Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #61
    Lekalle nyt ensiksi: Paras moottorin vääntömomentti löytyy 0.9 ilma-alisuhteella(=rikkaalla) ja pienin polttoaineen kulutus 1.1 suhteellisella ilmaylimäärällä(=laihalla). Näinhän tämä peruskaava menee, mutta ei se tarkoita välttämättä sitä millä suhteella kukin auto oikeasti kulkee pienimmällä. Laihalla käyvää moottoria pitää käyttää kovemmalla kierrosluvulla jotta samaan vääntömomenttiin päästäisiin. Tämä tarkoittaa siis sitä että "läpät on oltava seljällään" jotta vaunu kulkisi, kun taas rikkaalla seoksella vehje kulkee ikäänkuin pintakaasulla. Käytännössä näillä vanhoilla "tyhmemmillä" seoksensäätösysteemeillä kuten L-jetronic, on laihat seokset tehoille ja polttoaineen kulutukselle myrkkyä. Eli vehkeet nykii tasakaasulla ja väännöt=voiman fiilis on kadoksissa. "Hyvät päästöt"...lappu hansikasloorassa kun ei ketään lohduta jos pirssi nykii, tehot hukassa ja bensaa kuluu. Suomessa kun yleisesti ajatellaan että säädöt on ihan kunnossa kun on katsastukselle kelpaava ja vieläpä minimirajoilla oleva lappu saatu testeriltä.
    Erityisesti L-jetronic italokoneet(alfa, lancia/fiat) tai pökötin 1.9 kattikoneissa voi polttoaineen kulutusta laskea jopa litran tuolla n.0.9 ilma-alimäärällä. Tällöin ei ole kuitenkaan puhettakaan että katin toiminnan herättävää erittäin kapeaa palosuhdetta saataisiin aikaiseksi.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #62
      Eli kerrataan kattien, ilmamäärämittarien ja lambdojen yksi ja yhteinen "koti" korjaus. Boschin ilmamäärämittari toimii siis niin että imuilman virtaus painaa jousitettua mittaläppää määrättyyn asentokulmaan joka taas "pirtää" pitkin potentiometriä(systeemi on siis iso luxorin volumenuppi). Tietty asento siis vastaa tiettyä potentiometrin jännitettä. Tätä jännitearvoa vastaa ruiskuboxilla tietty suuttimen aukioloajan määrite. Eli säätämällä ilmamäärämittarin mittaläpän "kellojousen" vastusta(mittarin sisällä numeroidut kymmenet säätökolot erilaisille säädöille/jännityksille), suhteessa koneeseen virtaavaan ilmaan, saadaan aina ja taatusti vaikka kattiarvot ilman kattia.
      Eli kansi silikonilla liimattu kannattaa irroittaa jo valmiiksi irti ennenkuin lähtee hakemaan päästölappua. Auto kun on testerillä voi "potikalta" säätää ihan sellaiset arvot kun haluaa. Eli kun vielä muistaa merkitä potikalle sen kolon millä saadaan nolla-arvot ja katsastus on tyytyväinen, voi keskittyä hakemaan parhaan Teho/toimivuus asennon kolo kerrallaan katsastuksen jälkeen ihan itsekkin.
      Käytännössä katalysaattori kestää kyllä yhden tai jopa kahden auton eliniän jos se pysyy mekaanisesti ehjänä eikä ole saanut lyijyhalvausta.
      Vanhemmiten se tosin tulee vielä hieman nirsommaksi (kuten lambdakin)hyväksymästään seos-suhteesta joten joskus nämä turhat katinvaihtoprosessit ovat "onnistuneet" pudottamaan päästöt hyväksytylle tasolle pariin seuraavaan vuosikatsastukseen. Tämä "keraaminen" lambda anturi on valmistettu platinalla päällystetyllä zirkoniumoksiidista joten se kyllä kestää pillilläkin polttoa mutta voi kyllä sen tuhotakkin. Sehän toimii niin että lämmetessään yli 300asteeseen se alkaa johtamaan happi-ioneita johon jäännöshappea mittaava systeemi perustuu. Tähän ei mikään perusnoki oikeastaan vaikuta kuin aavistukses hidastaen toiminnan käynnistymistä. Periaatteessa jos järjestelmä toimii muuten ei koko Lambdaa edes tarvita jotta lapun katsastukseen saisi. Lamdakin kyllä herää kun vetää 10km:n lenkin katsastus-säädöillä. Edelleen totean että oikeasti rikkinäinen Lambda-anturikin on todella harvinainen tapaus.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #63
        Sen verran vielä kun tuossa lueskelin viestiketjua taaksepäin: Nuo kymmenien kilometria moottoritie "kurnuutukset" eivät vaikuta tuon taivaallista mihinkää "karstojen" poistumiseen tässä tapauksessa. Homma toimii niin että koska systeemissä(ilmamäärämittarissa) on myös ruiskutuksen korjaussuureena toimiva imuilman lämpötilamittaus reagoi tämä tähän "löylynheittoon" vähentämällä ruiskutusaikaa(laihentamalla aavistuksen seosta). Kun ilmamäärämittari saadaan riittävän lämpimäksi tulikuumassa konehuoneessa, saadaan imuilman lämmöt hetkellisesti nousemaan. Seos laihenee ja päästöt pienenee mikäli/kun vanha massamittarin jousi on kuoleentuessaan päästänyt seoksen hieman liian rikkaalle jotta katin toiminta käynnistyisi. Seuraavana päivänähän "karstanpoisto" on otettava alusta mikäli halutaan samat arvot. Kuumailmapuhaltimella varovasti ilmamäärämittarin runko-oasaa ja ilmanpuhdistinkoteloa lämmittämällä päästään lähes samaan lopputulokseen niin että polttoaineen kulutus pieneni heti tuon "karstanpoistolenkin" verran. Helpoin juttu on kyllä kiristää potikan jousta pari napsua.

        Comment

        • Calypsocoupe
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 2932
          • EFNU

          #64
          Pari pointtia.. Ainakaan näissä E36 kutoskoneiden tapauksissa tuo ilmamäärämittarin säätö ei onnistu, koska kyseessähän on kuumalanka-tyyppinen mittari.

          Toisekseen, jos tarkastellaan tuota "läpät auki" hommaa, niin se itsessään ei lisää kulutusta, vaan pienentää koska silloin ei käytetä tehoa alipaineen tuottamiseen imusarjaan.. Tähänhän BMW:n Valveotronic perustuu.
          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            #65
            Voidaanko tästä nyt sitten päätellä, että jos M50 moottorin kanssa on ongelmia päästöjen kanssa, niin:
            A. Puhdistetaan Lamda
            B. Vaihdetaan ilmamäärämittari (jos ei voi säätää)
            Tai sitten köyhä mies kuumentaa ilmamäärämittaria juuri ennen päästömittausta...
            Eikös ajatus alunperin ollut, että katalysaattori pitää saada kuumaksi, jotta se toimii normaalisti? Tässä ei siis ole mitään perää? En itsekään usko karstan polttoon vaan nimenomaan siihen lämpötila-asiaan. Mutta lämpö vaikuttaisikin ilmamäärämittariin eikä katalysaattoriin??
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #66
              Kuumalankasysteemissä säätö pitäisi/voi tehdä ohjelmallisesti, kunhan on ensin ohjelmalla tarkistuttanut että ilmamäärään(mitattava pääsuure)korjaussuureita antavat erilaiset anturit/ohitukset ovat kunnossa. Tällöin havaitaan myös kaasuläpän asennontunnistin potikassa mahdolliset katkokset/virheellisen säädön. Erikseen tarkistettava seikka on että imusarjan ja massamittarin välinen haitariputki on EHDOTTOMASTI täysin ehjä. Mikäli kone saa ilmaa ilman että sen kokonaismäärä tulee mitatuksi ilmamäärämittarilla, on systeemi taatusti sekaisin, eikä katin toiminnallista seossuhdetta saada aikaiseksi. Näissäkään systeemeissä ei varsinainen vika korjaannu kuumalankoja tai katteja vaihtamalla paitsi rajatapauksissa ja hetkellisesti. Sehän on selvä että katti pitää olla toimintalämpötilassa ennen mittausta. Jos siis ongelmia ilmaantuu päästöissä, älkää herran tähden lähtekö mihinkään 1000en:n palikoiden vaihtolinjoille vaikka amitsun harjoittelija putkenpäätä haisteltuaan tällaisen lähtökäskyn antaisikin. Jopa Opelin katti kadetit ja alkupään astrat joissa perinteisesti on kattielementti irti, on mahdollista saada päästöistä ilman vaihtoa...hiukan tosin helisee. VIKA ON KUITENKIN AINA MUUALLA KUIN KATISSA.

              Comment

              • blackrabbit
                Moderator
                • Nov 2003
                • 4854
                • Espoo

                #67
                Mulla olisi päästöjen kanssa seuraavanlainen ongelma:
                (tyhjäkäynti / >2000rpm)
                CO: 0,008 / 0,009
                HC: 105 :( / 28
                O2: 0,0 / 0,10
                CO2: 14,74 / 14,71
                lambda: - / 1,003

                Kaikki muut arvot on siis hyviä, paitsi tyhjäkäynnillä HC nousee reilusti yli sallitun (toi 105 vaan "arvottiin" mittauslappuun). Korkeiden kierrosten jälkeen HC pysyy kurissa tyhjäkäynnillä noin 5-10 sekuntia, jonka jälkeen arvon nouseminen alkaa ja se jää pyärimään jonnekin 100-180 väliselle alueelle.

                Laakkosella ei löydetty mitään vikaa ja ehdottivat katin uusimista (tosin sanoivat, että niillä on kallis ja kannattaa siis asentaa tarvikeosana), katsastusmies tyrmäsi moisen idean. Myöskään omasta mielestäni katti ei voi olla syy tuohon ongelmaan, koska kuumaksi ajettu katti poistaa tuon ongelman päästömittauksessa, mutta ei tuon ongelman aiheuttajaa. Ilmeisesti tuo viive päästöjen nousemisessa johtuu katin lämpötilan putoamisesta, ainakin luulisin niin. Tyhjäkäynti on ei vaeltele.

                Tarkoitus olisi viedä auto ST-Motorsille, mutta ajattelin nyt vielä kysäistä täältä vinkkejä ennen pajalle raahausta, koska mielestäni ongelma liittyy selkeästi säätöön/sytytysongelmiin tms. tyhjäkäynnillä. Lambda-arvo kierroksilla ainakin näyttää olevan kohdallaan, joten siellä ei vissiin ole vikaa?

                Tai olisiko ehdottaa joitakin erityisesti BMW:n moottorien säätöön erikoistuneita paikkoja pääkaupunkiseudulla?

                ja ettei ihan unohdu, niin auto on M50B25 koneella.
                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                E34 525i

                Comment

                • hOGi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1295
                  • Espoo

                  #68
                  Originally posted by blackrabbit
                  Mulla olisi päästöjen kanssa seuraavanlainen ongelma:
                  (tyhjäkäynti / >2000rpm)
                  CO: 0,008 / 0,009
                  HC: 105 :( / 28
                  O2: 0,0 / 0,10
                  CO2: 14,74 / 14,71
                  lambda: - / 1,003

                  Kaikki muut arvot on siis hyviä, paitsi tyhjäkäynnillä HC nousee reilusti yli sallitun (toi 105 vaan "arvottiin" mittauslappuun). Korkeiden kierrosten jälkeen HC pysyy kurissa tyhjäkäynnillä noin 5-10 sekuntia, jonka jälkeen arvon nouseminen alkaa ja se jää pyärimään jonnekin 100-180 väliselle alueelle.

                  Laakkosella ei löydetty mitään vikaa ja ehdottivat katin uusimista (tosin sanoivat, että niillä on kallis ja kannattaa siis asentaa tarvikeosana), katsastusmies tyrmäsi moisen idean. Myöskään omasta mielestäni katti ei voi olla syy tuohon ongelmaan, koska kuumaksi ajettu katti poistaa tuon ongelman päästömittauksessa, mutta ei tuon ongelman aiheuttajaa. Ilmeisesti tuo viive päästöjen nousemisessa johtuu katin lämpötilan putoamisesta, ainakin luulisin niin. Tyhjäkäynti on ei vaeltele.

                  Tarkoitus olisi viedä auto ST-Motorsille, mutta ajattelin nyt vielä kysäistä täältä vinkkejä ennen pajalle raahausta, koska mielestäni ongelma liittyy selkeästi säätöön/sytytysongelmiin tms. tyhjäkäynnillä. Lambda-arvo kierroksilla ainakin näyttää olevan kohdallaan, joten siellä ei vissiin ole vikaa?

                  Tai olisiko ehdottaa joitakin erityisesti BMW:n moottorien säätöön erikoistuneita paikkoja pääkaupunkiseudulla?

                  ja ettei ihan unohdu, niin auto on M50B25 koneella.
                  Hatusta vedetty veikkaus - ilmamassamittari reistaa, ja ST Motorsia suosittelen kyllä. Firmahan on Boschin virallinen fiksaaja, ja BMW käyttää ko. moottorinohjausjärjestelmää joten ST on tavallaan BMW:nhen erikoistunut paja.
                  www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                  Comment

                  • wj
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 3253
                    • Järvenpää

                    #69
                    Originally posted by blackrabbit
                    Mulla olisi päästöjen kanssa seuraavanlainen ongelma:
                    (tyhjäkäynti / >2000rpm)
                    CO: 0,008 / 0,009
                    HC: 105 :( / 28
                    O2: 0,0 / 0,10
                    CO2: 14,74 / 14,71
                    lambda: - / 1,003

                    Kaikki muut arvot on siis hyviä, paitsi tyhjäkäynnillä HC nousee reilusti yli sallitun (toi 105 vaan "arvottiin" mittauslappuun). Korkeiden kierrosten jälkeen HC pysyy kurissa tyhjäkäynnillä noin 5-10 sekuntia, jonka jälkeen arvon nouseminen alkaa ja se jää pyärimään jonnekin 100-180 väliselle alueelle.

                    Laakkosella ei löydetty mitään vikaa ja ehdottivat katin uusimista (tosin sanoivat, että niillä on kallis ja kannattaa siis asentaa tarvikeosana), katsastusmies tyrmäsi moisen idean. Myöskään omasta mielestäni katti ei voi olla syy tuohon ongelmaan, koska kuumaksi ajettu katti poistaa tuon ongelman päästömittauksessa, mutta ei tuon ongelman aiheuttajaa. Ilmeisesti tuo viive päästöjen nousemisessa johtuu katin lämpötilan putoamisesta, ainakin luulisin niin. Tyhjäkäynti on ei vaeltele.

                    Tarkoitus olisi viedä auto ST-Motorsille, mutta ajattelin nyt vielä kysäistä täältä vinkkejä ennen pajalle raahausta, koska mielestäni ongelma liittyy selkeästi säätöön/sytytysongelmiin tms. tyhjäkäynnillä. Lambda-arvo kierroksilla ainakin näyttää olevan kohdallaan, joten siellä ei vissiin ole vikaa?

                    Tai olisiko ehdottaa joitakin erityisesti BMW:n moottorien säätöön erikoistuneita paikkoja pääkaupunkiseudulla?

                    ja ettei ihan unohdu, niin auto on M50B25 koneella.
                    Toinen villi veikkaus. Eikös tossakin ole ryyppy suutin sähköllä? Ja eikös Hc kaasu tule palamattomasta bensasta ja hapesta. Eli kun se tippuu tyhjäkäynnille niin se rupee ruikki lisää kakkua.
                    Muitakin syita voi olla ettei se polta kaikkea.

                    Tämä on sitten todella villi veikkaus
                    - 2006 Mustang cabriolet
                    - Sleekcraft Enforcer 28'

                    Comment

                    • hOGi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 1295
                      • Espoo

                      #70
                      Originally posted by Wittu_joo
                      Ja eikös Hc kaasu tule palamattomasta bensasta ja hapesta. Eli kun se tippuu tyhjäkäynnille niin se rupee ruikki lisää kakkua.
                      Muitakin syita voi olla ettei se polta kaikkea.

                      Tämä on sitten todella villi veikkaus
                      HC tarkoittaa palamattomia hiilivetyjä. Auto siis käy jostain syystä rikkaalla seoksella. Hapella ei käsittääkseni ole mitään tekemistä tuon kanssa - jos sitäpaitsi olisi tarpeeksi happea, niin silloinhan tuo putkesta ulos tulevien hiilivetyjen määrä vähenisi :wink:
                      www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #71
                        Kattipolton toimiessa arvot ovat nollassa tai hyvin lähellä nollaa. Jotta "kattipoltto" käynnistyisi, pitää lähtöarvot olla tietyissä, melko kapeissa rajoissa. Nyt saadut jäännösarvot eivät kerro tilanteesta mitään, ja veikkaan että nolla-arvot pamahtaa lapulle ilmamäärämittarin potentiometrin/jousen kahden "napsun" kiristyksellä.

                        Comment

                        • hOGi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 1295
                          • Espoo

                          #72
                          Originally posted by Hemi
                          Kattipolton toimiessa arvot ovat nollassa tai hyvin lähellä nollaa. Jotta "kattipoltto" käynnistyisi, pitää lähtöarvot olla tietyissä, melko kapeissa rajoissa. Nyt saadut jäännösarvot eivät kerro tilanteesta mitään, ja veikkaan että nolla-arvot pamahtaa lapulle ilmamäärämittarin potentiometrin/jousen kahden "napsun" kiristyksellä.
                          Muistaakseni joku kysyi sinulta jo aikaisemmin, miten tuota M50B25 ilmamassamittaria säädetään, mutta muistaakseni et antanut vastausta. Voisitko valaista asiaa, mun käsittääkseni tuossa ei ole mitään ruuvia tms. mitä voisi kiristää? Tuo kikka varmasti kiinnostaisi monia, koska noi mittarit tuntuu olemaan aika herkkiä menemään tukkoon ja uusi mittari maksaa maltaita - ja nyt verrataan vanhoihin, ei alkoholiveroalen jälkeisiin maltaiden hintoihin :lol:
                          www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                          Comment

                          • SalminenS
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2003
                            • 105
                            • Middle of Nothing, Jaala

                            #73
                            Käytäppä kannen ohivuotomittauksessa, mulla oli omassa imuventtiilien ohjuriputket kulunu (soikeeksi?), ja sai sieltä ilmaa... Oli muistaakseni just toi HC tyhjäkäynnillä liian korkea + että tyhjäkäynti aaltoili n.600-1500rpm.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #74
                              L-jetin ilmamäärämittarin muovinen musta kansi irti. Se on liimattu silikonilla joten ruuvaria vaan väliin ja lievää väkivaltaa peliin. Kannen alta löytyy hammastettu/numeroitu potentiometrikiekko joka on lukittu jousilangalla johonkin asetusarvoon/koloon. Jousilankaa hieman auki kammeten voi kiekosta säätää lähes millaiset päästöarvot haluaa. Tästä saa jopa kattimoottorin arvot leimalle ilman kattia. Tuo venttiilien ohivuoto kuten moni muu asia moottorin vanhetessa pitäisi muutenkin uudelleen kompensoida ilmamäärämittarissa joka on kuitenkin uuden moottorin arvoissa. Eli vikahan ei oikeastaan ole moottorissa vaan ruiskutus-systeemissä joka ei osaa ottaa ohjelmallisesti huomioon moottorin ikääntymistä kuten nykysysteemit. Eli kansi irti ja päästömittarille. Auton käydessä mittarilla voidaan halutut katsastusarvot vääntää potikasta paperille. Eli näin löytyy myös katin polton aloittava 0.000 seos-suhde. Kannattaa katsastuksen jälkeen kokeilla mitä löytyy myös toisesta suunnasta...tehoa/vääntöä paljon enemmän kuin kahdensadan putsareista ja muista vitkuttimista. Muista merkitä katsastusasetus maalitussilla potikkaan, niin voit kokeilla ja ajaa millä tahansa muulla asetuksella. Katsastuspäästöillä helposti ajettavuus kärsii, tulee "tasakaasunypyttämisiä" ja bensankulutus nousee litralla?!! kuin hieman rikkaammalla asetuksella.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #75
                                Laittaisiko joku tänne kuvan avatusta ilmamäärämittarista. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎