Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW_mane
    BTCF Member
    • Feb 2009
    • 871
    • Ilmajoki

    Mielenkiintoista koska arpilta kysyttynä he sanoivat ettei valmista m52tu/m54 pultteja. :think
    Vp Motorsport myy myös tuollasta sarjaa. Jos jollain olis kokemusta sopiko noi nii olis kova
    - Käyttöauto Bmw Service -
    NSC Motorsport

    Nykyiset:
    - 318d -16 B47d20 Mineralweiss
    - 316ti -98 M43b16 Alpinweiss
    - 328i -99 M52b28 Cosmosswartz Metallic "Drifter project"

    Ex:
    - 525i -09 N53b30 Monacoblau Metallic
    - 523i -96 M52b25 Calypsorot Metallic
    - 318i -08 N43b20 Montegoblau Metallic
    - 320i -02 M54b22 JapanRot
    - 316i -95 M43b16 Alpinweiss
    - 316i -89 M40b16 Citroen KJA

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      Soittaa ja kysyy?
      Voihan nuo naulat olla tarkoitettu johonkin muuhun alunperin, mutta ovat sopivat m54
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11086
        • Oulu

        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Soittaa ja kysyy?
        Voihan nuo naulat olla tarkoitettu johonkin muuhun alunperin, mutta ovat sopivat m54
        Niin. Mutta tämä herättää kysymyksen heti että toimiiko ne oikeesti m54 koneessa tai onko niistä mitään hyötyä siinä, jos kerta valmistaja ei ko. koneeseen ole pultteja tehny :think Lähinnä siis että alu lohkosta kierteet nousee ylös melko helposti ja muuta kivaa, niin se että ne fyysisesti sopii sinne ei vielä kanna kovin pitkälle.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • ^Tonix^
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 641
          • Vaasa

          Kaverilla kysiset pultit M54B30 motissa jossa 780hv+/900nm+ navoilta ja ahdot yli 2bar. Joten kaiken maailman kierrehylsyt ja vastaavat voi unohtaa vastaaville tehoille vaikkakin netissä sanotaan että pitää olla .
          Löytyy sitten myös ne Racewaren pultit, niitäkin käytetään ilman mitään hylsyjä ym.
          e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
          E30 318is
          E36 M3 Coupe

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11086
            • Oulu

            Originally posted by ^Tonix^ View Post
            Kaverilla kysiset pultit M54B30 motissa jossa 780hv+/900nm+ navoilta ja ahdot yli 2bar. Joten kaiken maailman kierrehylsyt ja vastaavat voi unohtaa vastaaville tehoille vaikkakin netissä sanotaan että pitää olla .
            Löytyy sitten myös ne Racewaren pultit, niitäkin käytetään ilman mitään hylsyjä ym.
            Joo ei niitä timeserttejä tarvi jos kierteet on ehjät. Ja on ihan vakio pulteillakin yli 700hp tehoja otettu alulohkolla että aika monessa tapauksessa ainoa hyöty noista arpeista on lompakon keveneminen, niin oon varsin skeptinen niitä kohtaan

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Yrkesman
              BTCF Member
              • Jul 2004
              • 43
              • Turku

              Kyselin PPF:ltä ARP vs Raceware asiasta ja sain alla olevan vastauksen:

              Raceware sucks really. Torque is only 55Nm. They have finer threads than ARP but still clamp pressure get too low.

              ARP is cheaper and better so obvious choice. This kit is custom and only avaliable from us and our dealers.
              E46 328 HX40 super - Ecumaster Black

              Comment

              • ike24
                BTCF Member
                • Mar 2011
                • 957
                • haapavesi

                M62 ainaki kestänyt kirrailla arp pultilla. Eikä oo kierteet noussu.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5257
                  • Pirkkala

                  Originally posted by ike24 View Post
                  M62 ainaki kestänyt kirrailla arp pultilla. Eikä oo kierteet noussu.
                  M6x arpit, on siinä teräksellä kilohinta.

                  Mulla on m62:ssa 12.9 kilopultit. Uskon että aivan hyvä valinta sekin.

                  Eli kuka haluaa köyhäillä niin voi 1/20 hinnalla hakea kovat kilopultit alulohkoon
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • ike24
                    BTCF Member
                    • Mar 2011
                    • 957
                    • haapavesi

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    M6x arpit, on siinä teräksellä kilohinta.

                    Mulla on m62:ssa 12.9 kilopultit. Uskon että aivan hyvä valinta sekin.

                    Eli kuka haluaa köyhäillä niin voi 1/20 hinnalla hakea kovat kilopultit alulohkoon
                    Juu on niitä mullaki ollu. Mutta vähenpi rasitusta kierteille pinnapultilla tulee. Toki laittaahan osa motekkia ja osa speeduino. Vai mikä lie

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      -----
                      Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:34.

                      Comment

                      • kimmon
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 1461
                        • Tuusulantien päässä...

                        Originally posted by Juppe View Post
                        Venypultitkin oon silleen tsekannut momenttiavaimella, että löytää vialisen pultin, jos semmonen sattuu pakettiin. Näitäkin on ollut, esim motonetista haetuissa Reinzin pulteissa.
                        Kerros tästä tavasta lisää? Olen ollut siinä uskossa, että venyvää pulttia et voi luotettavasti kokeilla momenttiavaimella, kun se on kiristetty asteilla ja on kireällä.

                        Minulla on itselläni digitaalinen momentti missä saat vaihdettua asteikkoja ja olen joskus huvikseen kokeillut mitä arvoja tulee Nm-puolelta, kun pultit on vedetty kiinni esim. 20Nm+90+90+90astetta. Yksikään pultti ei näyttänyt samaa arvoa keskenään siinä vaiheessa, kun pieni liike pultissa tuntui. Esim ARP:n kiertokankien pultit, kun kiristetään niin oikea kiristys tarkistetaan mittaamalla pultin venymä tälläisellä https://www.amazon.com/ARP-100-9942-.../dp/B001T6F78Y Venymän mittaaminen on minusta se ainoa luotettava tapa mutta eihän sen mittaaminen mitenkään helppoa ole

                        Nuo normiautoissa olevat venypultit kiristetään "sinne päin", niissä on tarvittava clamping force mutta eivät ne keskenään ole samassa kireydessä todellisuudessa.
                        Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5257
                          • Pirkkala

                          Venyvät pultit ovat lopulta täsmälleen yhtä "kireällä" (clamping force)
                          Ei momenttiavain tiedä pultin venyttämisestä paljon "mitään"
                          On hyvä tietää että voimasta jolla käännät avaimen varresta, vain n. 10% muuttuu pulttia venyttäväksi voimaksi kun puhutaan siitä kireysluokasta mihin kansinaulat väännetään. Loput menevät kitkojen voittamiseen.
                          Tästä on helppo tajuta, että pinnanlaadut ja voitelu aiheuttavat suuria heittoja pulttien lopulliseen clamping forceen.
                          Oikeastaan tämän takia venyvä pultti on keksitty.
                          Suosittelen tutustumaan käsitteisiin: murtolujuus, myötölujuus, venymä.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • kimmon
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 1461
                            • Tuusulantien päässä...

                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Venyvät pultit ovat lopulta täsmälleen yhtä "kireällä" (clamping force)
                            Ei momenttiavain tiedä pultin venyttämisestä paljon "mitään"
                            On hyvä tietää että voimasta jolla käännät avaimen varresta, vain n. 10% muuttuu pulttia venyttäväksi voimaksi kun puhutaan siitä kireysluokasta mihin kansinaulat väännetään. Loput menevät kitkojen voittamiseen.
                            Tästä on helppo tajuta, että pinnanlaadut ja voitelu aiheuttavat suuria heittoja pulttien lopulliseen clamping forceen.
                            Oikeastaan tämän takia venyvä pultti on keksitty.
                            Suosittelen tutustumaan käsitteisiin: murtolujuus, myötölujuus, venymä.
                            Kyllä ja siksi esim ARP:t tarvitsevat oman rasvansa jotta heidän ohjeensa ovat pätevät.
                            Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              -----
                              Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:34.

                              Comment

                              • kimmon
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 1461
                                • Tuusulantien päässä...

                                Originally posted by Juppe View Post
                                Olen tehnyt niin, että laitan avaimeen esim. 75Nm ja käännän avainta kunnes se vinkuu merkiksi saavutetusta momentista. Pultti ei tietenkään käänny mihinkään, mikäli se on ehjä. On kuitenkin osunut kohdalle pari tapausta, missä yksittäinen pultti on lähtenyt kääntymään tuolla momentilla ja muut ovat olleet tiukassa. Lisäksi se pultti ei ole kiristynyt vaan momentti on pysynyt samana käännöstä huolimatta. Irroitukseen jälkeen on todettu, että pultti on selvästi pidempi kuin asentamaton. Ilmeisesti ollut paskaa tavaraa ja ns. nyrjähtänyt jo kiristysvaiheessa. Yks tämmönen pultti riittää helposti siihen, että paineet karkaa vesitilaan. Eihän tämmöstä missään oo neuvottu, mutta jotenkin olen halunnut varmistaa, että pultit ovat ainakin sinnepäin asteiden käännön jälkeen. Vakiokoneessa tommonen yksittäinen pultti menis varmaan ihan huomaamatta ties kuinka kauan.
                                Jokainen normaaliautoissa käytettävä venypultti venyy kiristyksessä eikä se lyhene vanhaan mittaan irrotettaessa. Tämän voit havaita, kun mittaat sen pultin ennen asennusta, vedät asteet päälle (ikinä en ole ohjetta nähnyt missä kiinnitys tehtäisiin momenttiarvolla) ja irrotat. Pultista riippuen mittaeroa voi olla millejäkin.

                                Venypultissa tuo kokeilumomentti ei minusta suoraan kerro mitään sen kyseisen pultit tuottamasta clamping forcesta (mikähän tälle olisi hyvä kotimainen termi ) Kun lähdet momentilla sitten kokeilemaan tälläistä kiinniolevaa pulttia ja jollain momentilla kanta lähtee liikkeelle mutta momentti ei kasva niin olet mennyt myötörajan yli ja lähestyt pultin katkeamista ainostaan ja clamping force on pienenemässä tämän takia.
                                Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎