Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5274
    • Pirkkala

    Originally posted by Bansku View Post
    Saako m62b44 jostain päin suomesta männänrenkaita, onko jotain huomioitavaa tilatessa? https://m.autodoc.fi/goetze-engine/146165
    Onko esim. Nämä käypäset?
    Eipä näytä olevan nuo käypäset, ilmeisesti oem ainoa vaihtoehto ja tässäkin ainakin realoem silti näkyy tarjoavan paria eri vaihtoehtoa riippuen lohkon varaosanumerosta, kyllä menee helpoksi taas
    Mikä vanhoissa vikana?
    Voin kokemuksesta sanoa että uusillakin renkailla katkosvälys 0,5-0,6 luokkaa

    Edit. Janicol racing on päässy välillä yllättämään männänrenkaissa ja laakereissa
    Kysäse sieltä
    Last edited by Urpo_rotta; 01-12-2021, 22:46.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Bansku
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2011
      • 1493
      • Savo

      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Mikä vanhoissa vikana?
      Voin kokemuksesta sanoa että uusillakin renkailla katkosvälys 0,5-0,6 luokkaa

      Edit. Janicol racing on päässy välillä yllättämään männänrenkaissa ja laakereissa
      Kysäse sieltä
      Tempasin yhden poikki touhutessa

      Comment

      • aae30
        BTCF Member
        • May 2010
        • 2728
        • .fi

        puolan pinnapultti venakopast kusee. mikäs tolle ois paras liima/lukite:think?

        Sorry I'm Not Sorry
        E34 540iA 93 sedan
        E34 540iA 93 sedan
        E39 530iA 00 touring

        Comment

        • MH motorsport
          BTCF Member
          • Sep 2011
          • 2301
          • Turku

          Kierre varmasti korkannut ja koppa saattaa olla vähän halki. Helicoil pesään ja vaikka teflon teippi tai vaihtoehtpisesti loctite 542.
          Ihan perus kun vaihdetaan tulpat niin noi m6 pinnapulttien mutterit vedetään ylikireälle ja alumiini magnesiun seos kopat korkkaa kierteestä.
          Autopalvelu MH-motor
          Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
          Maxxecu myynti ja asennus
          www.mh-motor.fi
          0503218217
          Kulkineet:
          E6 2000 touring
          E6 2002 touring
          E30 318is ///Mtechnic 2
          E34 ///M5 nürburgring
          E34 S62b50 turbo dct
          E39 523i ///Msport
          F30 320d

          Comment

          • aae30
            BTCF Member
            • May 2010
            • 2728
            • .fi

            Originally posted by MH motorsport View Post
            Kierre varmasti korkannut ja koppa saattaa olla vähän halki. Helicoil pesään ja vaikka teflon teippi tai vaihtoehtpisesti loctite 542.
            Ihan perus kun vaihdetaan tulpat niin noi m6 pinnapulttien mutterit vedetään ylikireälle ja alumiini magnesiun seos kopat korkkaa kierteestä.
            jooh. veikkaan haljenneeks, ja näyttää siltä, että toi saattais olla ainoa jo vaihdettu pinnapultti.

            samalla korkeudella kuin muutkin, ja sormin kokeiltuna tiukasti paikoillaan, että vielä optimistina
            toivon loctitella selviäväni. huomasinkin tuon vasta puolan nostettuani, eli kun avatessa en mitään
            erikoista huomannut, niin taitaa ne tarvittavat 10nm vielä kopan kierteet kestää puolaa kiristellä.
            Sorry I'm Not Sorry
            E34 540iA 93 sedan
            E34 540iA 93 sedan
            E39 530iA 00 touring

            Comment

            • Atsu
              BTCF Member
              • Jul 2012
              • 83
              • Helsinki

              Originally posted by Bansku View Post
              Juuri tälläistä apua etsinkin, kiitokset Runkopultit ilmeisesti menee vanhoillakin ettei ole pakko uusia jos avaa?
              No ainakin TIS kehottaa vaihtamaan: http://www.e38.org/M62torques.pdf
              Itse vaihdan.

              Originally posted by Bansku
              Eipä näytä olevan nuo käypäset, ilmeisesti oem ainoa vaihtoehto
              Missä näin sanotaan?
              Noi sun linkkaamat näytti olevan Alusil-lohkoon, kato siitä lohkosta numero ja Realoemista kumpaan matchaa. Tod.näk. Alusil.

              Esim. Ebaysta löytyy noita myös, itse hommasin B44 lohkoon jonkun Hastingsin setin, joka matchaa tohon OEN 11259071606 numeroon (Alusil).

              Oon hieman samassa veneessä, kun tulossa uudet männänrenkaat b30 Nikasil ja b44 Alusil lohkoon. B30 hommasin Goetzen setin (Nikasil). Koneet on vasta rakenteilla, joten kokemuksia en voi antaa, mutta so far selvittelin, että miten saa nuo uudet renkaat hioutumaan sylinteriin.

              Käytin viikolla R-koneistuksella omia romuja pesussa niin vaihdoin samalla pari sanaa.
              Nikasilia voi kuulemma hoonailla aika normaalisti, käyttää vaan tarpeeks öljyä. Kunhan saa pinnasta kiiltoa pois.
              Alusilia voi sitten hioa AN-30 tahnalla, joka poistaa alumiinikerroksen ja jättää jäljelle silikonipinnan, johon pääsee muodostumaan öljykalvo.
              Varsinainen hoonaus pitäs tehdä timanttihoonilla.
              Jos tykkää opiskella niin esim tuosta lisää: https://www.electrosil.com.au/pdf/KS.pdf
              Koneistamon kaveri muisteli, että ottavat tuosta tahnalla hiomisesta 50€ per sylinteri.

              Sen verran tutkin lisää, että Porschen koneiden kanssa on jengi tehnyt tuota hiontaa itsekin, esim:
              924/931/944/951/968 Forum - DIY Alusil cylinder lapping: A quick how to (with pics) - Many have told me it couldn't successfully be done, but today I lapped my cylinders myself. As some of you may know, they actually got an inadvertent two stage process where they were treated with caustic soda first. This write up...

              Thanks for the heads up. I was well aware of that. The block, crank girdle, and balance shaft housings are all machined together and are to live and

              Just pulled my first cylinder out (not completely) to discover KS marks (Alusil) on the bottom. This is something I'd not actually considered (for



              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Voin kokemuksesta sanoa että uusillakin renkailla katkosvälys 0,5-0,6 luokkaa
              Pieni otanta noista omista lohkoista:

              B30 Nikasil (hoonausjäljet kuluneet männänrenkaista alaspäin mäntä ykk):
              -Vanhat renkaat 0,5-0,6. Uudet Goetze 0,3-0,4.

              B30 Nikasil (hoonausjäljet hyvin näkyvissä koko sylinterissä):
              -Vanhat renkaat 0,3-0,4. Uudet Goetze 0,1-0,2.

              B44 Alusil:
              -Uudet Hastings 0,3-0,5.
              e46 330i
              e36 m50b25
              e34 540i/5

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5274
                • Pirkkala

                Allekirjoitan tuon ylläolevan, mutta muistuttelen että "silicon" ei ole silikonia vaan piitä

                Mun kokemukset männänrenkaista on m62b44 koneesta

                Alusillin hoonauksessa ja muussa kunnostelussa en luottais muuhun kuin sellaiseen tekijään jolla on todistettavasti toimivia referenssejä.
                Mutta en oo koskaan nähny kulunutta alusil pyttyä, naarmusia ja leiponeita on omasta takaakin. Hoonausjälkiä alusilissa ei kuulu välttämättä olla, osa on tehty niin että pinta on vain tasaisen harmaa, mutta on niitäkin joissa jonkinlainen hoonausjälki näkyy
                Last edited by Urpo_rotta; 01-01-2022, 09:58.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Atsu
                  BTCF Member
                  • Jul 2012
                  • 83
                  • Helsinki

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Allekirjoitan tuon ylläolevan, mutta muistuttelen että "silicon" ei ole silikonia vaan piitä
                  Noni meni jo englishit sekasin

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Mun kokemukset männänrenkaista on m62b44 koneesta

                  Alusillin hoonauksessa ja muussa kunnostelussa en luottais muuhun kuin sellaiseen tekijään jolla on todistettavasti toimivia referenssejä.
                  Toki, ja tähän itsekin kallistun. Ei siinä työlle kovin hintaa jää vs tilaa materiaalit itse.

                  Toi linkkaamani re-ringin alusil threadi on ihan mielenkiintonen mikroskooppikuvineen, varmasti voi saada ihan toimivan talliolosuhteissakin. Toki todennäköisyys mokailla jotain kasvaa. Kovat jätkäthän (vai tyhmät ? ) on näköjään lyönyt noita kasaan ilman mitään preppailua ihan sillä olettamuksella että pinta ei kulu.
                  Mä en tahtonut löytää juuri mistään pitkän aikavälin kokemuksia, joku vois tarinoida jos on tehnyt.

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Mutta en oo koskaan nähny kulunutta alusil pyttyä, naarmusia ja leiponeita on omasta takaakin. Hoonausjälkiä alusilissa ei kuulu välttämättä olla, osa on tehty niin että pinta on vain tasaisen harmaa, mutta on niitäkin joissa jonkinlainen hoonausjälki näkyy
                  Jeps, noista käsitellyistä tulee juuri tasasen mattapintasia, omasta yritin etsimällä etsiä noita hoonausjälkiä eikä löytyny, eipä näkynyt toisessa lohkossa koneistamollakaan..
                  e46 330i
                  e36 m50b25
                  e34 540i/5

                  Comment

                  • Bansku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2011
                    • 1493
                    • Savo

                    Originally posted by Atsu View Post
                    No ainakin TIS kehottaa vaihtamaan: http://www.e38.org/M62torques.pdf
                    Itse vaihdan.


                    Missä näin sanotaan?
                    Noi sun linkkaamat näytti olevan Alusil-lohkoon, kato siitä lohkosta numero ja Realoemista kumpaan matchaa. Tod.näk. Alusil.

                    Esim. Ebaysta löytyy noita myös, itse hommasin B44 lohkoon jonkun Hastingsin setin, joka matchaa tohon OEN 11259071606 numeroon (Alusil).

                    Oon hieman samassa veneessä, kun tulossa uudet männänrenkaat b30 Nikasil ja b44 Alusil lohkoon. B30 hommasin Goetzen setin (Nikasil). Koneet on vasta rakenteilla, joten kokemuksia en voi antaa, mutta so far selvittelin, että miten saa nuo uudet renkaat hioutumaan sylinteriin.

                    Käytin viikolla R-koneistuksella omia romuja pesussa niin vaihdoin samalla pari sanaa.
                    Nikasilia voi kuulemma hoonailla aika normaalisti, käyttää vaan tarpeeks öljyä. Kunhan saa pinnasta kiiltoa pois.
                    Alusilia voi sitten hioa AN-30 tahnalla, joka poistaa alumiinikerroksen ja jättää jäljelle silikonipinnan, johon pääsee muodostumaan öljykalvo.
                    Varsinainen hoonaus pitäs tehdä timanttihoonilla.
                    Jos tykkää opiskella niin esim tuosta lisää: https://www.electrosil.com.au/pdf/KS.pdf
                    Koneistamon kaveri muisteli, että ottavat tuosta tahnalla hiomisesta 50€ per sylinteri.

                    Sen verran tutkin lisää, että Porschen koneiden kanssa on jengi tehnyt tuota hiontaa itsekin, esim:
                    924/931/944/951/968 Forum - DIY Alusil cylinder lapping: A quick how to (with pics) - Many have told me it couldn't successfully be done, but today I lapped my cylinders myself. As some of you may know, they actually got an inadvertent two stage process where they were treated with caustic soda first. This write up...

                    Thanks for the heads up. I was well aware of that. The block, crank girdle, and balance shaft housings are all machined together and are to live and

                    Just pulled my first cylinder out (not completely) to discover KS marks (Alusil) on the bottom. This is something I'd not actually considered (for





                    Pieni otanta noista omista lohkoista:

                    B30 Nikasil (hoonausjäljet kuluneet männänrenkaista alaspäin mäntä ykk):
                    -Vanhat renkaat 0,5-0,6. Uudet Goetze 0,3-0,4.

                    B30 Nikasil (hoonausjäljet hyvin näkyvissä koko sylinterissä):
                    -Vanhat renkaat 0,3-0,4. Uudet Goetze 0,1-0,2.

                    B44 Alusil:
                    -Uudet Hastings 0,3-0,5.
                    Menin vanhoilla runkopukin pulteilla, ei tuntunut pahalta kiristäessä, veivien pultit uusin mielellään. Goetzelta tuli yhteen mäntään yksi uusi rengas, katkos väli oli toleranssin yläpäässä suoraan paketista ottaessa niin en lähtenyt kaikkia uusimaan kun vanhat ehjät oli mukavammin toleranssien välissä. Kansista löytyikin koneistamolla enemmän sanomista, olivat ns. Eriparia nuo b40 kannet, toinen koskematon vakio väljillä ohjureilla ja toinen ilmeisesti huonosti laitetuilla linereilla ja r seeteillä, no saavat vielä tehtyä hyvät, venttiilit menee samalla n. 0.5mm syvemmälle kanteen kompensoimaan hiottuja nokkia, samalla tekevät asioita kansiin, enemmänkin pakopuolelle kun aika perseen näkönenhän se lähtöjään on. Tässä samalla kysyn lie kenelläkään m60 pakosarjan laipalle cad kuvaa jemmassa, saisin laipat tässä omilla kylillä teetettyä, vaikka rahaa vastaan jos ei luonto anna periksi ilman eestä antaa. Toki saavathan nuo tehtyä uuden tiivisteen mukaankin

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5274
                      • Pirkkala

                      Originally posted by Bansku View Post
                      Menin vanhoilla runkopukin pulteilla, ei tuntunut pahalta kiristäessä, veivien pultit uusin mielellään. Goetzelta tuli yhteen mäntään yksi uusi rengas, katkos väli oli toleranssin yläpäässä suoraan paketista ottaessa niin en lähtenyt kaikkia uusimaan kun vanhat ehjät oli mukavammin toleranssien välissä. Kansista löytyikin koneistamolla enemmän sanomista, olivat ns. Eriparia nuo b40 kannet, toinen koskematon vakio väljillä ohjureilla ja toinen ilmeisesti huonosti laitetuilla linereilla ja r seeteillä, no saavat vielä tehtyä hyvät, venttiilit menee samalla n. 0.5mm syvemmälle kanteen kompensoimaan hiottuja nokkia, samalla tekevät asioita kansiin, enemmänkin pakopuolelle kun aika perseen näkönenhän se lähtöjään on. Tässä samalla kysyn lie kenelläkään m60 pakosarjan laipalle cad kuvaa jemmassa, saisin laipat tässä omilla kylillä teetettyä, vaikka rahaa vastaan jos ei luonto anna periksi ilman eestä antaa. Toki saavathan nuo tehtyä uuden tiivisteen mukaankin
                      Mun kautta saattas kuvat laipoista löytyä.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • MH motorsport
                        BTCF Member
                        • Sep 2011
                        • 2301
                        • Turku

                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Mun kautta saattas kuvat laipoista löytyä.
                        Tai ostat valmiit laipat nimimerkki mapa:lta

                        Edit piti banskulle lainata mutta olkoon nyt näin.
                        Autopalvelu MH-motor
                        Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                        Maxxecu myynti ja asennus
                        www.mh-motor.fi
                        0503218217
                        Kulkineet:
                        E6 2000 touring
                        E6 2002 touring
                        E30 318is ///Mtechnic 2
                        E34 ///M5 nürburgring
                        E34 S62b50 turbo dct
                        E39 523i ///Msport
                        F30 320d

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5274
                          • Pirkkala

                          Originally posted by MH motorsport View Post
                          Tai ostat valmiit laipat nimimerkki mapa:lta

                          Edit piti banskulle lainata mutta olkoon nyt näin.
                          Ike24 nimimerkillä tullu just laipat myyntiin
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Bansku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2011
                            • 1493
                            • Savo

                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Ike24 nimimerkillä tullu just laipat myyntiin
                            Sais melkeen olla joka mukille erillinen laippa, saa tarvittaessa ns. Osina kasattua, äkkiä näyttäs laskurit että pitkät primäärit tulisi niin varmasti kasausta helpottaisi jos saisi sarjat purettua

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4180

                              Tupla
                              Last edited by bemmeri; 02-01-2022, 14:52.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4180

                                Eihän nuo kalliit ole kaupassakaan.


                                Jotain mittojahan näkyy tuossa kuvassa. Tuossa kun b44 kantta nopeasti mittasi, niin reikä suulta karvan yli 40mm ja korkeussuunnassa hieman yli 34mm.
                                Että on varaa putki sovittaa tuohon laipan reikään ja jäänee vielä pieni porras oikeeseen suuntaan jos semmoista hakee. .
                                Last edited by bemmeri; 02-01-2022, 14:55.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎