N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Nooh, sehän tarkoittaa myös muille kuin marmorille lisää rahavirtaa ja työllistävää vaikutusta. On kyllä suhteellisen vaikeaa keksiä hyvää 2010-luvun tekniikkaa kun ketjuongelmat on yhtäkkiä arkipäivää ja jopa volvon uudet diesel-moottorit kuluu ilmeisesti niin että syö öljyä.
Ensimmäinen käyttäjähän näitä harmeja harvemmin joutuu maksamaan, mutta toiselle ja kolmannelle auton käyttäjälle auton ostohintaan nähden kalleita pommeja näistä löytyy.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostNo voihan se olla, että auton valmistajien mielestä hyvä. Tosin kuluttajien ja ympäristön kannalta ei kyllä ole hyvä, että aletaan osien kestoa laskemaan.
Esim tuulilasit
Leave a comment:
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostIte miettiny vähän että lieneekö autonvalmistajat kuitenkin vaan mielissään kyseisestä kehityksestä koska ongelma koskee kaikkia kilpailijoitakin.
Jälkimarkkina on kumminkin erittäin merkittävä bisnes. Lieneekö leijonan osa autonvalmistajan bisneksestä.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostSuuntaus mielestäni ihan järjetöntä nykyisin. Rajoitetaan käytettäviä materiaaleja. Esim. lyijyttömät laakerit, tuulilasit ym. Kestävät paljon vähemmän. Sitten vielä vähemmän kestäviin materiaaleihin yhdistetään esim. start-stop, niin onko tässä mitään järkeä. Eikö kannattaisi kuitenkin tehdä sellaiset autot, jotka kestää, niin tarvitsee vähemmän varaosia.
Jälkimarkkina on kumminkin erittäin merkittävä bisnes. Lieneekö leijonan osa autonvalmistajan bisneksestä.
Leave a comment:
-
Originally posted by kp21121 View PostSori, sekosin moottoreissa eli väärään ketjuun tuli. Joo, on vaan käynyt arveluttamaan BMW-moottorien laatu N47-keskusteluiden myötä. Mutta onhan se haastavaa kun pienistä moottoreista revitään suuria tehoja ja täytellään yhä tiukentuvia päästörajoituksia.
E34 2.5 litrasella bensakoneellakin saa surutta päästellä puoli miljoonaa kilometriä, mutta kaikkea ei voi saada.
Leave a comment:
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostNoin vähätehoista n57:aa ei taida olla olemassakaan. Se on n47
Ja ei ne kaikki oo tuhoon tuomittuja.
E34 2.5 litrasella bensakoneellakin saa surutta päästellä puoli miljoonaa kilometriä, mutta kaikkea ei voi saada.
Leave a comment:
-
Originally posted by kp21121 View PostOnko kaikki N57-moottorit tuhoon tuomittuja ennen 300000 kilometriä? Koskeeko ongelmat myös N57T -moottoria vuodelta 2012 (184hv)?
Ja ei ne kaikki oo tuhoon tuomittuja.
Leave a comment:
-
Onko kaikki N57-moottorit tuhoon tuomittuja ennen 300000 kilometriä? Koskeeko ongelmat myös N57T -moottoria vuodelta 2012 (184hv)?
Leave a comment:
-
Kunnostettu N57
Last edited by fraatti; 06-07-2019, 02:40.
Leave a comment:
-
Vahtasin tuossa huvikseen että löytyykö mistään mitään yleistä selitystä miksi keskimmäinen runkolaakeri ottaisi yleensä itseensä. Kammen tai lohkon nitkatamiseen liittyviä juttuja näyttää tulevan vastaan... :think
Suurin osa mitä noita on tullut vastaan on ollut 3. sylkystä korkannut ja tuntuu että riivaa vielä enemmän noita tuplaturbomalleja. :think
Mahtaakohan tuo N57tu mallin "esijännityksen" kasvatus liittyä tähän jotenkin?
Leave a comment:
-
Kunnostaakohan bemari näitä kampirautoja? Armon vuonna 2019 kuitenkin tuolta tullut tuollainen usealla vastapainolla oleva versio.
Leave a comment:
-
Mx3r, tuleekos sulla nyt tähän kokonaan uusi kampiakseli? Jos tulee niin vertaapa uutta ja vanhaa ja laita vaikka foto.
Sattui tuossa silmiin että kampurasta on höylätty pois 1,3kg N57tu versiossa, neljä vastapainoa on saanut lähteä kävelemään. Molemmissa on sama varaosanumero 11217809375 eikä vanhaa kampuraa ole edes enää saatavilla.
Tässä alkuperäisen dokkarin kuvat sekä teksti, siitä saa valita kumman haluaa tankata. Toinen on kiskaistu google kääntäjällä. Kuitenkin tuossa taitaa lukea että kampirautaa on kevennetty 1,3kg, vesikanavia on vahvistettu kuormitetuilta alueilta sekä parannettu veden virtausta kanteen. Samoin lohkon laakerialuetta on vahvistettu sekä "esijännitystä" runkolaakereille kasvatettu.
Jotenkin mulla on sellanen kutina että tää uudempi lohko saattaa olla lujempaa tekoa ja ehkä myös näinollen laakereille hellempi... Näköjään näissä koneissa on enemmän eroa keskenään mitä luulinkaan... :think
Samassa dokkarissa on myös maininta että suuttimet ovat muuttuneet 7 reikäsistä 8 reikäsiin. Samoin syöttypumppua on vahvistettu ainakin tuplaturbomallissa..
Toisaalla luki vielä että pyörivät massat ovat laskeneet 20% kammen höyläksen vuoksi.
"In the case of the crankshaft, it was possible to reduce the weight by 1 kg compared to earlier applications by means of detailed optimization, while retaining the 20 % compensation of the rotating mass forces."
Tuplaturbon pakosarja on myös mallinnettu uudestaan ja nyt kaikkiin kiinnityspultteihin pääsee suoraan käsiksi.
Tuplaturbossa pienempi on vaihtunut myös Honeywelliin. Samoin turbojen laakeroinnit ovat kokeneet uudistuksen. VNT systeemi lienee myös joku uudempi versio. Samoin tuonne on ilmaantunut äänenvaimennin.
Imukanavistosta on höpötetty jotain sen suuntaista että EGR ei pyörteile(?) enää niin paljoa ja että se on suunniteltu niin ettei se ahdista vaikka putsari alkaisi olemaan tukossa.
EGR:n jäähdytyskapasiteetti on ilmeisesti myös kasvanut niin että jossain tietyllä alueella se on 120 astetta viileämpää.
Uudempi moottori myös kalkattaa sisälle ja ulos vähemmän..
Koko lappua voi ihmetellä täällä: https://x3.xbimmers.com/forums/attac...5&d=1322472727
edit. https://docplayer.org/42130026-Der-n...eselmotor.htmlLast edited by fraatti; 19-09-2019, 10:34.
Leave a comment:
-
Joo kyllä tässä ensimmäisenä tulee mieleen lyhentää öljynvaihtoväliä M57 öljynvaihtoväliin verrattuna reippaasti. Siinä kuitenkin kesti koneen laakerointi 685tkm keskimääräisellä öljynvaihtovälillä 30tkm. Noillakin kilsoilla jakopää oli se joka petti. Pietsot oli myöskin alkuperäiset noilla kilsoilla kaikkien niiden korjausarvojen pyörien alle +-0,5.
Hienoa, että näiden uudempien koneiden asioita raportoidaan ja pyritään jotain punaista lankaa keksimään näiden vikojen syntymekanismien välille. Isäukolla nyt 250tkm N57 kanssa takana niin hieman mietityttää noilla uusien kampuran osien hinnoilla että olisiko tehtävä ennakoitavasti rempat laakereihin sekä jakopäähän. Start-stopin käytöstä poistaminen on toki tehtävä niin eliminoi ainakin sen vaikutuksen.
Jos start-stopia voi syyttää niin toi 5% polttoainesäästö ei paljoa lämmitä jos se on kestosta pois. Ennemmin tankkaa kuin remppaa ennenaikaisesti.Koomista sinänsä, että oma E39 on ollut käyttövarmempi kuin mitä tuo 15-mallinen X5. Se siitä huolettomasta autoilusta uusien vehkeiden kanssa kun on meinannut kertaalleen jo palaa koko auto. Vakuutusyhtiökään ei varmaan kohta enää usko hinausturvaan liittyviä hakemuksia
Leave a comment:
-
Huohotin oli tunnettu öljynkulutuksen aiheuttaja M57:ssa. Tämä on piirusteltu kokonaan uudestaan näissä ännäkoneissa niin saattaapi olla ettei nuo ole mitenkään vertailukelpoisia.
Leave a comment:
Leave a comment: