Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • K.S.
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 649
    • Espoo

    Originally posted by 3B View Post
    Toimiiko K.S:n autossa lambdan lämmitys, onko testattu?
    miten ton kuuluisi toimia? jatkuvasti päällä? Rele ainakin vetää, aina kun on virrat päällä

    Comment

    • Panu.K
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 824
      • Salo

      M20B25 kat versio

      Tyhjäkäynti:
      C0% 0.29
      CO2 12.6
      HC ppm 400
      02 3.2

      Kierroksilla:
      C0% 0.03
      CO2 15.1
      HC ppm 36
      02 0.1

      Lambda 1.00

      Eli HC liian korkea tyhjäkäynnillä. Viittako tuo nyt lambda vikaan vai mihin. Tyhjäkäynti vähän hummaa ja on noin 1000rpm.

      Takapönttö nyt ainakin vuotaa joten tuo ilma taitaa johtua siitä, mutta tuskin vaikuttaa noihin muihin. Pitää tuo takapönttö paikkailla. Imuvuotoa tuskin on kun on miltei kaikki letkut uusittu koneesta.

      Mittauksen aikana oli kyllä kansi halki vesikanavasta venttiilikoppaan. Voiko aiheuttaa päästöjä? Nyt on ehjä kansi paikoillaan ja voi alkaa näitä pikku murheita korjaamaan .
      Kulkuvälineet:
      Etsintä käynnissä
      ex BMW:t
      e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
      ex muun merkkiset:
      Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

      Comment

      • hankmo
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 174
        • Kaakko

        Ja seuraava potilas ilmottautuu..

        Arvot joutokäynnillä:
        CO 0,22
        HC 173 (raja 100)
        CO2 14,8
        O2 0,44

        kierroksilla:
        CO 0,68 (raja 0,30)
        HC 82
        CO2 14,3
        O2 0,76

        Eli noista jäi kiinni. Niin ja lambda 1,01. Autossa lastu kiinni, purkki masinolia tankkiin ennen mittausta. Katalysaattorit/takapönttö/molemmat on tyhjät, oli itseasiassa viime kerrallakin mutta silloin meni rimaa hipoen läpi.

        80 sivua on aika paljon tekstiä, joten hoituuko homma pistämällä uudet katit vai tarviiko muutakin huomioida? Tai voisiko lastu vaikuttaa niin paljon, että alkuperäisellä menisi läpi? JA vielä käykö korjaamon pakokaasumittaus jälkitarkastukseen?

        Mitään käyntiongelmia tai muita ei ole ollut, eli moitteetta pelannut käytössä.

        Comment

        • K.S.
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 649
          • Espoo

          Keskimmäinen rele niistä kolmesta moottorinohjauksen releistä oli risa, ei vetänyt vaikka olisi pitänyt, vaihdoin uuteen ja nyt rele toimii. Tältä foorumilta löytyvän kaavion mukaan se olisi engine control module relay, mitä vähän epäilen koska eihän auto varmaan kävisi ollenkaan siinä vaiheessa. Oliskohan toi ollut lamban lämmityksen rele :think Käynti muuttui vaihdon jälkeen tasaisemmaksi, mutta tärytys ei edelleenkään kadonnut ainakaan vielä täysin..

          Comment

          • Wiking
            BTCF Member
            • Dec 2005
            • 1647
            • Laihia

            Originally posted by hankmo View Post
            Ja seuraava potilas ilmottautuu..

            Arvot joutokäynnillä:
            CO 0,22
            HC 173 (raja 100)
            CO2 14,8
            O2 0,44

            kierroksilla:
            CO 0,68 (raja 0,30)
            HC 82
            CO2 14,3
            O2 0,76

            Eli noista jäi kiinni. Niin ja lambda 1,01. Autossa lastu kiinni, purkki masinolia tankkiin ennen mittausta. Katalysaattorit/takapönttö/molemmat on tyhjät, oli itseasiassa viime kerrallakin mutta silloin meni rimaa hipoen läpi.

            80 sivua on aika paljon tekstiä, joten hoituuko homma pistämällä uudet katit vai tarviiko muutakin huomioida? Tai voisiko lastu vaikuttaa niin paljon, että alkuperäisellä menisi läpi? JA vielä käykö korjaamon pakokaasumittaus jälkitarkastukseen?

            Mitään käyntiongelmia tai muita ei ole ollut, eli moitteetta pelannut käytössä.
            Itse ainakin kiikutin korjaamon pakokaasulapun jälkitarkastukseen ja se kelpas..
            Nyt
            BMW 330e g21 M-Sport
            Ennen
            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

            Comment

            • Lese
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 220
              • Lavia

              E34 530i M60B30 V8

              Päästöjä on yritetty saada kuntoon jo vähän aikaa. Tässä tarinaa...

              -Ensin luultiin lambda-viaksi: Molemmat anturit vaihtoon, uudet boschit tilalle, ei vaikutusta.

              -Sitten huomattiin, että huohotinsysteemi vittuilee, kun avasi öljykorkkia, päästöt tippuivat lähes nolliin. No ensin laitoin uuden huhotinventtiilin, joka ei kuitenkaan alkanut toimia ja loppujen lopuksi poistin alkuperäisen huohotinsysteemin ja laitoin oman erillisen säiliön huohottimelle. Mut eipä auttanut vaan...

              -Huohottimen korjauksen jälkeen menin taas kaverin pajalle vaan "hakemaan päästölappua", mut ei, edelleen päästöt päin mäntyä. Luettiin vikakoodit: 6 sylinterin puola. Tulppa irti ja sehän oli musta ku perkele, eli 6 puola oli tosiaan pimeenä. No uusi puola ja uudet tulpat tilaukseen...

              -Uudella puolalla ja tulpilla ja vikamuistin nollauksen jälkeen voitonvarmana taas sondi putkeen, mutta eiei, EDELLEEN päästöt vituillaan. Taas testeri kiinni ja nyt vikakoodina oli: Sytytyspiiri 5 sylinteri. Tuohon ei nyt oo keksitty mitään ratkaisua, vitoselle ainakin tulee kipinä, kun kokeiltiin. Vikakoodia tulee heti kun laittaa auton käyntiin. Kokeiltiin vaihtaa puolaa ja tulppaa, ei vaikutusta.

              Auto käy hyvin ja tehot on tallelle ei nykimistä tai muuta vastaavaa, hieman ehkä auto tärisee tyhjäkäynnillä, en muista onko se aina tehnyt sitä...

              Viimeisen mittauksen jälkeen suunnilleen tollasia arvoja tyhjäkäynnillä, kierroksilla vaan kasvaa.

              Tyhjäkäynnillä CO 3,3
              HC 330
              Lambda 0,92
              Happi 0,74

              Auttakee! :think
              Last edited by Lese; 03-04-2008, 21:14.

              Comment

              • Panu.K
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 824
                • Salo

                Originally posted by Panu.K View Post
                M20B25 kat versio

                Tyhjäkäynti:
                C0% 0.29
                CO2 12.6
                HC ppm 400
                02 3.2

                Kierroksilla:
                C0% 0.03
                CO2 15.1
                HC ppm 36
                02 0.1

                Lambda 1.00

                Eli HC liian korkea tyhjäkäynnillä. Viittako tuo nyt lambda vikaan vai mihin. Tyhjäkäynti vähän hummaa ja on noin 1000rpm.

                Takapönttö nyt ainakin vuotaa joten tuo ilma taitaa johtua siitä, mutta tuskin vaikuttaa noihin muihin. Pitää tuo takapönttö paikkailla. Imuvuotoa tuskin on kun on miltei kaikki letkut uusittu koneesta.

                Mittauksen aikana oli kyllä kansi halki vesikanavasta venttiilikoppaan. Voiko aiheuttaa päästöjä? Nyt on ehjä kansi paikoillaan ja voi alkaa näitä pikku murheita korjaamaan .
                Nyt kävin mittauttamassa uudet arvot.


                Tyhjäkäynti:
                C0% 0.20
                CO2 9.7
                HC ppm 190
                02 7.2


                Kierroksilla:
                C0% 0.03
                CO2 15.1
                HC ppm 36
                02 3.0
                Lambda 1.5

                Eli ainakin pakoputki vuotaa. Takapönttö varsinkin muualta en ole vuotoa havainnut. Mikäs tota lambda arvoa nyt nostattaa ?
                Kulkuvälineet:
                Etsintä käynnissä
                ex BMW:t
                e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                ex muun merkkiset:
                Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                Comment

                • softboot
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 28

                  -00 E46 330 dieselin O2-pitoisuus 16,6.

                  Eli ei menny läpi. Kahdella eri mittarilla setä mittas mutta tulos ei muuttunu.
                  Kuka tietää, mistä alkaa vikaa etsimään?
                  Pakoputki on ehjä.

                  Comment

                  • Lese
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 220
                    • Lavia

                    Imuvuotoja ei ainakaan ole. Tuli vielä suihkittua purkki startti-spraytä kaikkiin liitoksiin.

                    Ilmamassamittaria oon alkanut ittekin epäillä, sitä vaan on hankala testata, eikä jätä vikakoodia jos ei ole kokonaan pois pelistä. Käynti ei juurikaan muutu kun piuhan nyppää irti. En tiedä pitäiskö?

                    Jos jollain olisi tohon sopiva toimiva massamittari, jota voisi kokeilla korvausta vastaan, niin laittakaa vaikka privaa. Alta löytyy lista autoista, joissa on sama ilmamassamittari ETK:n mukaan.
                    E32: Details on E32
                    E32 730i SEDAN, Euro
                    E32 730iL SEDAN, Euro

                    E34: Details on E34
                    E34 525i TOURING, Euro
                    E34 525i SEDAN, Euro
                    E34 525ix SEDAN, Euro
                    E34 525ix TOURING, Euro
                    E34 530i TOURING, Euro
                    E34 530i SEDAN, Euro

                    E36: Details on E36
                    E36 325i COUPE, Euro
                    E36 325i SEDAN, Euro
                    E36 325i CONVERTIBLE, Euro

                    E38: Details on E38
                    E38 730i SEDAN, Euro
                    E38 730iL SEDAN, Euro
                    E38 735i SEDAN, Euro
                    E38 735iL SEDAN, Euro
                    E39: Details on E39
                    E39 535i SEDAN, Euro
                    Tai sitte tää vaan liittyy siihen 5 sytytyspiiriin, josta antaa vikakoodia, täytyy kai vielä suihkia kaikkiin liittimiin kontakti-spraytä ja yrittää vaikka puhdistaa toi ilmamassamittari sillä CRC:n puhdistusmömmöllä ja käydä koittamassa oliko vaikutusta. Muuten alkaa ideat loppumaan...

                    Comment

                    • K.S.
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 649
                      • Espoo

                      Tulpat vaihdettu boschin vakioihin FRLD7, käynti tasottui hiukkasen mutta ei merkityksellisesti. Ilmamassamittari putsattu tolla crc:n litkulla >> ei vaikutusta mihinkään, mutta ilmastoinnin sisälämpötilaanturin se litku tosin herätti henkiin ettei ihan turhaa tavaraa nähtävästi ole. :think

                      Comment

                      • armageddon
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 443
                        • Kokkola

                        Originally posted by K.S. View Post
                        Tulpat vaihdettu boschin vakioihin FRLD7, käynti tasottui hiukkasen mutta ei merkityksellisesti. Ilmamassamittari putsattu tolla crc:n litkulla >> ei vaikutusta mihinkään, mutta ilmastoinnin sisälämpötilaanturin se litku tosin herätti henkiin ettei ihan turhaa tavaraa nähtävästi ole. :think
                        saako noita massamittareita oikee puhdistella:think oon vaa jostain joskus kuullu et ne vaurioituu aika helposti. et ei kannata tehä mitää jos ei tiedä... oliko näin korjatkaa
                        ei ne tehot vaan se kuski...

                        Comment

                        • K.S.
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 649
                          • Espoo

                          Tuolla on enemmän juttua tosta massamittarin putsauksesta:

                          http://www.btcf.fi/forum/showthread....arin+puhdistus

                          Pikkupurkki crc:n tököttiä maksaa 8,90 motonetissä.. Ehjän mittarin pitäisi kestää käsittely ongelmitta.
                          Oma kattila on parinsadan kilometrin ajon jälkeen alkanut tuntua pirteämmältä, tyhjäkäyntikin on siedettävää mutta ei kumminkaan tasaista.
                          (voi tietysti olla että se pirteys on vain kuskin korvien välissä, tai että johtuu ennemminkin uusista tulpista ja 5dl öljyvajeen täytöstä. :think
                          Last edited by K.S.; 09-04-2008, 20:34.

                          Comment

                          • gremu
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 861
                            • Mankkaa

                            1987 m30b34

                            c0 0,09 / 3,30
                            hc 1668 / 600
                            c02 11,20
                            02 5,45 / 5,00

                            hylkyhän sieltä napsahti.
                            kulkineet e38 740, e38 728, e32 750ia
                            RIP
                            vm 87 e32 735ia, e34 520i, e30 320 msport vm 85, e21 315 vm82, e30 320ia vm 86, e28 518i vm 86, e28 518i vm 85, e30 316 vm 87/88,
                            ford escort lx 1.6 vm 84, volvo 242 2.0 vm 85
                            _______________________________________
                            Team BTCF-World Of Pirates
                            sigpic

                            Comment

                            • K.S.
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 649
                              • Espoo

                              Noniin löytyi vihdoin ja viimein ihan oikeaa vikaa eikä mielikuvitusta.

                              Evap venttiililtä lähtevä letku jonka olisi kuulunut mennä kaasuläpälle menikin vain hiilisäiliön alle piiloon. siellä oli avonaisena ja höyryt on menny suoraan ilmaan. Tämä selittää ne ajoittaiset bensankatkut joita olen ihmetellyt, kun konetilan varsinaiset bensaletkut on tullu jo vaihdettua.

                              Kaasuläpän alla taasen oli tosi nätisti tulpattu liitosletkun pää, joten imuvuotoa ei kumminkaan ollut.

                              Moottori on vaihdettu aikoinaan Bemu oy ssä, ja asentajalta nähtävästi jäänyt huomaamatta toi letku koska oli tosiaan aika hyvin saatu jemmattua sinne säiliön alle, ja liitosletkun paikka kaasuläpässäkin ihan hyvin jemmassa.
                              (meni muuten aikataulu uusiksi kolmella viikolla ja silti oli äkkiä hutastu kone paikalleen, mm. imusarjan alakiinnikkeitä ei oltu viittiä ruuvata kiinni, huohotusletkut oli puristuksissa, jäähyjärjestelmää ei oltu osattu ilmata,nahkaratti oli sotkettu jne jne. gg bemu oy)

                              Ajossa huomaa selvän eron,kulutusviisarikin näytti 1-2l pienempiä lukuja tasasessa ajossa, mitä ennen.
                              Tyhjäkäynti vaan täryttää yhä, ehkä hiukan vähemmän mutta se taitaa taas mennä sinne mielikuvitusosioon.

                              Onkohan toi nyt käyny varaohjelmalla kokoajan, ja lamba taas vaihtokuosissa?
                              Täytyy koittaa nollausta ja kovaa ajoa jos asettuisi vihdoin viimein kohdilleen.

                              Comment

                              • armageddon
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2007
                                • 443
                                • Kokkola

                                Originally posted by K.S. View Post
                                Tuolla on enemmän juttua tosta massamittarin putsauksesta:



                                Pikkupurkki crc:n tököttiä maksaa 8,90 motonetissä.. Ehjän mittarin pitäisi kestää käsittely ongelmitta.
                                Oma kattila on parinsadan kilometrin ajon jälkeen alkanut tuntua pirteämmältä, tyhjäkäyntikin on siedettävää mutta ei kumminkaan tasaista.
                                (voi tietysti olla että se pirteys on vain kuskin korvien välissä, tai että johtuu ennemminkin uusista tulpista ja 5dl öljyvajeen täytöstä. :think
                                kiva tietää KIITOKSIA
                                ei ne tehot vaan se kuski...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎