Joo elikkä tänään sitten mittailtiin tuloksia ennen kattejakin ja tulokset olivat ihan samat, eli se on katti mikä oli mennyt paskaksi. Nyt sitten varmaan pitää samantien laittaa kisakatit siihen, kun kerta pitää katteja käydä vaihtamaan. Auto siis e36 325i vm.91, niin minkälaisia kisakatteja suosittelisitte ja eikös niitä pidä kaksi siihen laittaa?
Joo elikkä tänään sitten mittailtiin tuloksia ennen kattejakin ja tulokset olivat ihan samat, eli se on katti mikä oli mennyt paskaksi. Nyt sitten varmaan pitää samantien laittaa kisakatit siihen, kun kerta pitää katteja käydä vaihtamaan. Auto siis e36 325i vm.91, niin minkälaisia kisakatteja suosittelisitte ja eikös niitä pidä kaksi siihen laittaa?
Edelleen muistutan siitä että jos paloseos on päin persettä jo ennen kattia ei katti voi edes toimia. En itse vielä lähtis vaihtamaan kattia vaan pelkän lambdan ja paikkaisin mahdolliset ilmavuodot, mutta ihan miten vaan haluat...
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
Edelleen muistutan siitä että jos paloseos on päin persettä jo ennen kattia ei katti voi edes toimia. En itse vielä lähtis vaihtamaan kattia vaan pelkän lambdan ja paikkaisin mahdolliset ilmavuodot, mutta ihan miten vaan haluat...
En kyllä yhtään tiedä, mutta kun auto on nyt liikkeessä laitettavana niin sanoivat vaan sieltä että katti on se mikä on mennyt sököksi ja olivat mittailleet kaikista mahdollisista paikoista, eikä muuta mahdollisuutta kuulemma ole kuin katit. Pitää likkeen kautta varmaan hommata siihen se kisakatti, niin pitäisi alkaa olemaan päästöt kohdallaan kun kerta niin varmoja siitä on.. ..niin ja ilmavuotojakaan ei löytynyt.
Jos siellä on sisuskalut tallella eikä ole saanut lyijyhalvausta(jostain löytynyt lyijyä sisältävä oktaaniboosteriputeli?), niin katti toimii 100% varmuudella kuin vain saa oikeaa paloseosta. Edes pitkään jatkunut glygoli tai öljyhuuhtelu ei tuhoa sitä(toimintaikkuna voi toki hieman kaventua).
Itellä samaa vikaa että pitää ajaa auto kuumaks ennenkö menee läpi katsastuksesta . Pientä nykimistä olen myöskin huomannut joskus tapahtuvan tasakaasullla liikkeelle lähdettyä.
Auton mukana tuli jotain lappuja jostain vekottimesta joka on luultavasti asennettu autooni?? niin voisiko joku hieman selventää mikä tämä kyseinen värkki on...?... entäs voisiko tällä olla osaa tai arpaa kyseiseen ilmiöön?
To any photographer, both free and paid image-hosting websites are a blessing. Image hosting websites can be used to share your images easily or offer a
To any photographer, both free and paid image-hosting websites are a blessing. Image hosting websites can be used to share your images easily or offer a
Eilen kävin katsastamassa omaa e36 325 ´93:sta, niin eipä menny läpi... vitun tyhjäkäyntipäästöt 220 pintaan. No kävin sitte tänä aamuna pajalla näyttämässä bemua siellä ja jannu sitten vähän aikaa mittailtuaan sano et joo, katti paskana,
kiitti vitusti, 775 € uus kissa.
Se vaan ihmetyttää, kun alussa mittari näytti päästöjä 66-74 välissä pitkän aikaa, mut kun oli n.minuutin sammuksissa ja käynnisti uudestaa nii johan rupes päästöt nousemaan, mäni yli 300:kin välillä, tosin vaihteli alyttömästi. Pajan jannu sano et jos siel katissa on vähänkin tavaraa jälellä niin saattaa joskus harvoin näyttää oikeita lukemia...
Ai joo, kaikki muut päästöarvot on ainankin suurinpiirtein kohallaan (siis keirroksia käytettäessä) niin ihmettelen suuresti tuota katti hommaa. Auto kyllä mielestäni toimii muutenkin aivan normaalisti, ainut mikä on niin kevyttä hummaamista kierroksissa, mutta aikalailla harvoin. Ja se ei kestä kuin n. 5-7 sek. kerrallaan.
Eli voisko olla lambda, vaikka testeri sano sen olevan kondiksessa?
Ei paljoa kiinnostais vaihella yli 700€:n osia autoon jonkun tyhjäkäynti päästöarvon takia kun se muuten toimii hyvin.
Nyt kyllä vois sanoo että "vähän" vituttaa..
Eilen kävin katsastamassa omaa e36 325 ´93:sta, niin eipä menny läpi... vitun tyhjäkäyntipäästöt 220 pintaan. No kävin sitte tänä aamuna pajalla näyttämässä bemua siellä ja jannu sitten vähän aikaa mittailtuaan sano et joo, katti paskana,
kiitti vitusti, 775 € uus kissa.
Se vaan ihmetyttää, kun alussa mittari näytti päästöjä 66-74 välissä pitkän aikaa, mut kun oli n.minuutin sammuksissa ja käynnisti uudestaa nii johan rupes päästöt nousemaan, mäni yli 300:kin välillä, tosin vaihteli alyttömästi. Pajan jannu sano et jos siel katissa on vähänkin tavaraa jälellä niin saattaa joskus harvoin näyttää oikeita lukemia...
Ai joo, kaikki muut päästöarvot on ainankin suurinpiirtein kohallaan (siis keirroksia käytettäessä) niin ihmettelen suuresti tuota katti hommaa. Auto kyllä mielestäni toimii muutenkin aivan normaalisti, ainut mikä on niin kevyttä hummaamista kierroksissa, mutta aikalailla harvoin. Ja se ei kestä kuin n. 5-7 sek. kerrallaan.
Eli voisko olla lambda, vaikka testeri sano sen olevan kondiksessa?
Ei paljoa kiinnostais vaihella yli 700€:n osia autoon jonkun tyhjäkäynti päästöarvon takia kun se muuten toimii hyvin.
Nyt kyllä vois sanoo että "vähän" vituttaa..
Taas kerran voisin olla varma, että vika ei ole kissassa. "Vika" on ennemmin siinä, että m50-koneen "kissa" on liian takana ja käy liian kylmä. Eli kun viilenee, päästöt ei rajoissa. Laita vaikka Lambda ja imuputki(yht. n. 120€) uusi, ja eikun huudattamaan kissa kuumaksi niin menee rajoihin.
En kyllä yhtään tiedä, mutta kun auto on nyt liikkeessä laitettavana niin sanoivat vaan sieltä että katti on se mikä on mennyt sököksi ja olivat mittailleet kaikista mahdollisista paikoista, eikä muuta mahdollisuutta kuulemma ole kuin katit. Pitää likkeen kautta varmaan hommata siihen se kisakatti, niin pitäisi alkaa olemaan päästöt kohdallaan kun kerta niin varmoja siitä on.. ..niin ja ilmavuotojakaan ei löytynyt.
Just, niinhän ne mullekkin sanoivat merkkihuollossa että katti on paskana, täytyy vaihtaa. Siinä vaiheessa ajoin auton kotiin, ostin uuden lambdan, vaihdoin sen jonka jälkeen päästöt ok.
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
Niin unohdin tossa edellises postauksessa mainita että testeri sano kyllä lambdan jonku säätö-arvon (tai mikälie) olevan jossain max.rajalla tai ylitetty tai joitain muuta vastaavaa kuitenkin.
Tää pisti kans vähän mietityttämään...
niin ja sekin vielä et pajan äijä sano et tarvikkeena ei löydy kattia... rupee vaa mietityttämään et olikohan rahastuksen makua...
Noi koitellaan nyt ekaks vaihella se lambda ja tarkistella niitä imuputkia ja kattoo mitä tapahtuu.
Liitytäänpä itekkin tähän kerhoon... Elikkäs päästöt muuten Ok paitsi tyhjäkäynti HC on 453 kun sallittu on 100. Auto on E36 325 -92. Lambda varmaan ainakin kannattaa uusia, kun ei ole tietoa milloin se on viimeksi vaihdettu?
Ja tosiaan tyttöystäväni kävi auton katsastamassa, enkä muistanut sanoa hänelle että ajaa koneen lämpimäksi, joten todennäköisesti kone on ollut aivan kylmä.
Nostetaampa vanha topikki. Itse ajelin päästömittaukseen ja arvatenkin ei mennyt lävitte. Lambda arvo jäi koholle, oli muistaakseni 1.17 ja sais olla 1.03. Hakasin uuden originaali bosch lambdan, vaihdon yhteydessä piti yksi ilta ajaa vanhan lambdan johdot poikki, kun ei saanut irti sitä putki paikallaan. Käynti ei muuttunut ollenkaan aiemmasta. Nyt sain laitettua uuden lambdan paikalleen, niin kaikki ongelmat katosi. Aiemmin tyhjäkäynti rytkytt ja koko auto heilui. Nyt ei ole enään sitä ongelmaa ja auto käy kuin enkeli. Perstuntumalta tehoa tuli rutkasti lisää, ei jää enää miettimään. Nykimiset ja muut jäi myös kokonaan pois. Putki vuotaa vielä hieman, kun ei ollut uusia tiivisteitä alkupäähän, mutta ei tunnu haittaavan.
Lambda makso 125euroa rovaniemen kl-varaosissa, ja todellakin kannatti! Kulutuskin jäi alle 11 ajotietokoneessa, vaikka monoa annoin kuin pieni eläin. mm. pari kymmentä kilsaa 3 ja 4 vaihteilla 100alueella ja tämän jälkeen noin samanverran kylärallia monoa antaen. Pakkohan se on karstat polttaa
Nostetaampa vanha topikki. Itse ajelin päästömittaukseen ja arvatenkin ei mennyt lävitte. Lambda arvo jäi koholle, oli muistaakseni 1.17 ja sais olla 1.03. Hakasin uuden originaali bosch lambdan, vaihdon yhteydessä piti yksi ilta ajaa vanhan lambdan johdot poikki, kun ei saanut irti sitä putki paikallaan. Käynti ei muuttunut ollenkaan aiemmasta. Nyt sain laitettua uuden lambdan paikalleen, niin kaikki ongelmat katosi. Aiemmin tyhjäkäynti rytkytt ja koko auto heilui. Nyt ei ole enään sitä ongelmaa ja auto käy kuin enkeli. Perstuntumalta tehoa tuli rutkasti lisää, ei jää enää miettimään. Nykimiset ja muut jäi myös kokonaan pois. Putki vuotaa vielä hieman, kun ei ollut uusia tiivisteitä alkupäähän, mutta ei tunnu haittaavan.
Lambda makso 125euroa rovaniemen kl-varaosissa, ja todellakin kannatti! Kulutuskin jäi alle 11 ajotietokoneessa, vaikka monoa annoin kuin pieni eläin. mm. pari kymmentä kilsaa 3 ja 4 vaihteilla 100alueella ja tämän jälkeen noin samanverran kylärallia monoa antaen. Pakkohan se on karstat polttaa
Näinhän se on, noi lambdat on aika kulutus tavaraa E36:ssa. Pekka77:n kannattaa kanssa vaihtaa lambda ellei lämpimäksi ajo auta. Motonet mm. myy Boschin lambdaa BMW:n alkuperäisellä liittimellä n. 100€ hintaan.
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
Taas kerran voisin olla varma, että vika ei ole kissassa. "Vika" on ennemmin siinä, että m50-koneen "kissa" on liian takana ja käy liian kylmä. Eli kun viilenee, päästöt ei rajoissa. Laita vaikka Lambda ja imuputki(yht. n. 120€) uusi, ja eikun huudattamaan kissa kuumaksi niin menee rajoihin.
Alspe oli täysin oikeassa. Paskat se katti ollu rikki, tänään kävin vähän "lämmittämässä" putkistoa niin johan hc-arvot tippui ! Ei edes tarvinnu lambdaa vaihella (Imuputken tarkastin enkä löytäny sanottavaa). Sain pajalta lapun mukaan ja painuin hyvillä mielin katsastuskonttorille hakemaan leimaa.
Inssi yllätti ja sano et mitataanpas nuo päästöt varmuuden vuoksi vielä..
Sano syyksi kun oli kynällä kirjotettu kierrosluvut pajan päästölappuun
No onneks katti oli vielä tarpeeks lämmin ja arvot oli kohillaan
Eli opetus on tosiaan se että m50-koneen katti pitää ajaa kuumaksi ennen kuin arvot alittuu. Ei tosiaankaan kannata lähtee kattia vaihtelemaan ennen kuin tuota lämmityskikkaa on kokeillu, vaikka katsastusäijä tai korjaamon rasvari väittäis et on katti paskana...
Vertailun vuoksi vielä päästöarvot ennen hyväksyntää ja hyväksynnän jälkeen:
Hylky: joutok. co% 0,3 -- co2 15,2 -- hc 220 -- o2 0,5
kierroksilla co% 0,2 -- co2 15,2 -- hc 41 -- o2 0,3
lambda 1.00
Katti kuumaksi ja tadaa!
Hyväksytty: joutok. co% 0,02 -- co2 15,8 -- hc 37 -- o2 0,12
kierroksilla co% 0,02 -- co2 15,7 -- hc 14 -- o2 0,2
lambda 1.00
Ei tosiaankaan kannata lähtee kattia vaihtelemaan ennen kuin tuota lämmityskikkaa on kokeillu, vaikka katsastusäijä tai korjaamon rasvari väittäis et on katti paskana...
Kannattaa kyllä kokeilla aika monta muutakin "kikkaa", ennen kuin lähtee vaihtamaan/vaihdattamaan kattia. Se on kuitenkin se, josta vika viimeksi löytyy.
Comment