Omaan E91:seen laitoin juuri alle Contin SportContact 3:set kokoa 225/45R17. Alusta on M-sport, ja säädöt on laitettu viime kesänä säätöalueiden puoliväliin. Ja täytyy sanoa, että nämä renkaat on erinomaiset arvosanalla täysi kymppi! Eivät vetele, ovat hiljaiset ja auto kulkee todella tarkasti ja suuntavakaasti. Tuntuu että koko auto sai uuden elämän.
Vaikka ko. kumeja parjataan lyhytikäiseksi, niin silti tuntuu että tämä on oikea kumi ainakin E91:seen.
Ai lyhytikäisiä . Mulla meni myös tollaset vko sitten alle. Ei kyllä kulje vakaasti, mut katsotaan, kun saadaan alustaan uutta palikkaa paikalle, jahka korjaantuisi. Kalliiksi tosin tulee renkaat, jos ne ovat lyhytikäisiä. Edellisillä Michelin Piloteilla ajoin varmaan 70-80tkm.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Omaan E91:seen laitoin juuri alle Contin SportContact 3:set kokoa 225/45R17. Alusta on M-sport, ja säädöt on laitettu viime kesänä säätöalueiden puoliväliin. Ja täytyy sanoa, että nämä renkaat on erinomaiset arvosanalla täysi kymppi! Eivät vetele, ovat hiljaiset ja auto kulkee todella tarkasti ja suuntavakaasti. Tuntuu että koko auto sai uuden elämän.
Vaikka ko. kumeja parjataan lyhytikäiseksi, niin silti tuntuu että tämä on oikea kumi ainakin E91:seen.
Onko alla runflatit?
Kovasti on porukka dissanneet runflatteja TOOSI huonoiksi, mutta 2 erityyppiset runflatit olleet tähän mennessä alla, ja muuta huomautettavaa ei ole kuin kenties tuo rengasmelu.
Ostin uudet E39 M5 vanteet briteistä, joiden päällä käytetyt KU31 Kumhot. Voi helevata että on mahtava rengas. Ei minkäänlaista, ei siis vähäisintä uraherkkyyttä, kertakaikkiaan auto menee kuin juna. Edessä 3.2bar, takana 3.0. Ihmettelen tuon lisäksi sitä, että mukavuus näillä kumeilla ja paineilla on kuin nuilla 17" talvirenkailla.
Menee takarenkaat kohta vaihtoon, lähtee satavarmana tilaus samaa merkkiä ja mallia .
Kovasti on porukka dissanneet runflatteja TOOSI huonoiksi, mutta 2 erityyppiset runflatit olleet tähän mennessä alla, ja muuta huomautettavaa ei ole kuin kenties tuo rengasmelu.
Eivät ole runflatit. Hiljaiset ovat nämä ainakin W-nopeusluokkaisena.
Nokian Hakka Z renkaat meni alle Hakka 7 tilalle.
Tuntuu nuo kesärenkaat vetelevän urissa huomattavasti enemmän kuin nuo nastat. (Samassa koossa ja samoille vanteille meni.)
Ostin uudet E39 M5 vanteet briteistä, joiden päällä käytetyt KU31 Kumhot. Voi helevata että on mahtava rengas. Ei minkäänlaista, ei siis vähäisintä uraherkkyyttä, kertakaikkiaan auto menee kuin juna. Edessä 3.2bar, takana 3.0. Ihmettelen tuon lisäksi sitä, että mukavuus näillä kumeilla ja paineilla on kuin nuilla 17" talvirenkailla.
Menee takarenkaat kohta vaihtoon, lähtee satavarmana tilaus samaa merkkiä ja mallia .
Tero
Näitä KU31 on kehuttu ennenkin täällä, ja ilmeisesti toimii e39 hienosti.
Mutta mitens uusi KU39?
Arvosteluja ei mistään tietenkään löydy, mutta onko joku muu kuin minä tilannut/ ehtinyt kokeilla?
Omat menee tänään päälle...
Viikon verran kokemusta elinkaaren lopussa olevista Bridgestonen 225/40/18 + 255/35/18 yhdistelmästä E46 alla. 16" 205/55/16 talvikumeilla auto kulkee, kun juna ilman ongelmia, mutta kerpeles sitä vetelyn määrää, kun nuo isommat pyörät laittoi alle. Auto kulkee varsin mukavasti, kun tie on kunnossa, mutta suurin osa tiestössä on ainakin täällä päin on niin hirveillä pitkittäisurilla, että tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Väkisin tässä alkaa mietttimään pitäisikö ostaa kesäksi myös 16" vanteet niin loppuisi kerrasta ongelmat ilman täydellistä alusta läpi käymistä ja pyöräkulmien säätöä ...
Ok, toki tuo bridgestone on lähes tekemätön paikka e46:n alla, mikäli yhdistelmästä halutaan urille tunteeton.
Kuitenkin jopa ko.Bridgestonen saa kuluneenakin e46:ssa toimimaan välttävästi välyksettömässä alustassa ja riittävän pienillä camberkulmilla.
Eli eteen lähelle nollaa ja taakse hieman päälle aste.
Lisäksi etupään casterit shimmataan 0.2`-asteen sisään toisistaan ja auraukset edessä lähelle nollaa.
Eli eteen lähelle nollaa ja taakse hieman päälle aste ja sen jälkeen haetaan rengaspaineet 0.2bar välein paikalleen.
Normaalisti itse heivaan noista vaihtoautoista ko."premium" renkaat saman tien kiertoon ja alle laitetaan jokin muu tuote, mutta juuri viime viikolla "joutessamme" kokeiltiin erääseen -03 76tkm ajettuun e46:een kuinka hyväksi vähän ajetun 18" Bridgestonen siihen saa alustakulmilla "hifistelemällä".
No, parin päivän työllä ja lukuisilla kokeiluilla niistä saatiin ihan jopa siedettävät ajettavat, vaikkakaan ei missään tapauksessa täysin urille tunteettomiksi. Enään ei tarvitse pitää ihan koko ajan kaksin käsin ratista kiinni, kunhan nytkin pääteiden ohitustilanteissa muistaa olla tarkkana kaksin käsin ruorissa kiinni.
Osin kaupungissa ja moottoriteillä menee jo pitkiä pätkiä ilman häiritsevää/päällekäyvää uraherkkyyttä.
Tiedän kyllä että tässäkin kulutuspinnan vähetessä alle puoleen, uraherkkyys varmasti kasvaa, mutta nyt jopa minä "uraherkkyysallergikkona" voisin alle puolen tunnin siivuja saada ajettua ilman käämien palamista.
Eli ne camberkulmat vain PITÄÄ säätää sen alla olevan renkaan vannekoon mukaan oikeiksi. Mikäli tätä ei halua jostain ihmeellisestä syystä tehdä, kannattaa ehdottomasti pysyä juuri niissä vannekokoluokissa joille ne säädöt on tehtaalla asetettu, eli 15"-16" kokoluokissa.
Mitä isompi vannehalkaisia, sitä vähemmän se vaatii/tarvitsee camberia.
Eli tuossa muutama havainnollistava kuva eturenkaiden cambereista
13":n Formula F1 vanteilla(etucamberit 5.00`-astetta) ja katetun Formula ykkösen, eli Le Mans Audin 20" vanteilla(camberit lähellä nollaa).
Kummallakaan ei pääsisi yhtään mihinkään toistensa eri vannekoolle asetetuilla alustakulmilla:
Eli ne camberkulmat vain PITÄÄ säätää sen alla olevan renkaan vannekoon mukaan oikeiksi. Mikäli tätä ei halua jostain ihmeellisestä syystä tehdä, kannattaa ehdottomasti pysyä juuri niissä vannekokoluokissa joille ne säädöt on tehtaalla asetettu, eli 15"-16" kokoluokissa.
Mitä isompi vannehalkaisia, sitä vähemmän se vaatii/tarvitsee camberia.
Aion laittaa E61 alle 245/40-18. Aikaisemmin 225/50-17 kesällä ja 205/60-16 talvella. Nyt heivaan nuo 16" mäkeen ja 17":een laitan ensi talveksi piikkipyörät.
Kun siirryn noihin 18":iin onko odotettavissa minkälaista vääntöä camberkulmien kanssa? Aikaisemmin auto kulkenut kuin unelma noilla 17" ja 16" pyörillä. Ja renkaat on kuluneet erittäin tasaisesti.
Jos joutuu viilaamaan niin passaako samat camberit molemmille kumeille jatkossa...ettei tarvis olla muuttamassa joka kevät ja syksy renkaanvaihdon yhteydessä
Omassa on edessä 235/40-18 ja takana 265/35-18 renkaat ja painetta edessä 2,8 bar ja takana 3,0 bar. Autona myöskin e39 touring ja pääasiassa ajo on melko pienellä kuormalla. En tiedä onko tuo ihan optimi rengaspaine tuolle koolle ja kommentteja otetaan vastaan.
B10:n ovitarrassa juurikin tuolle yhdistelmälle suositellaan 2.7/3.0, ja hyvin tuntuu toimivan. Renkaina mulla jonkun vuoden vanhat Fulda Carat Extremot.
E36:ssa on alla Potenza RE050 225/45/17 & 245/40/17 koossa, ei minkään valtakunnan vetelyongelmia tai uraherkkyyttä havaittavissa. Paineita muistaakseni 2.4/2.6
Aion laittaa E61 alle 245/40-18. Aikaisemmin 225/50-17 kesällä ja 205/60-16 talvella. Nyt heivaan nuo 16" mäkeen ja 17":een laitan ensi talveksi piikkipyörät.
Kun siirryn noihin 18":iin onko odotettavissa minkälaista vääntöä camberkulmien kanssa? Aikaisemmin auto kulkenut kuin unelma noilla 17" ja 16" pyörillä. Ja renkaat on kuluneet erittäin tasaisesti.
Jos joutuu viilaamaan niin passaako samat camberit molemmille kumeille jatkossa...ettei tarvis olla muuttamassa joka kevät ja syksy renkaanvaihdon yhteydessä
Periaatteessa pitää, mikäli nykyiset kulmat ovat juuri optimit 16" rengastukselle. Välttämättä näin ei ole, vaan siellä on nyt kulmat toleranssialueiden keskialueella joka e60:ssä vielä kutakuinkin riittää 18" kokoluokalle, vähän renkaan merkistä/mallista riippuen.
Ainoa varma keino asia on tarkistaa käyttämällä auto suuntauksessa ja ilmoittaa suuntaukset tekevälle minkälaiset tavoitearvot alle halutaan, mutta mikäli nyt kun alle nuo 18"-kumit laitetaan ei ongelmia uraherkkyyden eikä sisäpuolien kulumisen suhteen esiinny, menee se toki nykyisilläkin arvoilla.
Voit tietenkin hieman saada osviittaa tulevasta, kun ensin pyöräytät nuo 18" pallot alle ja ajat ne sisään n.500km. Tämän jälkeen ajat kuivalla aurinkoisella lämpimällä kelillä muutaman kilometrin ripeävauhtisen lenkin päätiellä ja vedät sivuun linja-autopysäkille.
Kokeile kädellä kuinka paljon läpötilaeroa etu ja takarenkaissa on kulutuspinnan sisä ja ulkopintojen välillä on.
Mikäli ero on huomattava, kertoo se heti liiallisesta camberista, eli auto kulkee renkaiden pelkkien sisärunkojen ja 1/3 renkaan sisimmäisen kulutuspintansa varassa.
Nyt sinulla erityisesti takapäässä sitä voi olla hieman liikaa, jolloin takapäässä renkaan sisäreunat voivat olla huomattavasti lämpimämmät kuin etupään sisäreunat. Hieman ne kuuluukin olla, mutta mikäli takarenkaan sisäreuna alkaa olemaan huomattavan lämmin suhteessa muualle, kannattaa ennen renkaiden sisäkanttien lopullista kulumista(kuluu myös hampaalle=alkaa meluamaan) käydä takapäätä säädättämässä hieman pystympään.
Jos nämä kulmat nyt ovat niin tarkat niin kertokaas nyt helvetti mihin täällä PKS:lla voi viedä autonsa säädettäväksi, että kulmat tulevat varmasti oikein, tai edes hyviksi. Tämäkin tuntuu täältä lukemisen perusteella olevan sellainen tieteenlaji jota mikä tahansa nyrkkipaja, tai edes merkkikorjaamo hallitse.
E46 Touring, M-Sport/Eibach sportline alusta ja 8x17 vanteilla 225/45 Goodyear Eagle Venturat. Oikeat rengaspaineet ja kulmat? Hemi, someone?
pajoilla, jotka tekee nelipyöräsuuntauksia, on ohjelmat jotka antaa automaattisesti nuo camberit ja casterit vai mitänenytonkaan kun syötetään vain auton vuosimalli, ikä ja rengas/vannekoko.
Siitä, että onko ne aina parhaat mahdolliset, en menisi vannomaan...kokemus tässäkin lienee paras opettaja
Comment