Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mcly
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 354

    Originally posted by Kime
    Kertokaahan tietäjät mitä ensimmäisenä tehdä/tarkistaa, kun arvot olivat seuraavat:
    Co= 0,01 ja 0,23
    Hc= 193 ja 38
    Lamda= 1,01
    Co2=13,33 ja 15,28
    o2= 2,62 ja 0,38
    Mulla oli liian korkee HC pitosuus.. vaihoin tulpat ja putsasin ilmansuodattimen ja katti kuumaks ni meni kirkkaasti läpi. Ei siis maksanu paljon.

    Comment

    • Jinx
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 49
      • Jyväskylä

      Nyt on venttiilivälykset kohdillaan, lambdan toiminta tarkistettu, katti on ehjä, vikailmoituksia ei Motronicilla ollut kerrottavana ja muutenkin mekaniikka pelaa kuten tarkoitettukin. Tulpat ok, samoin johdot. Mutta silti HC huitelee sadan ja 3-sadan välillä tyhjäkäynnillä, kierroksilla ok. Kuulemma pienillä kierroksilla "jättää jonkun iskun väliin" eli röpöttää, sanoi huoltomies puhelimessa tänään. Epäili vian päästöjen heittoon löytyvän sähköistä, esim. pyörijän kunto kyseenalaistettiin. Muilla samoja ongelmia ja ratkaisuja ? Konehan oli m20b25.
      Tällä hetkellä: E39 525d ´04
      Kauniina muistona:E30 325i
      ///M-Technic II vm. -89
      Muut sotaratsut:E34 525i '90, E30 '89 316i, '88 325i, '89 316
      E34 '89
      525i.

      Comment

      • Fragu
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 287
        • Helsinki

        hylsyä pukkaa..

        Nonni. Autona on -92 325, M50B25. Päästöt kusi aika hyvin, ja arvot oli seuraavanlaiset:

        CO% 1,8/1,3
        HC 390/141
        02 0,0/0,0
        co2 14,3/14,6
        lambda >2000rpm : 0,95

        elikkäs..ei auttanut inssin säälimätön polkeminen pakokaasutesteissä, noin 5-10 min. Sitten yht'äkkiä buimurissa rupes tyhjäkäynti seilaamaan paria sataa rundia, jonka jälkeen päästöt pomppas aika järkyttävän korkeelle..CO% muistaakseni jonnekin 10 arvoille. No, auto sammuksiin ja hetken kuluttua pieni kierros aseman ympäri, jonka jälkeen tyhjäkäynnin seilaus loppui ja arvot palasivat aikaisempiin lukemiin.

        Oiskohan tässäkin tämä lambdan vaihto edessä? kattia ei edes uskalla ajatella, ku menee varmaan niin pirun kalliiks..

        Comment

        • antti79
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 2499
          • Littoinen

          Originally posted by Jinx
          Nyt on venttiilivälykset kohdillaan, lambdan toiminta tarkistettu, katti on ehjä, vikailmoituksia ei Motronicilla ollut kerrottavana ja muutenkin mekaniikka pelaa kuten tarkoitettukin. Tulpat ok, samoin johdot. Mutta silti HC huitelee sadan ja 3-sadan välillä tyhjäkäynnillä, kierroksilla ok. Kuulemma pienillä kierroksilla "jättää jonkun iskun väliin" eli röpöttää, sanoi huoltomies puhelimessa tänään. Epäili vian päästöjen heittoon löytyvän sähköistä, esim. pyörijän kunto kyseenalaistettiin. Muilla samoja ongelmia ja ratkaisuja ? Konehan oli m20b25.
          Vaihda -> tulpat ja tulpanjohdot (miten olet tarkastanut että nämä ok?) sitten virranjakajan kansi sekä pyörijä vaihtoon. Varmuuden vuoksi vielä ilmanputsari niin eiköhän se siitä.
          sigpic
          Originally Posted by jari kihlman
          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

          Comment

          • Jinx
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 49
            • Jyväskylä

            Originally posted by antti79
            Vaihda -> tulpat ja tulpanjohdot (miten olet tarkastanut että nämä ok?) sitten virranjakajan kansi sekä pyörijä vaihtoon. Varmuuden vuoksi vielä ilmanputsari niin eiköhän se siitä.
            Itse tarkistin keväällä tulppien kärkivälit ja johdot, että ovat ehjät + toimivat. Samoin nyt venttiilien säädössä käytettäessä huoltomies oli todennut saman. Ilmanputsari on on vaihdettu kuukausi sitten juuri näiden epäilyjen vuoksi. Nyt kai sitten jostain pitäisi ehjää tavaraa saada lainaan, jotta voisi haarukoida, onko se vika siellä virranjakajassa...
            Tällä hetkellä: E39 525d ´04
            Kauniina muistona:E30 325i
            ///M-Technic II vm. -89
            Muut sotaratsut:E34 525i '90, E30 '89 316i, '88 325i, '89 316
            E34 '89
            525i.

            Comment

            • JanisHell
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 410

              Originally posted by Fragu
              Nonni. Autona on -92 325, M50B25. Päästöt kusi aika hyvin, ja arvot oli seuraavanlaiset:

              CO% 1,8/1,3
              HC 390/141
              02 0,0/0,0
              co2 14,3/14,6
              lambda >2000rpm : 0,95

              elikkäs..ei auttanut inssin säälimätön polkeminen pakokaasutesteissä, noin 5-10 min. Sitten yht'äkkiä buimurissa rupes tyhjäkäynti seilaamaan paria sataa rundia, jonka jälkeen päästöt pomppas aika järkyttävän korkeelle..CO% muistaakseni jonnekin 10 arvoille. No, auto sammuksiin ja hetken kuluttua pieni kierros aseman ympäri, jonka jälkeen tyhjäkäynnin seilaus loppui ja arvot palasivat aikaisempiin lukemiin.

              Oiskohan tässäkin tämä lambdan vaihto edessä? kattia ei edes uskalla ajatella, ku menee varmaan niin pirun kalliiks..
              Kyllä todellakin on lambdan vaihto edessä.
              325i -93 E36

              Comment

              • Fragu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 287
                • Helsinki

                Originally posted by JanisHell
                Kyllä todellakin on lambdan vaihto edessä.
                Joo motonetin kautta siis. Hölmö kysymys, mutta mistä tietää minkä lambdan ostan, kun on vaihtoehtoina Zircon -tai Titaniumjohdotus? Ite ajattelin tuota Boschin alkuperäistä lambdaa, jossa valmis 4napapistoke.

                Eli eli, mistä selviää mikä noista käy omaan kotiloon? Hyvä ku edes tietoa minkä näköinen se lambda on.
                Last edited by Fragu; 21-09-2005, 22:08.

                Comment

                • Fragu
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 287
                  • Helsinki

                  juu, no ei vika ollutkaan lambdassa kun kävin sitä vaihdattamassa ja kertoivat että se on kuulemma melko äskettäin vaihdettu. Kuulemma lambdan arvotkin oli ihan kohillaan. Noh, villi veikkaus ad:n korjaajalta oli että katti taitais olla rikki ja nyt jos ihan tarkkaan kuuntelen niin jotain helinän tapaista kuuluu auton alta kun kenkäsee vähän kovemmin, mikä taitas viitata siihen et katti paskana ja päästöt ketullaan(kun ei se lambdassakaan vika ollut)..elikkäs motonetistä tarvikekattia vaan kehiin. Toivottavasti katin vaihdolla saan päästöarvot kohilleen.

                  Sit pari hönöä kysymystä..kun autossa e36 325 ´92 on ominaisuus että tyhjäkäynti heijjaa(siis yleensä kuumana eikä mitenkään säännöllisesti), ja välillä kuumana ei meinaa ottaa kierroksia niin olisikohan imuvuodot mahdollisia? Pitäisi siis varmaan tarkastaa imuvuotoja ilmamassamittarin? haitariputkesta, jos se vuotaa? Ja oliko joku huohotusletku syytä myös tarkastaa? Lähtee kuulemma jostakin venttiilikopasta ja tulee sinne ilmamassamittarin lähelle jonnekin..? Mites jos vika onkin itse ilmamassamittarissa? Uutta en mielellään lähde hinnan takia heti ostamaan, mutta kun on ollut puhetta että sitä voisi jotenkin putsata tai säädättää, niin miten se käytännössä tapahtuu?

                  tajuskohan kukaan mikä mua ja mun autoa vaivaa......

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Jos se tyhjäkäynikin humppaa, on ihan turha lähteä vikaa tässäkään tapauksessa etsimään katista. Jos tyhjäkäynti seilaa syystä tai toisesta, ei se takuulla mene läpi tyhjäkäyntipäästöistä.

                    Comment

                    • jam75
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 654
                      • Tornio

                      Originally posted by Fragu
                      juu, no ei vika ollutkaan lambdassa kun kävin sitä vaihdattamassa ja kertoivat että se on kuulemma melko äskettäin vaihdettu. Kuulemma lambdan arvotkin oli ihan kohillaan. Noh, villi veikkaus ad:n korjaajalta oli että katti taitais olla rikki ja nyt jos ihan tarkkaan kuuntelen niin jotain helinän tapaista kuuluu auton alta kun kenkäsee vähän kovemmin, mikä taitas viitata siihen et katti paskana ja päästöt ketullaan(kun ei se lambdassakaan vika ollut)..elikkäs motonetistä tarvikekattia vaan kehiin. Toivottavasti katin vaihdolla saan päästöarvot kohilleen.

                      Sit pari hönöä kysymystä..kun autossa e36 325 ´92 on ominaisuus että tyhjäkäynti heijjaa(siis yleensä kuumana eikä mitenkään säännöllisesti), ja välillä kuumana ei meinaa ottaa kierroksia niin olisikohan imuvuodot mahdollisia? Pitäisi siis varmaan tarkastaa imuvuotoja ilmamassamittarin? haitariputkesta, jos se vuotaa? Ja oliko joku huohotusletku syytä myös tarkastaa? Lähtee kuulemma jostakin venttiilikopasta ja tulee sinne ilmamassamittarin lähelle jonnekin..? Mites jos vika onkin itse ilmamassamittarissa? Uutta en mielellään lähde hinnan takia heti ostamaan, mutta kun on ollut puhetta että sitä voisi jotenkin putsata tai säädättää, niin miten se käytännössä tapahtuu?

                      tajuskohan kukaan mikä mua ja mun autoa vaivaa......
                      Jaa, että ois lambda vaihdettu...nooh onko samalla päivitetty boksi, kuulut nimittäin riskiryhmään (e34/e36 91-92 m50, ei vanos)?

                      Comment

                      • Fragu
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 287
                        • Helsinki

                        henkimaailman juttuja.

                        Originally posted by jam75
                        Jaa, että ois lambda vaihdettu...nooh onko samalla päivitetty boksi, kuulut nimittäin riskiryhmään (e34/e36 91-92 m50, ei vanos)?
                        hmm..joo näin se huoltamon kaveri sanoi, että lambda näyttää melko uudelta ja arvotkin viittais täysin toimivaan laitteeseen. Boksin päivityksestä ei mitään tietoa ole, se pitäisi varmaan käydä jossakin tarkastamassa, kun kerta näyttää tuo riskiryhmä kolahtavan omalle kohdalle..

                        mites sitten, se ilmamäärämittari, mikä on siinä putsarin ja "kaasuläppäkotelon"? välissä, näyttäs siltä että se kansi on joskus avattu ja laitettu silikoa tms. väliin tiivisteeks..selittääkö mahdollisesti viallinen ilmamäärämittari tän tyhjäkäynnin humppauksen ja reputuksen päästöistä? Ainakaan kun otin sen ilmamäärämittarin johdon irti, niin ei käynti muuttunut mitenkään..tosin en ajanut autolla metriäkään, ainoastaan kokeilin vapaalla eri kierroksilla.(eli kyseisenä testihetkenä auto kävi suht "nätisti", eikä siis humppailut edestakaisin) noh..jos se vikatesteri kertois mahdollisesti mikä mättää ja mitä kaikkee menee vaihtoon.

                        Comment

                        • dws
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2004
                          • 85

                          Akunkenkin irroittaminen rauhoittaa itsellä ainakin tuota humpausta, mutta vaan muutamaksi tunniksi, korkeintaan päiväksi. Sen jälkeen humpaa taas "normaalisti". Ilmeisesti siis viittaa siihen, että tuo akunkenkien irroitus resetoi järjestelmän josta syystä pelaa sitten jonkin aikaa kunnolla, kunnes taas hyppää "varaohjelmalle" vian ilmestyessä syystä tai toisesta. Voisiko mennä jotenkin näin?

                          Comment

                          • Antza
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 2143
                            • Espoo

                            Laitetaas tänne omat päästömittauslukemat. Pannu siis M52B28TU, 88tkm mutta viimeisen vuoden ollut seisonnassa ja ennen päästömittaukseen menoa ehdin ajaa vain muutama sataa kilometriä.

                            CO: 0.002 / 0.002
                            HC: 0 / 0
                            O2: 0.19 / 0.17 (vuotaako jostain jo näillä lukemilla?)
                            CO2: 14.43 / 14.37
                            lambda: 1.009 / 1.009 eli aavistuksen laihalla (kuuluuko?)
                            Current rides:
                            F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                            Previous rides:
                            E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                            Comment

                            • Lanttu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 1643

                              Antza, kaikki on OK. Aavistuksen vuotaa ehkä putki jostain mutta ei käytännön merkitystä.

                              Comment

                              • janne635
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2005
                                • 774

                                Moottori M50B20 ei oo vanosta. Läpi meni katsastuksesta ja pakokaasupäästöt olivat seuraavat:

                                CO: 0.04 / 0.2
                                HC: 63 / 60
                                O2: 1.20 / 0.41
                                CO2: 14.8 / 14.9
                                lambda:1.01

                                Mitä sanotte noista lukemista?
                                BMW 635 CSi & ex BMW 850i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎