Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Okei, mielenkiintoista dataa ja arvostan Sunbeamin selvitystyötä.

    Kuinka vaikea on tehdä S50B30 ITB systeemi toimimaan M52B28:ssa?

    Toimiiko M52B28 eculla ohjelmoimalla?

    Onko S50B30 vielä täysin vaijerivetoinen kuten M52B28 on?

    Mistä rahasummista puhutaan?

    Mitä muutoksia esim ilmamassamittariin?

    Sunbeamilla on toki radikaali setuppi mutta tehot näyttävät hyviltä, voisi toimia hyvin jo esim meikäläisen astetta miedommalla virilläkin...

    Itsellä aina osunut RHD Engineeringin setupit silmään mutta tokihan S50B30 voisi toimia vielä paremmin.
    Läppisten ja kannen väliin tarvii adapterin. Adapterin mallista riippuen kannen pinnapultteja voi joutua lyhentämään. Tiivistys joko tasotiivisteellä tai massalla, jos adapteriin ei ole jyrsitty uria profiilirenkaille. Adapterit on pääsääntöisesti tehty B32 läppiksille, joten B30 läppiksien runkoja pitää pikkusen sovittaa, jos ei halua jättää porrasta. Plenumin kannakkeelle tarvii tehdä vähän jatkoa

    Vanoskoneessa tps-anturin liitin osoittaa suoraan vanoksen solenoidiin, joten anturi tarvii kääntää 180 astetta, jolloin liitin osoittaa ylöspäin. E30:issä anturin liitin ei silti mahdu ongelmitta paikalleen. Voi olla, että anturiin tarvii kolvata piuhat ja liitin piuhan väliin. Muissa koreissa saattaa olla pellin alla enemmän tilaa. Venttiilikopan huohotukseen tarvii modata tiukka mutka alaspäin tai siirtää huohotuksen lähtö venakopan päälle.

    M52 bensakisko ja suuttimet sopivat paikalleen, kun letkulähtöjä vähän taivuttaa ja tekee kiskolle kiinnikkeet. S50 kiskolla todennäköisesti suora sopivuus. Aftermarket alumiiniprofiilikiskoihin tarvii tehdä koloa kaasuläppien vivuille. Kaasuläpät ovat vaijerikäyttöiset. Kaasuvaijerina kannattaa E30:issä käyttää E30 M3 vaijeria ja vastaavasti E36:ssa E36 M3 vaijeria. Z3:ssa varmaankin E36 M3 tai Z3M.

    M52 huohotuspönttö ei suoraan käy S50 plenumiin. Helpoimman sopivuuden saa S50 huohotuksen osilla. M52 tyhjäkäyntisäädin sopii paikalleen läppiksien kanssa. Nyt en muista, oliko mulla tyhjäkäyntisäätimen letkut kummasta mallista. Ilmamassamittari, ilmasuodatinkotelo ja muu imukokoonpano sopii tietysti S50:stä suoraan. M52 ilmamassamittarinkin saa sopivalla kauluksella sovitettua.

    M52 moottorinohjauksen saa ohjelmoitua läppiksille. Todennäköisesti kiihdytysrikastusta pitää muokata nopeammaksi ja runsaammaksi, koska kaasun avautuessa kone saa paljon nopeammin ilmaa kuin yhdellä kaasuläpällä.

    Kustannuksista on paha sanoa mitään, koska kyse on käytetyistä osista. Riippuu siis ihan siitä, mihin hintaan osat löytää. Kannattaa yrittää ostaa S50 imukokoonpano ja huohotus mahdollisimman täydellisenä, niin säästyy irto-osien haalimiselta. Omat kustannukset:

    - B30 läppikset, B32 imutorvet ja suuttimet, plenum, ilmanputsarikotelo ja kuminen imuilmatötterö: 400
    - käyttämätön adapteri harrastajalta ostettuna: 200
    - Käyttämätön S50 MAF harrastajalta ostettuna: 150
    - S50 huohotuksen osat: 20
    - E30 M3 kaasuvaijeri: olisko ollut 80

    Eli n. 850 tähän mennessä

    En itse odota S50 läppiksiltä varsinaista viritysvaikutusta. Mulle tavoitteina oli askartelu, fiilis, kaasuvaste ja imuäänet. Toivon mukaan mukaan tehossa ja väännössä ei paljon häviä vakiolle imusarjalle.
    Last edited by Skarpa; 28-08-2018, 09:53.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Okei, mielenkiintoista dataa ja arvostan Sunbeamin selvitystyötä.

    Kuinka vaikea on tehdä S50B30 ITB systeemi toimimaan M52B28:ssa?

    Toimiiko M52B28 eculla ohjelmoimalla?

    Onko S50B30 vielä täysin vaijerivetoinen kuten M52B28 on?

    Mistä rahasummista puhutaan?

    Mitä muutoksia esim ilmamassamittariin?

    Sunbeamilla on toki radikaali setuppi mutta tehot näyttävät hyviltä, voisi toimia hyvin jo esim meikäläisen astetta miedommalla virilläkin...

    Itsellä aina osunut RHD Engineeringin setupit silmään mutta tokihan S50B30 voisi toimia vielä paremmin.
    Eikö se supa kokeillu s52 nokkien kanssa noita s50 läppiksiä ja lopputulos oli huonompi mitä m50 imusarjalla :think

    Leave a comment:


  • Tuukkaw
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Okei, mielenkiintoista dataa ja arvostan Sunbeamin selvitystyötä.

    Kuinka vaikea on tehdä S50B30 ITB systeemi toimimaan M52B28:ssa?

    Toimiiko M52B28 eculla ohjelmoimalla?

    Onko S50B30 vielä täysin vaijerivetoinen kuten M52B28 on?

    Mistä rahasummista puhutaan?

    Mitä muutoksia esim ilmamassamittariin?

    Sunbeamilla on toki radikaali setuppi mutta tehot näyttävät hyviltä, voisi toimia hyvin jo esim meikäläisen astetta miedommalla virilläkin...

    Itsellä aina osunut RHD Engineeringin setupit silmään mutta tokihan S50B30 voisi toimia vielä paremmin.
    Ei kai siihen muuta tarvii kun S50 läppärungot+muut imupuolen osat ja adapteri läppien ja kannen väliin.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Okei, mielenkiintoista dataa ja arvostan Sunbeamin selvitystyötä.

    Kuinka vaikea on tehdä S50B30 ITB systeemi toimimaan M52B28:ssa?

    Toimiiko M52B28 eculla ohjelmoimalla?

    Onko S50B30 vielä täysin vaijerivetoinen kuten M52B28 on?

    Mistä rahasummista puhutaan?

    Mitä muutoksia esim ilmamassamittariin?

    Sunbeamilla on toki radikaali setuppi mutta tehot näyttävät hyviltä, voisi toimia hyvin jo esim meikäläisen astetta miedommalla virilläkin...

    Itsellä aina osunut RHD Engineeringin setupit silmään mutta tokihan S50B30 voisi toimia vielä paremmin.
    Last edited by Remotion; 12-04-2018, 00:28.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Mulla ois b32 tötteröt jos tahot lainaan malliks. Tai sit ostaa jos niihin päädyt
    B32 tötterät löytyy iteltäkin. Harkitsen haluaisinko mieluummin B30 torvet.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Kysyn mielenkiinnosta, etkä ootko mitannut S54 suppiloiden pituutta? Onko sulla adapteri läppisten ja koneen välissä? Minkä verran paremmat keskiväännöt S54 suppiloilla oli, kuin S50B30 torvilla? Mietin vielä, kasaanko itse S50B30 vai S50B32 suppiloilla. Jos olis molemmat, niin pystyis tietty kokeilemaan eron.
    Mulla ois b32 tötteröt jos tahot lainaan malliks. Tai sit ostaa jos niihin päädyt

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by sunbeam View Post
    Koitin erimittaisia torvia penkissä m52b28 moottorissa läppärungot ja isoimukotelo
    50mm 270hv
    100m 275 hv
    s54 suppilot hyvä keski vääntö huiput 285hv
    s50b30 alkuperäiset 292hv
    Kysyn mielenkiinnosta, etkä ootko mitannut S54 suppiloiden pituutta? Onko sulla adapteri läppisten ja koneen välissä? Minkä verran paremmat keskiväännöt S54 suppiloilla oli, kuin S50B30 torvilla? Mietin vielä, kasaanko itse S50B30 vai S50B32 suppiloilla. Jos olis molemmat, niin pystyis tietty kokeilemaan eron.
    Last edited by Skarpa; 11-04-2018, 12:24.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by tepi_k View Post
    Marmorilta sai ainakii muutama vuos sitte ja luulis saavan vieläkii, tosin realoemista voi kahtoo sen laakeri koon ja käydä kyselee jostain varaosa liikkeestä löytyykö sen kokosta.
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kyllähän noihin pirkkalaatikoihin saa ihan mitä vaan, mutta S6S...

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ainakin perus 320z ZF:ssä laakerin koko näyttää olevan 35X80X20


    Noitahan saa vaikka ebaystä: https://www.ebay.com/itm/NSK-7307B-S...-/253441014323

    Mut itteä ei oo pikku rallatukset haitannu, niin eipä oo tullu vaiheltua. Tommonen laatikon purkaminen ei mikään maailman helpoin homma oo. Mut toki vois joskus kokeeksi vaihtaa, jos ei muuta tekemistä oo

    Leave a comment:


  • tepi_k
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Saakos noita varaosana suoraan mistään vai pitääkö repiä irti ja tsekata tyyppi? S6S-420G:n vois huoltaa siltä osin.
    Marmorilta sai ainakii muutama vuos sitte ja luulis saavan vieläkii, tosin realoemista voi kahtoo sen laakeri koon ja käydä kyselee jostain varaosa liikkeestä löytyykö sen kokosta.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Jep. Kaivamaan vaan kammen päästä se pihalle. Ite en jaksanu mitää paperimössöä sinne hakata niin 6mm pultti, siihen vähän taivutettu ja leikattu prikka että meni sinne sisälle ja pitkä hylsy jatkoksi ja sen sisään vedin sen laakerin.
    Joo silmälaakerin oon aina laittanu uuden avatessa, laatikko pitäs laittaa pillereiks jos haluais kuntoo no ei oo ainakaa heti seuraavana tehtävä listalla

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by tepi_k View Post
    Tarkotat varmaan silmälaakeria mutta ite tarkotin sitä laatikon päässä olevaa laakeria ja siitä on ainakii yleensä johtunu tuo kolkatus
    Saakos noita varaosana suoraan mistään vai pitääkö repiä irti ja tsekata tyyppi? S6S-420G:n vois huoltaa siltä osin.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Originally posted by tepi_k View Post
    Tarkotat varmaan silmälaakeria mutta ite tarkotin sitä laatikon päässä olevaa laakeria ja siitä on ainakii yleensä johtunu tuo kolkatus
    Kappas. Olimpa kömpelö jotenki oli vaan se silmälaakeri mielessä

    Leave a comment:


  • tepi_k
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Jep. Kaivamaan vaan kammen päästä se pihalle. Ite en jaksanu mitää paperimössöä sinne hakata niin 6mm pultti, siihen vähän taivutettu ja leikattu prikka että meni sinne sisälle ja pitkä hylsy jatkoksi ja sen sisään vedin sen laakerin.
    Tarkotat varmaan silmälaakeria mutta ite tarkotin sitä laatikon päässä olevaa laakeria ja siitä on ainakii yleensä johtunu tuo kolkatus

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Jep. Kaivamaan vaan kammen päästä se pihalle. Ite en jaksanu mitää paperimössöä sinne hakata niin 6mm pultti, siihen vähän taivutettu ja leikattu prikka että meni sinne sisälle ja pitkä hylsy jatkoksi ja sen sisään vedin sen laakerin.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎