Lekalle nyt ensiksi: Paras moottorin vääntömomentti löytyy 0.9 ilma-alisuhteella(=rikkaalla) ja pienin polttoaineen kulutus 1.1 suhteellisella ilmaylimäärällä(=laihalla). Näinhän tämä peruskaava menee, mutta ei se tarkoita välttämättä sitä millä suhteella kukin auto oikeasti kulkee pienimmällä. Laihalla käyvää moottoria pitää käyttää kovemmalla kierrosluvulla jotta samaan vääntömomenttiin päästäisiin. Tämä tarkoittaa siis sitä että "läpät on oltava seljällään" jotta vaunu kulkisi, kun taas rikkaalla seoksella vehje kulkee ikäänkuin pintakaasulla. Käytännössä näillä vanhoilla "tyhmemmillä" seoksensäätösysteemeillä kuten L-jetronic, on laihat seokset tehoille ja polttoaineen kulutukselle myrkkyä. Eli vehkeet nykii tasakaasulla ja väännöt=voiman fiilis on kadoksissa. "Hyvät päästöt"...lappu hansikasloorassa kun ei ketään lohduta jos pirssi nykii, tehot hukassa ja bensaa kuluu. Suomessa kun yleisesti ajatellaan että säädöt on ihan kunnossa kun on katsastukselle kelpaava ja vieläpä minimirajoilla oleva lappu saatu testeriltä.
Erityisesti L-jetronic italokoneet(alfa, lancia/fiat) tai pökötin 1.9 kattikoneissa voi polttoaineen kulutusta laskea jopa litran tuolla n.0.9 ilma-alimäärällä. Tällöin ei ole kuitenkaan puhettakaan että katin toiminnan herättävää erittäin kapeaa palosuhdetta saataisiin aikaiseksi.
Erityisesti L-jetronic italokoneet(alfa, lancia/fiat) tai pökötin 1.9 kattikoneissa voi polttoaineen kulutusta laskea jopa litran tuolla n.0.9 ilma-alimäärällä. Tällöin ei ole kuitenkaan puhettakaan että katin toiminnan herättävää erittäin kapeaa palosuhdetta saataisiin aikaiseksi.
Comment