Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2561
    • .

    Tulpan pitää olla riittävän kulmä, ettei se ala hehkumaan.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • EtuX
      BTCF Member
      • Jun 2012
      • 112
      • Ilmajoki

      Originally posted by Freak View Post
      Tulpan pitää olla riittävän kulmä, ettei se ala hehkumaan.
      Tämä on kyllä tiedossa. Luulo oli että näinkin löyhässä moottorissa olisi mennyt tuo bcpr7es joka oli käytössä usemman kesän mutta siirrytään siis kylmempään senkin osalta
      F11 530d individual Brewster Green
      -2016.

      E34 525i Turbo Touring Daytona Violet
      -1994.

      Ascona B M20 Powered
      -1978.

      Comment

      • anttti
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 656
        • Hellzzzinki by nite

        Originally posted by EtuX View Post
        Tämä on kyllä tiedossa. Luulo oli että näinkin löyhässä moottorissa olisi mennyt tuo bcpr7es joka oli käytössä usemman kesän mutta siirrytään siis kylmempään senkin osalta
        Kyllä toi on soiva tulppa näihin vehkeisiin. Millainen kärkiväli oli?
        vehkeet levällään...

        Comment

        • ooopeee
          BTCF Member
          • Dec 2011
          • 2114
          • Kouvola

          Bcr8es ajoin about 10tkm vakio kärkivälillä ja e85. Kärkiväli ei ollut kulunut yhtään kun tarkistin ja aika rajua launchia myös käytetty. 700hv
          VW passat 1.9tdi 4motion
          E36 "328" cabrio

          Comment

          • Kristian malmisuo
            Newbiemmer
            • Sep 2022
            • 27
            • Hämeenlinna

            Kolbenschmidt runkolaakeria saa 180asteen öljyuralla ja 360asteen uralla, kummat tilaan? Hinta ero sellanen että luulisi olevan jotain eroavaisuutta?

            Comment

            • MR_piikki
              BTCF Member
              • Apr 2006
              • 1318
              • Pori

              Kysytäänpä nyt täältä.

              Onko porukka ajanut millä puristuksilla M50 non vanoksella turbotettuna, polttoaineena E85.

              Mulla oli tuossa 8:8:1 rutuilla tulevat wisecot, mutta nyt pytyt porataan 84.5 ja täten uudet männät moottoriin. Wisecoa myydään "vapari" malleina 11:0:1 puristeisina, mahtaako raadin mielestä olla liikaa ruttuja. Ohjaimena ecumaster ja itsellä ajatus, että saisi tuota alaväännön puuttumista pois.
              Gas or ass, no free rides

              F10 520d lci
              E36 325 ahdistettu.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                Jos meinaat yhtään kovemmilla paineilla ajaa, jätä ruttu niin että dynaaminen puristussihde ei oo enempää kuin 9,5 etanolilla.

                Esim. 1mm/1mm ajoitus nostaa dynaamista puristusta verrattuna vakioajoitukseen.

                E85 kun alkaa esisyttymään, kone ei kestä sitä kuin hetken.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  Originally posted by Kristian malmisuo View Post
                  Kolbenschmidt runkolaakeria saa 180asteen öljyuralla ja 360asteen uralla, kummat tilaan? Hinta ero sellanen että luulisi olevan jotain eroavaisuutta?
                  Minusta se riippuu moottoristasi. Semmonen varmaan laitettava mikä siellä on ollukki
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Kristian malmisuo
                    Newbiemmer
                    • Sep 2022
                    • 27
                    • Hämeenlinna

                    Yksinkertainen ja looginen vastaus, mutta tässä tapauksessa moottoria on lähdetty rakentamaan pelkän raaka lohkon ympärille b28 kampiakselilla joten vanhoja laakereita ei ole :(

                    Comment

                    • Keme
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 227
                      • Rannikko

                      Originally posted by Kristian malmisuo View Post
                      Kolbenschmidt runkolaakeria saa 180asteen öljyuralla ja 360asteen uralla, kummat tilaan? Hinta ero sellanen että luulisi olevan jotain eroavaisuutta?
                      180 asteen uralla olevat.
                      JEEE JEE!

                      Comment

                      • Takalo_kari
                        BTCF Member
                        • Mar 2007
                        • 1359
                        • tku

                        Originally posted by MR_piikki View Post
                        Kysytäänpä nyt täältä.

                        Onko porukka ajanut millä puristuksilla M50 non vanoksella turbotettuna, polttoaineena E85.

                        Mulla oli tuossa 8:8:1 rutuilla tulevat wisecot, mutta nyt pytyt porataan 84.5 ja täten uudet männät moottoriin. Wisecoa myydään "vapari" malleina 11:0:1 puristeisina, mahtaako raadin mielestä olla liikaa ruttuja. Ohjaimena ecumaster ja itsellä ajatus, että saisi tuota alaväännön puuttumista pois.
                        Lähes 20-vuotta vanhoissa siviili turbo koneissakin käytetään yli 10 puristuksia niin miksi 2020 pitäisi käyttää alle 10 rutistuksia? esim. vm2005 VW 2.0TFSI 10.5:1

                        Muistelisin että puristussuhteen muutos vaikuttaa hyötysuhteeseen, ei niinkään tehoon (edit alla kopioituna teksti jonka löysin asiasta)


                        Whereas excessively high compression ratio is the most common engine building mistake, the most common engine builder misconception is that increasing the compression ratio has a significant effect on power (or torque).

                        The chart at the right shows that this is not the case (ref: Internal Combustion Engine Fundamentals by J. Heywood, pp. 843).


                        A useful rule of thumb is that raising the compression ratio one point (i.e. from 10:1 to 11:1) increases power by about 3%.

                        ​However this potential power increase is only available if the gasoline octane allows running the engine at the MBT timing value without detonation.'



                        tossa vielä jotain käppyrää puristus vs ennakko



                        Vastaan vielä kysymykseen, mulla muistaakseni ruttu 9.0:1 -olisin halunnut enemmänkin mutta jostain syystä tällainen siitä sattumien kautta tuli.
                        Last edited by Takalo_kari; 20-03-2023, 17:22.
                        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                        Kiitos ajastasi? :think

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1768
                          • vihti

                          Eimittää sittenkää
                          Last edited by naikou; 20-02-2023, 10:29.
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5273
                            • Pirkkala

                            Ilmeni ongelma m50 non vanos koneen kanssa hiotuilla nokilla (1mm-1mm 240° ja nostot 10.83 ajoitus tekijän ohjeen mukaan imu 110° ja pako 114° lobe center.)

                            Kuuluu resonointia muistuttava melko äänekäs ääni kannen/imusarjan suunnilta 2700-3000rpm kohdalla. Sen jälkeen ääni häviää, ja esim. 4000rpm kone pyörii nätisti.

                            Venakoppaa raotin ja kaikki vaikutti olevan ok.

                            Tämä kaikki siis paikallaan kaasutellessa.


                            Kone on säätämättä, kaikki säädöt on edellisen setupin jäljiltä.

                            Edit: kyllä tuo metelöi aikalailla vaikka ennakko olis mitä tahansa. Joten se ei vaikuta, kuten aiemmin kirjoitin.

                            Nyt ei auta kun selvittää, onko mahollista että männät hipoo venttiileihin joko ajoitus tai mitoitusvirheen takia.
                            Last edited by Urpo_rotta; 04-03-2023, 08:30.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • jmp2002
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 5727
                              • Rovaniemi

                              Eagle h-profiili veivit ja arp pulteilla... mikähän on kiristys momentti.
                              E30 325i Touring -89
                              E30 325i touring -88 m50tbo
                              G20 330e M-Sport -20

                              Comment

                              • ^Tonix^
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 641
                                • Vaasa

                                Originally posted by jmp2002 View Post
                                Eagle h-profiili veivit ja arp pulteilla... mikähän on kiristys momentti.
                                60nm.
                                e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                                E30 318is
                                E36 M3 Coupe

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎