Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by zeniitti View Post
    Mutta onko 205/50 mukavampi ajaa kuin 225/45? Ja miten istuu 7,5 leveälle vanteelle?



    Samankorkuiset ne on. 225/45 renkaalla saa ehkä hiemen tukevamman tuntuman, tosin voi olla samalla aavistuksen uraherkempi. 225 rengas suojaa paremmin vannetta, mutta molemmat voi laittaa 7,5" vanteelle...
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Marttyyri
      Bimmer Rookie
      • Jul 2012
      • 108
      • Finland, Lohja

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Joskus -60 luvulta ristikudos renkaiden kanssa näin, nykyään juuri kuten Peltsi sanoi. Vaikka laittaisi 5bar ilmaa niin ei se mihinkään pyöristy.
      Ahaaa, aina oppii jotain uutta

      Mutta miten sitten toi paineen laskeminen nostaa kulutusta renkaan keskiosassa? Eihän siitä keskeltä renkaassa ole mitään tukea vanteelta?

      -Martti-
      EX e46 316 peruskäyttis. Sillä tehottomimalla myllyllä :<
      EX e36 325i vanokseton pikkulohko.
      EX e34 535i kuningaskoppa kuningasmoottorilla.
      NYT e39 535i V8 mörkömoottori
      NYT e28 518 kaasaritykki ehkäpä projektiksi :think

      Originally posted by Alpina E34
      Tosiasiahan on se että autoissa on takaveto ja muissa on sitten mitä on.
      Mikään ei poista sitä seikkaa, että etuveto sopii autoon yhtä hyvin kuin sialle rusetti.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Marttyyri View Post
        Ahaaa, aina oppii jotain uutta

        Mutta miten sitten toi paineen laskeminen nostaa kulutusta renkaan keskiosassa? Eihän siitä keskeltä renkaassa ole mitään tukea vanteelta?

        -Martti-
        Juuri siksi, keskikohta jää löysäksi ja pääsee hiukan elämään.

        Comment

        • Marttyyri
          Bimmer Rookie
          • Jul 2012
          • 108
          • Finland, Lohja

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Juuri siksi, keskikohta jää löysäksi ja pääsee hiukan elämään.
          Aaaa aaivan! Kiitos tästä!
          EX e46 316 peruskäyttis. Sillä tehottomimalla myllyllä :<
          EX e36 325i vanokseton pikkulohko.
          EX e34 535i kuningaskoppa kuningasmoottorilla.
          NYT e39 535i V8 mörkömoottori
          NYT e28 518 kaasaritykki ehkäpä projektiksi :think

          Originally posted by Alpina E34
          Tosiasiahan on se että autoissa on takaveto ja muissa on sitten mitä on.
          Mikään ei poista sitä seikkaa, että etuveto sopii autoon yhtä hyvin kuin sialle rusetti.

          Comment

          • anntti
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2009
            • 237
            • Seinäjoki

            Originally posted by Hemi View Post
            Kerro Peltsille kokemuksesi kunhan saat joka kulmaan NS2:t, eli tuliko veltto paska? Toisaalta, jos tätä epäilet jo nyt, niin miksi ihmeessä et osta uutta kierrosta Michelin:in 18" Rf:iä???
            Nyt on koko kierros nankangeja alla ja ei voi muutakun kehua! Todella paljon parempi ajettava nyt kun RF:illä!
            ex. E90 320d 'M-sport LCI'

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by anntti View Post
              Mulla juuri sama tilanne! Ennen oli Bridgestonen runflatit samaa kokoa kuin sulla ja ajettavuudessa ei moitittavaa. Nyt sekarengastus edessä runflatit ja takana nankangit ja tosiaan viikonloppuna motarilla mutkassa sai pidellä kunnolla kiinni kovemmassa vauhdissa!

              Kulmien säätöön ensi viikolla, mutta tuskinpa siitäkään kiinni ? Eikai nämä namnamit sentäs näin huonoja ole ? Ja lisätään vielä sen verran, että samat renkaat on jo tilattu eteenkin..
              Originally posted by Peltsii View Post
              Etupäästäkin tulee veltto paska
              Originally posted by Hemi View Post
              Kerro Peltsille kokemuksesi kunhan saat joka kulmaan NS2:t, eli tuliko veltto paska?
              Originally posted by anntti View Post
              Nyt on koko kierros nankangeja alla ja ei voi muutakun kehua! Todella paljon parempi ajettava nyt kun RF:illä!
              Eli ilmeisesti ei tullutkaan veltto paska...vaikka ranskisten pikku Joomies näin väittikin??

              Comment

              • Smistik
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1130
                • Kanta-Häme

                Originally posted by b mutteri kasa View Post
                Kyllä ajossa huomasi että alle 3 bar on liian vähän 235/35R19 renkaalle.Nyt edessä 3,1 bar ja takana 3,2 bar (265/30R19) niin meno rauhoittui selvästi.
                Laitoin uusiin renkaisiin eteen 2,7baria, tuossa kokoluokassa. Takana 265/30 ja 3,0. Nämä siis kylmänä. Ainakin nuo Hankook V12 tuntuu aika pehmoisilta verrattuna entisiin Kumhon KU39:in, mutta sen näkee kunhan lähtee pari milliä pois. Pitäsköhän koittaa 3,0 ja 3,2? :think
                ex E91 320d käsiaskilla
                ex E46 330dat
                japski
                ranu

                ex E30 316i 4d

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  Originally posted by Micce///M View Post
                  Kannattaa nyt kuitenkin käyttää rengasvalmistajan antamia ohjepaineita ja unohtaa nuo hömpötykset. Eli vähintään 2.8bar oli sitten kuormaa tai ei.
                  Tämän auton kanssa saadun kokemuksen mukaan hyvät paineet 235/45R17-kesärenkaille GY F1 Asy2 ovat juurikin 2.8/3.0, mitä täällä muutamat muutkin ovat sanoneet. Jos paineet putoavat alemmas, esim. 2.6/2.8, sen huomaa jo ajossa. Ajan käytännössä aina yksin ilman suurempia kuormia. Kuluvat tasaisesti, eikä ajotuntuma ole silti kova. Toimii siis hyvin ja aionkin näissä paineissa pysyä.
                  Last edited by Bomb5; 25-08-2012, 11:44.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • jva
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 1419

                    Valmistajan ilmoittamista paineista tuli mieleen että kun aikanaan sain E92:sen niin siinä kävi nopeasti ilmi että eturenkaat kuluu molemmista reunoistaan "pykälille".
                    No, koska auto oli uusi, ei muuta kun pajalla ja tarkastettavaksi että onko siellä alustassa jotakin vikaa tai kulmat pielessä tai jotakin muuta. Kaikki oli ok - eli ei mitään vikaa. Pohdiskeltiin aika pitkäänkin että mikä tuon epänormaalin kulumisen aiheuttaa. Mitään suoranaista syytä ei löydetty, kunnes eräs korjaamon kavereista keksi ehdottaa että nostetaan paineita ja katsotaan mitä se tekee.
                    Näin tehtiin..nostettiin paineet suositusta selvästi korkeammiksi ja eikun ajoa. Ja niinhän siinä kävi että epätasainen kuluminen lakkasi.

                    Vähän jäi edelleen epäselväksi että mikä sen kulumisen aiheutti/lopetti, koska ei nykyaikaisen renkaan muodon pitäisi muuttua 0.5bar:n paineenmuutoksilla juurikaan ja rf-renkaan kai pitäisi olla erityisen jäykkä rakenteeltaan. Mutta niin se vain loppui se pykälille kuluminen kun paineita nostettiin.

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1961
                      • Hki

                      Paineiden haku on tarkkaa puuhaa: 2.6bar joka nurkkaan niin johan vaeltaa. 5-sarjalaisissa ainakin pitää takana olla 0,4-0,6bar enemmän, jotta menisi suoraan. E60:n kohdalla yksiajaessa 2.8 eteen 3.2 alkaa olla maksimi (hankook v12, 18" 245/45). Autosta tuli pintakova, joten 0,2 alaspäin niin löytyihän se optimi

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14354
                        • Oulu

                        ^ Mutta miksi tuollaiset monsteri kumit (245/45)?
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          Originally posted by Bomb5 View Post
                          hyvät paineet 235/45R17-kesärenkaille GY F1 Asy2 ovat juurikin 2.8/3.0, mitä täällä muutamat muutkin ovat sanoneet. Jos paineet putoavat alemmas, esim. 2.6/2.8, sen huomaa jo ajossa.
                          Kyllä.

                          Itsellänikin GY Eagle F1 as2, ja paineet todellakin tuntuu ajossa enemmän kun monella muulla mallilla. Talviseisonnan jälkeen taisi paineet olla luokkaa 2.6bar, ja auto oli käytökseltään todella ihmeellinen. Kun alla olisi ollut 195/65R15 renkaat.

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            Originally posted by zener View Post
                            ^ Mutta miksi tuollaiset monsteri kumit (245/45)?
                            Valmistajan ilmoittamat vakiot on. Olikohan nyt sitten 245/40/18??

                            Comment

                            • TimE39
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2011
                              • 174
                              • Espoo

                              .....
                              Last edited by TimE39; 17-09-2012, 17:10.
                              Nykyinen: Jaguar XF 3.0d
                              ex: Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro
                              ex: BMW 523i sedan E39 "ISI"

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                ....?
                                Last edited by Bmw Master; 17-09-2012, 05:58.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎