Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    Yleensä jos pakoputkikaan ei vuoda, niin O2 pyörii noin 0,1-0,5 välillä.

    Comment

    • dunkelblau
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 1151
      • Uusimaa

      E36 M50b25 '93 ~190tkm katsastettu, 'lähes' ongelmitta...

      Vuoden mittaan vaihdettua:
      - Tulpat
      - Öljyt & suodatin (x 2)
      - Ilmanputsari
      - Iskarit, jouset
      - Etualatukivarret nivelineen
      - Raidetangot nivelineen
      - Tukivarsien puslat eteen
      - Tuulilasi...

      Päästöt
      CO% 0/0, CO2 14.6/14.5, HC 0/8, O2 0.28/0.30
      -Mittausta ennen pari vipaa kilsaa joka risteyksestä niin paljo
      ku vaan pyörät piti... eli putket punasena sisään
      Edit: Ainiin, sammutin ilmastoinnin mittauksen ajaksi

      Iskarit
      EV:84%, EO:83%, TV:76%, TO:72%

      Jarrut
      -Ok, muuten paitti; käsijarru hirtti inssillä testeriin...

      => HYVÄKSYTTY
      Last edited by dunkelblau; 28-11-2005, 21:29.
      "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

      Comment

      • himonussija
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 392
        • Finland

        Kertokaas mitkä ois sellaset "ihannearvot" tuollaselle ei-vähäpäästöiselle ei-katilliselle M20B25 kutvoselle? Lähinnä tuota polttoainekulutusta yritän saada jollain tapaa kuriin kun tuntuu syövän normaalia enemmän ja ajotapa on kuitenkin taloudellinen.

        Normaalit rutiinit oon siihen laittanu suodattimista tulppiin ja putsaillu sitä sieltä sun täältä mut nyt vois viedä sen pakokaasutesteriin ja säätää siinä kohdalleen niin pitkälti kuin mahdollista

        Sitä soppaa menee joku 13-15 litraa sekalaisessa ajossa ja tolla nyt pitäis pystyä parempaan kun säästelee.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          CO 0% ja HC 0%

          Comment

          • e34
            Bimmer Rookie
            • Feb 2004
            • 125
            • Turun seutu

            Kysytäänpäs tästäkin vinkkiä, mitä kannattaisi tsekata seuraavaksi kun päästöt ovat ketuillaan, HC noin 150-200 tyhjäkäynnillä, hieman tippuu kierroksilla ja CO 0,5-0,8 paikkeilla.

            Forten gas treatment tehty, imuhaitarin tiiveys kokeilty sprayn kanssa pakokaasumittarissa. Lambda on uusittu viime vuoden syksynä, katit näyttää päällisin puolin ehjältä, putki ei vuoda...

            Kone on M50B25 vm.92, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan, että tämä vm. olisi riskiryhmässä?

            vinkkejä kiitos!

            Comment

            • Passe
              Newbiemmer
              • Aug 2005
              • 7

              Jahas ja taas samasta aiheesta.
              525i 24v 91.v
              tyhjäkäynnillä / 2000 r/min
              CO% 0,76 0,76
              HC 263 82
              O2 2,44 0,75
              CO2 13,2 14,2
              Lambda 1,01
              Autossa ei ole säädettävää ilmamäärämittaria/massamittaria. Tulpat on vaihdettu uusiin ja haitariputki on tsekattu tarkkaan ja kaikki liitokset. Ei vuotoja. Lambda vaihdettu uuteen. Nyt antoivat liikkeestä tuota Fortea millä pitäis lähteä paskat systeemistä irti. Torstaina aika taas pakokaasujen mittaukseen kun en millään tahdo uskoa että vika on oikeasti kateissa!! Viimeksi putki oli kuuma kun menin mittauttamaan mutta ei vaikuttanut päästöihin. Onko kenelläkään mitään niksejä millä saadaan nuo arvot kohdalleen ilman kattien vaihtoa??

              Comment

              • suikka
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 102
                • Finland

                missä mättää

                318 is -90,CO 1,25/1,15 HC 62/59 LAMBDA 1,02 JA O2 1,09% ELI MUUT OK PAITSI CO.
                Now:E30 323i-87,E30 325i cabrio -88,E30 325i M-Tech2 -90,E30 318is -91,E34 525i -89*2, E60 530D-03
                Ex: E30 323i-84,E30 320i-85,E34 535i-90,E39 525d,E46 330d,E39 530i-02,E36 318tds -96compact

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  O2=Happi ei ole ihan ok.

                  Comment

                  • pmtk
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 1560
                    • Iisalmi

                    Kerrotaan nyt omatkin kokemukset aiheesta. Auto E36 M50B25-koneella ja vuosimallia -91. Muuten peruskunnossa, mutta lastu on boksiin vaihdettu. Ekalla kierroksella HC korkea tyhjäkäynnillä ja CO korkea kierroksilla. Bensankulutuskin oli omasta mielestä kohonnut. Katsastuksessa inssi polki aika lailla, eikä luvut asettuneet. Vihjaili kattivikaan tai lambdaan.

                    Foorumilaisten hienojen vinkkien avulla menin ensin konehuoneen ääreen starttipilotin kanssa ja etsin imuvuotoja. Ei löytynyt. Seuraavaksi menin Motonetin sivuille ja tilasin Boshin lambdan. Vanha lambda ei muuten lähteny ihan helposti irti! Putki pois paikaltaan ja vasta lämmittämällä lähti. No nyt on uus paikallaan ja sekä HC että CO näytti pyöreetä nollaa tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Leima tuli.

                    Kiitokset vaan kaikille vinkeistä
                    E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Sehän näissä on hauskaa että jopa katsastuksella kaikki inssit ja 90% huoltoliikkeistä tarjoavat vikavaihtoehdoksi kattia? Sieltä se varsinainen vika kun lopulta löytyy äärimmäisen harvoin.

                      Comment

                      • nut
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1613
                        • Vaasa/Kauhajoki

                        Originally posted by Hemi
                        Sehän näissä on hauskaa että jopa katsastuksella kaikki inssit ja 90% huoltoliikkeistä tarjoavat vikavaihtoehdoksi kattia? Sieltä se varsinainen vika kun lopulta löytyy äärimmäisen harvoin.
                        Taitaa olla mun kohtalo olla sitten se harva ja valittu vai

                        Pitää kai vielä puolat koittaa vaihtaa 3 kpl niitä mallia original vuodelta 90 uusiin jos olis siellä vika. Sittenhän sitä onkin lähes kaikki muu vaihdettu paitsi katti niin vois kai sitäkin kokeilla Oon kyllä Hemin kanssa samaa mieltä siitä että eihän sen katin kaiken järjen mukaan pitäs hajota kun tulemalla kilon paloina putken toisesta päästä ulos mutta semmonen skenaario käyny mielessä että jospa tuo lambda onkin ollut jo jonkin aikaa siitä paskana ja katit 'pimentyneet' väärästä seoksesta tms?
                        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Ne ei vaan pimene pitkänkään toimimattoman jakson jälkeen. Tai pimenee hetkeksi, mutta yksi vähän kovempi runttaus oikeilla säädöillä/seoksella saa ne kyllä aina uudelleen heräämään. Minulla kun näitä uudehkoja GTI-Turbo,ym,ym. "pristettyjä" kiesejä on ollut siitä lähtien kun niihin Suomessa katit ilmestyi. Pääsääntöisesti katsastussäädöt olivat täysin eri kuin ajosäädöt, jolloin vuosi kelattiin katti pimeänä ja pari päivää ennen leimaa käytiin säätämässä katalysaattorin reaktion käynnistävät seokset ja poikkeuksetta kiesit leimattiin 0-päästöillä. Jotkut Turbokiesit kävi niin rikkaalla, että runtatessa "voimasavua" oli ilmassa melkoisen runsaasti bensakoneella.
                          No, mutta kuten todettua, n. 1-2% päästöongelmista johtuu lopulta itse katista. Itse en käytännössä ole vielä törmännyt tällaiseen ihmeeseen kuin kaksi kertaa niin että elementti on ollut muuten ehjä. Molemmissa tapaukssa kyse oli taatusti lyijyhalvauksesta, mutta tämän osoittaminen jälkikäteen näissä vaihtoautoissa oli tietenkin mahdotonta. Eli eihän se kattivikakaan täysin poissuljettu vaihtoehto ole, mutta vianhakuun ei kannata kyllä lähteä siitä päästä koska 98-99%:ssa tapauksista missä katista ei kuulu helinää, vika löytyy ennen katinvaihtoa, joka on siis se viimeinen vaihtoehto.
                          Bemun vanhemman tyypin katit kyllä helposti irroittavat elementin ja hajoittavat sen murusiksi pitkin putkistoa.

                          Comment

                          • nut
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1613
                            • Vaasa/Kauhajoki

                            Jep, no pitääpä vielä ruuvata tuo putkisto auki ja kattoa onko siellä irto-osia.

                            Alkaa tosiaan pian olemaan kaikki muu vaihdettua, tietysti voihan tuosta napata huvin vuoksi imusarjankin pois ja vaihtaa tiivisteet ja letkut uusiin niin ei ainakaan varmasti tarttis imuvuotoja ihmetellä.

                            Ja sitten nuo puolat, saattaahan niissä jotain häikkää olla vaikka tulpat näyttäis olevan about samassa kunnossa, nuo alkupään mallithan on tykänny tosiaan hajota ja kyllähän sitä tarkemmin ajatellen aina silloin tällöin joku pieni nykäys on tuntunut esim. liikkeelle lähdettäessä.
                            BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                            Comment

                            • Passe
                              Newbiemmer
                              • Aug 2005
                              • 7

                              Eilen auton alla könytessä huomasin et yhdestä laipasta siinä pakosarjan jälkeen olevassa putkessa uupui pultista kokonaan mutteri!! Liekö edelliseltä omistajalta jääny huolimattomuutta laittamatta paikalleen kun olivat tehneet kytkinremonttia. Laatikossa olevasta siirtimestäkin uupui yksi seekeririkka, jolloin vaihdevipu irtosi paikaltaan ja keppi muuttui hervottomaksi. Toivottavasti tuo happivuoto johtui tuosta laipan kiristysmutterin uupumisesta. Oli vielä juuri sellaisessa paikassa tuo kohta et ei nähnyt sinne oliko noennut laippaa eli vuotanut. Tänään menee taas mittaukseen. Katotaan josko sitä pääsis kohta ajelemaan

                              Comment

                              • alspe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 3402
                                • Tre

                                Päästöt m50b20 e34 -91.

                                Tyhjäkäynti :

                                CO : 0,28/0,50
                                HC : 85/100
                                CO2 : 12,15
                                O2 : 4,40/5,00

                                Kierroksilla :

                                CO : 0,10/0,30
                                HC : 80/100
                                CO2 : 14,80
                                O2 : 2,10/5,00
                                Lambda just ja just putos 1,03:een.

                                Putki vuotaa niin vitusti(2 x 8 mm reikää porattu takapönttöön ja silti happi asettu alle rajojen), en vaan ehtinyt vaihtaa ennen kuin viimeinen päivä katsastusaikaa koitti

                                Ei ajettu putkea kuumaksi, haitarikumissa ei vuotoa, mutta lisäilmaluistissa ehkä. Tulpat ym. huollettu.
                                G30 520d xDrive
                                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎