Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juho_
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2016
    • 1064
    • Suomi

    Originally posted by jr66 View Post
    hä ??
    Lukemista turha välittää. Ei voi verrata ns. oikeiden dynojen antamiin lukemiin.
    Näyttää aika reippaasti alakanttiin.

    Eli pelkästään sen softan tuottamat tehokäppyrät keskenään verrattavissa.

    Ja käytännössä meinaa siis pyörätehoja.
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja

    Comment

    • mige95
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 1170
      • lahti

      Jr66: joo asia olisinkin helpompi ymmärtää jos kokonaa alle 3000rpm olisi vedotonta, muttakun moottori vääntää 1000 -> 2400rpm tosi hyvin (2000rpm melkein 250nm) alue missä kone ei pelaa 2400 -> 3000rpm.

      Ohjurit muotoiltu kanavien mukaiseksi, imukanavia hieman siistitty, pakokanavat on levitetty ja korotettu s50 pakosarjoille sopiviksi, muuta merkittävää sille ei tietääkseni ole tehty.

      Freak: pakosarjan yhdistys kohta oli ennen suoraa sarjojen jälkee, oli ainaki pers dynossa huonompi alavääntö ja huonoo kierrosalueesee ei mitää vaikutusta.

      S50 sarjoissa on todella pientä putkea primäärit, olen melkein varma että se jarruttaa korkeilla kierroksilla.
      -g20 330e
      -e31 840ci sc
      -e46 316i (m52tub25)

      EX- f11 530d lci
      Ex- f01 730d
      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
      Ex: -06 e61 535d m-sport
      Ex:-02 e39 530d manual
      Ex -93 e34 520i

      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

      M62tu ajoitustyökalut.
      N47/n57 ajoitustyökalut.

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by mige95 View Post
        Jr66: joo asia olisinkin helpompi ymmärtää jos kokonaa alle 3000rpm olisi vedotonta, muttakun moottori vääntää 1000 -> 2400rpm tosi hyvin (2000rpm melkein 250nm) alue missä kone ei pelaa 2400 -> 3000rpm.

        Ohjurit muotoiltu kanavien mukaiseksi, imukanavia hieman siistitty, pakokanavat on levitetty ja korotettu s50 pakosarjoille sopiviksi, muuta merkittävää sille ei tietääkseni ole tehty.

        Freak: pakosarjan yhdistys kohta oli ennen suoraa sarjojen jälkee, oli ainaki pers dynossa huonompi alavääntö ja huonoo kierrosalueesee ei mitää vaikutusta.

        S50 sarjoissa on todella pientä putkea primäärit, olen melkein varma että se jarruttaa korkeilla kierroksilla.
        S50 sarja on kyllä melko hyvä. Tiedä sitten kuristaako. S54 sarjan sovitat niin sitten ei ainakaan kurista noilla tehoilla ja kierroksilla.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • mige95
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 1170
          • lahti

          Originally posted by jannmann View Post
          S50 sarja on kyllä melko hyvä. Tiedä sitten kuristaako. S54 sarjan sovitat niin sitten ei ainakaan kurista noilla tehoilla ja kierroksilla.
          Kyllä olen samaa mieltä että on hyvät mutta luulen että niillä haettu hyvää vääntöä koko kierrosalueelle eikä niinkää huipputehoja (toki ei tämä huono asia ole) ja lisäksi ne on suunniteltu nokkii missä on melkei 30 astetta vähemmän aukioloaikaa, s54 sarjojakin miettinyt mutta ne ovat yhtälailla vääränlaiset mun moottoriin jos nyt haetaa sille pakonokalle sopivia sarjoja, jos löytys s50/s54 koneesee jotkut sarjat mitkä on tarkotettu vaikka shrickin keppien kanssa käytettävän voisivat ne olla jo lähempänä.
          -g20 330e
          -e31 840ci sc
          -e46 316i (m52tub25)

          EX- f11 530d lci
          Ex- f01 730d
          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
          Ex: -06 e61 535d m-sport
          Ex:-02 e39 530d manual
          Ex -93 e34 520i

          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

          M62tu ajoitustyökalut.
          N47/n57 ajoitustyökalut.

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15232
            • Ajamisen Iloa

            Originally posted by Pazi88 View Post
            M52:ssa se on "oikotie" ihan vakionakin. Ei oo termostaattia kuten m50:ssä ja kaasuläpän läpikin neste virtaa vapaasti.
            Toki, mutta lyhyempi oikotie oikaisee kuitenkin enemmän?
            Varsinkin kun letkun koko ymmärtääkseni on ohuempi tuossa kaasuläpälle menevässä niin sillä ja pituudella voidaan kontrolloida virtausta vs isompi väylä. Mutta en tosiaankaan tiedä asiasta enempää ja kaikki mutua koska kuulin alunperinkin asiasta vasta 2vk sitten.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              Originally posted by mige95 View Post
              Kyllä olen samaa mieltä että on hyvät mutta luulen että niillä haettu hyvää vääntöä koko kierrosalueelle eikä niinkää huipputehoja (toki ei tämä huono asia ole) ja lisäksi ne on suunniteltu nokkii missä on melkei 30 astetta vähemmän aukioloaikaa, s54 sarjojakin miettinyt mutta ne ovat yhtälailla vääränlaiset mun moottoriin jos nyt haetaa sille pakonokalle sopivia sarjoja, jos löytys s50/s54 koneesee jotkut sarjat mitkä on tarkotettu vaikka shrickin keppien kanssa käytettävän voisivat ne olla jo lähempänä.
              S54 sarja toimii +400hv asti hyvin. Et ihan varmasti sopii sun "kireälle" pakonokalle. Jos ei riitä niin kättä taskuun syvemmälle ja p54 pakosarjat ostoskoriin.
              Jos budjetti on heittämällä yli 2500€ niin sitten käytettyjä p54 sarjoja voi löytyä. Ja toki myös teettäminen onnistuu. Jos budjetissa 500e, niin ainut parempi vaihtoehto on noi s54 sarjat.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15232
                • Ajamisen Iloa

                Tästä noin parikymmentä eri S54 putkistoa, hintoineen ja pienellä alustuksella ja kokemuksilla: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1068516

                American car racingilta löytyy lisäksi aika mielenkiintoisen näköinen mustekala jossa 6 yhtä pitkää putkea liittyy yhteen jäätävän isoon hormiin kiinni.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2842
                  • Kyrsälä

                  S54 pakosarjan sovittaminen M5X/S50 koneeseen vaatii laippojen vaihdon. S54 on 3-pulttinen kiinnistys ja muissa 4-pulttinen.

                  Mulla on M54 kyljessä S50 sarjat. Nekin vaati pidemmät pinnapultit ja laipan väliin että pakosarja ei ota lohkoon.
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15232
                    • Ajamisen Iloa

                    Minulla kun on nyt uusi jäähdytin odottelemassa niin autossani on aika typerästi tuo jäähdytys rakennettu. Edessä on ilmastoinnin tuuletin mikä pyörii vain ilmastointia käyttäessä ja samalla sen maski blokkaa kokoajalta varmaan yli 50% jäähdyttimen läpi virtaavasta ilmasta. Jäähdyttimen takana on Spalin imevä flekti jota säädetään kolmiportaisen vastuksen läpi riippuen veden lämmöistä.

                    Viskotuuletin on poistettu kun tuo Spal asennettiin.

                    Tulisi nyt näin äkkiseltään mieleen että tuo ilmastoinnin tuuletin kannattaisi ehdottomasti poistaa, ja laittaa niin että silloin kun käyttää ilmastointia niin se käyttää sitä samaa spalin imevää flektiä eikö näin? Tällöin 90% ajoista jolloin flekti ei lämpötilan takia kytkeydy eikä ilmastointiakaan käytetä, niin jäähdytin saisi ilmavirrasta koko pinta-alan edestä syötävää eikä se edessä oleva peitelevy blokkaisi sitä jatkuvasti...

                    Ajatuksia?
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Vibex
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2014
                      • 1996
                      • Lohja

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Minulla kun on nyt uusi jäähdytin odottelemassa niin autossani on aika typerästi tuo jäähdytys rakennettu. Edessä on ilmastoinnin tuuletin mikä pyörii vain ilmastointia käyttäessä ja samalla sen maski blokkaa kokoajalta varmaan yli 50% jäähdyttimen läpi virtaavasta ilmasta. Jäähdyttimen takana on Spalin imevä flekti jota säädetään kolmiportaisen vastuksen läpi riippuen veden lämmöistä.

                      Viskotuuletin on poistettu kun tuo Spal asennettiin.

                      Tulisi nyt näin äkkiseltään mieleen että tuo ilmastoinnin tuuletin kannattaisi ehdottomasti poistaa, ja laittaa niin että silloin kun käyttää ilmastointia niin se käyttää sitä samaa spalin imevää flektiä eikö näin? Tällöin 90% ajoista jolloin flekti ei lämpötilan takia kytkeydy eikä ilmastointiakaan käytetä, niin jäähdytin saisi ilmavirrasta koko pinta-alan edestä syötävää eikä se edessä oleva peitelevy blokkaisi sitä jatkuvasti...

                      Ajatuksia?
                      Toisaalta toimiva systeemi jokatilanteessa kun lämmöt pysyy täysin ogelmitta kurissa, voittaako mitään poistamalla tuon ilmastoinnin föönin? Ja riittäisikö tuo spal sitten korvaamaan kokonaan tuon poistetun tuulettimen? Toki jos riittää ongelmitta, niin laihdutuksen piikkiinhän tuo menisi hienosti :think
                      Husqvarna Svartpilen
                      BMW e36 318iA

                      Ex:

                      BMW e85 Z4 3,0
                      BMW e36 316ti
                      MINI Cooper S
                      BMW Z3 Coupé
                      BMW e46 325iA
                      BMW Z3 Roadster
                      BMW e46 328ci
                      BMW e36 316ti

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11098
                        • Oulu

                        Niin en minäkään sitä hirviän huonona systeeminä pidä. Lämmöt pysyy kohdillaan vaikka mekaanisen flektin poistaa.

                        Ja sitä orggis ilmastoinnen flektiä en poistas. Se on yks kymmenenkertaa tehokkaampi kuin joku spallin perus rimpula. Vaihtaa syylärissä olevan lämpötilakytnimen johonkin vähän matalampaan esim. 60/70 asteiseen, niin voi tilanteessa kuin tilanteessa ajella ilman viskoa, pelkän ilmastoinnin flektin varassa.

                        Itsellä on e30 turbossa syylärin eessä e39:n pwm ohjattu flekti. Se on e36:n omaa fiksumpi, kun siinä on läpät tuulettimen ympärillä, että niin iso alue syyläristä ei oo blokattua ilmavirralta, kuin e36:n versiossa. Läpät sit menee kiinni kun tuuletin käynnistyy. Flektille on pwm ohjaus megalta syylärin lämpötilan mukaan ja pitää lämmöt just eikä melkeen kohdillaan ilman turhia pöhinöitä. Tuo e39 tuuletinkötöstys menee suht suosiolla e36:n isompaan syyläriin kiinni.
                        Last edited by Pazi88; 02-07-2018, 13:51.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Vibex
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2014
                          • 1996
                          • Lohja

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Niin en minäkään sitä hirviän huonona systeeminä pidä. Lämmöt pysyy kohdillaan vaikka mekaanisen flektin poistaa.

                          Ja sitä orggis ilmastoinnen flektiä en poistas. Se on yks kymmenenkertaa tehokkaampi kuin joku spallin perus rimpula. Vaihtaa syylärissä olevan lämpötilakytnimen johonkin vähän matalampaan esim. 60/70 asteiseen, niin voi tilanteessa kuin tilanteessa ajella ilman viskoa, pelkän ilmastoinnin flektin varassa.

                          Itsellä on e30 turbossa syylärin eessä e39:n pwm ohjattu flekti. Se on e36:n omaa fiksumpi, kun siinä on läpät tuulettimen ympärillä, että niin iso alue syyläristä ei oo blokattuba ilmavirralta, kuin e36:n versiossa. Läpät sit menee kiinni kun tuuletin käynnistyy. Flektille on pwm ohjaus megalta syylärin lämpötilan mukaan ja pitää lämmöt just eikä melkeen kohdillaan ilman turhia pöhinöitä.
                          Niin näet että pärjäisi kokonaisuudessaan tuolla ilmastoinnin flektillä? Että remotionilla olisi tuos spal ennemmin poistettavien listalla? Tullut monessa paikkaa tästä sekaannuksia onko nuo aftermarket tuulettimet mistään kotoisin.
                          Husqvarna Svartpilen
                          BMW e36 318iA

                          Ex:

                          BMW e85 Z4 3,0
                          BMW e36 316ti
                          MINI Cooper S
                          BMW Z3 Coupé
                          BMW e46 325iA
                          BMW Z3 Roadster
                          BMW e46 328ci
                          BMW e36 316ti

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11098
                            • Oulu

                            Originally posted by Vibex View Post
                            Niin näet että pärjäisi kokonaisuudessaan tuolla ilmastoinnin flektillä? Että remotionilla olisi tuos spal ennemmin poistettavien listalla? Tullut monessa paikkaa tästä sekaannuksia onko nuo aftermarket tuulettimet mistään kotoisin.
                            Joo pärjää pelkästään sillä ilmastoinnin flektillä. Se orggis lämpötilakytkin pitää vaan vaihtaa kylmempään. Sinänsä silläkin kyllä pysyy viisari keskellä, mut se nyt pysyy keskellä vaikka koneen lämmöt on välillä 70-120 astetta.

                            Sul toki kun on tuplavanos kone, niin liekkö siinä kans pwm ohjattu flekti kuten tuplavsnos e39:ssä. Sillon moottori ecu ohjaa flektiä syylärin lämpötilan mukaan ja sen saa aikasemmin päälle moottorinohjausta softaamalla. Viskon voi siis hyvinkin poistaa ilman muita mekaanisia muutoksia.

                            Nuo perus matalat splallin flektit esim. on oman kokemuksen mukaan tosi puhdittomia. Pöhinä käy, muttei mitään tapahdu. Ei ne vedä edes 10 amppeeria virtaa. Tommonen e39 flekti imasee jotain 20-30 amppeeerin väliin, eli ilmaa liikuttava voima on aika eri luokkaa. Toki noita aftermarket flektejä on tehokkaitakin motä kannattaa orggiksen tilalle vaihtaa, mut ne on melko jöötejä. Jotain 70-90mm paksuja möhkäleitä. Mut hintaluokka on jotain ihan eriluokkaa, mitä romikselta haettu e39 flekti esim.
                            Last edited by Pazi88; 02-07-2018, 14:08.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Vibex
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2014
                              • 1996
                              • Lohja

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Joo pärjää pelkästään sillä ilmastoinnin flektillä. Se orggis lämpötilakytkin pitää vaan vaihtaa kylmempään. Sinänsä silläkin kyllä pysyy viisari keskellä, mut se nyt pysyy keskellä vaikka koneen lämmöt on välillä 70-120 astetta.

                              Sul toki kun on tuplavanos kone, niin liekkö siinä kans pwm ohjattu flekti kuten tuplavsnos e39:ssä. Sillon moottori ecu ohjaa flektiä syylärin lämpötilan mukaan ja sen saa aikasemmin päälle moottorinohjausta softaamalla.

                              Nuo perus matalat splallin flektit esim. on oman kokemuksen mukaan tosi puhdittomia. Ei ne vedä edes 10 amppeeria virtaa. Tommonen e39 flekti imasee jotain 20-30 amppeeerin väliin, eli ilmaa liikuttava voima on aika eri luokkaa. Toki noita aftermarket flektejä on tehokkaitakin motä kannattaa orggiksen tilalle vaihtaa, mut ne on melko jöötejä. Jotain 70-90mm paksuja möhkäleitä. Mut hintaluokka on jotain ihan eriluokkaa, mitä romikselta haettu e39 flekti esim.
                              Joo tosta olikin juttua aiemmin harrastajan kanssa, että tuon lämpömittarin skaalaisi uudestaan tarkemmaksi, ettei olisi noin suurta toleranssia. Eikös näin ole ainakin m3:ssa?
                              Husqvarna Svartpilen
                              BMW e36 318iA

                              Ex:

                              BMW e85 Z4 3,0
                              BMW e36 316ti
                              MINI Cooper S
                              BMW Z3 Coupé
                              BMW e46 325iA
                              BMW Z3 Roadster
                              BMW e46 328ci
                              BMW e36 316ti

                              Comment

                              • Skarpa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2007
                                • 3406
                                • Kotka

                                Originally posted by Remotion View Post
                                Minulla kun on nyt uusi jäähdytin odottelemassa niin autossani on aika typerästi tuo jäähdytys rakennettu. Edessä on ilmastoinnin tuuletin mikä pyörii vain ilmastointia käyttäessä ja samalla sen maski blokkaa kokoajalta varmaan yli 50% jäähdyttimen läpi virtaavasta ilmasta. Jäähdyttimen takana on Spalin imevä flekti jota säädetään kolmiportaisen vastuksen läpi riippuen veden lämmöistä.

                                Viskotuuletin on poistettu kun tuo Spal asennettiin.

                                Tulisi nyt näin äkkiseltään mieleen että tuo ilmastoinnin tuuletin kannattaisi ehdottomasti poistaa, ja laittaa niin että silloin kun käyttää ilmastointia niin se käyttää sitä samaa spalin imevää flektiä eikö näin? Tällöin 90% ajoista jolloin flekti ei lämpötilan takia kytkeydy eikä ilmastointiakaan käytetä, niin jäähdytin saisi ilmavirrasta koko pinta-alan edestä syötävää eikä se edessä oleva peitelevy blokkaisi sitä jatkuvasti...

                                Ajatuksia?
                                Periaatteessa näin. Kyllähän yksi tuuletin kahten verrattuna tuo painonsäästöä, mutta tuo ilmastoinnin puhaltimen tuulitunnelin jäähdytystä heikentävä vaikutus ei ole aivan automaattinen, vaan riippuu auton keulan muotoiluista ja ilmanottoreikien sijainnista. Flektiä poistaessa kannattaa varmistaa, ettei käy niin, että tuulitunnelin aiemmin jäähdyttimelle ohjaama ilma virtaisikin jäähdyttimen ohi.
                                Last edited by Skarpa; 02-07-2018, 14:36.
                                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                                E30 Armo "330i"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎