Yleensä jos pakoputkikaan ei vuoda, niin O2 pyörii noin 0,1-0,5 välillä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E36 M50b25 '93 ~190tkm katsastettu, 'lähes' ongelmitta...
Vuoden mittaan vaihdettua:
- Tulpat
- Öljyt & suodatin (x 2)
- Ilmanputsari
- Iskarit, jouset
- Etualatukivarret nivelineen
- Raidetangot nivelineen
- Tukivarsien puslat eteen
- Tuulilasi...
Päästöt
CO% 0/0, CO2 14.6/14.5, HC 0/8, O2 0.28/0.30
-Mittausta ennen pari vipaa kilsaa joka risteyksestä niin paljo
ku vaan pyörät piti... eli putket punasena sisään
Edit: Ainiin, sammutin ilmastoinnin mittauksen ajaksi
Iskarit
EV:84%, EO:83%, TV:76%, TO:72%
Jarrut
-Ok, muuten paitti; käsijarru hirtti inssillä testeriin...
=> HYVÄKSYTTYLast edited by dunkelblau; 28-11-2005, 21:29."Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
Comment
-
-
Kertokaas mitkä ois sellaset "ihannearvot" tuollaselle ei-vähäpäästöiselle ei-katilliselle M20B25 kutvoselle? Lähinnä tuota polttoainekulutusta yritän saada jollain tapaa kuriin kun tuntuu syövän normaalia enemmän ja ajotapa on kuitenkin taloudellinen.
Normaalit rutiinit oon siihen laittanu suodattimista tulppiin ja putsaillu sitä sieltä sun täältä mut nyt vois viedä sen pakokaasutesteriin ja säätää siinä kohdalleen niin pitkälti kuin mahdollista
Sitä soppaa menee joku 13-15 litraa sekalaisessa ajossa ja tolla nyt pitäis pystyä parempaan kun säästelee.
Comment
-
-
Kysytäänpäs tästäkin vinkkiä, mitä kannattaisi tsekata seuraavaksi kun päästöt ovat ketuillaan, HC noin 150-200 tyhjäkäynnillä, hieman tippuu kierroksilla ja CO 0,5-0,8 paikkeilla.
Forten gas treatment tehty, imuhaitarin tiiveys kokeilty sprayn kanssa pakokaasumittarissa. Lambda on uusittu viime vuoden syksynä, katit näyttää päällisin puolin ehjältä, putki ei vuoda...
Kone on M50B25 vm.92, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan, että tämä vm. olisi riskiryhmässä?
vinkkejä kiitos!
Comment
-
-
Jahas ja taas samasta aiheesta.
525i 24v 91.v
tyhjäkäynnillä / 2000 r/min
CO% 0,76 0,76
HC 263 82
O2 2,44 0,75
CO2 13,2 14,2
Lambda 1,01
Autossa ei ole säädettävää ilmamäärämittaria/massamittaria. Tulpat on vaihdettu uusiin ja haitariputki on tsekattu tarkkaan ja kaikki liitokset. Ei vuotoja. Lambda vaihdettu uuteen. Nyt antoivat liikkeestä tuota Fortea millä pitäis lähteä paskat systeemistä irti. Torstaina aika taas pakokaasujen mittaukseen kun en millään tahdo uskoa että vika on oikeasti kateissa!! Viimeksi putki oli kuuma kun menin mittauttamaan mutta ei vaikuttanut päästöihin. Onko kenelläkään mitään niksejä millä saadaan nuo arvot kohdalleen ilman kattien vaihtoa??
Comment
-
-
Kerrotaan nyt omatkin kokemukset aiheesta. Auto E36 M50B25-koneella ja vuosimallia -91. Muuten peruskunnossa, mutta lastu on boksiin vaihdettu. Ekalla kierroksella HC korkea tyhjäkäynnillä ja CO korkea kierroksilla. Bensankulutuskin oli omasta mielestä kohonnut. Katsastuksessa inssi polki aika lailla, eikä luvut asettuneet. Vihjaili kattivikaan tai lambdaan.
Foorumilaisten hienojen vinkkien avulla menin ensin konehuoneen ääreen starttipilotin kanssa ja etsin imuvuotoja. Ei löytynyt. Seuraavaksi menin Motonetin sivuille ja tilasin Boshin lambdan. Vanha lambda ei muuten lähteny ihan helposti irti! Putki pois paikaltaan ja vasta lämmittämällä lähti. No nyt on uus paikallaan ja sekä HC että CO näytti pyöreetä nollaa tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Leima tuli.
Kiitokset vaan kaikille vinkeistäE83 X3 3.0dA ja E60 530iA
Comment
-
-
Originally posted by HemiSehän näissä on hauskaa että jopa katsastuksella kaikki inssit ja 90% huoltoliikkeistä tarjoavat vikavaihtoehdoksi kattia? Sieltä se varsinainen vika kun lopulta löytyy äärimmäisen harvoin.
Pitää kai vielä puolat koittaa vaihtaa 3 kpl niitä mallia original vuodelta 90 uusiin jos olis siellä vika. Sittenhän sitä onkin lähes kaikki muu vaihdettu paitsi katti niin vois kai sitäkin kokeillaOon kyllä Hemin kanssa samaa mieltä siitä että eihän sen katin kaiken järjen mukaan pitäs hajota kun tulemalla kilon paloina putken toisesta päästä ulos mutta semmonen skenaario käyny mielessä että jospa tuo lambda onkin ollut jo jonkin aikaa siitä paskana ja katit 'pimentyneet' väärästä seoksesta tms?
BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
Comment
-
-
Ne ei vaan pimene pitkänkään toimimattoman jakson jälkeen. Tai pimenee hetkeksi, mutta yksi vähän kovempi runttaus oikeilla säädöillä/seoksella saa ne kyllä aina uudelleen heräämään. Minulla kun näitä uudehkoja GTI-Turbo,ym,ym. "pristettyjä" kiesejä on ollut siitä lähtien kun niihin Suomessa katit ilmestyi. Pääsääntöisesti katsastussäädöt olivat täysin eri kuin ajosäädöt, jolloin vuosi kelattiin katti pimeänä ja pari päivää ennen leimaa käytiin säätämässä katalysaattorin reaktion käynnistävät seokset ja poikkeuksetta kiesit leimattiin 0-päästöillä. Jotkut Turbokiesit kävi niin rikkaalla, että runtatessa "voimasavua" oli ilmassa melkoisen runsaasti bensakoneella.
No, mutta kuten todettua, n. 1-2% päästöongelmista johtuu lopulta itse katista. Itse en käytännössä ole vielä törmännyt tällaiseen ihmeeseen kuin kaksi kertaa niin että elementti on ollut muuten ehjä. Molemmissa tapaukssa kyse oli taatusti lyijyhalvauksesta, mutta tämän osoittaminen jälkikäteen näissä vaihtoautoissa oli tietenkin mahdotonta. Eli eihän se kattivikakaan täysin poissuljettu vaihtoehto ole, mutta vianhakuun ei kannata kyllä lähteä siitä päästä koska 98-99%:ssa tapauksista missä katista ei kuulu helinää, vika löytyy ennen katinvaihtoa, joka on siis se viimeinen vaihtoehto.
Bemun vanhemman tyypin katit kyllä helposti irroittavat elementin ja hajoittavat sen murusiksi pitkin putkistoa.
Comment
-
-
Jep, no pitääpä vielä ruuvata tuo putkisto auki ja kattoa onko siellä irto-osia.
Alkaa tosiaan pian olemaan kaikki muu vaihdettua, tietysti voihan tuosta napata huvin vuoksi imusarjankin pois ja vaihtaa tiivisteet ja letkut uusiin niin ei ainakaan varmasti tarttis imuvuotoja ihmetellä.
Ja sitten nuo puolat, saattaahan niissä jotain häikkää olla vaikka tulpat näyttäis olevan about samassa kunnossa, nuo alkupään mallithan on tykänny tosiaan hajota ja kyllähän sitä tarkemmin ajatellen aina silloin tällöin joku pieni nykäys on tuntunut esim. liikkeelle lähdettäessä.BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
Comment
-
-
Eilen auton alla könytessä huomasin et yhdestä laipasta siinä pakosarjan jälkeen olevassa putkessa uupui pultista kokonaan mutteri!! Liekö edelliseltä omistajalta jääny huolimattomuutta laittamatta paikalleen kun olivat tehneet kytkinremonttia. Laatikossa olevasta siirtimestäkin uupui yksi seekeririkka, jolloin vaihdevipu irtosi paikaltaan ja keppi muuttui hervottomaksi. Toivottavasti tuo happivuoto johtui tuosta laipan kiristysmutterin uupumisesta. Oli vielä juuri sellaisessa paikassa tuo kohta et ei nähnyt sinne oliko noennut laippaa eli vuotanut. Tänään menee taas mittaukseen. Katotaan josko sitä pääsis kohta ajelemaan
Comment
-
-
Päästöt m50b20 e34 -91.
Tyhjäkäynti :
CO : 0,28/0,50
HC : 85/100
CO2 : 12,15
O2 : 4,40/5,00
Kierroksilla :
CO : 0,10/0,30
HC : 80/100
CO2 : 14,80
O2 : 2,10/5,00
Lambda just ja just putos 1,03:een.
Putki vuotaa niin vitusti(2 x 8 mm reikää porattu takapönttöön ja silti happi asettu alle rajojen), en vaan ehtinyt vaihtaa ennen kuin viimeinen päivä katsastusaikaa koitti
Ei ajettu putkea kuumaksi, haitarikumissa ei vuotoa, mutta lisäilmaluistissa ehkä. Tulpat ym. huollettu.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
Comment