Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jolli
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2556
    • Virolahti

    Originally posted by AnuSaukko79 View Post
    korjaantuuko jos laittaa sinolia tankkiin
    Ei korjaannu mutta siten saa päästöpaperit, en kuitenkaan suosittele koska autossa selvästi on vikaa.

    Katti poistaa HC:stä n.100-yksikköä joten sekään ei korjaa. Onhan perus huollot tehty? Eli tulpat, öljyt, ilmanputsari jne?

    Yleistä pakokaasuista

    Pakokaasun kolme tärkeintä saastetta ovat hiilimonoksidi (CO) , palamattomat hiilivedyt (HC),
    sekä typen oksidit (NOX). Muita saasteita ovat myös hiilidioksidi (CO2) joka ei varsinaisesti
    ole saaste lainkaan.


    Hiilimonoksidia syntyy erityisesti silloin kun polttoaineessa ei ole tarpeeksi happea täydellistä
    palamista varten. CO pitoisuudella on lähes suora riippuvuus seossuhteeseen, mitä rikkaampi polttoaine
    seos on, sitä enemmän on pakokaasuissa hiilimonoksidia.


    Hiilivetysaasteet johtuvat pakokaasujen sekaan jäävästä palamattomasta polttoaineesta. Liian rikkaasta
    seossuhteesta on väistämättömänä seurauksena hiilivetypitoisuuden kasvaminen, mutta myös
    mentäessä liian laihalle, hiilivetypitoisuus kasvaa erittäin jyrkästi, mihin on syynä laihan seoksen
    hidas ja epätäydellinen palaminen. HC pitoisuuteen vaikuttaa myös erittäin oleellisesti sytytyslaitteisto.
    Tärkeä HC arvojen hillitsijä on sytytyslaitteiston moitteeton kunto ja osien määräaikainen vaihto.


    Typen oksideihin kuuluvat sekä typpimonoksidi (NO) sekä typpidioksidi (NO2), kuitenkin usein puhutaan
    molemmista yhteisellä nimellä typen oksidit (NOx). Typen oksideja syntyy moottorissa sitä enemmän
    mitä suurempi on palamislämpötila- ja paine. Pakokaasun typen oksidipitoisuus kasvaa suorassa suhteessa
    moottorin kuormitukseen, koska paineet ja lämpötilat kasvavat kuormituksen kasvaessa.


    TOIMENPITEET JA VIANETSINTÄ

    - Sytytysennakon myöhäistämisellä saadaan pakokaasujen lämpötila korkeammaksi, mikä edesauttaa CO- ja HC-
    saasteiden jälkipalamista. Liian myöhäinen sytytysennakko taas nostaa HC arvoja.

    - Termostaatin vaihto kuumempaan nostaa koko moottorin toimintalämpötilaa, jolloin seos muuttuu
    homogeenisemmaksi ja samalla paremmin palavaksi pienillä käyntinopeuksilla.

    - Sytytystulppien vaihto pykälän tai kaksi kuumempiin sekä kärkivälin säätäminen normaalia suuremmaksi.

    CO ja HC-pitoisuudet korkeat

    - seos liian rikas
    - kaasuttimen polttoainepinta liian korkealla
    - neulaventtiili vuotaa
    - rikastin viallinen
    - moottoriöljy huonolaatuista, vanhaa tai väärä viskositeetti
    - kampikammiossa bensiiniä
    - kampikammion huohotusletku tukossa (PVC venttiili ei toimi oikein)

    CO-pitoisuus alhainen, HC-pitoisuus korkea

    - imuvuoto
    - alipainevuoto

    CO-pitoisuus normaali, HC-pitoisuus korkea

    - puristuspaine alhainen
    - sytytyslaitteet (tulpat, pyörijä, johdot, sytytyksen väärä säätö)

    Joutokäynnin CO-pitoisuus liian suuri

    - Käynnistyssuutin viallinen (vuotaa)
    - moottorin lämpöanturi viallinen
    - b-paineensäädin viallinen
    - imusarjan paineanturi
    - suihkutussuutin
    - ECU

    Oletuksena oletan että lambda anturi ja katalysaattori ovat kunnossa. Nämä kaksistaan vaikuttavat jo niin paljon että muiden osien heikko kunto jää todella vähälle huomiolle jos esim ennen leimaa nakataan alle uusi katalysaattori ja uusi lambda anturi.

    täysin vapaasti muokattavissa ja lainattavissa.

    lähde:
    G.bellin kirjallisuus.
    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
    PM tavoittaa, puhelimella ei.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16460
      • Asikkala

      Originally posted by AnuSaukko79 View Post
      vuosimalli on 92

      kyllä vuotaa pakoputki hieman. vuoto on katin jälkeen missä on liitokset takavaimentimelle
      Korjaa.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by AnuSaukko79 View Post
        vuosimalli on 92

        kyllä vuotaa pakoputki hieman. vuoto on katin jälkeen missä on liitokset takavaimentimelle
        Sitten on turha ihmetellä päästöjä, vaikka vuoto olisikin katin jälkeen.
        Pakoputki ensin 100% tiiviksi ja vasta sitten vianetsintään jos jo sillä ei korjaannu.

        Comment

        • kasinoll
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 281
          • hellsinki

          M60b40

          Nonnii, auto oli pajalla vesipumpun ja termarin vaihdossa ja samalla siitä katottiin päästöt. Muuten kunnossa mutta CO oli 2.09.

          Ilmeisesti imuvuotoja, ruiskunimuputkea ja sen tiivisteitä syytettiin. Kertokaahan mitä tästä kannattais alkaa tiivistelee ja kattelee? MAF:in jälkeinen "haitari" pätkä imusarjalle vievästä putkesta on hieman halkeillut, sen vedin ilmastointiteipillä tiiviiks, ei pitäs noin paljon sen yksinään ainakaan sotkee?
          E61 525dA M57 -04 668 Schwarz II
          EX E38 728iA M52 -95 303 Cosmosschwarz
          EX E36 316/2 M43 -96 668 Schwarz II
          EX E32 730iA M60 -92 244 Sterlingsilber
          EX E32 730iAL M60 -93 252 Calypsorot
          EX E32 750iAL M70 -87 189 Cirrusblau
          EX E32 730iA M60 -92 244 Sterlingsilber
          EX E32 740iA M60 -93 244 Sterlingsilber


          Vikakoodinlukua ja perus koodauksia pääkaupunkiseudulla!

          Comment

          • Guest's Avatar

            M10B20

            Tiplat
            Kiree nokka
            yms.

            HC oli katsastuksessa (vaivaiset) 4300, muuten suunnilleen OK, mitänyt vähän jäännös happea...

            Missä vikaa? Liian tiukka seos? Tulpat oli kyllä meleko mustat, oikeastaan aivan kamalat... Seosruuvveja käänsin sen verta että enemmän sais ilmaa, ja sytkän siihen mihin nokan valmistaja on sen käskenyt laittaa, ei siihen mistä saatiin paras teo/vääntö. Mutta vieläkin on rikkaalla... Tenua tankkiin vai muita ohjeita...

            Comment

            • amfe
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 281
              • 54500

              autona tuo 320 coupe e36 vm92

              pakokaasut tyhjäkäynnillä:
              CO% 0,59
              CO2 14,5
              HC ppm 318
              O2 0,8

              päästöt kierroksilla:
              CO% 0,53
              CO2 14,7
              HC ppm 122
              O2 0,66

              lambda 1,01

              elikkäs joutokäynnillä ja kierroksilla CO ja HC liian korkeat..

              Missä vika? viime leimalle katti uus (tarvike) ja lambda (ei tarvike)...
              BMW 325 sedan vm 2005


              ex-BMW 330i touring vm.2002
              ex-BMW 328 coupe vm.99 topasblau

              ex-BMW 320i coupe vm.92
              ex-BMW 316 sedan vm.91

              Comment

              • metake
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 331
                • Janakkala

                Originally posted by Terno View Post
                M10B20

                HC oli katsastuksessa (vaivaiset) 4300, muuten suunnilleen OK, mitänyt vähän jäännös happea...

                Kiree nokka

                Missä vikaa?
                Nokasta riippuen, niin juuri siinä. Ihan yleinen vaiva, etenkin jos sulla on vanhan koulukunnan nokka jossa on reilusti overlappia. Huuhteluvaihe on niin pitkä, että palamatonta bensaa kulkeutuu pakoputkeen koska venttiilit on yhtä aikaa auki niin pitkään, eikä sille voi juuri mitään tehdä, paitsi tietysti vaihtaa nokan jossa on pienempi overlap. Sama vaiva nostaa sitä happi-arvoa, koska samalla tietysti kulkeutuu ilmaa putkistoon. Ja tämä edellä kerrottu sillä oletuksella että sulla on todellakin jokin "kiree" viri-viri nokka, eikä jokin mieto kadulle tarkoitettu vääntökeppi
                Last edited by metake; 13-01-2010, 22:44.

                Comment

                • Radon
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 463
                  • Suomi-Finland

                  Originally posted by kasinoll View Post
                  Nonnii, auto oli pajalla vesipumpun ja termarin vaihdossa ja samalla siitä katottiin päästöt. Muuten kunnossa mutta CO oli 2.09.

                  Ilmeisesti imuvuotoja, ruiskunimuputkea ja sen tiivisteitä syytettiin. Kertokaahan mitä tästä kannattais alkaa tiivistelee ja kattelee? MAF:in jälkeinen "haitari" pätkä imusarjalle vievästä putkesta on hieman halkeillut, sen vedin ilmastointiteipillä tiiviiks, ei pitäs noin paljon sen yksinään ainakaan sotkee?
                  Lambdoista on hyvä lähteä liikenteeseen

                  Comment

                  • goatsenator
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 28
                    • dd

                    autona e34 525ia vanos -93

                    konttorilla

                    co% 0,44/0,7
                    co2 14/14
                    hc ppm 195/95
                    o2 0/0

                    lambda 1.02

                    vaihdoin tulpat ja suodattimen. Kävin tuossa vasta mittaamassa tulokset.

                    co% 0,693/0,633
                    co2 14,13/14,31
                    hc ppm 138/88
                    o2 0,66/0,69
                    lambda 0,97-1,03
                    ennen mittausta kävin antamassa kenkää, mutta eipä haluttua tulosta. Pitäskö tässä vain alkaa katin vaihtoon?

                    Kävin tuossa vikakoodit lukemassa ja anto pihalle nakutustunnistin 2:sen :|
                    Last edited by goatsenator; 18-01-2010, 12:14. Reason: unohtu

                    Comment

                    • amfe
                      BTCF Member
                      • Apr 2008
                      • 281
                      • 54500

                      Originally posted by amfe View Post
                      autona tuo 320 coupe e36 vm92

                      pakokaasut tyhjäkäynnillä:
                      CO% 0,59
                      CO2 14,5
                      HC ppm 318
                      O2 0,8

                      päästöt kierroksilla:
                      CO% 0,53
                      CO2 14,7
                      HC ppm 122
                      O2 0,66

                      lambda 1,01

                      elikkäs joutokäynnillä ja kierroksilla CO ja HC liian korkeat..

                      Missä vika? viime leimalle katti uus (tarvike) ja lambda (ei tarvike)...
                      Vika korjaantui putken katkasulla ja paineilmaa sinne. -> päästöistä läpi!
                      BMW 325 sedan vm 2005


                      ex-BMW 330i touring vm.2002
                      ex-BMW 328 coupe vm.99 topasblau

                      ex-BMW 320i coupe vm.92
                      ex-BMW 316 sedan vm.91

                      Comment

                      • joni01
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 236
                        • Pieksämäki

                        Nyt ois päästöt viturallaan omassa e34 535 -1/88.


                        tyhjäkäynnillä kierroksilla
                        CO 1,22 / 0,50 0,65 / 0,30
                        HC 821 / 100 71 / 100
                        Lambda 1,02 / 0,97-1,03
                        CO2 11,50 13,90
                        O2 3,70 / 5,00 0,88 / 5,00

                        Koneessa pienet perusvirit 280 nokka ja kansi isommilla venttiileillä.
                        Mukamas vähäpäästöinen et katti pitää ainakii laittaa leiman ajaksi paikalleen. Imuvuotoja ei ole ja muutenkin bensan tuoksua pakokaasussa!
                        Rikkaalla käy ilmeisestikin...
                        Perushuollot muutenkin kunnossa mut tulpat vaihdan vielä.

                        Ideoita kuinka saisi kepluteltua päästöt leimalle
                        -e38 750
                        -e39 540 6-gang

                        -EX-
                        -e30 325 -90 cabrio *spicy orange*
                        -e34 540i -94 6-gang touring

                        Comment

                        • lbim83
                          Newbiemmer
                          • Mar 2008
                          • 4

                          Tänään kävin hyllyttämässä -93 e34:ni konttorilla (m50b20 kö?),
                          kuukausi aikaa arvailla vikoja.
                          hc 265 / 123
                          co 0,2 / 0,65
                          o2 0,5 / 0,8
                          co2 14,1 / 13,7
                          lambda - / 1,01

                          Comment

                          • TVR
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2009
                            • 108
                            • kuopio

                            Laitetaas yksi lisää

                            Kävin siis tänään konttorilla ja hylkyhän sieltä tuli.

                            HC ppm 600 tyhjäkäynnillä. Autona toimii e34 525i -92 m50b25(ei vanos). Oisko kellään heittää ideoita mistä johtuu? Autoon on juuri vaihdettu uusi lambda(tarvike), ilmansuodatin, nokan asentoanturi ja ECU, puristukset mitattu(8-9bar onko ok?), imuvuotoja metsästetty ja muutamia letkuja vaihdettu. Kone humputtaa tyhjäkäynnillä niin, että koko auto heiluu ja myös SELVÄÄ tehon puutetta havaittavissa. Ja ihmeellisesti tyhjäkäynnillä kulutusmittari nousee aina ihan tappiinsa, haviää kokonaan näkyvistä.
                            Last edited by TVR; 04-02-2010, 13:32.
                            -------------------------------------------
                            Kesällä BMW e38 740 ia -96
                            Talvella BMW e39 528ia -96
                            -------------------------------------------
                            ex BMW E34 525i -92 Shadowline

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              Originally posted by TVR View Post
                              Laitetaas yksi lisää

                              Kävin siis tänään konttorilla ja hylkyhän sieltä tuli.

                              HC ppm 600 tyhjäkäynnillä. Autona toimii e34 525i -92 m50b25(ei vanos). Oisko kellään heittää ideoita mistä johtuu? Autoon on juuri vaihdettu uusi lambda(tarvike), ilmansuodatin, nokan asentoanturi ja ECU, puristukset mitattu(8-9bar onko ok?), imuvuotoja metsästetty ja muutamia letkuja vaihdettu. Kone humputtaa tyhjäkäynnillä niin, että koko auto heiluu ja myös SELVÄÄ tehon puutetta havaittavissa. Ja ihmeellisesti tyhjäkäynnillä kulutusmittari nousee aina ihan tappiinsa, haviää kokonaan näkyvistä.
                              Korkeat hooseet viittaa huonoon palamiseen ellei jopa palamatta jäämiseen. Lambda saattaa aiheuttaa onkelmia (mitäs siitä kiinalaisesta sanottiin) mutta ehkä myös IMM voi aiheuttaa tyhjäkäynnin epätasaisuutta. Puristukset on kyllä huonot, olisikohan vaikka venttilivuotoa :think Kulutusmittari näyttääkin ääretöntä kulutusta kun ei matka lisäänny. Tostahan saisi jotain vikakoodejakin luettua...
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              • TVR
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2009
                                • 108
                                • kuopio

                                Originally posted by Jürgen_ View Post
                                Korkeat hooseet viittaa huonoon palamiseen ellei jopa palamatta jäämiseen. Lambda saattaa aiheuttaa onkelmia (mitäs siitä kiinalaisesta sanottiin) mutta ehkä myös IMM voi aiheuttaa tyhjäkäynnin epätasaisuutta. Puristukset on kyllä huonot, olisikohan vaikka venttilivuotoa :think Kulutusmittari näyttääkin ääretöntä kulutusta kun ei matka lisäänny. Tostahan saisi jotain vikakoodejakin luettua...
                                Joo vikakoodit luettu muutama viikko sitten ja herjasi lambdasta ja moottorinohjausyksikön ohjelmavirheestä, tuo virhe varmaan tuli kun boxi oli lastutettu ja ei tunnistanut alkuperäiseksi ohjelmaksi. Vaihdoin kuiteski tuon ohjausyksikön sekä lambdan. Tämän jälkeen ei vikakoodia tullu. Päädyin tuohon fixuksen lambdaan kun kustanti vaan 65€ ja antavat kuitenkin osalle vuoden takuun, vaihdellaan sit takuun piikkiin jos pettää
                                -------------------------------------------
                                Kesällä BMW e38 740 ia -96
                                Talvella BMW e39 528ia -96
                                -------------------------------------------
                                ex BMW E34 525i -92 Shadowline

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎