Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nut
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1613
    • Vaasa/Kauhajoki

    Mulla vaan vieläkin vastustaa

    Eli puolatkin vaihtelin kolme kpl mutta eipä asetu ei, edelleen sahaa CO tossa 0.6 pinnassa sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä, HC jotain 40-50 yli 2000 rpm ja tippuu tonne 20-30 pintaan kun huudattaa jossain 4-5 krpm pinnassa, tyhjäkäynnillä jotain ~200 paikkeilla pysyy aika tasasena.

    Seuraavana ohjelmassa oli lisäilmaluistin putsaus -> no siinä kun koitin sovitella käsiä imusarja alle huomasin että veli svensson oli vetäny vähän rautalankapatenttia siihen letkuun mikä lisäilmaluistilta tulee, nyt uudet tiivisteet imusarjaan ym muovihilppeet mihin letkut tulee kiinni tilauksessa kaikki ja ens viikolla puran koko muovihelvetin vittuun siittä, en tajua millä jengi saa tuon lisäilmaluistin tuolta pois purkamatta, mun lapiokuorat ainakaa sinne mahtunu Olisko tuohon jotain vinkkiä kuinka kannattaa purkaa, varmaan kannattaa kaasuläppä ottaa kokonaisuutena irti?

    No onpahan edes tuo 2-kaasu Siemenssi nyt mittalaitteena ettei tartte aivan arvalla vetää, komia platkutes lähtee pakokaasupumpusta Pitäs kai kokeilla nyppiä suuttimia yks kerrallaan pois pelistä niin näkis onko vika jossain tietyssä pytyssä. Vittu, pian vaihdan koko romun sukkula-saabbiin, siinä oli sentäs vapaakytkin ja vee-nelonen. Perkele.
    Last edited by nut; 05-01-2006, 22:15.
    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      Niin voiskohan sulla olla vuotava suutin tai kantava venttiili jossain? Oletko koittanut bensaan jotain litkua mikä pitäisi karstaa poistaa?

      Searchilla löytyy kuvallinen ohje lisäilmaluistin irroituksesta(myös m50). Kerro sitten kuinka teit puhdistamisen.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • nut
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1613
        • Vaasa/Kauhajoki

        Originally posted by alspe
        Niin voiskohan sulla olla vuotava suutin tai kantava venttiili jossain? Oletko koittanut bensaan jotain litkua mikä pitäisi karstaa poistaa?

        Searchilla löytyy kuvallinen ohje lisäilmaluistin irroituksesta(myös m50). Kerro sitten kuinka teit puhdistamisen.
        Joo noita suuttimia itekkin eilen mietin, lukasin kyllä tuon ohjeen tuosta lisäilmaluistin irrotuksesta mutta ei mun käsillä kyllä ollu sinne väliin mitään asiaa + täytyy kuitenkin korjata nuo vanhat rautalankapatentit sieltä. Huomenna pitää mennä esittelemään viisauttaan tai sen puutetta yhteen tenttiin niin sunnuntaina harjotukset jatkuu

        Nyt kun mainitsit niin viimevuonna taisin sinne jotain RVS litkua tankkiin tosiaan kaataa ennen mittausta, voishan sitä tuotakin kokeilla.
        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          RVS tekee sitä öljyn lisäainetta, en ole varma tekeekö muuta. Mutta sitä forten bensaan lisättävää täällä joku kehu että dieselin päästöihin auttoi.







          Nuo kolme kun laittais niin köyhtyis 60 euroa, mutta olis ainakin kemakaalit testattu. Nuo kaksi siis öljytilaan, mutta tuo Injector puhdistaa suuttimia ym.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • nut
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1613
            • Vaasa/Kauhajoki

            Noniin nyt on kokeiltu suuttimiakin yks kerrallaan irti -> kaikilla sama reaktio eli CO putos about 0.4 tienoille ja HCt pysy käytännössä katsoen samana eli jotain 200 pinnassa. Myös käyntiääni muuttu selvästi irrotettaessa ja kaikilla samalla tavalla. Puolat ja tulpat on tosiaan kaikki uutta ettei sieltä osastolta pitäis ahistaa. Tästä nyt kaiketi vois päätellä että missään kaikki pytyt toimivat about samaan tahtiin ja kyseessä on joku seoshäiriö ilmavuoto tms?

            Lisäilmaluistiin en vieläkään ylettäny, uudet tiivisteet tulee vasta keskiviikkona niin pitää sitten purkaa koko imusarja pois kun ei viitti vanhoilla kasata. Nyppäsin toisen huohotusletkun irti tyhjäkäynnillä niin COt putos 0.3:een prosenttiin mutta HCt samanaikasesti tottakai pilviin eli jotain 1200 ppm tjsp. Lisäksi tuo käy nyt taas vaihteeksi tyhjäkäyntiä jossain 550 rpm tuntumassa ja vähän täristää jne eli toivottavasti se nyt olis tuo lisäilmaluisti paskana tai joku imuvuoto, vittukun tietäs edes mitä korjaa
            BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

            Comment

            • Passe
              Newbiemmer
              • Aug 2005
              • 7

              525i -91 M50B25 Jahas ja arvot ei ole muuttuneet mihinkään. Nyt vaihtovuorossa oli ilmamäärämittari. Laakkosen testerin mukaan entinen ilmamäärämittari oli rikki. Antoi kuulema jotain vikakoodia eikä suostunut lähtemään muistista vaikka miten yritti nollata. Tähän mennessä on vaihdettu ilmamäärämittari, lambda, tulpat, paikkailtu vuodot putkesta. Milläs tuosta ilmamäärämittarista saa mitattua et vaihtuuko jännite..kun ei voi olla tuosta "uudesta" vähän käytetystäkään ihan varma et toimiiko?? Ja miten voi olla mahdollista että testeri näyttää et ilmamäärämittari on paskana ja kun vaihtaa toisen tilalle niin arvot ei muutu miksikään. Kohta ajan suohon koko paskan

              Comment

              • nut
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1613
                • Vaasa/Kauhajoki

                Jaahas, tänään taas oli vuorossa tuloksetonta remontointia osa 666½:

                Eli nyppäsin imusarjan irti ja kaikki tiivisteet + pari haperoa letkua alta vaihtoon (tottakai vaihdoin samalla myös bensaletkut ) ja lisäilmaluistin putsasin hartaasti jarrunpuhdistajalla, ei ollu mitenkää hirveen paskanen mutta mutta...

                HCt vähän parani tällä operaatiolla, tosin kierrokset vähän heittelee satunnaisesti mutta arvot ei mitenkää radikaalisti muuttunu. Eli kierroksilla HC painuu kuumana heti ajosta tuonne 20 tuntumaan (mun analysaattorin resoluutio 10 ppm) ja COt sitkeesti 0.5-0.6 välillä sahaa (jälleen reso 0.1 %). Tyhjäkäynnillä kun kaasulla avittaa kierroksia johonki about 900 vähän vaihtelevia tuloksia, välillä arvot parani tasolle ~110-120 ppm HC and CO johonki 0.4, sitten taas nousi tuonne 0.5-0.6 & 150 ppm tasolle.

                Olisko tuo lisäilmaluisti paskana, eli toimii ja ei toimi satunnaisesti? Kun sen aukasin pysty sitä luistia sisällä liikuttelemaan kevyseti sormella ja ainakin se liikku siis tosi hyvin. Normaalia? Imuvuotoja siis EI enää VARMASTI ole, veriset kädet todisteena

                Mikäs muu siinä sitte vois olla, kaasuläpän asentoanturi, motronic boksi, katit?
                BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                Comment

                • Terou
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 791
                  • Tampere

                  Jesh, kävin tänään katsastamassa bemaria. Ensin "ryöstivät" minut siinä tiskillä, 55e katsastus! Kele, hinta noussu n.50% siitä ku muutama vuosi sitten kävin viimeksi autoa katsastamassa. Sitten päästömittauksessa POMPS. Päästöt korkeat, hylky, "tervetuloa uudestaan päästömittaukseen". Aika pitkään se siinä lämmitteli konetta ja putkea, että ei pitäs johtua kylmyydestä.
                  Sitten ukko kattoo auton alle, "oot vaihtanut alustasarjan, tuoppa auto muutoskatsastukseen".
                  Että näin, ainut asia mitä katsastuksessa pelkäsin oli nuo päästöt ja nehän siinä tietysti oli ongelmana.
                  Kone M52B28

                  Tyhjäkäynti (sallittu)/ Yli 2000 RPM (sallittu)
                  CO 0.15 (0,50) / 0,83 (0,30)
                  HC 155 (100) / 72 (100)
                  CO2 15,34 / 14,89
                  O2 0,05 / 0.04

                  Lueskelin foorumilta, että lambda-anturi olisi se todennäköisin, mutta muistaakseni niitähän on tässä kaksi? Katsastusmies kyseli tulpista, niistä voisi johtua tuo HC. Tulpat vaihdoin n. 4000km sitten Boschin nelikärkitulppiin ja kulutus NOUSI silloin n. 0.5l/100km!
                  Mitenkähän jos vaihtaisin takaisin NKG kaksikärkitulppiin ja antaisin monoa autolle kunnolla, jos nuo lambdat siitä puhdistuisivat, kun autolla on talviaikaan körötelty aika hissukseen.

                  Miten nuo lambdat toimivat? Onko niissä tasavirrat, että niitä voisi mittailla jännitemittarilla?

                  Edit: Ja mitään käyntihäiriöitä tai muuta ei ole havaittavissa, kone käy tosi nätisti.
                  Last edited by Terou; 17-02-2006, 12:09.
                  E46 M3 perän lukkoyksikkö
                  Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                  www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    ...unohda nyt kuitenkin ne tulpat ja käytä testerillä lambdan tsekkauksessa.

                    Comment

                    • Terou
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 791
                      • Tampere

                      Originally posted by Hemi
                      ...unohda nyt kuitenkin ne tulpat ja käytä testerillä lambdan tsekkauksessa.
                      Onko tuo testeri sama vehje kuin se mitä sanotaan myös vikakoodien lukijaksi?

                      Tampereen autosähköllä on varmaan kelpo laitteet, onko jollain kokemusta? Merkkiliikkeeseen en vie.

                      Edit: joo sitten soittelin tuonne autosähkölle, reilun viikon päästä auto menee vikakoodien lukuun ja sen perusteella sitten tarkempia analyysejä, jos tarvetta.
                      Kirjoittelen sitten tänne jos ratkaisu ongelmaan löytyi (tai ei löytynyt).
                      Last edited by Terou; 17-02-2006, 13:22.
                      E46 M3 perän lukkoyksikkö
                      Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                      www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                      Comment

                      • antti79
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 2499
                        • Littoinen

                        Originally posted by Terou
                        Onko tuo testeri sama vehje kuin se mitä sanotaan myös vikakoodien lukijaksi?

                        Tampereen autosähköllä on varmaan kelpo laitteet, onko jollain kokemusta? Merkkiliikkeeseen en vie.
                        Sama vekotin kyseessä. Tampereen autosähköstä en tiedä, mutta varmaan löytyy sopivat vekottimet lambdan testaukseen. Todennäköisesti sulla on lambda(t) sökönä, mutta itse vaihtaisin lisäksi vielä noi tulpat. Noista nelikärkitulpista ei ole kauhean hyviä kokemuksia M50-M52 koneissa. Itse olen käyttänyt Boschin kolmikärkitulppia joissa lukee BMW kyljessä.
                        sigpic
                        Originally Posted by jari kihlman
                        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          Eikö siellä Bilteman lähettävillä ole juuri Bosch-service? Sama paikka vissiin mitä tarkoitat?

                          Edit: toisaalta kannattaa kysyä mitä ne ottaa koodien luvusta? Lambda on vain sen 104€
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • Terou
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 791
                            • Tampere

                            Originally posted by alspe
                            Eikö siellä Bilteman lähettävillä ole juuri Bosch-service? Sama paikka vissiin mitä tarkoitat?

                            Edit: toisaalta kannattaa kysyä mitä ne ottaa koodien luvusta? Lambda on vain sen 104€
                            Niin sama pulju. Jotain se puhui 50 eurosta, jäi sitten epäselväksi oliko se pelkkä vikakoodien luku vai myös lambdojen tarkempi testaus. Mutta tosiaan ei viitti mennä ostamaan lambdaa ja sitten testata kokeilemalla, että muuttuko päästöt ku vaihdan ensin toisen lambdan, jos ei muuttunu vaihdan toisen lambdan. Jos ei vieläkään, niin höh.
                            Muutenkin vikakoodit vois ihan mielenkiinnosta kattoa.
                            E46 M3 perän lukkoyksikkö
                            Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                            www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              Niin onhan se mielenkiintoista, mutta jos ei näy mitään? Eikö ollut joskus juttua, että vika ei välttämättä näy jos ei ole täysin paskana lambda. Johonkin pajalle mittailemaan, irroittaa lambdan johtoja niin näkee mitä vaikuttaa..
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • Platinum
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2003
                                • 274
                                • Lieto

                                Originally posted by Terou
                                Niin sama pulju. Jotain se puhui 50 eurosta, jäi sitten epäselväksi oliko se pelkkä vikakoodien luku vai myös lambdojen tarkempi testaus. Mutta tosiaan ei viitti mennä ostamaan lambdaa ja sitten testata kokeilemalla, että muuttuko päästöt ku vaihdan ensin toisen lambdan, jos ei muuttunu vaihdan toisen lambdan. Jos ei vieläkään, niin höh.
                                Muutenkin vikakoodit vois ihan mielenkiinnosta kattoa.
                                Kyllä ne aina kattoo vikakoodit ja lambdan samassa...jotain 0,5v molemmin puolin pitäs heittelehtii ni lambda kunnossa...minäkin epäilin lambdaa kun hc-arvot koholla tyhjäkäynnillä ja korotetulla mutta kun vaan anto kaasua koneeseen niin alkokin ne tippumaan ja leimasta läpi...elikkä turhaan niitä lambdoja moni on ostanu etukäteen.
                                -BMW 530d E61 M-sport-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎