Originally posted by furi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tässäpä yksi tarina lisää alkutuskasta Happy Endiin.
Potilas ysiseiska E36 323i.
K-mies huudatti sitä kauan ja hartaasti, mistä huolimatta arvottiin seuraavat voittonumerot:
CO: 0,33 / 0,56
CO2: 14 / 15
HC: 168 / 88
O2: 0 / 0
Lambda: 1,03
Taustatarinana kerrottakoon, että pari vuotta sitten helisevän katin tilalle vaihdettiin tarvikesellainen.
Viime talvena lyhyet pakkasajot kostautuivat, huohotinputki lävähti tukkoon ja pakosarjaan lörähti desitolkulla öljyä.
Onni onnettomuudessa, että tästä selvittiin pelkällä paineilmapuhdistuksella...vai selvittiinkö?
Noita päästöarvoja tuskaillessani en millään päässyt yli siitä epäilyksestä, että öljykyllästetty katti oli mennyttä kalua.
Eipä siinä sitten muu auttanut, kun ottaa putkisto alas, laulattaa rälläkkää ja migitellä raikkassa, lumisateisessa talvi-illassa tilalle 100 euron Magnaflow.
Urheilusuorituksen jälkeen tänään sitten koitti tuomionpäivä.
Hillityn huudatuksen päätteeksi seuraavat luvut:
CO: 0 / 0,01
CO2: 14,5 / 14,8
HC: 20 /40
O2: 1,1 / 0,6 (...-kele, huolimaton hitsi)
Lambda: 1,02
Loppu hyvin siis tämän vuoden osalta, mutta rohkenen epäillä, että uudenkarhea katti peitti ainakin osan varsinaisesta ongelmasta.
Käsitys perustuu siihen, että leimojen lätkimisen ajaksi tyhjäkäynnille jätetyn moottorin häkäarvot lähtivät hitaaseen nousuun, joka tosin pysähtyi 90 paikkeille.
No, se on sitten ens vuonna. Kesällä vois ehkä syynätä imupuolen, jos viittis ja jaksais.
Comment
-
-
M50B20 ei aluksi meinannut mennä päästöistä läpi. arvot olivat
joutokäynti yli 2000 rpm/min
mitattu sallittu mitattu sallittu
co 0,01 0,50 0,08 0,30 %
hc 1907 100 50 100 ppm
lambda 1,12 0,97-1,03
CO2 10,50 13,10 %
O2 6,60 5,00 2,40 5,00 %
Auto myös kävi todella huonosti lämpimänä eikä ihme.
Korjaukset mitä piti tehdä/auttoivat.
Alkuperäinen bosch lambda uuden tarvikkeen tilalle,
kampiakselin ja nokka-akselin tunnistimien putsaus (liittimet myös)
Pakosarja vuoti vähän jota ei edes havainnut muulla kuin mittarilla.
Tulpat ja puolat vaihdoin vaikka olisi vanhoillakin mennyt läpi.
Uusi öljyntäyttökorkki.
Sitten varmuudeksi vaihdoin kaikki alipaineletkut.
Herkin/pahin vuotopaikka oli tyhjäkäyntimoottorilta imusarjaan tuleva letkun kiinnitysholkki joka on klipsillä kiinni imusarjassa toinen samanlainen
jossa pienempi letku on myös imusarjan alla.
Näillä ja kunnon lämmityksellä päästöt meni kohdilleen kirkkaasti,
Käynti palasi normaaliksi.
Nämä ovat varmaan yleisimmät paikat mistä johtuu päästöjen pomppaus
ja riittämätön katin lämmitys.
Tässä vielä arvot näiden jälkeen
joutokäynti Yli 2000 rpm/min
Mitattu sallittu mitattu sallittu
co 0,318 0,50 0,023 0,30
hc 33 100 13 100
lambda 0,992 1,011 0,97-1,030
co2 14,74 14,89
o2 0,07 5,00 0,55 5,00
Itse luulen että autossani on pieni imu tai pakovuoto vielä.
Kattikin taitaa olla 1-2.v sisällä vaihto kunnossa.
Comment
-
-
Itelläkin pomppas päästöistä:
Tyhjäkäynnillä hiilivety näytti konttorilla pahimmillaan yli 500, mutta kierroksilla tippui reilusti alle sallitun 100 rajan. Muut päästöarvot OK.
Mistä hakemaan vikaa? Mistä osat halvimmalla?
Oman omistukseni aikana autoon ei ole vaihdettu tulppia, lambdaa, IMM, kattia tai oikeastaan mitään muutakaan päästöihin vaikuttavaa.
Auto 525ia -93.Nyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
Comment
-
-
Originally posted by Playpig View PostItelläkin pomppas päästöistä:
Tyhjäkäynnillä hiilivety näytti konttorilla pahimmillaan yli 500, mutta kierroksilla tippui reilusti alle sallitun 100 rajan. Muut päästöarvot OK.
Mistä hakemaan vikaa? Mistä osat halvimmalla?
Oman omistukseni aikana autoon ei ole vaihdettu tulppia, lambdaa, IMM, kattia tai oikeastaan mitään muutakaan päästöihin vaikuttavaa.
Auto 525ia -93.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMitähän siellä oli o2, eli happi? Eli mahtaako olla imu tai pakopuolen vuotoa?
HC ppm: 254 CO%: 0,11 02%: 0,54 CO2%: 14,8% Lambda: 1,014
> 2000 RPM
HC ppm: 40 CO% 0,06 O2%: 0,29 CO2%: 15,00 Lambda: 1,009
EDIT: Vaihdoin viikonloppuna ilmansuodattimen, haitariputken ja tulpat. Tänään käytän testissä ja katsotaan mitä tuloksia tulee, vai ei mitään.Last edited by Playpig; 23-11-2009, 10:33.Nyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
Comment
-
-
Originally posted by Playpig View PostTyhjäkäynti:
HC ppm: 254 CO%: 0,11 02%: 0,54 CO2%: 14,8% Lambda: 1,014
> 2000 RPM
HC ppm: 40 CO% 0,06 O2%: 0,29 CO2%: 15,00 Lambda: 1,009
EDIT: Vaihdoin viikonloppuna ilmansuodattimen, haitariputken ja tulpat. Tänään käytän testissä ja katsotaan mitä tuloksia tulee, vai ei mitään.Nyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
Comment
-
-
E36 325ia pakoarvo mysteerio johon kaipailisin kipeästi apua
Elikkäs tällainen ongelma joka tuntuu vaivaavan vähän jokaista e36:sta
pakoarvot päin prinkkalaa - auto tullut minulle projektina.
autoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu ainakin massamittari ja siitä letkut imusarjalle
arvot olivat seuraavat ekalla konttori käynnillä
co jotain 6 - 8 välissä ja hc 1000 korvilla
vaihdoin tulpat, katalysaattorin ja lambdan ( käytetty paketti) sekä pari alipaine letkua.
Käytetty mittarin nokassa, jolloin oli jäänyt ilmoitus viallisesta lambdasta - nollaus - ei ongelmia
Arvot näiden jälkeen
tyhjäkäynnillä:
co 0.55
hc 278
co2 13.9
02 1.2
kierroksilla
co 0.63
hc 63
co2 14.2
o2 0.6
Lambda arvo oli 1.004
Eli mikä avuksi - korjaantuuko jos laittaa sinolia tankkiin vai onko parempia ehdotuksia
Comment
-
Comment