Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gedd
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 479
    • Tampere

    Tuli KL varaosista MAFfia hakiessa käteen eberspächer 90.002.01

    Tarvinee viedä huomenna takaisin, elää aivan omaa elämäänsä, näyttää syöttävän kaikkea 40l/h ja 190l/h väliltä 5-6k rpm ja meno on varsin nykivää.

    Ei taida olla boschin voittanutta tässä asiassa, vaikka oli sama hinta ja piti olla samanlainen

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Originally posted by jannmann View Post
      Mitäs mieltä täällä porukka on sähköisen vesipumpun laittamisesta m60/62 koneeseen? Onko mekaanisesti/vedenkierrollisesti jotain hankalaa estettä tälle ajatukselle?
      Originally posted by jannmann View Post
      Nyt on jo ratkaistu pumpun ohjaus, mutta pumpun valinta on vielä kesken.
      Tietääkö kukaan noiden BMW:n omien sähköisten vesipumppujen tuottoja vs. Davies craig pumppuihin. Jotenkin vaan enemmän kiinnostaisi toi BMW:n oma pumppu :think
      Jatketaan yksinpuhelua.

      Eli omissa suunnitelmissa toteutus menisi suurin piirtein näin...
      pumppu alavesiletkun lähdön viereen josta pumppaisi veden adapterilaippaan jakokopassa.
      Sieltä valleypanin läpi lohkoon, josta nousee kansiin ja kansien päädystä V-kappaleen kautta isompaa putkea pitkin letkulla jäähdyttimen ylätuloon. Pienempi putken lähtö umpeen.
      Paisunta astialle kansien V-lähdöstä letku astian pohjaan ja syylärin yläreunasta taas pieni letku hoitamaan jatkuvaa ilmausta astian yläreunaan. :think
      Termari siis jäisi pois kokonaan.. Eli pumppua ohjattaisiin tosi pienelle virtaukselle kevyessä ajossa jotta kone lämpenisi.
      Tiedä miten toimii käytännössä mutta ei kai se selviä kuin testaamalla.

      Ajatuksia ?
      Aprilia RSV4

      Comment

      • okko
        BTCF Honorary Member
        • Apr 2005
        • 1765
        • Honkajoki

        mikä ongelma alkuperäisen pumpun/kierron kanssa.
        When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

        Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

        Comment

        • Gedd
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 479
          • Tampere

          Tulee aika reippaasti lisää kierrosherkkyyttä. Ihan timanttinen yhdistelmä sähköflektin kanssa. Ja saa vedet kiertään ja flektin pyöriin myös esim varikolla ilman että kone käy, saa vetojen välissä hyvin jäähdytellä.

          Itsellä noista kokemuksia vain jenkkipuolelta, mutta siellä toimii hyvin ja aika yleistä hommaa.

          Esim tässä entinen suht vakio ja vielä matalammalla viritysasteella kun m62 oleva jenkkiluuska yllämainituilla muutoksilla: https://www.youtube.com/watch?v=d6cPKUU5e88
          Last edited by Gedd; 09-05-2015, 23:37.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5272
            • Pirkkala

            Originally posted by jannmann View Post
            Jatketaan yksinpuhelua.

            Eli omissa suunnitelmissa toteutus menisi suurin piirtein näin...
            pumppu alavesiletkun lähdön viereen josta pumppaisi veden adapterilaippaan jakokopassa.
            Sieltä valleypanin läpi lohkoon, josta nousee kansiin ja kansien päädystä V-kappaleen kautta isompaa putkea pitkin letkulla jäähdyttimen ylätuloon. Pienempi putken lähtö umpeen.
            Paisunta astialle kansien V-lähdöstä letku astian pohjaan ja syylärin yläreunasta taas pieni letku hoitamaan jatkuvaa ilmausta astian yläreunaan. :think
            Termari siis jäisi pois kokonaan.. Eli pumppua ohjattaisiin tosi pienelle virtaukselle kevyessä ajossa jotta kone lämpenisi.
            Tiedä miten toimii käytännössä mutta ei kai se selviä kuin testaamalla.

            Ajatuksia ?
            Kuulostaa järkevälle. Kysymykset mitä tulee mieleen liittyy nimenomaan siihen miten osakuorma tilanteessa kokeen lämmöt käyttäytyy. Siihen tosiaan tuskin löytyy vastausta valmiina.

            Yksi ajatus olisi että syyläri olisi sellainen että pienellä virtaamalla vesi "oikaisee" siten että jäähdytysteho laskee. Kovalla virtaamalla koko kapasiteetti olisi käytössä. Näin tosin oletan että käy jokatapauksessa jonkinverran. Ehkä voisi miettiä että ottaisi syylärin jossa pillit on vaakatasossa niinku näissä yleensä on ja lähdöt ristikulmissa eli kuuma ylös niin hitaassa kierrossa vesi käyttää käytännössä ylimpiä pillejä mutta tän mitottaminen niin että se oikeesti toimii hyvin vaatii kokeiluja. Just my 50cents....
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              Originally posted by okko View Post
              mikä ongelma alkuperäisen pumpun/kierron kanssa.
              Kuten jo Gedd mainitsi. Suurimmat syyt on kovan ajon jälkeisessä jäähdyttelyssä. Osin myös systeemin yksinkertaistamisessa.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Gedd
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 479
                • Tampere

                Jos lähtisi yksinkertaisemmin liikkeelle: Sähkömoottori ajamaan alkuperäistä vesipumppua kun viskon hihnapyörän poistolta jää tilaa. Ehkä hihnan reitin joutuu muuttamaan riippuen millaisen rakennelman siihen vesimpumpulle tekee, näihin ei oikein ole valmiita sähköisiä tarjolla.

                Näin pysyisi termari ja kierto muuten vakiona.

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8262
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  Originally posted by Gedd View Post
                  Jos lähtisi yksinkertaisemmin liikkeelle: Sähkömoottori ajamaan alkuperäistä vesipumppua kun viskon hihnapyörän poistolta jää tilaa. Ehkä hihnan reitin joutuu muuttamaan riippuen millaisen rakennelman siihen vesimpumpulle tekee, näihin ei oikein ole valmiita sähköisiä tarjolla.

                  Näin pysyisi termari ja kierto muuten vakiona.
                  Itseasiassa, jos yksinkertaisen ja jälkijäähdytykseen kykenevän haluaa niin sähkömoottorilla pyöritetään orkkis pumppua ja viskoa. Ohjaus tasavirtalaitteistossa vaan on haastavaa :think
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • okko
                    BTCF Honorary Member
                    • Apr 2005
                    • 1765
                    • Honkajoki

                    Pumppu ja termari on mun mielestä pienin ongelma m62 vesihomissa. Lähinnä toisarvoinen kierto on suurempi ongelma. Jos sais veden kiertämään koneessa omia aikojaan ja sit sähköpumpulla kierrättelis sisälle ja lauhduttimiiin niin vois päästä lähemmäs sitä mitä haetaaan
                    When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                    Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by Gedd View Post
                      Jos lähtisi yksinkertaisemmin liikkeelle: Sähkömoottori ajamaan alkuperäistä vesipumppua kun viskon hihnapyörän poistolta jää tilaa. Ehkä hihnan reitin joutuu muuttamaan riippuen millaisen rakennelman siihen vesimpumpulle tekee, näihin ei oikein ole valmiita sähköisiä tarjolla.

                      Näin pysyisi termari ja kierto muuten vakiona.
                      Originally posted by peto2 View Post
                      Itseasiassa, jos yksinkertaisen ja jälkijäähdytykseen kykenevän haluaa niin sähkömoottorilla pyöritetään orkkis pumppua ja viskoa. Ohjaus tasavirtalaitteistossa vaan on haastavaa :think
                      Ei vittu pojat.. Ootteko vielä tosissanne?
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8262
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Originally posted by jannmann View Post
                        Ei vittu pojat.. Ootteko vielä tosissanne?
                        Kyllä, mitä sitä patentoimaan toimivasta viritystä. Tosin olen melko skeptinen sille että pyöritetään mitään toiminnan kannalta kriittistä sähkömoottoreilla :think
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5272
                          • Pirkkala

                          Originally posted by peto2 View Post
                          Itseasiassa, jos yksinkertaisen ja jälkijäähdytykseen kykenevän haluaa niin sähkömoottorilla pyöritetään orkkis pumppua ja viskoa. Ohjaus tasavirtalaitteistossa vaan on haastavaa :think
                          Ja 12 voltilla on haastavaa saada sanotaan nyt vaikka 10kw ulos.vesipumppu on yksinään useampi kilowatti ja visko vielä enemmän.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by peto2 View Post
                            Itseasiassa, jos yksinkertaisen ja jälkijäähdytykseen kykenevän haluaa niin sähkömoottorilla pyöritetään orkkis pumppua ja viskoa. Ohjaus tasavirtalaitteistossa vaan on haastavaa :think
                            Originally posted by peto2 View Post
                            Kyllä, mitä sitä patentoimaan toimivasta viritystä. Tosin olen melko skeptinen sille että pyöritetään mitään toiminnan kannalta kriittistä sähkömoottoreilla :think
                            Kerros vähän miten sen sähkömoottorin laittaisit pyörittämään sitä vesipumppua ja viskoa? Minkälainen moottori ja mistä?
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by jannmann View Post
                              Kerros vähän miten sen sähkömoottorin laittaisit pyörittämään sitä vesipumppua ja viskoa? Minkälainen moottori ja mistä?
                              Eräässä mustangissa sitä pumppua pyöritetään hammashihnalla.

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Muurahainen View Post
                                Eräässä mustangissa sitä pumppua pyöritetään hammashihnalla.
                                Ei paljon kiinnosta miten "eräässä" mustangissa sitä pumppua pyöritetään.

                                Kerros tai pikemminkin piirrä kuva minne sen moottorin sijoitat m60 koneessa jotta toi idea toimii. Ja edelleen kiinnostaa millaisella 12v moottorilla sitä pyöritetään.

                                Eli yleinen mielipide täällä on että orkkis vesipumppua pyöritetään jollain random 12v moottorilla hammashihnalla jotta systeemi olisi simppeli.

                                Sähköinen vesipumppu ilmeisesti huono ratkaisu. :think
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎