Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by bemmeri View Post
    Kummatko oli paremmat tulpat, BOSCH F7LDCR vai NGK BKR6EK?
    Vai onko vielä joku muu paremmaksi havaittu?
    Ja minulla ollut käytössä NGK jonkin ikiaikaisen huonon Bosch kokemuksen mukaan.

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      NGK:t ollut tuossa aikasemmin. Varmaan sama kumpaa ottaa, riippuu mitä on hyllyssä.


      Oli asentaja, kuka vaihtoi kannentiivisteet, niin oli jääny puolien maadoitusnauha 1bankista irti toisesta päästä. Toimi kyllä normaalisti. :think
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • HeL_rOt
        BTCF Member
        • Mar 2011
        • 46
        • Haapavesi

        M62b44 non vanos nykii lämpimänä tasakaasulla 1000-2000rpm, tasaisesti muutaman sekunnin välein ja paikallaan moottori hieman tärisee samalla kierros alueella.
        Myös tyhjäkäynti notkahtaan silloin tällöin, yleensä jos kierroksilta löysää niin notkahtaa hetkeksi.
        Keskikulutus nyt 17l/100km, norm. 12-13l
        Kellään ollut vastaavaa?
        mm. puolia, lambda, nokan ja kampuran anturi, maf, suuttimet, venttiilikoppien tiivisteet imusarjan tiivisteet ja huohotin vaihdettu mutta nykiminen vain jatkuu..

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          Originally posted by HeL_rOt View Post
          M62b44 non vanos nykii lämpimänä tasakaasulla 1000-2000rpm, tasaisesti muutaman sekunnin välein ja paikallaan moottori hieman tärisee samalla kierros alueella.
          Myös tyhjäkäynti notkahtaan silloin tällöin, yleensä jos kierroksilta löysää niin notkahtaa hetkeksi.
          Keskikulutus nyt 17l/100km, norm. 12-13l
          Kellään ollut vastaavaa?
          mm. puolia, lambda, nokan ja kampuran anturi, maf, suuttimet, venttiilikoppien tiivisteet imusarjan tiivisteet ja huohotin vaihdettu mutta nykiminen vain jatkuu..
          Näyttääkö vikakoodeissa mitään tai livedatassa?

          Comment

          • ike24
            BTCF Member
            • Mar 2011
            • 957
            • haapavesi

            Originally posted by HeL_rOt View Post
            M62b44 non vanos nykii lämpimänä tasakaasulla 1000-2000rpm, tasaisesti muutaman sekunnin välein ja paikallaan moottori hieman tärisee samalla kierros alueella.
            Myös tyhjäkäynti notkahtaan silloin tällöin, yleensä jos kierroksilta löysää niin notkahtaa hetkeksi.
            Keskikulutus nyt 17l/100km, norm. 12-13l
            Kellään ollut vastaavaa?
            mm. puolia, lambda, nokan ja kampuran anturi, maf, suuttimet, venttiilikoppien tiivisteet imusarjan tiivisteet ja huohotin vaihdettu mutta nykiminen vain jatkuu..
            Tässähän on tarvikekampi tunnistin. Liekkö samaa ongelmaa m62b44 kuin m60b40 ettei pelaa tarvikkeella

            Comment

            • Daa Daa
              BTCF Member
              • Aug 2004
              • 910
              • Jyväskylä

              Originally posted by ike24 View Post
              Tässähän on tarvikekampi tunnistin. Liekkö samaa ongelmaa m62b44 kuin m60b40 ettei pelaa tarvikkeella
              Mulla ainakin toimii m60 Facetin tarvike anturilla ilman ongelmia.

              Comment

              • ike24
                BTCF Member
                • Mar 2011
                • 957
                • haapavesi

                Originally posted by Daa Daa View Post
                Mulla ainakin toimii m60 Facetin tarvike anturilla ilman ongelmia.
                Okeii. Itellä taas oo toiminu yksikään tarvikeanturi kauaa.tai ei ollenkaa.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by ike24 View Post
                  Okeii. Itellä taas oo toiminu yksikään tarvikeanturi kauaa.tai ei ollenkaa.
                  No siinähän se. Ei kai niitä tehtäisi jos nyt ihan varmaa olisi että ei toimisi.
                  Itse en vain jaksa noiden kanssa arpoa, joten ostan samantien orginaalin.

                  Comment

                  • HeL_rOt
                    BTCF Member
                    • Mar 2011
                    • 46
                    • Haapavesi

                    Joskus herjaa lambda raja-arvojen ylityksestä, labdan käyrät ainakin ok. Muita koodeja ei tullut, paitsi herjaa puuttuvasta termarin anturista kun termarinkoppa on vaihdettu m60 kylmemmän termarin kera, tästä ei käynti häiriö johdu kun pätki jo ennen termarin vaihtoa.

                    Tosiaan kampuran anturi on "tarvike mutta oe laatua" mutta toimii just samanlailla kuin paikallaan ollut orkkis anturi, niin en usko että siinä vika. Tais olla että vaihdoin vielä sen orkkis anturin takas.
                    Asentotunnistimista ei kertaakaan vikakoodia, mutta nokan anturin vaihdon yhteydessä hävisi koneesta pieni naputus.

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by HeL_rOt View Post
                      Joskus herjaa lambda raja-arvojen ylityksestä, labdan käyrät ainakin ok. Muita koodeja ei tullut, paitsi herjaa puuttuvasta termarin anturista kun termarinkoppa on vaihdettu m60 kylmemmän termarin kera, tästä ei käynti häiriö johdu kun pätki jo ennen termarin vaihtoa.

                      Tosiaan kampuran anturi on "tarvike mutta oe laatua" mutta toimii just samanlailla kuin paikallaan ollut orkkis anturi, niin en usko että siinä vika. Tais olla että vaihdoin vielä sen orkkis anturin takas.
                      Asentotunnistimista ei kertaakaan vikakoodia, mutta nokan anturin vaihdon yhteydessä hävisi koneesta pieni naputus.
                      Imuvuodolla saa aikaan tuon lambdojen ylityksen.
                      Voi nostaa myös kulutusta ja/tai aiheuttaa misfireä.

                      Comment

                      • HeL_rOt
                        BTCF Member
                        • Mar 2011
                        • 46
                        • Haapavesi

                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Imuvuodolla saa aikaan tuon lambdojen ylityksen.
                        Voi nostaa myös kulutusta ja/tai aiheuttaa misfireä.
                        Imuvuotoja tutkittu starttipilotilla imusarjaa paineistamalla yms. eikä vuotoja löydy, imusarjan tiivisteetkin uusin huohottiimen vaihdon yhteydessä.
                        Taas se sama vanha naputus/raklatus sitten alkoikin kun moottori lämpeni tarpeeksi. Se tuntuu olevan yhteydessä tuohon tärinään kun korottaa tyhjäkäynnillä kierroksia 1000rpm.
                        Voisiko jakoketju olla jostain syystä löystyt että raklatta ja samalla jako menee pieleen ja tärisyttää :think
                        Kilometrejä 272tkm , näyttäs monella just näillä kilsoilla laahaimet paukkuvan. Itellä ei kyllä öljypohjasta mitään ylimääräistä löytynyt, ellei sit edellinen omista oo keranny muovin palat talteen kun oli kuulemma öljypumppia kiristäny

                        Comment

                        • Gedd
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 479
                          • Tampere

                          Originally posted by HeL_rOt View Post
                          Imuvuotoja tutkittu starttipilotilla imusarjaa paineistamalla yms. eikä vuotoja löydy, imusarjan tiivisteetkin uusin huohottiimen vaihdon yhteydessä.
                          Taas se sama vanha naputus/raklatus sitten alkoikin kun moottori lämpeni tarpeeksi. Se tuntuu olevan yhteydessä tuohon tärinään kun korottaa tyhjäkäynnillä kierroksia 1000rpm.
                          Voisiko jakoketju olla jostain syystä löystyt että raklatta ja samalla jako menee pieleen ja tärisyttää :think
                          Kilometrejä 272tkm , näyttäs monella just näillä kilsoilla laahaimet paukkuvan. Itellä ei kyllä öljypohjasta mitään ylimääräistä löytynyt, ellei sit edellinen omista oo keranny muovin palat talteen kun oli kuulemma öljypumppia kiristäny
                          Mulla oli jako hampaan pielessä ennenkun äskettäin tein jakopään. Oli hypännyt öljynvaihdon tai kiristimen vaihdon yhteydessä. Antoi koodia nokan nasennosta ja kulku oli vähän heikennyt mutta muuten ei mitään oireitä, vähän hytkyvä ja korkeahko (700-800rpm) tyhjäkäynti.

                          Nyt on jakopää ja vanos tehty. Loppui dieselmäinen louskutus kokonaan ja vääntöä aika muikeasti lisää. Tyhjäkäynti tasaantui pehmeäksi ja laski ~500rpm kohdille. Startatessa ei myöskään kierrokset pomppaa enään.



                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          No siinähän se. Ei kai niitä tehtäisi jos nyt ihan varmaa olisi että ei toimisi.
                          Itse en vain jaksa noiden kanssa arpoa, joten ostan samantien orginaalin.
                          Jos haluaa säästää antureissa niin kutoskoneisen 39 nokka-anturit sopii kasikoneiseen ja on selvästi halvempi. Erona on liitin ja anturin asento joista kumpikaan ei tuota ongelmia. Toinen on uros ja toinen naaras eli vanhasta anturista liittimen vaihtamalla toimii, tai sitten tekee kahdesta rikkinäisestä anturista adapterijohdon niin tulevaisuudessa sopii suoraan kutoskoneisen anturit. Anturin erilainen asento vaikuttaa vain johdon kulkureittiin mutta lähinnä kosmeettinen haitta.
                          Last edited by Gedd; 23-03-2015, 04:01.

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            Originally posted by bemmeri View Post
                            Kummatko oli paremmat tulpat, BOSCH F7LDCR vai NGK BKR6EK?
                            Vai onko vielä joku muu paremmaksi havaittu?
                            Laittelin Boschit. Tilasin nuo ylläolevat, mutta varaosaliike ottanu toiselta toimittajalta ja tuli FR7LDC+ tulpat. Pitäis kuulemma olla vastaavat kuin "vanhat". Toimii siinä missä NGK, ainoa ero jonka huomaa, on parempi käynnistyvyys. NGK:lla sai "sahata" hieman pitempään kuumalla koneella, näillä lähtee heti (liekö sitten pelkästään uusien tulppien syy, mutta entisilläkin oli ajettu vaan n. 5tkm).


                            Vaihtelin talvella sen ensimmäisten M60B40 mallien imusarjan jossa on ne ns. kiihdytyssuppilot. Tuntuu että vetää rajoittajan tuntumassa paremmin kuin viime syksynä vanhalla imusarjalla. Käsittääkseni tuo pitäisi enemmän tuoda keskialueelle vääntöä, tms., ainakin mitä jotain dynokäppyröitä katellu? :think

                            http://aijaa.com/yYjH20 http://aijaa.com/EYE0K4


                            Muutenkin tuntuu jotenkin "eriautolle" kuin viime vuonna, johtuuko sitten vaan fiiliksestä, tms. mikä tulee muista pikkunäpertelyistä joilla ei pitäisi juurikaan olla vaikutusta suorituskykyyn (alusta uusiksi, putkiston teko uusiksi, toisen välitteiset hihnapyörät, yms).

                            No, pitää tässä kevään/alkukesän aikana viedä samaan penkkiin kuin viimeksi, niin näkee onko oikeasti eroa.
                            Last edited by bemmeri; 23-03-2015, 11:41.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1996
                              • Tampere

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Vaihtelin talvella sen ensimmäisten M60B40 mallien imusarjan jossa on ne ns. kiihdytyssuppilot. Tuntuu että vetää rajoittajan tuntumassa paremmin kuin viime syksynä vanhalla imusarjalla. Käsittääkseni tuo pitäisi enemmän tuoda keskialueelle vääntöä, tms., ainakin mitä jotain dynokäppyröitä katellu?
                              Mulla on 10/1995 M60B40 eikä ole tollasia "imutorvia". Miksköhän on otettu pois ?

                              Se kans kiinnostaisi tietää onko hyötyä laittaa tohon M60 imusarjaan sellaista M62 mallista takakantta josta huohotinventtiililtä tulee höyryt etuosaan putkea pitkin
                              Last edited by pheno; 23-03-2015, 12:09.

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by pheno View Post
                                Mulla on 10/1995 M60B40 eikä ole tollasia "imutorvia". Miksköhän on otettu pois ?

                                Se kans kiinnostaisi tietää onko hyötyä laittaa tohon M60 imusarjaan sellaista M62 mallista takakantta josta huohotinventtiililtä tulee höyryt etuosaan putkea pitkin
                                No tuo nyt ei ole enään alkupään M60B40 koneita.
                                Kaippa se ei ole ollut niin hyödyttävää että olisi ollut kustannustehokasta valmistaa noilla torvilla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎