Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supra^
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Kumihan siinä pullistuu, ei se ratas, keskipakovoiman vaikutuksesta kun kierrokset nousee jolloin se kiristää ketjua, tosin kun ketju siirtyy kampiakselilla kauemmaksi rattaasta niin ketjun rullan ja rattaan hampaan välys kasvaa... No ok, ei siinä milleistä varmaankaan puhuta, tiedä miten tuo on laskettu vai heitetty nopalla.
    Eli se kumikaulus rattaan ympärillä työntää ketjua ulospäin rattaasta, nyt meni perille. Mielenkiintoinen ratkaisu, miksiköhän tällaiseen on tehtaalla päädytty?

    Leave a comment:


  • meteor
    replied
    ok, nyt ymmärrän toimintaperiaatteen. Mitä kovemmat kierrokset sitä tiukemmalle ketju menee. Ketjunkiristäjällä ketjun kireys pysyy vakiona noin suurinpiirtein eikä kuormita pumpun akselia niin paljon. Eikä edes takas kiristyvä ketju ole varmaan kestävä.
    Last edited by meteor; 02-03-2018, 21:59.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    En oo mikään koneinsinööri mutta miten se ratas siinä kumin päällä sen kumin pullistumisesta laajenee? Vai puhutaanko nyt jostain ihan muusta?
    Kumihan siinä pullistuu, ei se ratas, keskipakovoiman vaikutuksesta kun kierrokset nousee jolloin se kiristää ketjua, tosin kun ketju siirtyy kampiakselilla kauemmaksi rattaasta niin ketjun rullan ja rattaan hampaan välys kasvaa... No ok, ei siinä milleistä varmaankaan puhuta, tiedä miten tuo on laskettu vai heitetty nopalla.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by hirvonen View Post
    Esim. sarlinilta saa m50 teräksistä ketjupyörää.. siihen kaveriksi s50 kiristin, niin ei enää ketjusta lentele lenkit 8krpm jälkeen..
    M50 koneessa on tosiaan alkuperäisessä ketjupyörässä kumi, joka pullistuu ja kiristää ketjua kierrosten noustessa..
    En oo mikään koneinsinööri mutta miten se ratas siinä kumin päällä sen kumin pullistumisesta laajenee? Vai puhutaanko nyt jostain ihan muusta?

    Leave a comment:


  • hirvonen
    replied
    Esim. sarlinilta saa m50 teräksistä ketjupyörää.. siihen kaveriksi s50 kiristin, niin ei enää ketjusta lentele lenkit 8krpm jälkeen..
    M50 koneessa on tosiaan alkuperäisessä ketjupyörässä kumi, joka pullistuu ja kiristää ketjua kierrosten noustessa..

    Leave a comment:


  • meteor
    replied
    Tällä varaosanumerolla googlaa 11 21 1 719 984

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by meteor View Post
    Täälläkin on juttua öljypumpun akselin mutterin aukeamisesta ja muistakin murheista kuten dampperin aiheuttamista ongelmista. Tallissa on noita s50 koneita ja olen vertaillut eroavaisuuksia M50B28 koneeseen ja varsinkin jos kyseistä konetta on tarkoitus kierrättää enemmän mitä alun perin on tarkoitus. Ensimmäinen mikä pistää silmään on Öljypumpun ketju, S50 koneessa on ketjulle kiristin. Tällä on selvästi tarkoitus, samat kilkkeet on myös s54 joka kiertää 8 tonnia. Ilmeisesti M52 on kampuran ketjupyörässä on kumi, mikä on sen tarkoitus? kiristää ketjua? Samoin dampperia ei ole suunniteltu varmaan yli 7tonnin. Oletan dampperin ja puutteellisen ketjunkiristyksen rikkovan öljypumpun ketjun ja rasittavan öljypumppua kun mennään yli sen kierrosluvun mihin se on suunniteltu.
    M5X koneisiin pitäisi mennä se S50 öp ketjunkiristin suoraan. Olikohan joissain M50:ssä jo valmiina:think
    Mikä kumi ketjupyörässä, en muista että olisin missään koneessa nähnyt?

    Leave a comment:


  • meteor
    replied
    Täälläkin on juttua öljypumpun akselin mutterin aukeamisesta ja muistakin murheista kuten dampperin aiheuttamista ongelmista. Tallissa on noita s50 koneita ja olen vertaillut eroavaisuuksia M50B28 koneeseen ja varsinkin jos kyseistä konetta on tarkoitus kierrättää enemmän mitä alun perin on tarkoitus. Ensimmäinen mikä pistää silmään on Öljypumpun ketju, S50 koneessa on ketjulle kiristin. Tällä on selvästi tarkoitus, samat kilkkeet on myös s54 joka kiertää 8 tonnia. Ilmeisesti M52 on kampuran ketjupyörässä on kumi, mikä on sen tarkoitus? kiristää ketjua? Samoin dampperia ei ole suunniteltu varmaan yli 7tonnin. Oletan dampperin ja puutteellisen ketjunkiristyksen rikkovan öljypumpun ketjun ja rasittavan öljypumppua kun mennään yli sen kierrosluvun mihin se on suunniteltu.

    Leave a comment:


  • Jyke koo
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Mut täytyy mittailla mikä tilanne on silloin ennenkuin mäntä on kunnolla lähtenyt laskeutumaan alas.
    Samaa hommaa tein juuri omaan moottoriin ja tiukimmillaan venttiilin ja männän väli oli n. 10 astetta ennen ja jälkeen ykk. Venttiilit tosin auki ykk 3,5 mm ja 3,0 mm joka voi vaikuttaa asiaan

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Vanhassa kokoonpanossa sinkku vanos b28 männät, venttiilin koloja syvensin 3.5mm, männät tulivat 1mm yli dekin, vakio 1.75mm tiiviste. Näillä setupeilla oli imupuolella pikkusen alta 7mm venttiilillä kolon pohjaan ykk:ssa.
    Kyseisen männän lakivahvuus on ~7mm siitäku sorvaa ja ja jyrsii koloja ei matskua paljoo jälelle jää.
    Noo mullahan ei mitenkään älyttömän rajut nokat oo (s52) Ykk asennossa nokat mahtuu todennäköisesti avautunaan sen verran että koloja jyrsimättä jopa onnistuu. (Edit tai ei ehkä ihan meekkään. Ainakaan niin et tarpeeksi rakoa)Mut täytyy mittailla mikä tilanne on silloin ennenkuin mäntä on kunnolla lähtenyt laskeutumaan alas. Lisäksi nokkiahan mulla ei oo pakko ajoittaa älyttömän isolle overlapille, vaan koska tavoitteena on mahdollisimman iso pinta-ala käyrän alle, niin ajoituksen kanssakin voi pelata lisätilaa.

    Mutta mittailen kunnolla kunhan saan männät takas. Tällä hetkellä tähän ihmettelyyn on kulut 0 euroa ja muutama tunti aikaa että iso menetys ei ole, jos joutuu muuttamaan setuppia
    Last edited by Pazi88; 06-02-2018, 18:05.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tuommoset pikku siivut kun ottaa pois, pitäisi m52b28 männät mahtua pyörimään m54b30 kampuran kanssa n.1mm paljevälyksellä vakio tiivisten kanssa.



    Paljonko venttiilikoloja pitää jyrsiä on vielä arvoitus.
    Vanhassa kokoonpanossa sinkku vanos b28 männät, venttiilin koloja syvensin 3.5mm, männät tulivat 1mm yli dekin, vakio 1.75mm tiiviste. Näillä setupeilla oli imupuolella pikkusen alta 7mm venttiilillä kolon pohjaan ykk:ssa.
    Kyseisen männän lakivahvuus on ~7mm siitäku sorvaa ja ja jyrsii koloja ei matskua paljoo jälelle jää.

    Leave a comment:


  • tombo_i
    replied
    Originally posted by EMP View Post
    Ainakin tuon varaosanumeron perusteella on diiselin akseli.
    Siltähän tuo nyt vaikuttaa. Pitää vielä mitata se isku että saa varmuuden. Tuo kiila homma ihmetyttää. Ei ole tuollaista tullut vastaan, mitä netistä hakenut kuvia ja tietoa. Voiskohan olla tehty tuollaiseksi, että saatu tuo diiselin akseli toimimaan bensan lohkossa.

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Originally posted by tombo_i View Post
    Onko nuo bensojen kampiakselit aina kahdella kiilalla? Mulla ei oo tuossa kun yks kiila ja sitte semmonen puolipallo siinä toisen kiilan kohdalla. Mietin, että voikohan tuo olla m51d25 kampura. Iskua en ole vielä päässyt mittaamaan. Muita merkintojä mitä kampurasta löytyy on c38 2242898 ja 7s2.
    Ainakin tuon varaosanumeron perusteella on diiselin akseli.

    Leave a comment:


  • tombo_i
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Mittaamalla iskun pääsee varmaan aika pitkälle tunnistusprosessissa
    Onko nuo bensojen kampiakselit aina kahdella kiilalla? Mulla ei oo tuossa kun yks kiila ja sitte semmonen puolipallo siinä toisen kiilan kohdalla. Mietin, että voikohan tuo olla m51d25 kampura. Iskua en ole vielä päässyt mittaamaan. Muita merkintojä mitä kampurasta löytyy on c38 2242898 ja 7s2.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by turbobliz View Post
    Riittää 2.5"

    Pakosarjojen puolikkaat yhteen jossain vaihdelaatikon hännän tienoilla ja siitä yhdellä tuubilla loput.
    juu, tuollaista ajattelin itsekkin ja noinhan se menee vakionakin.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎