimaan välttävästi välyksettömässä alustassa ja riittävän pienillä camberkulmilla.
Eli eteen lähelle nollaa ja taakse hieman päälle aste.
Lisäksi etupään casterit shimmataan 0.2`-asteen sisään toisistaan ja auraukset edessä lähelle nollaa.
Eli eteen lähelle nollaa ja taakse hieman päälle aste ja sen jälkeen haetaan rengaspaineet 0.2bar välein paikalleen.
Normaalisti itse heivaan noista vaihtoautoista ko."premium" renkaat saman tien kiertoon ja alle laitetaan jokin muu tuote, mutta juuri viime viikolla "joutessamme" kokeiltiin erääseen -03 76tkm ajettuun e46:een kuinka hyväksi vähän ajetun 18" Bridgestonen siihen saa alustakulmilla "hifistelemällä".
No, parin päivän työllä ja lukuisilla kokeiluilla niistä saatiin ihan jopa siedettävät ajettavat, vaikkakaan ei missään tapauksessa täysin urille tunteettomiksi. Enään ei tarvitse pitää ihan koko ajan kaksin käsin ratista kiinni, kunhan nytkin pääteiden ohitustilanteissa muistaa olla tarkkana kaksin käsin ruorissa kiinni.
Osin kaupungissa ja moottoriteillä menee jo pitkiä pätkiä ilman häiritsevää/päällekäyvää uraherkkyyttä.
Tiedän kyllä että tässäkin kulutuspinnan vähetessä alle puoleen, uraherkkyys varmasti kasvaa, mutta nyt jopa minä "uraherkkyysallergikkona" voisin alle puolen tunnin siivuja saada ajettua ilman käämien palamista.
Eli ne camberkulmat vain PITÄÄ säätää sen alla olevan renkaan vannekoon mukaan oikeiksi. Mikäli tätä ei halua jostain ihmeellisestä syystä tehdä, kannattaa ehdottomasti pysyä juuri niissä vannekokoluokissa joille ne säädöt on tehtaalla asetettu, eli 15"-16" kokoluokissa.
Mitä isompi vannehalkaisia, sitä vähemmän se vaatii/tarvitsee camberia.
Eli tuossa muutama havainnollistava kuva eturenkaiden cambereista
13":n Formula F1 vanteilla(etucamberit 5.00`-astetta) ja katetun Formula ykkösen, eli Le Mans Audin 20" vanteilla(camberit lähellä nollaa).
Kummallakaan ei pääsisi yhtään mihinkään toistensa eri vannekoolle asetetuilla alustakulmilla:
Last edited by Hemi; 14-04-2010, 12:16.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli ne camberkulmat vain PITÄÄ säätää sen alla olevan renkaan vannekoon mukaan oikeiksi. Mikäli tätä ei halua jostain ihmeellisestä syystä tehdä, kannattaa ehdottomasti pysyä juuri niissä vannekokoluokissa joille ne säädöt on tehtaalla asetettu, eli 15"-16" kokoluokissa.
Mitä isompi vannehalkaisia, sitä vähemmän se vaatii/tarvitsee camberia.
Kun siirryn noihin 18":iin onko odotettavissa minkälaista vääntöä camberkulmien kanssa? Aikaisemmin auto kulkenut kuin unelma noilla 17" ja 16" pyörillä. Ja renkaat on kuluneet erittäin tasaisesti.
Jos joutuu viilaamaan niin passaako samat camberit molemmille kumeille jatkossa...ettei tarvis olla muuttamassa joka kevät ja syksy renkaanvaihdon yhteydessäNykyään mennään Volkkarilla
Ex. E61 520dA 2006
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostOmassa on edessä 235/40-18 ja takana 265/35-18 renkaat ja painetta edessä 2,8 bar ja takana 3,0 bar. Autona myöskin e39 touring ja pääasiassa ajo on melko pienellä kuormalla. En tiedä onko tuo ihan optimi rengaspaine tuolle koolle ja kommentteja otetaan vastaan.
E36:ssa on alla Potenza RE050 225/45/17 & 245/40/17 koossa, ei minkään valtakunnan vetelyongelmia tai uraherkkyyttä havaittavissa. Paineita muistaakseni 2.4/2.6BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
Comment
-
-
Originally posted by jumbo View PostPerin oudot paineet:think
Siis edessä on 3.0, takana 3.2 bar.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by Pex View PostAion laittaa E61 alle 245/40-18. Aikaisemmin 225/50-17 kesällä ja 205/60-16 talvella. Nyt heivaan nuo 16" mäkeen ja 17":een laitan ensi talveksi piikkipyörät.
Kun siirryn noihin 18":iin onko odotettavissa minkälaista vääntöä camberkulmien kanssa? Aikaisemmin auto kulkenut kuin unelma noilla 17" ja 16" pyörillä. Ja renkaat on kuluneet erittäin tasaisesti.
Jos joutuu viilaamaan niin passaako samat camberit molemmille kumeille jatkossa...ettei tarvis olla muuttamassa joka kevät ja syksy renkaanvaihdon yhteydessä
Ainoa varma keino asia on tarkistaa käyttämällä auto suuntauksessa ja ilmoittaa suuntaukset tekevälle minkälaiset tavoitearvot alle halutaan, mutta mikäli nyt kun alle nuo 18"-kumit laitetaan ei ongelmia uraherkkyyden eikä sisäpuolien kulumisen suhteen esiinny, menee se toki nykyisilläkin arvoilla.
Voit tietenkin hieman saada osviittaa tulevasta, kun ensin pyöräytät nuo 18" pallot alle ja ajat ne sisään n.500km. Tämän jälkeen ajat kuivalla aurinkoisella lämpimällä kelillä muutaman kilometrin ripeävauhtisen lenkin päätiellä ja vedät sivuun linja-autopysäkille.
Kokeile kädellä kuinka paljon läpötilaeroa etu ja takarenkaissa on kulutuspinnan sisä ja ulkopintojen välillä on.
Mikäli ero on huomattava, kertoo se heti liiallisesta camberista, eli auto kulkee renkaiden pelkkien sisärunkojen ja 1/3 renkaan sisimmäisen kulutuspintansa varassa.
Nyt sinulla erityisesti takapäässä sitä voi olla hieman liikaa, jolloin takapäässä renkaan sisäreunat voivat olla huomattavasti lämpimämmät kuin etupään sisäreunat. Hieman ne kuuluukin olla, mutta mikäli takarenkaan sisäreuna alkaa olemaan huomattavan lämmin suhteessa muualle, kannattaa ennen renkaiden sisäkanttien lopullista kulumista(kuluu myös hampaalle=alkaa meluamaan) käydä takapäätä säädättämässä hieman pystympään.Last edited by Hemi; 15-04-2010, 13:57.
Comment
-
-
Jos nämä kulmat nyt ovat niin tarkat niin kertokaas nyt helvetti mihin täällä PKS:lla voi viedä autonsa säädettäväksi, että kulmat tulevat varmasti oikein, tai edes hyviksi. Tämäkin tuntuu täältä lukemisen perusteella olevan sellainen tieteenlaji jota mikä tahansa nyrkkipaja, tai edes merkkikorjaamo hallitse.
Comment
-
-
Originally posted by Pasi_K View PostE46 Touring, M-Sport/Eibach sportline alusta ja 8x17 vanteilla 225/45 Goodyear Eagle Venturat. Oikeat rengaspaineet ja kulmat? Hemi, someone?
Siitä, että onko ne aina parhaat mahdolliset, en menisi vannomaan...kokemus tässäkin lienee paras opettajaNykyään mennään Volkkarilla
Ex. E61 520dA 2006
Comment
-
Comment