Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    Originally posted by HeL_rOt View Post
    Samaa olen miettiny, mutta anturi ei jätä edes koodia muutakuin jos käynnistää anturin ollessa irti. Mistähän löytyisin moottoriohjauksen sähkökaaviot kun autodatasta ei löytyny kuin vanos koneelliseen?
    Kulustus on nyt tasaantunun normaaliin, ainoastaa nykiessä nuosee reilusti. Nykiminen alkaa n. 10km ajon jälkee.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1985
      • Tampere

      Originally posted by HeL_rOt View Post
      Samaa olen miettiny, mutta anturi ei jätä edes koodia muutakuin jos käynnistää anturin ollessa irti. Mistähän löytyisin moottoriohjauksen sähkökaaviot kun autodatasta ei löytyny kuin vanos koneelliseen?
      Kulustus on nyt tasaantunun normaaliin, ainoastaa nykiessä nuosee reilusti. Nykiminen alkaa n. 10km ajon jälkee.
      Ootko kattonu lambdojen signaalia esim. TestO:lla kun nykimistä ilmenee ? Ainakin oma M60B40 ecu toimii niin, että lambda menee tasaisesti ylös/alas. Paitsi täyskaasulla, jolloin se menee rikkaalle. Kapeakaista ei nyt tietysti näytä, että kuinka rikkaalle. Tuli tossa mieleen, että jos sulla käy ajoittain laihalla syystä tai toisesta ja ecu kompensoi lisäämällä ruiskutusaikaa.
      Last edited by pheno; 25-03-2015, 12:02.

      Comment

      • ike24
        BTCF Member
        • Mar 2011
        • 957
        • haapavesi

        Se nykiminen on semmosta niinku se ei osais päättää mitä vaihetta pitäis päällä niinkuin tuossa kuvassa tuo rpm seilaa.

        Comment

        • HeL_rOt
          BTCF Member
          • Mar 2011
          • 46
          • Haapavesi

          Originally posted by pheno View Post
          Ootko kattonu lambdojen signaalia esim. TestO:lla kun nykimistä ilmenee ? Ainakin oma M60B40 ecu toimii niin, että lambda menee tasaisesti ylös/alas. Paitsi täyskaasulla, jolloin se menee rikkaalle. Kapeakaista ei nyt tietysti näytä, että kuinka rikkaalle. Tuli tossa mieleen, että jos sulla käy ajoittain laihalla syystä tai toisesta ja ecu kompensoi lisäämällä ruiskutusaikaa.
          Edellisellä sivulla linkkien takana on lambdojen käyrää nykimisen aikana. Bank2 lambdan vaihdon joku aika sitten kun vanha antoi hidasta käyrää.

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1985
            • Tampere

            Originally posted by HeL_rOt View Post
            Edellisellä sivulla linkkien takana on lambdojen käyrää nykimisen aikana. Bank2 lambdan vaihdon joku aika sitten kun vanha antoi hidasta käyrää.
            No niinpäs olikin.. vähän hidas päivitysnopeus tossa, mutta näkee siitä, että lambda olisi ok.

            Jos sama nykiminen toistu ilman MAF:fia ja lambdoja, niin se rajaa jo tekijöitä pois. Onko kaasuläpän anturiarvot tsekattu nykimisen aikana ?

            Tuleeko laatikolta vikakoodeja tai pääseetkö INPA:lla kattomaan live-dataa laatikosta?

            Comment

            • HeL_rOt
              BTCF Member
              • Mar 2011
              • 46
              • Haapavesi

              Originally posted by pheno View Post
              No niinpäs olikin.. vähän hidas päivitysnopeus tossa, mutta näkee siitä, että lambda olisi ok.

              Jos sama nykiminen toistu ilman MAF:fia ja lambdoja, niin se rajaa jo tekijöitä pois. Onko kaasuläpän anturiarvot tsekattu nykimisen aikana ?

              Tuleeko laatikolta vikakoodeja tai pääseetkö INPA:lla kattomaan live-dataa laatikosta?
              Kaasuläpän asentotunnistin toimii, seuraa tarkasti poljinta eikä singaali pätki tms.

              Inpalla en pääse nyt katsomaan kun läppäri sanoi itsensä irti, mutta pitää nyt hommata uusi.

              Kuitenkin pätkiminen ja epätasainen käynti 1000rpm tulee selvästi moottorilta. Laatikko tuskin 5. vaihteella turbiinin lukko päällä yrittää enää isompaa pykälää. Nykimisvika topikista löyty kuitenkin juttu jossa X5 m62 jollain tapaa nyki, ja siinä se loppu laatikon öljyt vaihtamalla.
              Öljyt ajattelin sinne nyt muutenkin vaihtaa.

              Tuli eilen luettua silmät ristissä monta juttua noista jakopää yms. ongelmista. Endoskooppi ja stetoskooppi lähti välittömästi tilaukseen.

              E: bmwhat softalla ei ainakaan löytynyt laatikolta koodeja. Tiedä siitä sitten kun ei löytänyt airbagilta koodia vaikka valo paloi..
              Last edited by HeL_rOt; 25-03-2015, 17:29.

              Comment

              • Morkai
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 3197
                • Saarijärvi

                Originally posted by HeL_rOt View Post
                Tuossa nyt jotenkin näkyy nykiminen kiekkamittarissa: http://youtu.be/YJ0SrT20RMg

                Rpm live nykimisen aikana: http://aijaa.com/MJL29X

                Lambdat : http://aijaa.com/X4aeqx http://aijaa.com/tGus8J
                Jos noista nyt voi edes mitään päätellä?


                Tuossa vielä moottorin naputus/raklatus joka kuuluu moottorin ollessa lämmin noin 1000rpm. http://youtu.be/l9k9YYB6fNs
                Tuo on ihan tyypillisen näkönen vaiva eikä johdu mitenkään moottorista, vaan turbiinin lukituksesta. Itekin korjaillut moista vikaa, jota aiemman omistajan toimesta korjattu 10ke:n edestä liikkeessä vikaa löytämättä.

                Vikahan on siis se, että turbiini lukittuu välillä kokonaan hetkeksi vaikka laatikko pyytää osalukitusta.. siitä ei edes tule kunnon vikakoodeja.

                Vian saa korjattua tälläsellä mömmöllä. Maksaa joitakin kymppejä ja vaikutus tulee parin kilsan ajolla. Nykiminen ei myöskään palaa ihan heti, vaan vuosia saa taas rauhassa ajella.
                sigpic
                E23 728iA V8-projekti
                E38 730D -projekti
                E39 540iA -projekti
                I01 i3 -projekti

                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                Comment

                • HeL_rOt
                  BTCF Member
                  • Mar 2011
                  • 46
                  • Haapavesi

                  Originally posted by Morkai View Post
                  Tuo on ihan tyypillisen näkönen vaiva eikä johdu mitenkään moottorista, vaan turbiinin lukituksesta. Itekin korjaillut moista vikaa, jota aiemman omistajan toimesta korjattu 10ke:n edestä liikkeessä vikaa löytämättä.

                  Vikahan on siis se, että turbiini lukittuu välillä kokonaan hetkeksi vaikka laatikko pyytää osalukitusta.. siitä ei edes tule kunnon vikakoodeja.

                  Vian saa korjattua tälläsellä mömmöllä. Maksaa joitakin kymppejä ja vaikutus tulee parin kilsan ajolla. Nykiminen ei myöskään palaa ihan heti, vaan vuosia saa taas rauhassa ajella.
                  Kait se sitten on uskottava että vika on laatikossa, jos ei uusilla öljyillä parane nii laitetaan mömmöt sisään. Tuntuu kyllä välillä että turbiini lukitsee jo liian aikaisin.
                  Voisiko turbiini myös aiheuttaa pienen tärinän tasan 1000rpm kohdalla?

                  Nyt kun tarkemmin muistelen niin n. vuosi sitten rekisteröintikatsastuksen jälkeen oireet on pikku hiljaa alkanu. Autosta yritettiin saada päästöjä kohilleen huudattamalla paikallaan "katit" lämpimäksi, jopa katsastus inssi kierrätti minuutti tolkulla kun päästöt oli ihan pikkusta vailla kondiksessa. Tämän jälkeen sama vielä toistu eräällä korjaamolla. Automaattilaatikkohan ei tykkää paikallaan kierrättämisestä?
                  Huomioni sitten kiinnittyi rämisevään katalysaattoriin, siellä ei ollut kuin pari nyrkin kokoista palasta ja toisessa ei ollut sitäkään, katit vaihtoon ja heittämällä läpi
                  Kilometrejä tämän jälkee autolle ei ole tullut kuin vajaa 10tkm kun ollut vain talvikäytössä.

                  Tuli tänään auton alla rymyttyä ja montun pohjalta löytyi läjä 8mm pultteja juosi prikoilla. Lopulta löysin kampiakselin dampperista tyhjiä reikiä, se oli enään yhdellä pultilla kiinni, mutta hihnapyörän kiristys ei korjannut mitään edellä mainittuja oireta. Pultithan pitäisi vaihtaa aina uusiin avattaessa, ilmeisesti laitettu vanhoilla venyneillä kiinni ja päässyt löystymään. Toisenkin m62 tiedän jossa dampperi löystynyt.

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    Originally posted by HeL_rOt View Post
                    Kait se sitten on uskottava että vika on laatikossa, jos ei uusilla öljyillä parane nii laitetaan mömmöt sisään. Tuntuu kyllä välillä että turbiini lukitsee jo liian aikaisin.
                    Voisiko turbiini myös aiheuttaa pienen tärinän tasan 1000rpm kohdalla?

                    Nyt kun tarkemmin muistelen niin n. vuosi sitten rekisteröintikatsastuksen jälkeen oireet on pikku hiljaa alkanu. Autosta yritettiin saada päästöjä kohilleen huudattamalla paikallaan "katit" lämpimäksi, jopa katsastus inssi kierrätti minuutti tolkulla kun päästöt oli ihan pikkusta vailla kondiksessa. Tämän jälkeen sama vielä toistu eräällä korjaamolla. Automaattilaatikkohan ei tykkää paikallaan kierrättämisestä?
                    Huomioni sitten kiinnittyi rämisevään katalysaattoriin, siellä ei ollut kuin pari nyrkin kokoista palasta ja toisessa ei ollut sitäkään, katit vaihtoon ja heittämällä läpi
                    Kilometrejä tämän jälkee autolle ei ole tullut kuin vajaa 10tkm kun ollut vain talvikäytössä.

                    Tuli tänään auton alla rymyttyä ja montun pohjalta löytyi läjä 8mm pultteja juosi prikoilla. Lopulta löysin kampiakselin dampperista tyhjiä reikiä, se oli enään yhdellä pultilla kiinni, mutta hihnapyörän kiristys ei korjannut mitään edellä mainittuja oireta. Pultithan pitäisi vaihtaa aina uusiin avattaessa, ilmeisesti laitettu vanhoilla venyneillä kiinni ja päässyt löystymään. Toisenkin m62 tiedän jossa dampperi löystynyt.
                    Ne pienet tärinät joillakin kierroksilla onkin pahempia ratkaista... omassa laitoin laatikon ilman toista keskitysholkkia paikoilleen ja pientä tärinää löytyy 1500rpm. Eli pienikin heitto turbiinissa, joko jostain tälläsestä tai kertyneestä liasta tms. niin tärrää jollain kierroksella. Toki nämä V8:t tuntuu tärisevän myös kaikesta mahdollisesta muusta syystä.. esim. ketjun venymisen takia.
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4181

                      Originally posted by mrrk View Post
                      bemmeri. Hihnapyörien muutos pitäisi kyllä huomata. Ottaako kierrokset nopeasti.
                      No, onko se herkempi kun normaali? Kyllä se nyt kovalla VP:llä ja noilla uusilla pyörillä selvästi erilainen. Kuin vuosi sitten painavalla kaksoimassalla+ 265mm gygällä.


                      Vielä visko hieman jarruttelee tuossa, otti jo hieman kiinni, vaimeasta huminasta päätellen. Muutenkin kylmänä käsin pyöritellessä visko tuntuu tahmealle. :think
                      Herkempi se oli ilman viskoa, kun aikasemmin kokeilin. Sähköflekti on suunnitteilla. Pitää ensin tehdä jonkinlainen kotelo/suoja sille, että imee koko kennon alalta, sekä ajoviima pääsee hyvin läpi. Myös ootan hieman lämpimämpiä kelejä ja mittailen konetilan lämpöjä nyt viskon kanssa ja sit näkee paljonko paikat kuumene kun mikään ei pyöri siinä edessä.
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • okko
                        BTCF Honorary Member
                        • Apr 2005
                        • 1763
                        • Honkajoki

                        eimtn
                        Last edited by okko; 26-03-2015, 22:55.
                        When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                        Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                        Comment

                        • Targo
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2013
                          • 226
                          • Raisio

                          Originally posted by bemmeri View Post
                          No, onko se herkempi kun normaali? Kyllä se nyt kovalla VP:llä ja noilla uusilla pyörillä selvästi erilainen. Kuin vuosi sitten painavalla kaksoimassalla+ 265mm gygällä.


                          Vielä visko hieman jarruttelee tuossa, otti jo hieman kiinni, vaimeasta huminasta päätellen. Muutenkin kylmänä käsin pyöritellessä visko tuntuu tahmealle. :think
                          Herkempi se oli ilman viskoa, kun aikasemmin kokeilin. Sähköflekti on suunnitteilla. Pitää ensin tehdä jonkinlainen kotelo/suoja sille, että imee koko kennon alalta, sekä ajoviima pääsee hyvin läpi. Myös ootan hieman lämpimämpiä kelejä ja mittailen konetilan lämpöjä nyt viskon kanssa ja sit näkee paljonko paikat kuumene kun mikään ei pyöri siinä edessä.
                          Ilosesti näyttää ottavan, ainakin reippaamin kuin omani. Sen verran himoitti että tilasin itselleni myös
                          Nykyiset
                          E39 96' 540i

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5257
                            • Pirkkala

                            Originally posted by bemmeri View Post
                            No, onko se herkempi kun normaali? Kyllä se nyt kovalla VP:llä ja noilla uusilla pyörillä selvästi erilainen. Kuin vuosi sitten painavalla kaksoimassalla+ 265mm gygällä.


                            Vielä visko hieman jarruttelee tuossa, otti jo hieman kiinni, vaimeasta huminasta päätellen. Muutenkin kylmänä käsin pyöritellessä visko tuntuu tahmealle. :think
                            Herkempi se oli ilman viskoa, kun aikasemmin kokeilin. Sähköflekti on suunnitteilla. Pitää ensin tehdä jonkinlainen kotelo/suoja sille, että imee koko kennon alalta, sekä ajoviima pääsee hyvin läpi. Myös ootan hieman lämpimämpiä kelejä ja mittailen konetilan lämpöjä nyt viskon kanssa ja sit näkee paljonko paikat kuumene kun mikään ei pyöri siinä edessä.
                            Jos siirryt sähköflektiin kannattaa vähän miettiä asiaa. esim. biltema 16" on 120w teholtaan. joissakin autoissa olen nähnyt luokkaa 500w tehoisen flektin. sellaisen aion itse hommata ja asennus nimenomaan kuten mainitsit. Tuolla biltemalla heitän vesilintua. Oma suositus on että pidä vaan se visko, mitkä on sen oikeet haittapuolet? itsellä kun se ei mahdu olemaan niin poistin sen.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Gedd
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 479
                              • Tampere

                              Huohotinmysteeri.

                              Huohotin pitää erilaisia ääniä ja värinöitä, pärisee oikein kunnolla ja tuntee kädellä vahvan värinän huohottimen takaa kun kokeilee. Sitten kun sitä napauttaa niin joskus ääni ja värinä häviää ja ujellus siirtyy keskelle imusarjaa.

                              Huohotin on uusi ja varmistin vielä äsken että kalvo on puhas.

                              Onko tuon huohottimen kannalta olennaista että imusarjan etuosaan tuleva putki tiivistyy tiukasti huohottimeen (onko imusarjan etuosassa jonne putki menee isompi alipaine tms?) vai mikähän tuossa nyt voisi olla...?
                              Last edited by Gedd; 27-03-2015, 07:00.

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Oma suositus on että pidä vaan se visko, mitkä on sen oikeet haittapuolet? itsellä kun se ei mahdu olemaan niin poistin sen.

                                Tuskinpa oikeesti siitä mitään haittapuolta oikeasti on, varmastikin toimii ehjällä viskolla parhaiten. Luulisin että viskon vaihto olisi edessä, kun tosiaan tuntuu aika jähmeälle kylmänäkin, niin varmaan sillä tekosyyllä haikailen sitä sähköflektiä ja kun useessa paikassa konsensus tuntuu olevan että jokusen hevosvoimankin voisi saada verrattuna viskoon. :think
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎