Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Matuh
    replied
    Saahan niitä Tarvike laakereitakin tilattua eri koolla. Vaikkapa Kolbenschmidt katalogista löytyy eri loppunumerolla eri kokoset.

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Oliko runkopukit kiristetty momenttiin? Niin ja sun pitää välykset mitata joka kaulalta ja laakerit sen mukaan laittaa. Yleensähän nuo hiotaan kaikki samaan alikokoon, mut ilmeisesti näin ei oo tehty :think
    Oli momentissa. Kammesta oli siis vain kaulat kiilloitettu ja oikaistu akseli. Täytyy nyt mitata/varmistaa tuo heitto että tekeekö tuolla akselilla enää mitään.

    Mites kun porukka tuntuu noita tarvikelaakereita käyttävän eikä niissä näytä mitään värikoodeja olevan?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Tomba87 View Post
    No nyt vähän v-tuttaa. M52 stroukki menossa ja M54 kampea aloin sovittamaan lohkoon. Kampi kävi koneistamolla ja oli kuulemma 0,28mm kiero, oikaisun jälkeen jäi heittoa kuulemma vielä 0,07mm, millä nyt pitäisi pyöriä kuitenkin? Koekasasin vanhoilla lakruilla lohkoon; ei pyöri käsin mihinkään. Kunkkupultista sai räikällä pyöriteltyä, tuloksena 4,5,6 kaulojen lakruissa vitulliset kiillottumat reunoissa ja öljy muuttui harmaaksi mössöksi. Hyvä postilaatikon tai pöydänjalka?
    Oliko runkopukit kiristetty momenttiin? Niin ja sun pitää välykset mitata joka kaulalta ja laakerit sen mukaan laittaa. Yleensähän nuo hiotaan kaikki samaan alikokoon, mut ilmeisesti näin ei oo tehty :think

    Leave a comment:


  • meteor
    replied
    Originally posted by Tomba87 View Post
    No nyt vähän v-tuttaa. M52 stroukki menossa ja M54 kampea aloin sovittamaan lohkoon. Kampi kävi koneistamolla ja oli kuulemma 0,28mm kiero, oikaisun jälkeen jäi heittoa kuulemma vielä 0,07mm, millä nyt pitäisi pyöriä kuitenkin? Koekasasin vanhoilla lakruilla lohkoon; ei pyöri käsin mihinkään. Kunkkupultista sai räikällä pyöriteltyä, tuloksena 4,5,6 kaulojen lakruissa vitulliset kiillottumat reunoissa ja öljy muuttui harmaaksi mössöksi. Hyvä postilaatikon tai pöydänjalka?
    Akselin heitto saisi olla n.0.06mm noin yleisohjeena, eli 10mm/0.01mm runkolaakerin halkaisijasta.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Hyvin kai nuo pitäs vielä pelata.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Osaisiko arvon raati kertoa mielipiteitä tuollaisita nokka akseleista M52B28TU eli tuplavanoskoneiseen, että onko sijoittamisen arvoinen juttu?
    Saako noilla käymään vielä järkevää tyhjäkäyntiä ym?
    Futurezin kautta noi saisi jenkeistä tilattua 5 viikon toimitusajalla. Hintaa parilla olisi 1185€
    Noita Hot street - dirt track nokkia meinasin.

    Nämä siis tulossa tuohon jää/peltorässi autoon: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=372069

    CAT CAMS M52B28TU by Bemu Expert, on Flickr

    CAT CAMS M52B28TU_2 by Bemu Expert, on Flickr

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Jos niissä vakiona eri väriset laakerit ?
    Mullakin m62 oli yks kaula eri värisillä kuin muut. Sen jos vaihtaa väärään kohtaa, saattaa jo ahdistaa enemmän.

    Vastaus selviää kyllä helpoiten mittaamalla.
    Ahaa, eli nuo kolme kaulaa olisi paksumpia? No tuo pitää tosiaan mitata. Kiitos.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Tomba87 View Post
    Vanhat laakerit siis oli tuosta M52 lohkosta. Itsekkin mietin tuota että olisiko niissä jotain eroa. Toisaalta miksi vain nuo 4,5,6 kaulat ahdistaisi noin pahasti? Ykkösestä mittasin huvikseen plastigaugella välyksen ja oli 0,055mm.
    Jos niissä vakiona eri väriset laakerit ?
    Mullakin m62 oli yks kaula eri värisillä kuin muut. Sen jos vaihtaa väärään kohtaa, saattaa jo ahdistaa enemmän.

    Vastaus selviää kyllä helpoiten mittaamalla.

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Oliko ne vanhat laakerit siis m54 vai m52 kampuran? Jos eri akselin niin ei välttämättä pyörikkään.
    Vanhat laakerit siis oli tuosta M52 lohkosta. Itsekkin mietin tuota että olisiko niissä jotain eroa. Toisaalta miksi vain nuo 4,5,6 kaulat ahdistaisi noin pahasti? Ykkösestä mittasin huvikseen plastigaugella välyksen ja oli 0,055mm.

    edit: realoemin mukaan samat laakerit käy noille akseleille.
    Last edited by Tomba87; 02-02-2018, 22:20.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Tomba87 View Post
    Juu oli ajatus vielä itse mittailla. Oli. Orkkis M52B25 akseli pyörii nätisti ja kevyesti.
    Oliko ne vanhat laakerit siis m54 vai m52 kampuran? Jos eri akselin niin ei välttämättä pyörikkään.

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Laita vain ykkösen ja kutosen lohkonpuoliset laakerit paikoilleen (teet siis pedin akselille ) ja heittokellolla mittaan heiton.
    Oliko muuten kaikki laakerit samalla paikalla?
    Juu oli ajatus vielä itse mittailla. Oli. Orkkis M52B25 akseli pyörii nätisti ja kevyesti.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Tomba87 View Post
    No nyt vähän v-tuttaa. M52 stroukki menossa ja M54 kampea aloin sovittamaan lohkoon. Kampi kävi koneistamolla ja oli kuulemma 0,28mm kiero, oikaisun jälkeen jäi heittoa kuulemma vielä 0,07mm, millä nyt pitäisi pyöriä kuitenkin? Koekasasin vanhoilla lakruilla lohkoon; ei pyöri käsin mihinkään. Kunkkupultista sai räikällä pyöriteltyä, tuloksena 4,5,6 kaulojen lakruissa vitulliset kiillottumat reunoissa ja öljy muuttui harmaaksi mössöksi. Hyvä postilaatikon tai pöydänjalka?
    Laita vain ykkösen ja kutosen lohkonpuoliset laakerit paikoilleen (teet siis pedin akselille ) ja heittokellolla mittaan heiton.
    Oliko muuten kaikki laakerit samalla paikalla?

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    No nyt vähän v-tuttaa. M52 stroukki menossa ja M54 kampea aloin sovittamaan lohkoon. Kampi kävi koneistamolla ja oli kuulemma 0,28mm kiero, oikaisun jälkeen jäi heittoa kuulemma vielä 0,07mm, millä nyt pitäisi pyöriä kuitenkin? Koekasasin vanhoilla lakruilla lohkoon; ei pyöri käsin mihinkään. Kunkkupultista sai räikällä pyöriteltyä, tuloksena 4,5,6 kaulojen lakruissa vitulliset kiillottumat reunoissa ja öljy muuttui harmaaksi mössöksi. Hyvä postilaatikon tai pöydänjalka?

    Leave a comment:


  • [Snowboarder]
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ei se iskun pituus, vaan kankisuhde/kulma. B28 ja b30 on esim. 135mm kangella ja s54 taas esim. 139mm. Ja nimenomaan korkeat kierrokset saa kampuran resonoimaan. Mut b25 ja b28 kampuroiden kanssa en itse ole jaksanu tuosta välittää. Ja b30 kampurallakin sen verran et öljypumpun mutteriin tulee hitsitäppä ja kampuran oma dampperi. Sen ö-pumpn mutterin kun saa tippumaan vakiostakin m54b30 koneesta.
    Ja irtoaa se öpumpun mutteri vapari suhkot vakio m50b25 moottoristakin.. Toki tais olla nokka muutoksia ja jonkin näköinen ohjelma ja rajoitin plus 7k rpm. Ja tuolla rajottimella saa myös venttiilin jousien lukot aukeamaan

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Niin, se b25 on samalla iskulla m20 ja m5x koska ø84mm. Miten nuo yliherkät pitkäiskuset kestää kiertää 9-10k? Kevyttähän siellä on oltava kaiken. Vai onko se nimenomaan alavääntö mikä aiheuttaa niitä värinöitä?
    E.no sehän se. Ihan oikein olen ymmärtäny
    Ei se iskun pituus, vaan kankisuhde/kulma. B28 ja b30 on esim. 135mm kangella ja s54 taas esim. 139mm. Ja nimenomaan korkeat kierrokset saa kampuran resonoimaan. Mut b25 ja b28 kampuroiden kanssa en itse ole jaksanu tuosta välittää. Ja b30 kampurallakin sen verran et öljypumpun mutteriin tulee hitsitäppä ja kampuran oma dampperi. Sen ö-pumpn mutterin kun saa tippumaan vakiostakin m54b30 koneesta.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎