Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    Originally posted by furi View Post
    Tänään tuli sitten se hylky

    tyhjäkäynti: CO 0,08; HC 404; O2 3,1; CO2 13,8
    >2000rpm: CO 1,90; HC 423; O2 0,2; CO2 14,9

    Tulpat ja suodattimen ajattelin vaihtaa, mutta tuleeko asiantuntijoille mitään muuta mieleen tuloksista?
    Lambdalta vähän vaikuttaa, paljonkos se lambdan arvo oli?
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • furi
      Bimmer Rookie
      • Feb 2005
      • 135
      • Turku

      Originally posted by Jürgen_ View Post
      Lambdalta vähän vaikuttaa, paljonkos se lambdan arvo oli?
      Lambda oli 1,00, eli aivan keskellä
      Last edited by furi; 10-11-2009, 22:49.
      E61 520dA LCI -08

      Comment

      • Laksman
        Newbiemmer
        • Nov 2009
        • 6
        • Oulu

        Tässäpä yksi tarina lisää alkutuskasta Happy Endiin.

        Potilas ysiseiska E36 323i.
        K-mies huudatti sitä kauan ja hartaasti, mistä huolimatta arvottiin seuraavat voittonumerot:

        CO: 0,33 / 0,56
        CO2: 14 / 15
        HC: 168 / 88
        O2: 0 / 0
        Lambda: 1,03

        Taustatarinana kerrottakoon, että pari vuotta sitten helisevän katin tilalle vaihdettiin tarvikesellainen.
        Viime talvena lyhyet pakkasajot kostautuivat, huohotinputki lävähti tukkoon ja pakosarjaan lörähti desitolkulla öljyä.
        Onni onnettomuudessa, että tästä selvittiin pelkällä paineilmapuhdistuksella...vai selvittiinkö?

        Noita päästöarvoja tuskaillessani en millään päässyt yli siitä epäilyksestä, että öljykyllästetty katti oli mennyttä kalua.
        Eipä siinä sitten muu auttanut, kun ottaa putkisto alas, laulattaa rälläkkää ja migitellä raikkassa, lumisateisessa talvi-illassa tilalle 100 euron Magnaflow.

        Urheilusuorituksen jälkeen tänään sitten koitti tuomionpäivä.
        Hillityn huudatuksen päätteeksi seuraavat luvut:

        CO: 0 / 0,01
        CO2: 14,5 / 14,8
        HC: 20 /40
        O2: 1,1 / 0,6 (...-kele, huolimaton hitsi )
        Lambda: 1,02

        Loppu hyvin siis tämän vuoden osalta, mutta rohkenen epäillä, että uudenkarhea katti peitti ainakin osan varsinaisesta ongelmasta.
        Käsitys perustuu siihen, että leimojen lätkimisen ajaksi tyhjäkäynnille jätetyn moottorin häkäarvot lähtivät hitaaseen nousuun, joka tosin pysähtyi 90 paikkeille.

        No, se on sitten ens vuonna. Kesällä vois ehkä syynätä imupuolen, jos viittis ja jaksais.

        Comment

        • Laksman
          Newbiemmer
          • Nov 2009
          • 6
          • Oulu

          ...korjaus, siis HC-arvot lähtivät nousuun eikä häkä...

          Comment

          • ive81
            Bimmer Rookie
            • May 2008
            • 69
            • kotona

            M50B20 ei aluksi meinannut mennä päästöistä läpi. arvot olivat
            joutokäynti yli 2000 rpm/min
            mitattu sallittu mitattu sallittu
            co 0,01 0,50 0,08 0,30 %
            hc 1907 100 50 100 ppm
            lambda 1,12 0,97-1,03
            CO2 10,50 13,10 %
            O2 6,60 5,00 2,40 5,00 %

            Auto myös kävi todella huonosti lämpimänä eikä ihme.

            Korjaukset mitä piti tehdä/auttoivat.

            Alkuperäinen bosch lambda uuden tarvikkeen tilalle,
            kampiakselin ja nokka-akselin tunnistimien putsaus (liittimet myös)
            Pakosarja vuoti vähän jota ei edes havainnut muulla kuin mittarilla.
            Tulpat ja puolat vaihdoin vaikka olisi vanhoillakin mennyt läpi.
            Uusi öljyntäyttökorkki.
            Sitten varmuudeksi vaihdoin kaikki alipaineletkut.
            Herkin/pahin vuotopaikka oli tyhjäkäyntimoottorilta imusarjaan tuleva letkun kiinnitysholkki joka on klipsillä kiinni imusarjassa toinen samanlainen
            jossa pienempi letku on myös imusarjan alla.
            Näillä ja kunnon lämmityksellä päästöt meni kohdilleen kirkkaasti,
            Käynti palasi normaaliksi.
            Nämä ovat varmaan yleisimmät paikat mistä johtuu päästöjen pomppaus
            ja riittämätön katin lämmitys.
            Tässä vielä arvot näiden jälkeen
            joutokäynti Yli 2000 rpm/min
            Mitattu sallittu mitattu sallittu
            co 0,318 0,50 0,023 0,30
            hc 33 100 13 100
            lambda 0,992 1,011 0,97-1,030
            co2 14,74 14,89
            o2 0,07 5,00 0,55 5,00


            Itse luulen että autossani on pieni imu tai pakovuoto vielä.
            Kattikin taitaa olla 1-2.v sisällä vaihto kunnossa.

            Comment

            • Playpig
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 889
              • Iisalmi

              Itelläkin pomppas päästöistä:

              Tyhjäkäynnillä hiilivety näytti konttorilla pahimmillaan yli 500, mutta kierroksilla tippui reilusti alle sallitun 100 rajan. Muut päästöarvot OK.

              Mistä hakemaan vikaa? Mistä osat halvimmalla?

              Oman omistukseni aikana autoon ei ole vaihdettu tulppia, lambdaa, IMM, kattia tai oikeastaan mitään muutakaan päästöihin vaikuttavaa.

              Auto 525ia -93.
              Nyt: E39 530DA Touring -98

              ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Playpig View Post
                Itelläkin pomppas päästöistä:

                Tyhjäkäynnillä hiilivety näytti konttorilla pahimmillaan yli 500, mutta kierroksilla tippui reilusti alle sallitun 100 rajan. Muut päästöarvot OK.

                Mistä hakemaan vikaa? Mistä osat halvimmalla?

                Oman omistukseni aikana autoon ei ole vaihdettu tulppia, lambdaa, IMM, kattia tai oikeastaan mitään muutakaan päästöihin vaikuttavaa.

                Auto 525ia -93.
                Mitähän siellä oli o2, eli happi? Eli mahtaako olla imu tai pakopuolen vuotoa?

                Comment

                • Playpig
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 889
                  • Iisalmi

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Mitähän siellä oli o2, eli happi? Eli mahtaako olla imu tai pakopuolen vuotoa?
                  Tyhjäkäynti:

                  HC ppm: 254 CO%: 0,11 02%: 0,54 CO2%: 14,8% Lambda: 1,014

                  > 2000 RPM

                  HC ppm: 40 CO% 0,06 O2%: 0,29 CO2%: 15,00 Lambda: 1,009

                  EDIT: Vaihdoin viikonloppuna ilmansuodattimen, haitariputken ja tulpat. Tänään käytän testissä ja katsotaan mitä tuloksia tulee, vai ei mitään.
                  Last edited by Playpig; 23-11-2009, 10:33.
                  Nyt: E39 530DA Touring -98

                  ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                  Comment

                  • Playpig
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 889
                    • Iisalmi

                    Originally posted by Playpig View Post
                    Tyhjäkäynti:

                    HC ppm: 254 CO%: 0,11 02%: 0,54 CO2%: 14,8% Lambda: 1,014

                    > 2000 RPM

                    HC ppm: 40 CO% 0,06 O2%: 0,29 CO2%: 15,00 Lambda: 1,009

                    EDIT: Vaihdoin viikonloppuna ilmansuodattimen, haitariputken ja tulpat. Tänään käytän testissä ja katsotaan mitä tuloksia tulee, vai ei mitään.
                    Noniin. Vaihdoin tulpat, ilmansuodattimen ja tuon haitariputken ja sain tyhjäkäynnilläkin tuon pommin läpi päästöistä. HC ppm oli kyllä kuitenkin tyhjäkäynnillä 79... Katotaa sitte ens vuonna uudelleen jos vielä tuo auto silloin itsellä on.
                    Nyt: E39 530DA Touring -98

                    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                    Comment

                    • AnuSaukko79
                      Newbiemmer
                      • Dec 2009
                      • 4
                      • Finland

                      E36 325ia pakoarvo mysteerio johon kaipailisin kipeästi apua

                      Elikkäs tällainen ongelma joka tuntuu vaivaavan vähän jokaista e36:sta

                      pakoarvot päin prinkkalaa - auto tullut minulle projektina.

                      autoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu ainakin massamittari ja siitä letkut imusarjalle

                      arvot olivat seuraavat ekalla konttori käynnillä

                      co jotain 6 - 8 välissä ja hc 1000 korvilla

                      vaihdoin tulpat, katalysaattorin ja lambdan ( käytetty paketti) sekä pari alipaine letkua.

                      Käytetty mittarin nokassa, jolloin oli jäänyt ilmoitus viallisesta lambdasta - nollaus - ei ongelmia

                      Arvot näiden jälkeen

                      tyhjäkäynnillä:

                      co 0.55
                      hc 278
                      co2 13.9
                      02 1.2

                      kierroksilla

                      co 0.63
                      hc 63
                      co2 14.2
                      o2 0.6

                      Lambda arvo oli 1.004

                      Eli mikä avuksi - korjaantuuko jos laittaa sinolia tankkiin vai onko parempia ehdotuksia
                      Last edited by AnuSaukko79; 09-12-2009, 16:51. Reason: Lisätty tietoja

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        Paljonko on Λ-arvo?

                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • AnuSaukko79
                          Newbiemmer
                          • Dec 2009
                          • 4
                          • Finland

                          Lambda arvo oli 1.004 - käytety roikassa ja katsottu virheet - ei löytynyt

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16460
                            • Asikkala

                            O2 tyhjäk. 1,2. Vuotaisko pakoputki vähän ?

                            Comment

                            • jam75
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 654
                              • Tornio

                              Mikä vuosimalli, 91-92 ei vanos??

                              Comment

                              • AnuSaukko79
                                Newbiemmer
                                • Dec 2009
                                • 4
                                • Finland

                                vuosimalli on 92

                                kyllä vuotaa pakoputki hieman. vuoto on katin jälkeen missä on liitokset takavaimentimelle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎