Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaPa_87
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 56
    • Oulu

    Originally posted by JaPa_87 View Post
    Tuli pakokaasujen päästömittauksesta hylätty!

    Joutokäynti-------------Yli 2000 1/min

    Mitattu / Salittu--------Mitattu / Sallittu
    CO- 2,85 / 0,50............. 2,20 / 0,30 %
    HC- 314 / 100............... 208 / 100 ppm
    Lambda-arvo................ 0,94 / 0,97-1,03
    CO2- 12,98 /................... 13,52 /.... %
    O2- 1,47 / 5,00............ 0,29 / 5,00 %

    CO joutokäynnillä ja kierroksilla liian korkea.
    HC joutokäynnillä ja kierroksilla liian korkea.
    Lambda poikkeaa sallituista arvoista kierroksilla.


    Mikähän on mahdollisesti vikana, LAMBDA?
    Sitä ainakin katsastus mies meinasi, että arvoista päätellen on lambda vika...:think


    Niin ja auto on tosiaan E36 325i vm.91 Eli m50b25 (non-vanos).
    Kävin tänään kyseeleen paikallisista varaosaliikkeistä noita lamdoja ja niiden hintoja. Yhdestäkään paikasta ei löytynyt boshin lambdaa jossa olisi ollut valmis liitin. Ehdottivat HELLA merkkistä jossa on valmis liitin, hinta 120€.
    Vielä en kuitenkaan sitä ostanut ku ens viikolla käytän auton vika testerissä.

    Onko kellän kokemusta hellan lambdasta?
    _______________________________________________

    Yamaha R1

    VW Golf 1.6sr 98 (Säästöpossu)

    BMW E34 518i Calypsorot (ex)

    BMW E34 520i Malachitgrün metallic (ex)

    BMW E36 325i Diamantschwarz metallic (ex)

    Comment

    • Kuula-
      Newbiemmer
      • Jul 2008
      • 11

      Jos O2 arvo on liian korkealla, niin onko kyse todennäköisimmin putkivuodosta?

      Comment

      • Lankinen
        Bimmer Rookie
        • Jun 2008
        • 46
        • Rantasalmi

        Originally posted by Kuula- View Post
        Jos O2 arvo on liian korkealla, niin onko kyse todennäköisimmin putkivuodosta?
        Jos O2 arvo on liian korkea niin pakoputki vuotaa tai imupuolella on vuotoja.

        Comment

        • Marko N
          Newbiemmer
          • Aug 2007
          • 13

          Saatanan saatana!

          HC-arvo tyhjäkäynnillä 155, kierroksilla 69. Ei muuta huomautettavaa päästöistä (muuten kylläkin).

          Mistähän tota nyt osais ruveta arpomaan :(

          Comment

          • Lankinen
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 46
            • Rantasalmi

            Originally posted by Marko N View Post
            Saatanan saatana!

            HC-arvo tyhjäkäynnillä 155, kierroksilla 69. Ei muuta huomautettavaa päästöistä (muuten kylläkin).

            Mistähän tota nyt osais ruveta arpomaan :(


            Minkälaisesta autosta ja moottorista puhutaan?:think

            Comment

            • Marko N
              Newbiemmer
              • Aug 2007
              • 13

              Originally posted by Lankinen View Post
              Minkälaisesta autosta ja moottorista puhutaan?:think
              E36 ja M52B28. Voiks toi mennä ihan "kylmän" koneen piikkiin, mä ihmettelen miten kierroksilla testattaessa meni ihan kirkkaasti rajoihin.

              Comment

              • Kuula-
                Newbiemmer
                • Jul 2008
                • 11

                Seurailin tuossa muiden arvoja, niin nayttais nama omat olevan muutenkin vahan kohollaan (o2 arvosta tuli hylsy, arveli etta putki vuotaa takaa), ja co2 arvo on joutok. 14.8 ja kierroksilla 15.0. Lambda arvo on 1.05 kierroksilla...

                Onko noi sit muutenkin koholla vaikka muusta ei pompannukaan, ja voiko ne johtua siita etta putki vuotaa?

                Comment

                • Lankinen
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2008
                  • 46
                  • Rantasalmi

                  Originally posted by Kuula- View Post
                  Seurailin tuossa muiden arvoja, niin nayttais nama omat olevan muutenkin vahan kohollaan (o2 arvosta tuli hylsy, arveli etta putki vuotaa takaa), ja co2 arvo on joutok. 14.8 ja kierroksilla 15.0. Lambda arvo on 1.05 kierroksilla...

                  Onko noi sit muutenkin koholla vaikka muusta ei pompannukaan, ja voiko ne johtua siita etta putki vuotaa?

                  Kyllä voi. Kannattaa tarkistaa pakoputki ja imupuolen letkut ja sitten uudestaan päästöjä mittaamaan jos ne vielä sen jälkeen on koholla niin kannattaa ruveta vähän tarkemmin tutkimaan.

                  Comment

                  • Lankinen
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 46
                    • Rantasalmi

                    Originally posted by Marko N View Post
                    E36 ja M52B28. Voiks toi mennä ihan "kylmän" koneen piikkiin, mä ihmettelen miten kierroksilla testattaessa meni ihan kirkkaasti rajoihin.
                    En nyt mikään asiantuntija ole mutta ite varmaan rupeisin venttiilin välyksiä ekana epäilemään.Onko välyksiä säädetty koskaan?

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Originally posted by Lankinen View Post
                      En nyt mikään asiantuntija ole mutta ite varmaan rupeisin venttiilin välyksiä ekana epäilemään.Onko välyksiä säädetty koskaan?
                      Tuskin. Hydrauliset nostimet...
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Kuula-
                        Newbiemmer
                        • Jul 2008
                        • 11

                        Originally posted by Lankinen View Post
                        Kyllä voi. Kannattaa tarkistaa pakoputki ja imupuolen letkut ja sitten uudestaan päästöjä mittaamaan jos ne vielä sen jälkeen on koholla niin kannattaa ruveta vähän tarkemmin tutkimaan.
                        Okei. Niin se katsastusmies arveli ja niin minakin, etta putki vuotaa takapontosta - sen paallimainen kerros on ruostunut sivulta kokonaan pois, ja alla n. sentin matkan paassa oleva seuraava kerros on myos ruosteisen nakoinen, mutta itse paalimaisen reijan kohdalta ei nay reikia vaan ne ovat todennakoisesti alemmassa kerroksessa, eripuolella ponttoa niin voi olla vaikea paikata. Ostin sit motonetista koko putken takaosan uuden, pitaa panna paikoilleen ja katsoa mita sanotaan

                        (sorry kun skandit puuttuu, en oo viela jaksanu etsii mista ne saan kayttoon operassa kun on eng xp ja muuten ne toimii mut ei selaimessa =P )

                        Comment

                        • Rahamies
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 30
                          • Vantaa

                          E36 m50b25 vanos
                          Joutokäynti-------------Yli 2000 1/min

                          Mitattu / Salittu--------Mitattu / Sallittu
                          CO- 2,53 / 0,50............. 3,05 / 0,30 %
                          HC- 339 / 100............... 185 / 100 ppm
                          Lambda-arvo................ 0,91 / 0,97-1,03
                          CO2- 12,80 /................... 12,50 /.... %
                          O2- 0,30 / 5,00............ 0,20 / 5,00 %

                          Oisko lambda paskana vai missä vika?

                          Comment

                          • J-PS
                            Newbiemmer
                            • Aug 2008
                            • 17
                            • Pori

                            E30 M10 1.8 kaasari

                            mit. sallittu
                            CO 0,32 3,50
                            HC 2454 600

                            CO2 7,78
                            O2 9,43 5,00

                            HYLÄTTY

                            Mitäs arvon raati sanoo tyhmälle. Onko kansiremppa edessä?
                            Kaikista muista pytyistä paitsi 3. kun ottaa tulpanjohdon irti, niin käy todella huonosti, eli kolmosen tulpanjohdon irroitus ei vaikuta mitään ja kun laittaa tulpan hatun päin pakosarjaa kuuluu rätinä eli kipinää tulee.
                            Tulpat on vaihdettu.
                            Muutenkin kun laitaa käyntiin niin kone käy heilumalla tyhjäkäyntiä eli kansiko pois ja venttiilien hoonaus.
                            Kone pitää myös kilkatusta vaikka venttiileissä välys 0,15 (säädetty kylmänä) johtuisiko jakoketjusta vaiko ketjun kiristimestä?
                            Ei se satu!

                            Comment

                            • Marko N
                              Newbiemmer
                              • Aug 2007
                              • 13

                              Originally posted by Marko N View Post
                              Saatanan saatana!

                              HC-arvo tyhjäkäynnillä 155, kierroksilla 69. Ei muuta huomautettavaa päästöistä (muuten kylläkin).

                              Mistähän tota nyt osais ruveta arpomaan :(
                              Heh, Laakkosella varmaan falskaa kone;

                              vapaa joutokäynti 710 rev/min HC 55 (sallittu 100) ppm
                              nopea joutokäynti 2250 rev/min HC 34 (sallittu 100) ppm

                              Mitä tästä opimme? Voiko katsastusmiehelle sanoo ettet vaan osaa? Meinaan tulevaisuuden varalle.

                              Comment

                              • Lankinen
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2008
                                • 46
                                • Rantasalmi

                                Originally posted by JJT View Post
                                Eipä saanu päästöjä haarukkaan pakokaasutesterissä säätämällä. Yli 2000rpm kaikki arvot oli hyvät, siitä alaspäin nousee taivaisiin.
                                Tyhjäkäynnillä hörpöttää ku v8. Pakko varmaan alkaa vakionokkaa kaivelemaan jostain.

                                Useimmiten ensimmäinen murhe imuilman määrää mittaava ilmassa- tai määrämittari.Alkuperäistä rivakampi nokka-akseli saattaa avata imuventtiiliä siten , että se on jo pari millimetriä auki, kun mäntä on yläkuolokohdassa.Korkeilla kierroksilla nopeasti liikkuvan imuilman massa pitää huolen siitä, että virtaus on aina samansuuntainen. pienillä kierroksilla taas tullaan tilanteeseen ,jossa mäntä pumppaa imuilmaa takaisin imusarjaan .Ilmamäärämittarin kannalta tilanne on erittäin hankala ,sillä erisuuntaiset virtaukset kumoavat toisensa ja ECU:n kannalta näyttää hetkellisesti siltä , ettei ilmaa virtaisi lainkaan moottoriin.Eli tämän ongelman saisi ratkaistua säädetttävällä ruiskulla mutta luultavasti vakio nokka tulee halvemmaksi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎