Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L P
    BTCF Member
    • Oct 2010
    • 145
    • Helsinki

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Joo, ei kuulosta hyvälle.

    Minusta penkittäjän pitäs aina tarkistaa ajoitus, että on oikea ykk kohta tiedossa

    Mitähän kaikkee sulla on nyt sitten rikki? Voihan se olla että pelkät tulpat sulanu mutta iso riski on siihen että on muutakin rikki



    Noh, kai se dynomies halusi päästä samantien suoraan asiaan. Nakukuulokkeet olisi varmaan kanssa auttaneet tässä tapauksessa. Eipä tässä silti voi kun itseään syyttää.


    Kai se on käytävä puristuspainemittari hankkimassa ja katottava puristukset.. Kai nuo Wisecon männät vähän lämpöä kestää, mutta miten sitte venttiilit. Ja kai tuo rytinä laakereita ja männäntappejaki hajottaa?


    Dynolla ajettiin muutama veto tuonne 4500 rpm asti ennen ku rupes käymään viidellä. 170 hepokattia irtos näillä ennakoilla 0.8 bar paineilla.
    Attached Files
    Last edited by L P; 26-07-2022, 16:05.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11071
      • Oulu

      Niin ohjauksena speeduino? Siinä triggerikulma on ATDC ja megassa BTDC. Laskenallinen oikea triggerikulma on 276 m50 triggeripyörälle, mutta riippuen monesta tekijästä se voi siitä aavistuksen heittää kun kattoo lampulla tarkasti kohdalleen.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • L P
        BTCF Member
        • Oct 2010
        • 145
        • Helsinki

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Niin ohjauksena speeduino? Siinä triggerikulma on ATDC ja megassa BTDC. Laskenallinen oikea triggerikulma on 276 m50 triggeripyörälle, mutta riippuen monesta tekijästä se voi siitä aavistuksen heittää kun kattoo lampulla tarkasti kohdalleen.
        Joo, speeduinopa hyvinkin.


        Katsoin vielä lampulla äsken, niin 266 triggeriasetus osuu tyhjäkäynnillä suoraan YKK. Kierroksia jos nostaa, niin lähtee menemään aikaiselle. Kuuluuko tehdä noi ?

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11071
          • Oulu

          Originally posted by L P View Post
          Katsoin vielä lampulla äsken, niin 266 triggeriasetus osuu tyhjäkäynnillä suoraan YKK. Kierroksia jos nostaa, niin lähtee menemään aikaiselle. Kuuluuko tehdä noi ?
          Kyllä siinä ajotuksessa pientä elämistä on kun prossuna on mega. Mutta sen minimoimiseksi katso että "new ignition mode" on päällä. Lisäksi tooth loggerilla varmista että trigger edge on oikein. Pitäs näyttää tältä:


          Jos näyttää tältä, pitää kääntää toisinpäin asetus:


          Lisäksi ainakin vanhemmissa levy versioissa triggeri signaalin konkka oli 10nF kokoinen, mutta pelaa paljon paremmin jos se on 1nF.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • tero_v
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 970
            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

            M54b30 rakenteilla. Oletteko uusinu jakopäähän ketjujen, laahainten ja kiristimien lisäksi kaikki rattaat? Omalla rullattu 365tkm mutta laakerit ja sylinterit, kuin uudet.
            Last edited by tero_v; 28-07-2022, 21:26.
            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
            650hp/850nm 1.8bar
            1/4m 11.48s/208km/h
            100-150km/h 2.01s
            100-200km/h 6.99s


            EX jatkeet:
            e39 528 M-Sport -99
            e36 318is "M-sport" -92

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5249
              • Pirkkala

              Omiin 2kpl m50/52 otin kampuran rattaan ja ajattelin että sillä pärjää mutta jouduin uusimaan myös nokalla olevan jakoketjun rattaan.

              Se oli siis niin kulunut että uusi ketju ei siihen enää mennyt hampaalle.

              Nokkien välisen ketjun rattaat oli ok. Samoin öljypumpun ratas.

              Eli on ihan mahdollista että joudut nokan rattaan uusimaan
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Oksanen
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 697
                • Nokia

                Itse laitoin kaikki uutta. INA:n nokan ketjupyörä teki vaan tepposet, se oli niin tiukka pakonokan huulelle ettei vanokset pelannu. Laitoin alkuperäisen x00tkm ajetun takaisin, sitten pelas vanoskin.
                E28 535 1985 (S38B36+K31)

                E36 323 1996

                E46 Compact 2001

                Comment

                • tommii_96
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2014
                  • 129
                  • Iisalmi

                  onkos täällä tietoo tekeekö tällä turbosatsilla mitään :think

                  jostain pitäs jonkun näköinen sarja saada,toki jos jollai on myydä tai tekijämiehiä tiedossa,kuka järkihintaan tekee nii saa pistää viestiä!
                  530Da touring -99
                  Ex323i turbo Coupe M-Sport -97
                  EX S13 200sx m52 turbo
                  e36 320i m52b25 turbo
                  Instagram

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1665
                    • vihti

                    Varmaankin on ihan asiallinen, nuo rosteriset tykkää vaan haljeta herkästi niin kannattaa tehdä vankka tuenta turbon laipalle, esim. kun kuitenkaan tolla sarjalla et saa ilmastoinnin rojuja mahtumaan niin lohkosta kompuran pultin paikkoihin saa ruuvattua tukirautaa kiinni
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by L P View Post
                      Tässä on tuollainen M20/M52/S54-tyylinen triggeripyörä, missä triggerasetus pitäisi olla 84 astetta. Osaakos joku sanoa, että miksi mulla osuu kohdalleen tuo vasta kun laittaa Megasquirtista 180 astetta enemmän?
                      Toki. Eli syttyjärjestys on 180 astetta pielessä, moottorissa aina kaksi mäntää on YKK:ssa yhtäaikaa ja sulla kipinä menee sinne 180 astetta eri tahdissa olevaan sylinteriin.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by tero_v View Post
                        M54b30 rakenteilla. Oletteko uusinu jakopäähän ketjujen, laahainten ja kiristimien lisäksi kaikki rattaat? Omalla rullattu 365tkm mutta laakerit ja sylinterit, kuin uudet.
                        Mulla irtosi omia aikojaan vetopuolen ohjurin alempi kiinnistysnasta. Alublokissa kun oli niin porasi löystyessään noin peukalonpään kokoisen kolon lohkoon. Suosittelen vetämään nuo kiinnitysnastat locktitellä kiinni samalla ku on jakopää auki. Muuten oli kanssa samoilla kilsoilla B25:n jakopäänosat lähes uutta vastaavassa kunnossa, ketju ei eronnnut uudesta millään tavalla.

                        Comment

                        • jmp2002
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 5727
                          • Rovaniemi

                          S50 öljynsuodattimen jalka, missä asteessa aukiaa termostaatti öljyjäähylle?
                          E30 325i Touring -89
                          E30 325i touring -88 m50tbo
                          G20 330e M-Sport -20

                          Comment

                          • naikou
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 1665
                            • vihti

                            Onko näissä ahdetuissa männän laen muodolla mitään merkitystä/vaikutusta mihinkään muuhun kuin puristussuhteeseen?

                            Katoin että tuolla takomäntävalmistajien valikoimissa olis melkein vakion näköiset tasalakiset männät pienillä venttilitaskuilla ja 28.3mm puristuskorkeudella, b25 koneessa ne varmaan voisi toimia 145mm kiertokangella, omien laskelmien mukaan tulee 0,6mm korkeammalle kuin vakio mäntä.

                            Mutta pidemmästä kiertokangesta mitä olen kuullut niin se laskee männän kiihtyvyyttä ja siten koneesta tulisi ylävireinen, onko näin?
                            E39 523i Turbo

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5249
                              • Pirkkala

                              Muutama milli kangen pituudessa ei ehkä tee kovin isoja muutoksia mihinkään.

                              Katso ettei tule huono paljeraon paksuus jos mäntä nousee 0,6mm ylöspäin
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1665
                                • vihti

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post

                                Katso ettei tule huono paljeraon paksuus jos mäntä nousee 0,6mm ylöspäin
                                Ai niin tuo paljerako, jos se on oikeasti tuolla plusmiinus 1mm alueella hyvä niin ei se ole ollut kohdallaan tuossa vakio moottorissakaan, luulis että menee parempaan suuntaan vaan kun männänlaki nousee vähän ylöspäin lohkon dekkitasosta.
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎