Eikös foorumilla yhdellä ollut F10 kestotestiyksilö N57.
En muista enää tarkkoja kilometrejä, mutta tais siinä 400tkm olla ja lähes moitteetta toimi. Omalta kohdalta kokemuksena f11 530d toimi sekin ongelmitta, oli ohjelmoitu 343hp ja 733nm. Noin 260tkm oli taulussa kun siitä luovuin.
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Originally posted by zakspeed View PostAuton elinkaareksi BMW laskee 4-6 vuotta.
Onko tämä virallinen ja varma tieto?
Minä olen elänyt käsityksessä että pikkuautojen elinikä olisi max 150tkm ja isompien max 300tkm joka ei kyllä toteudu 4-6 vuodessa noin niinkuin yleisesti
Leave a comment:
-
Nooh, sehän tarkoittaa myös muille kuin marmorille lisää rahavirtaa ja työllistävää vaikutusta. On kyllä suhteellisen vaikeaa keksiä hyvää 2010-luvun tekniikkaa kun ketjuongelmat on yhtäkkiä arkipäivää ja jopa volvon uudet diesel-moottorit kuluu ilmeisesti niin että syö öljyä.
Ensimmäinen käyttäjähän näitä harmeja harvemmin joutuu maksamaan, mutta toiselle ja kolmannelle auton käyttäjälle auton ostohintaan nähden kalleita pommeja näistä löytyy.
Leave a comment:
-
Joo näihin juttuihin liittyy aikamoista kaksinaismoralismia siitä olen samaa mieltä.Originally posted by HTK12 View PostNo voihan se olla, että auton valmistajien mielestä hyvä. Tosin kuluttajien ja ympäristön kannalta ei kyllä ole hyvä, että aletaan osien kestoa laskemaan.
Esim tuulilasit
Leave a comment:
-
No voihan se olla, että auton valmistajien mielestä hyvä. Tosin kuluttajien ja ympäristön kannalta ei kyllä ole hyvä, että aletaan osien kestoa laskemaan.Originally posted by Urpo_rotta View PostIte miettiny vähän että lieneekö autonvalmistajat kuitenkin vaan mielissään kyseisestä kehityksestä koska ongelma koskee kaikkia kilpailijoitakin.
Jälkimarkkina on kumminkin erittäin merkittävä bisnes. Lieneekö leijonan osa autonvalmistajan bisneksestä.
Leave a comment:
-
Ite miettiny vähän että lieneekö autonvalmistajat kuitenkin vaan mielissään kyseisestä kehityksestä koska ongelma koskee kaikkia kilpailijoitakin.Originally posted by HTK12 View PostSuuntaus mielestäni ihan järjetöntä nykyisin. Rajoitetaan käytettäviä materiaaleja. Esim. lyijyttömät laakerit, tuulilasit ym. Kestävät paljon vähemmän. Sitten vielä vähemmän kestäviin materiaaleihin yhdistetään esim. start-stop, niin onko tässä mitään järkeä. Eikö kannattaisi kuitenkin tehdä sellaiset autot, jotka kestää, niin tarvitsee vähemmän varaosia.
Jälkimarkkina on kumminkin erittäin merkittävä bisnes. Lieneekö leijonan osa autonvalmistajan bisneksestä.
Leave a comment:
-
Suuntaus mielestäni ihan järjetöntä nykyisin. Rajoitetaan käytettäviä materiaaleja. Esim. lyijyttömät laakerit, tuulilasit ym. Kestävät paljon vähemmän. Sitten vielä vähemmän kestäviin materiaaleihin yhdistetään esim. start-stop, niin onko tässä mitään järkeä. Eikö kannattaisi kuitenkin tehdä sellaiset autot, jotka kestää, niin tarvitsee vähemmän varaosia.Originally posted by kp21121 View PostSori, sekosin moottoreissa eli väärään ketjuun tuli. Joo, on vaan käynyt arveluttamaan BMW-moottorien laatu N47-keskusteluiden myötä. Mutta onhan se haastavaa kun pienistä moottoreista revitään suuria tehoja ja täytellään yhä tiukentuvia päästörajoituksia.
E34 2.5 litrasella bensakoneellakin saa surutta päästellä puoli miljoonaa kilometriä, mutta kaikkea ei voi saada.
Leave a comment:
-
Sori, sekosin moottoreissa eli väärään ketjuun tuli. Joo, on vaan käynyt arveluttamaan BMW-moottorien laatu N47-keskusteluiden myötä. Mutta onhan se haastavaa kun pienistä moottoreista revitään suuria tehoja ja täytellään yhä tiukentuvia päästörajoituksia.Originally posted by Urpo_rotta View PostNoin vähätehoista n57:aa ei taida olla olemassakaan. Se on n47
Ja ei ne kaikki oo tuhoon tuomittuja.
E34 2.5 litrasella bensakoneellakin saa surutta päästellä puoli miljoonaa kilometriä, mutta kaikkea ei voi saada.
Leave a comment:
-
Noin vähätehoista n57:aa ei taida olla olemassakaan. Se on n47Originally posted by kp21121 View PostOnko kaikki N57-moottorit tuhoon tuomittuja ennen 300000 kilometriä? Koskeeko ongelmat myös N57T -moottoria vuodelta 2012 (184hv)?
Ja ei ne kaikki oo tuhoon tuomittuja.
Leave a comment:
-
Onko kaikki N57-moottorit tuhoon tuomittuja ennen 300000 kilometriä? Koskeeko ongelmat myös N57T -moottoria vuodelta 2012 (184hv)?
Leave a comment:
-
Kunnostettu N57











Last edited by fraatti; 06-07-2019, 03:40.
Leave a comment:
-
Vahtasin tuossa huvikseen että löytyykö mistään mitään yleistä selitystä miksi keskimmäinen runkolaakeri ottaisi yleensä itseensä. Kammen tai lohkon nitkatamiseen liittyviä juttuja näyttää tulevan vastaan... :think
Suurin osa mitä noita on tullut vastaan on ollut 3. sylkystä korkannut ja tuntuu että riivaa vielä enemmän noita tuplaturbomalleja. :think


Mahtaakohan tuo N57tu mallin "esijännityksen" kasvatus liittyä tähän jotenkin?

Leave a comment:
-
Kunnostaakohan bemari näitä kampirautoja? Armon vuonna 2019 kuitenkin tuolta tullut tuollainen usealla vastapainolla oleva versio.
Leave a comment:
-
Mx3r, tuleekos sulla nyt tähän kokonaan uusi kampiakseli? Jos tulee niin vertaapa uutta ja vanhaa ja laita vaikka foto.
Sattui tuossa silmiin että kampurasta on höylätty pois 1,3kg N57tu versiossa, neljä vastapainoa on saanut lähteä kävelemään. Molemmissa on sama varaosanumero 11217809375 eikä vanhaa kampuraa ole edes enää saatavilla.

Tässä alkuperäisen dokkarin kuvat sekä teksti, siitä saa valita kumman haluaa tankata. Toinen on kiskaistu google kääntäjällä. Kuitenkin tuossa taitaa lukea että kampirautaa on kevennetty 1,3kg, vesikanavia on vahvistettu kuormitetuilta alueilta sekä parannettu veden virtausta kanteen. Samoin lohkon laakerialuetta on vahvistettu sekä "esijännitystä" runkolaakereille kasvatettu.
Jotenkin mulla on sellanen kutina että tää uudempi lohko saattaa olla lujempaa tekoa ja ehkä myös näinollen laakereille hellempi... Näköjään näissä koneissa on enemmän eroa keskenään mitä luulinkaan... :think

Samassa dokkarissa on myös maininta että suuttimet ovat muuttuneet 7 reikäsistä 8 reikäsiin. Samoin syöttypumppua on vahvistettu ainakin tuplaturbomallissa..

Toisaalla luki vielä että pyörivät massat ovat laskeneet 20% kammen höyläksen vuoksi.
"In the case of the crankshaft, it was possible to reduce the weight by 1 kg compared to earlier applications by means of detailed optimization, while retaining the 20 % compensation of the rotating mass forces."
Tuplaturbon pakosarja on myös mallinnettu uudestaan ja nyt kaikkiin kiinnityspultteihin pääsee suoraan käsiksi.

Tuplaturbossa pienempi on vaihtunut myös Honeywelliin. Samoin turbojen laakeroinnit ovat kokeneet uudistuksen. VNT systeemi lienee myös joku uudempi versio. Samoin tuonne on ilmaantunut äänenvaimennin.

Imukanavistosta on höpötetty jotain sen suuntaista että EGR ei pyörteile(?) enää niin paljoa ja että se on suunniteltu niin ettei se ahdista vaikka putsari alkaisi olemaan tukossa.
EGR:n jäähdytyskapasiteetti on ilmeisesti myös kasvanut niin että jossain tietyllä alueella se on 120 astetta viileämpää.

Uudempi moottori myös kalkattaa sisälle ja ulos vähemmän..

Koko lappua voi ihmetellä täällä: https://x3.xbimmers.com/forums/attac...5&d=1322472727
edit. https://docplayer.org/42130026-Der-n...eselmotor.htmlLast edited by fraatti; 19-09-2019, 11:34.
Leave a comment:
Leave a comment: