Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 888
    • Iisalmi

    Kuinka järeä kompressori olisi hyvä harrastelijan pieniin maalaushommiin?

    Töistä saan käytettyjä ilmasäiliöitä tai uusiakin, mutta mikä olisi tuotoltaan riittävä?
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

    Comment

    • Guest's Avatar

      Originally posted by Playpig View Post
      Kuinka järeä kompressori olisi hyvä harrastelijan pieniin maalaushommiin?

      Töistä saan käytettyjä ilmasäiliöitä tai uusiakin, mutta mikä olisi tuotoltaan riittävä?
      Jos käytät nykyaikaisia hvlp-ruiskuja, niin tällä pärjäät http://www.ikh.fi/Paineilmakompresso..._240L_15KW_24L

      Comment

      • Playpig
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 888
        • Iisalmi

        Originally posted by Mr.Speed View Post
        Jos käytät nykyaikaisia hvlp-ruiskuja, niin tällä pärjäät http://www.ikh.fi/Paineilmakompresso..._240L_15KW_24L
        IKH:n valikoimaa juuri itsekin katselin, mutta tätä mallia:



        Joten ei tuosta reilumman kokoisesta ainakaan haittaa ole.
        Ruiskuakaan en ole vielä hommannut, mutta HVLP ruisku tarkoitus ostaa.

        Toinen kysymys. Kemiallinen (pulveri)maalinpoisto vanteiden keskiöistä. Mikä on paras tapa/aine jos ei olla jäniksen selässä, eli aikaa on keskiöitä uittaa jossain litkussa tms?
        Nyt: E39 530DA Touring -98

        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

        Comment

        • Guest's Avatar

          Originally posted by Playpig View Post
          IKH:n valikoimaa juuri itsekin katselin, mutta tätä mallia:



          Joten ei tuosta reilumman kokoisesta ainakaan haittaa ole.
          Ruiskuakaan en ole vielä hommannut, mutta HVLP ruisku tarkoitus ostaa.

          Toinen kysymys. Kemiallinen (pulveri)maalinpoisto vanteiden keskiöistä. Mikä on paras tapa/aine jos ei olla jäniksen selässä, eli aikaa on keskiöitä uittaa jossain litkussa tms?
          Joo, tuolla 50L maalaa jo mitä vain. Isosta ei ole ikinä haittaa, varsinkaan kompuroista puhuttaessa.

          Maalinpoistoon olen itse käyttänyt nitromorsia http://www.motonet.fi/fi/tuote/60258...istoaine-750ml

          Nuot omat A Borbetit kun oli kiillotusprojektina, niin käytin aluksi tällä tökötillä 3-4 kertaa siveltynä, ja painepesurilla huuhtelin lakat ja maalit veks.

          Comment

          • Guest's Avatar

            Nyt ois mukava kuulla kokeneilta maalareilta mielipiteitä, että minkä kirkaslakan sitä valitsisi, ja mistä sen hankkisi :think

            Tarkoitus on ottaa jälleen tuo cabrio työn alle, ja tehdä loput sipistelyt auton ulkopinnoille yms. niin ajattelin että kun saan loput pohjatyöt valmiiksi niin sama maalata koko auto yliasti :think

            Itse olen ajatellut alustavasti Troton master HS:ää. Trotonista itsellä kokemusta vain pohjatyöaineina, missä olleet kyllä hyviä.

            Seikka minkä olen ajatellut toteuttaa olisi, että koska tuon trotonin tai jonkin muun edullisemman lakan kanssa ei tulisi heti rahallista konkurssia, niin tekisin lakkauksen seuraavasti: harso ja 2 märkää kerrosta. Antaa kunnolla kuivua ja sitten rehellinen välihionta. Taas harso ja 2 märkää. Jos lakan viskositeetti lämpötilaan nähden sattuu osumaan nappiin, ja kuun, planeettojen sekä tähtien asento taivaalla, niin pitäis olla jo melko hyvä pinta tällä opilla :think

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Mr.Speed View Post
              Nyt ois mukava kuulla kokeneilta maalareilta mielipiteitä, että minkä kirkaslakan sitä valitsisi, ja mistä sen hankkisi :think

              Tarkoitus on ottaa jälleen tuo cabrio työn alle, ja tehdä loput sipistelyt auton ulkopinnoille yms. niin ajattelin että kun saan loput pohjatyöt valmiiksi niin sama maalata koko auto yliasti :think

              Itse olen ajatellut alustavasti Troton master HS:ää. Trotonista itsellä kokemusta vain pohjatyöaineina, missä olleet kyllä hyviä.

              Seikka minkä olen ajatellut toteuttaa olisi, että koska tuon trotonin tai jonkin muun edullisemman lakan kanssa ei tulisi heti rahallista konkurssia, niin tekisin lakkauksen seuraavasti: harso ja 2 märkää kerrosta. Antaa kunnolla kuivua ja sitten rehellinen välihionta. Taas harso ja 2 märkää. Jos lakan viskositeetti lämpötilaan nähden sattuu osumaan nappiin, ja kuun, planeettojen sekä tähtien asento taivaalla, niin pitäis olla jo melko hyvä pinta tällä opilla :think
              Troton käy ihan hyvin, näillä kun ei tänä päivänä ole niin suuria eroja että ”kotimaalarin” pitäisi välittää juuri muusta kuin hinnasta (brändi maksaa pienkuluttajalle aivan turhaan).
              Se mitä suosittelen erittäin lämpimästi ennen isompien pintojen lakkausta, on
              ehdottomasti vetää ainakin pari kertaa treenipinnat. Eli puolen etulokasuojan kokoinen ala joka on pystypintaa.
              Tämä itse asiassa tulee säästämään lakkaa, vaivaa ja näkyy parempana lopputuloksena.
              Eli jokainen lakka, lakkausympäristö, lakkauslämpötila, lakkaruisku ja lakkaaja ovat yksilöitä joiden optimointi vaatii ehdottomasti sitä lakkaamista ja ihan turha lähteä harjoittelemaan auton kylkeen.
              Sitäkään en nyt voi aloittelevalle liikaa korostaa että anna oikeasti sen ekan harsorundin vetäytyä+kiinnittyä kunnolla pinnoille ennen kuin vedät ekan märän (se eka märkäkin vielä ”kuivaplus”).
              Jos ajatuksena on lakata maalata+lakata koko auto, niin älä missään tapauksessa yritä tehdä sitä yhtenä vetona(vaatii oikeasti ammattitilat+vetäjän jos tavoitellaan hyvää lopputulosta).
              Maalista nyt riippuen maksimissaan pitkä kylki kerrallaan ja sellainen kiireetön matalasykkeinen fiilis hommaan ja tuplaa annetut vetäytymisajat.
              Yleensä tuossa tahtoo aloittelijalle tulla sellainen ”paniikinomainen” täysin tarpeeton hosuminen/kiirehtiminen ja sitä pitäisi tietoisesti välttää.

              Minkälainen väri tulee lakan alle?

              Comment

              • Guest's Avatar

                Originally posted by Hemi View Post
                Troton käy ihan hyvin, näillä kun ei tänä päivänä ole niin suuria eroja että ”kotimaalarin” pitäisi välittää juuri muusta kuin hinnasta (brändi maksaa pienkuluttajalle aivan turhaan).
                Se mitä suosittelen erittäin lämpimästi ennen isompien pintojen lakkausta, on
                ehdottomasti vetää ainakin pari kertaa treenipinnat. Eli puolen etulokasuojan kokoinen ala joka on pystypintaa.
                Tämä itse asiassa tulee säästämään lakkaa, vaivaa ja näkyy parempana lopputuloksena.
                Eli jokainen lakka, lakkausympäristö, lakkauslämpötila, lakkaruisku ja lakkaaja ovat yksilöitä joiden optimointi vaatii ehdottomasti sitä lakkaamista ja ihan turha lähteä harjoittelemaan auton kylkeen.
                Sitäkään en nyt voi aloittelevalle liikaa korostaa että anna oikeasti sen ekan harsorundin vetäytyä+kiinnittyä kunnolla pinnoille ennen kuin vedät ekan märän (se eka märkäkin vielä ”kuivaplus”).
                Jos ajatuksena on lakata maalata+lakata koko auto, niin älä missään tapauksessa yritä tehdä sitä yhtenä vetona(vaatii oikeasti ammattitilat+vetäjän jos tavoitellaan hyvää lopputulosta).
                Maalista nyt riippuen maksimissaan pitkä kylki kerrallaan ja sellainen kiireetön matalasykkeinen fiilis hommaan ja tuplaa annetut vetäytymisajat.
                Yleensä tuossa tahtoo aloittelijalle tulla sellainen ”paniikinomainen” täysin tarpeeton hosuminen/kiirehtiminen ja sitä pitäisi tietoisesti välttää.

                Minkälainen väri tulee lakan alle?
                Oon minä ruiskulla pintaa vetänyt, en tosin koko autoa. Kivijalkaliikkeestä kun käy hakemassa esim. standoxin lakkaa monta litraa niin se on aika kallista, osaavat meinaan pyytää hintaa, ja kun tutun automaalarin kanssa kerran keskusteltiin mahdollisimman hyvästä/tasaisesta pinnasta suoraan ruiskun jäljiltä, niin meinas että se vaatii tuon välihionnan. Ainakin tällaiselle amatööri tallimaalarille. Jos kaveri asuis lähempänä kuin Vantaalla niin oisin lahjonut hänet maalaamaan, ja samalla ollut itse mukana oppimassa.

                Näin minä juuri ajattelin maalauksen tehdä että en yritäkään ahnehtia liikaa, vaan maalaan tietyt alueet ja osat erikseen. Väri tulee olemaan tuo alkuperäinen diamand schwartz,, tarkkaa sävyä en muista mutta senhän saa skannerilla. Joillakin maaleilla, värillä ja sävyllä on taipumusta näyttää herkemmin sävy eroa, niin aattelin teettää kerralla sen verran värimassaa että sillä samalla sekoitteella ruiskuttaa yhden kyljen. Auton kylkeähän porukka ensimmäisenä kyttää haukan katseella ja etsii virheitä.

                Onko tietoa kauanko valmis, vesipohjainen väri säilyy hyvänä? Tiiviissä astiassa tietysti. Tähän asti kun olen väriä hakenut, niin se on tullut parin päivän sisällä suihkittua pintaan.

                Comment

                • Bemssi
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 872
                  • Kerkkoo

                  Originally posted by Mr.Speed View Post
                  Oon minä ruiskulla pintaa vetänyt, en tosin koko autoa. Kivijalkaliikkeestä kun käy hakemassa esim. standoxin lakkaa monta litraa niin se on aika kallista, osaavat meinaan pyytää hintaa, ja kun tutun automaalarin kanssa kerran keskusteltiin mahdollisimman hyvästä/tasaisesta pinnasta suoraan ruiskun jäljiltä, niin meinas että se vaatii tuon välihionnan. Ainakin tällaiselle amatööri tallimaalarille. Jos kaveri asuis lähempänä kuin Vantaalla niin oisin lahjonut hänet maalaamaan, ja samalla ollut itse mukana oppimassa.

                  Näin minä juuri ajattelin maalauksen tehdä että en yritäkään ahnehtia liikaa, vaan maalaan tietyt alueet ja osat erikseen. Väri tulee olemaan tuo alkuperäinen diamand schwartz,, tarkkaa sävyä en muista mutta senhän saa skannerilla. Joillakin maaleilla, värillä ja sävyllä on taipumusta näyttää herkemmin sävy eroa, niin aattelin teettää kerralla sen verran värimassaa että sillä samalla sekoitteella ruiskuttaa yhden kyljen. Auton kylkeähän porukka ensimmäisenä kyttää haukan katseella ja etsii virheitä.

                  Onko tietoa kauanko valmis, vesipohjainen väri säilyy hyvänä? Tiiviissä astiassa tietysti. Tähän asti kun olen väriä hakenut, niin se on tullut parin päivän sisällä suihkittua pintaan.

                  Tallimaalauksissa kannattaa ehdottomasti käyttää mielummin liuotin pohjaista väriä. Kuivuu äärettömän paljon paremmin kotitalli oloissa, verrattuna vesimassaan. Vesimassaa saat puhallella, että kuivuu. Lakkana suosittelen käyttämään roberlon kronox 410, todella edullista (oliko se 5 litran purkki+kovettaja 140€luokkaa?). Kiilto mitä mainioin,helppo ruiskuttaa ja helppo työstää seuraavia kerroksia varten. Vetäsin itse yhden e30 tuossa kotihallissa yli ja onnistui hyvin tasopinnat hioin p1000 ja 1500 vesissä koneella, jonka jälkeen kiilloitin ja viimeistelin vahalla pinnan.

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3019
                    • Kuopio

                    Onko foorumilaisilla kokemusta POR-15 ruosteenesto maalista? Onko niin hyvää mitä amerikkalaiset väittävät vai löytyykö vastaavaa halvemmallakin?
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • Jarno
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 645
                      • Äänekoski

                      Originally posted by markok View Post
                      Onko foorumilaisilla kokemusta POR-15 ruosteenesto maalista? Onko niin hyvää mitä amerikkalaiset väittävät vai löytyykö vastaavaa halvemmallakin?
                      Työkaveri maalasi puhtaaksi puhalletulle Mersun pohjapellille POR-15. Kuukauden
                      päästä maalirupesi irtoamaan isoina laattoina pois. En tiedä mikä siinä meni vikaan,
                      olisiko sitten ollut liikaa kosteutta tallissa vai oliko maali pilalla. Auto seisoi koko ajan lämpöisessä tallissa eikä ollut sään armoilla ollenkaan.
                      e30 325i cabrio
                      Ex. f11 530d, e91 325d LCI, e39 525ia, e39 540iat, e39 528i, e32 735ia, e30 325i

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        Originally posted by Bemssi View Post
                        Tallimaalauksissa kannattaa ehdottomasti käyttää mielummin liuotin pohjaista väriä. Kuivuu äärettömän paljon paremmin kotitalli oloissa, verrattuna vesimassaan. Vesimassaa saat puhallella, että kuivuu. Lakkana suosittelen käyttämään roberlon kronox 410, todella edullista (oliko se 5 litran purkki+kovettaja 140€luokkaa?). Kiilto mitä mainioin,helppo ruiskuttaa ja helppo työstää seuraavia kerroksia varten. Vetäsin itse yhden e30 tuossa kotihallissa yli ja onnistui hyvin tasopinnat hioin p1000 ja 1500 vesissä koneella, jonka jälkeen kiilloitin ja viimeistelin vahalla pinnan.
                        Mulle on periaatteessa sama, onko liukkari vaiko vesipohjainen kun ei ole hoppua tehdä. Vesimassan oon antanut suosiolla kuivata vuorokauden, eli jos iltasella oon ruiskuttanut värin, niin lakkaus seuraavana iltana. Mulla on tallin lämpötila tasainen +20 astetta kun maalaan. Koneellinen ilmanvaihto on, ja muutama kosteudenpoistaja "pönttö".

                        Oletko mistä hankkinut tuota roberlonia? Kattelin jasper oy.n sivuja, ja sieltä löytyy lähin edustaja Oulusta. Pitänee olla ilmeisesti edustajan kautta yhteydessä mahdollisissa tilauksissa?
                        Last edited by Guest; 09-11-2015, 08:41.

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3019
                          • Kuopio

                          Originally posted by Jarno View Post
                          Työkaveri maalasi puhtaaksi puhalletulle Mersun pohjapellille POR-15. Kuukauden
                          päästä maalirupesi irtoamaan isoina laattoina pois. En tiedä mikä siinä meni vikaan,
                          olisiko sitten ollut liikaa kosteutta tallissa vai oliko maali pilalla. Auto seisoi koko ajan lämpöisessä tallissa eikä ollut sään armoilla ollenkaan.
                          Ohjeessa sanotaan ettei saa maalata puhtaalle pellille vaan vaatii ruosteen alle tarttuakseen. Näinköhän tuolla on sitten noin suuri vaikutus.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • Eepo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 5388
                            • Tampere

                            tämmösen sain aikaan kolmen markan maaleilla ja markan ruiskulla, ihan kiva tuli
                            loppu vaan maalattavat kesken :( täytyy jostain äkkiä hommata lisää tankkeja

                            -Harley Davidson Sportster - 89-
                            -Harley Davidson softail -89-
                            -Suzuki PV50 -86-

                            Comment

                            • Jarno
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 645
                              • Äänekoski

                              Originally posted by markok View Post
                              Ohjeessa sanotaan ettei saa maalata puhtaalle pellille vaan vaatii ruosteen alle tarttuakseen. Näinköhän tuolla on sitten noin suuri vaikutus.
                              Luulisi että tarttuu myös hiekkapuhalletulle pinnalle, mutta mistä näistä tietää.
                              Itse en ainakaan viitsisi ruosteen päälle maalia vedellä.
                              e30 325i cabrio
                              Ex. f11 530d, e91 325d LCI, e39 525ia, e39 540iat, e39 528i, e32 735ia, e30 325i

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3019
                                • Kuopio

                                Originally posted by Jarno View Post
                                Luulisi että tarttuu myös hiekkapuhalletulle pinnalle, mutta mistä näistä tietää.
                                Itse en ainakaan viitsisi ruosteen päälle maalia vedellä.
                                Niin kyllä luulisi. Laitoin pienen purkin tilaukseen niin teen muutaman koepalan erilaisille pinnoille niin näkee miten oikeasti toimii.
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎