Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cook
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 378
    • Piilossa

    Hyvää keskustelua tuli pulteista, allekirjoittaneen aivopierun takia. Ei pitäisi liian väsyneenä miettiä mitään😅

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1766
      • vihti

      Joo eli venypultit kirrataan juuri ja juuri myötörajan yli jolloin tuloksena pitäisi olla lämpötilasta riippumatta lähes vakiona pysyvä pulttiliitoksen puristusvoima. ”Kovilla” pulteilla jos käytetään kylmänä liian kovaa momenttia niin joko pultti tai lohko antaa periksi kun tarpeeksi kuumaksi kone ajetaan
      E39 523i Turbo

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by harrastaja View Post
        Kaikki pultit venyy kiristettynä, mutta ne "venyvät pultit" jää pysyvästi venyneeksi. Siis rikotaan tarkoituksellisesti.

        Normaalin pultin taas pitää vapaassa tilassa palautua samaan mittaan, kuin ennen asennusta.
        Jos ei palaudu, niin pultti on pilalla.
        Ei se ero ole pultissa vaan kiristysmomentissa. Eli jokainen pultti palautuu aikaisempaan mittaansa jos kiristysmomentti on riittävän alhainen - ja jokainen pultti venyy pysyvästi kun kiristysmomentti on riittävän suuri. Bemarin koneen tapauksessa ne vakiopultit eivät ole pehmeää tavaraa, näkee ku vetää asteet viisarimomentilla ja samalla näkee että varsinaisesti ei mennä myötörajan yli, kirrausmomentti on vain niin suuri että pultit on kertakäyttökamaa.

        Koitin vähän kaivella mitä olisi puristusvoima noilla ARP:n studeilla vs. bemarin OEM:t ja nähtävästi ARP:n normi studit tarjoaa noin 20-25% vähemmän puristusvoimaa kuin OEM-pultit. ARP:han tätä tietoa ei mainosta mutta nähtävästi TRM Atlanta on M50-pultteja tutkinut. No itsekin toki on tullut todettua että ne vakiopultit vedetään kiinni reippaasti kovemmalla momentilla kuin 10 kiloa..... Eikä ARP pahemmin mainosta näiden tapauksessa puristusvoiman lisääntymistä.
        Last edited by naukkis; 19-10-2022, 18:57.

        Comment

        • harrastaja
          Bimmer Rookie
          • Jan 2004
          • 73
          • Riihimäki

          Originally posted by naukkis View Post
          Ei se ero ole pultissa vaan kiristysmomentissa. Eli jokainen pultti palautuu aikaisempaan mittaansa jos kiristysmomentti on riittävän alhainen - ja jokainen pultti venyy pysyvästi kun kiristysmomentti on riittävän suuri. Bemarin koneen tapauksessa ne vakiopultit eivät ole pehmeää tavaraa, näkee ku vetää asteet viisarimomentilla ja samalla näkee että varsinaisesti ei mennä myötörajan yli, kirrausmomentti on vain niin suuri että pultit on kertakäyttökamaa.
          Bemarin vakiopulteista en tiedä, onko venyviä vai "venähtäviä". Siis siihen en ota kantaa.

          Kuten kirjoitin... kaikki pultit venyy ja kaikki pultit jää pysyneesti venyneeksi, kun myötöraja ylitetään.
          Kaikki myötörajan yli venytetyt pultit on metallinkierrätystavaraa.

          Sulla on varmaan hyvä selitys, miksi pultit on kertakäyttökamaa, jos myötöraja ei ylity?
          https://sites.google.com/view/harrastajanalbumit

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by harrastaja View Post
            Sulla on varmaan hyvä selitys, miksi pultit on kertakäyttökamaa, jos myötöraja ei ylity?
            No eihän ne olekaan, nykytyyli vain on määrätä ne uusittaviksi varmuuden vuoksi. Voisihan ne myös mitata ja pistää vaihtoon vasta tietyn pituudenmuutoksen jälkeen mutta on vähän hankalampaa ja ihan turhaa halpojen pulttien osalta.

            Näemmä ARP:llä 2000-sarjan studit vedetään kiinni samoilla asteilla kuin OEM-pultit, ja uudellenkäytettäessä pituus mitataan.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5273
              • Pirkkala

              Arpissa on hienokierteinen mutteri, se lisää vetoa vaikka kiristysmomentti olisi sama.
              Lisäksi niissä on leveä tasainen pinta mutterin alareunassa ja välissä käytetään arp omaa erikoisrasvaa. Kitkojen voittamiseen menee 90% momentista, joten voitelulla materiaaleilla ja pinnanlaadulla on lopputulokseen iso vaikutus

              Kyllä todellisuus on se, että arp pultilla kannen puristusvoima kasvaa.

              Todettakoon että normi 12.9 pultti ja miksei 10.9 kestää monessa moottorissa, kunhan ne kiristetään tarpeeksi tiukalle.

              Esim. Vag 2.0tfsi moottorissa m10 kansipultti n.100mm pitkä 12.9 kiristetääm 45Nm+90°+90° ja on tietenkin kertakäyttökamaa se on jo palan matkaa toistasataa Nm varmastikin.

              Itse kirrasin vastaavat m50 kansinaulat 90Nm ja sanoisin että liian löysälle taisi jäädä
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • harrastaja
                Bimmer Rookie
                • Jan 2004
                • 73
                • Riihimäki

                Originally posted by naukkis View Post
                .... Näemmä ARP:llä 2000-sarjan studit vedetään kiinni samoilla asteilla kuin OEM-pultit, ja uudellenkäytettäessä pituus mitataan.
                Löytyykö tuollainen ohje jostain?

                M50 ARP2000 ohjeessa on 100Nm.
                https://sites.google.com/view/harrastajanalbumit

                Comment

                • aaape
                  BTCF Member
                  • Aug 2009
                  • 617
                  • Muaninka

                  Avoin vai suljettu egt anturi? Onko näillä suuria käytännön eroja kestossa tai muuten toiminnasa?
                  e36 328i turbo (95)
                  vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                  e30 316 (m30)(87) projekti

                  EX.
                  e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                  Comment

                  • Miuge
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 630
                    • Tampere

                    Suljettu, avoimet on lyhytikäisiä EGT käytössä, älä myöskään laita liian ohutta. Kotikylällä anturivalmistaja Nokeval, jonka myyjän kanssa tuli taannoin keskusteltua asiasta ja suositteli suljettua 3mm anturia.
                    Webshop - MRT Engineering
                    Facebook - MRT Engineering
                    Instagram - mrtengineering
                    YouTube - miugemrt

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5273
                      • Pirkkala

                      Onko kellään käytössä fcp engineerig takomäntiä?

                      Esim.

                      Part number FCPPB840090M50FCP Engineering forged pistons kit (6 pcs.) 84.00mm CR 9.0:1BMW 328 528 (E36, E34) - 2.8 Turbo (M50B28, M52B28)



                      Onko näistä mitään hyvää/ pahaa sanottavaa?
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Visa57
                        BTCF Member
                        • Jul 2022
                        • 14
                        • Köyliö

                        Onko kellään kokemusta kyseisestä pnp megasta?https://www.piratamotor.com/en/engin...b25-and-m52b28 oisko järkevämpi kun kdfi vai mikä budjetti plug and play ratkaisuksi?

                        Comment

                        • Matuh
                          BTCF Member
                          • Apr 2013
                          • 3703
                          • Kouvola

                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Onko kellään käytössä fcp engineerig takomäntiä?

                          Esim.

                          Part number FCPPB840090M50FCP Engineering forged pistons kit (6 pcs.) 84.00mm CR 9.0:1BMW 328 528 (E36, E34) - 2.8 Turbo (M50B28, M52B28)



                          Onko näistä mitään hyvää/ pahaa sanottavaa?
                          Joku tuota Designia kehu huonoksi ainakin täällä foorumilla, muistuttaa kyllä ihan NV/ M20 mäntää suuresti.
                          E36 328i M50B30 turbo
                          Skoda vRS
                          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5273
                            • Pirkkala

                            Originally posted by Matuh View Post
                            Joku tuota Designia kehu huonoksi ainakin täällä foorumilla, muistuttaa kyllä ihan NV/ M20 mäntää suuresti.
                            Joo, onhan tuo desiign vähän eri näkönen kuin vaikkapa wiseco tai cp tai amp44.

                            Materiaali on ilmeisesti 4032 T6 eli se toinen niistä yleisistä takokamppeista.


                            Männät on etsinnässä rautalohkoon 135mm kangelle ja b28 kampiakselille, puristus siinä 9 hujakoilla.

                            Onko raadilla suosituksia?
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • [kst]
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 194
                              • Alajärvi

                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Joo, onhan tuo desiign vähän eri näkönen kuin vaikkapa wiseco tai cp tai amp44.

                              Materiaali on ilmeisesti 4032 T6 eli se toinen niistä yleisistä takokamppeista.


                              Männät on etsinnässä rautalohkoon 135mm kangelle ja b28 kampiakselille, puristus siinä 9 hujakoilla.

                              Onko raadilla suosituksia?
                              Dp männille suositus. Niissä valmiina heavy duty männäntapit, venakolot isot ja puristus 9.0:1. Esim Dynolabin kautta löytää näitä.
                              Last edited by [kst]; 03-11-2022, 19:59.
                              E36 m3 m54 turbo 830hp/950nm

                              F11 530d msport

                              Comment

                              • cook
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2006
                                • 378
                                • Piilossa

                                Oletteko uusineet öljypumpun samalla, katselin että pierpurgin pumpun saa uutena n. 230-250e.
                                Kysymys kuuluu onko tuo hyvä? Kuitenki pieni investointi kokonaiskustannuksissa😁

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎