Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    M62b35.

    Jos tämmöisen malmikasan ahtaisi, mitä pitäisi ottaa huomioon ja millä spekseillä ahdinta pitäisi hankiskella. Nyt on niin huima ajatus että itseäkin naurattaa mutta tarkoitus tehdä pidemmän pakosarjan perään noin 3m moottorista ahtimelle asennusteline (ns arabisovellus).

    Riittääkö joku Holset 35 tai 40 ?
    Vai otetaanko ahdin kuorma-autosta.

    Pysytyykö -99 e39 ecuun tekemään ohjelman vai pitääkö boxia puukottaa fyysisesti ?

    Saa nauraa jos on muitakin ajatuksia
    Last edited by BMW525Xda; 28-03-2021, 14:17.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      M62b35.

      Jos tämmöisen malmikasan ahtaisi, mitä pitäisi ottaa huomioon ja millä spekseillä ahdinta pitäisi hankiskella. Nyt on niin huima ajatus että itseäkin naurattaa mutta tarkoitus tehdä pidemmän pakosarjan perään noin 3m moottorista ahtimelle asennusteline (ns arabisovellus).

      Riittääkö joku Holset 35 tai 40 ?
      Vai otetaanko ahdin kuorma-autosta.

      Pysytyykö -99 e39 ecuun tekemään ohjelman vai pitääkö boxia puukottaa fyysisesti ?

      Saa nauraa jos on muitakin ajatuksia

      Toimiva suunnitelma.
      Molemmat mainitsemasi ahtimet kyllä käyvät, kannattaa laittaa kohtuu iso pakopesä?

      Öljynpaineen otat moottorilta normaalisti letkulla ja sitten tilaat jostakin kuumalle öljylle tarkoitettu pumppu millä pumppaat sen takaisin koneeseen.

      Konekin pitäs kestää painetta ok, varsinkin jos on vanos kone, niin pitäs olla mls tiivsiteet jo.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Toimiva suunnitelma.
        Molemmat mainitsemasi ahtimet kyllä käyvät, kannattaa laittaa kohtuu iso pakopesä?

        Öljynpaineen otat moottorilta normaalisti letkulla ja sitten tilaat jostakin kuumalle öljylle tarkoitettu pumppu millä pumppaat sen takaisin koneeseen.

        Konekin pitäs kestää painetta ok, varsinkin jos on vanos kone, niin pitäs olla mls tiivsiteet jo.
        Ajattelin ahtimelle tehdä hullunkierron omalla jäähdyttäjällä ja pumpulla, pumpulle käynnistys relellä polttoainepumpulta tai joltain laitteelta jolle virrat syttyy kun kone käy. Tämä jäähdytin voisi olla takakontin alla varmaan.

        Comment

        • ekkoo1
          BTCF Member
          • Jun 2019
          • 1369
          • Pohjanmaa

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Pysytyykö -99 e39 ecuun tekemään ohjelman vai pitääkö boxia puukottaa fyysisesti ?
          Oletan että auto on tarkoitus pitää kilvissä? Tuo lienee haastava yhtälö kun auto on OBD2 ja vanoksellinen, pitkässä juoksussa kustannustehokkain vaihtoehto olisi aika varmasti aftermarket ecu, mutta en tiedä mitä temppuja pitää tehdä ettei katsurin OBD kapula anna hylsyä kun ei OBD päästökyttäysdataa kuulu.
          E39 540i -96 Ajamisen iloa
          E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
          E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
          Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11160
            • Oulu

            Originally posted by ekkoo1 View Post
            Oletan että auto on tarkoitus pitää kilvissä? Tuo lienee haastava yhtälö kun auto on OBD2 ja vanoksellinen, pitkässä juoksussa kustannustehokkain vaihtoehto olisi aika varmasti aftermarket ecu, mutta en tiedä mitä temppuja pitää tehdä ettei katsurin OBD kapula anna hylsyä kun ei OBD päästökyttäysdataa kuulu.
            -99 ei tehdä obd testiä, niin no problem.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Saa nauraa jos on muitakin ajatuksia

              Jenkeissähän noita on ollu jo varmaan parikymmentä vuotta :think Net laittaa konttiin betonimyllyn kokosen ahtimen ja tuntuu olevan hyvä Eli en ole varma onko tuollainen kahden pikkuahtimen kombo millainen.



              Hommaa kannattaa verrata toisen maailmansodan aikaisiin hävittäjiin joissa oli iso moottori ja vielä isompi ahdin:


              P47 Thunderbolt:







              Tuosta lisää aiheesta:



              Ps. ahtopaine oli jopa 2,4 bar ja polttoaineena 100/150 oktaaninen "avgas" . Ja tietenkin vesiruiskutus. Hyvin vähän on uutta ahdettujen moottorien suhteen "keksimistä". Kunhan lukee miten ennen tehtiin lentokoneenmoottoreita.
              Last edited by Vauhtivaunu; 17-03-2021, 18:26.
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by ekkoo1 View Post
                Oletan että auto on tarkoitus pitää kilvissä? Tuo lienee haastava yhtälö kun auto on OBD2 ja vanoksellinen, pitkässä juoksussa kustannustehokkain vaihtoehto olisi aika varmasti aftermarket ecu, mutta en tiedä mitä temppuja pitää tehdä ettei katsurin OBD kapula anna hylsyä kun ei OBD päästökyttäysdataa kuulu.
                Originally posted by Pazi88 View Post
                -99 ei tehdä obd testiä, niin no problem.
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Eli en ole varma onko tuollainen kahden pikkuahtimen kombo millainen.
                Pidetään kilvissä, ehdottomasti, tohoja nostetaan lain puitteissa, noin 300hv taitaa olla laillinen ?.

                Tässä ei ole OBD2 liitintä ollenkaan, ainakaan en ole löytänyt.

                Tarkoitus tehdä yhdellä ahtimella, sijoituspaikka viimeisen äänenvaimentajan poteroon, ilman otto suojaan vararenkaan poteroon sisälle kuralta jne. Ahtimelta paluu coolerille eteen josta kaasuläpälle.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Pidetään kilvissä, ehdottomasti, tohoja nostetaan lain puitteissa, noin 300hv taitaa olla laillinen ?.

                  Tässä ei ole OBD2 liitintä ollenkaan, ainakaan en ole löytänyt.

                  Tarkoitus tehdä yhdellä ahtimella, sijoituspaikka viimeisen äänenvaimentajan poteroon, ilman otto suojaan vararenkaan poteroon sisälle kuralta jne. Ahtimelta paluu coolerille eteen josta kaasuläpälle.
                  Tuon ikäsessä on varmaanki pyöree liitin konehuoneessa
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Miuge
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 630
                    • Tampere

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Jos tämmöisen malmikasan ahtaisi, mitä pitäisi ottaa huomioon ja millä spekseillä ahdinta pitäisi hankiskella. Nyt on niin huima ajatus että itseäkin naurattaa mutta tarkoitus tehdä pidemmän pakosarjan perään noin 3m moottorista ahtimelle asennusteline (ns arabisovellus).
                    https://www.youtube.com/watch?v=UaKaxcNIyBA

                    "Remote mount" -asennuksessa riittää verrattaen pienempi turbiini kuin ahtimen ollessa konehuoneessa, pakokaasun lämpötila ja nopeus (=energia) pienenee matkalla jolloin ne voidaan johtaa ahtaamman turbiinin läpi.

                    HX35 turbiini on kuitenkin melko ahdas 3.5 litran koneessa oli se sitten kontissa tai ei, HX40 riittää jo pidemmälle ja näihin taitaa olla paremmin isoja pakopesiäkin tarjolla.
                    Webshop - MRT Engineering
                    Facebook - MRT Engineering
                    Instagram - mrtengineering
                    YouTube - miugemrt

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Tuon ikäsessä on varmaanki pyöree liitin konehuoneessa
                      Jep, pyöreä konehuoneessa, onnistuuko ton kautta ohjelman syöttö eculle vai kuinka näihin asennetaan ohjelmat ?

                      Originally posted by Miuge View Post
                      https://www.youtube.com/watch?v=UaKaxcNIyBA

                      "Remote mount" -asennuksessa riittää verrattaen pienempi turbiini kuin ahtimen ollessa konehuoneessa, pakokaasun lämpötila ja nopeus (=energia) pienenee matkalla jolloin ne voidaan johtaa ahtaamman turbiinin läpi.

                      HX35 turbiini on kuitenkin melko ahdas 3.5 litran koneessa oli se sitten kontissa tai ei, HX40 riittää jo pidemmälle ja näihin taitaa olla paremmin isoja pakopesiäkin tarjolla.
                      Hx40 katselen. Pakopesän valinta pitää katsoa, onko väliä ottaako suurimman mahdollisen ?

                      Onko vastustusta jos tilaan tämän 14 pakopesällä ?
                      Eikös tämä olisi valmis paketti hukkaportilla, lisäksi vband putken loppu päälle ?
                      Onko kiinteä hukkaportti + vai - ?
                      Last edited by BMW525Xda; 18-03-2021, 07:31.

                      Comment

                      • Miuge
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 630
                        • Tampere

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Hx40 katselen. Pakopesän valinta pitää katsoa, onko väliä ottaako suurimman mahdollisen ?

                        Onko vastustusta jos tilaan tämän 14 pakopesällä ?
                        Eikös tämä olisi valmis paketti hukkaportilla, lisäksi vband putken loppu päälle ?
                        Onko kiinteä hukkaportti + vai - ?
                        Mielestäni väärä lähtökohta, tuossa on HX35 turbiini, mutta isompi HX40 kompura, sama kuin jeesuksen aikaiset T3/4 ahtimet, tuollaista ei mihinkään yli 2 litraisen koneeseen. Koitapa puhaltaa 3.5 litraisen pakokaasut 60mm siiven läpi.

                        HX40 turbiini olisi jo huomattavasti parempi vaihtoehto ja tällaiseen T4 17cm² tai 18cm² pakopesä. Ebayssä on hyvin valikoimaa.
                        Webshop - MRT Engineering
                        Facebook - MRT Engineering
                        Instagram - mrtengineering
                        YouTube - miugemrt

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Originally posted by Miuge View Post
                          Mielestäni väärä lähtökohta, tuossa on HX35 turbiini, mutta isompi HX40 kompura, sama kuin jeesuksen aikaiset T3/4 ahtimet, tuollaista ei mihinkään yli 2 litraisen koneeseen. Koitapa puhaltaa 3.5 litraisen pakokaasut 60mm siiven läpi.

                          HX40 turbiini olisi jo huomattavasti parempi vaihtoehto ja tällaiseen T4 17cm² tai 18cm² pakopesä. Ebayssä on hyvin valikoimaa.
                          Tämä siis:

                          Comment

                          • MH motorsport
                            BTCF Member
                            • Sep 2011
                            • 2301
                            • Turku

                            Normi hx 40 isolla pakopesällä on hyvä vaihtoehto. Ahtoputket 2,5" ei ainakaan 3" kannata laittaa.
                            Autopalvelu MH-motor
                            Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                            Maxxecu myynti ja asennus
                            www.mh-motor.fi
                            0503218217
                            Kulkineet:
                            E6 2000 touring
                            E6 2002 touring
                            E30 318is ///Mtechnic 2
                            E34 ///M5 nürburgring
                            E34 S62b50 turbo dct
                            E39 523i ///Msport
                            F30 320d

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by MH motorsport View Post
                              Normi hx 40 isolla pakopesällä on hyvä vaihtoehto. Ahtoputket 2,5" ei ainakaan 3" kannata laittaa.
                              Olin 2.5” suunnitellut, löytyy jo hyllystä putket, kannakkeet ja kulmat/silikoniosat sekä cooleri 2,5” päillä.

                              Nyt on selvitelty hieman ja saatu tässä topicissa hyviä neuvoja. Näistä kahdesta se on varmaan valittava. Molemmat ahtaa noin 1,5bar ja säätövaraa tangolla on +/-0,5bar. Luultavasti katsastuslailliseksi penkittämällä joutuu ajamaan aivan alimmalla säädöllä eli ~1bar ahdoilla, luultavasti veiläkin alemmilla, kellään kokemusta kuinka näistä hukkaportillisista saa ahdot vielä alemmas mitä säätötanko antaa myöden ?

                              Holset HX40W
                              Kompressori: 60mm
                              Turbiini: 65mm
                              Pakopesä: 16cm2 Hukkaportillinen
                              Laippa: T3
                              Downpipe lähtö: V-Band

                              Holset HX40 Super (+650hv)
                              Verkkokauppamme suosituin viritysahdin!
                              Kompressori: 60/86mm
                              Turbiini: 65/76mm
                              Lisätietoja:
                              Max RPM: 120.000
                              Max tuotto: 0,53kg/sec (70 lbs/min)
                              Max paine: 4,6 bar
                              Öljyntulo: Pulttijako laipassa 38mm (2 x M8)
                              Öljynpaluu: Pulttijako laipassa 51mm

                              Pitäiskö tästä tehdä oma ahdin speksailu topiccinsa, en ole varmasti ainoa jolla ahtimien valinnasta tieto nollatasolla ja haluja oppia lisää ?
                              Last edited by BMW525Xda; 18-03-2021, 14:53.

                              Comment

                              • 1pete
                                Newbiemmer
                                • Nov 2010
                                • 12
                                • Oulu

                                M60 Swap

                                Tarkoitus vaihtaa M60 kone ja automaattilaatikko -90 luvun alkupuolen bemusta koriin jossa tuota yhdistelmää ei ole käytetty. Kuinkahan paljon tuo yhdistelmä keskustelee auton muun elektroniikan kanssa ja samalla estäen pelkästään tuon yhdistelmän toimimisen? saan elintenluovuttajasta tarvittavat osat.

                                -Pete-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎