Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matuh
    BTCF Member
    • Apr 2013
    • 3703
    • Kouvola

    Originally posted by cook View Post
    Oletteko uusineet öljypumpun samalla, katselin että pierpurgin pumpun saa uutena n. 230-250e.
    Kysymys kuuluu onko tuo hyvä? Kuitenki pieni investointi kokonaiskustannuksissa😁
    Jos runko ehjä niin, roottorit voit uusia. Halvemmalla pääsee
    E36 328i M50B30 turbo
    Skoda vRS
    Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
    Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

    EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

    Comment

    • cook
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 378
      • Piilossa

      Originally posted by Matuh View Post
      Jos runko ehjä niin, roottorit voit uusia. Halvemmalla pääsee
      Eipä noista runko taida miksikään mennä😅😁

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5273
        • Pirkkala

        Räjähtääkö kone samantien jos paljerakona 1,7mm? Kannessahan ei oo kun ne kaks kalottia joiden kohdalla paljealuetta edes on.

        Painetta laitellaan reilut 1,5bar ja e85


        Kuinka kriittistä ylipäätään e85 koneessa tuo on:think
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Odto
          Bimmer Rookie
          • Apr 2017
          • 114
          • Suomi

          Paljerakoasiaa yritin tutkia konetta kasatessa, löytämättä hyvää vastausta. Jäi lähinnä kuva, että pienempi = parempi ja palotilan muodon takia sillä ei oikeastaan ole edes merkitystä. Onhan näissä vakio m50 koneissakin kaikkea väliltä 1-4mm. Joku jolla on oikeaa faktatietoa voisi vähän avata asiaa.

          Omassa koneessa on paljerako n. 1,9mm ja männässä vielä 2mm dome, joka varmaan myös vaikuttaa jotenkin palavan seoksen liikkeisiin... 1,2bar painetta, eikä ainakaan vielä ole räjähtänyt.

          Comment

          • cook
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 378
            • Piilossa

            Miten porukalla on ahdetuissa m54:ssa ventiilinjouset, onko vakiot vai vaihdettu jämäkempiin?

            Comment

            • Kristian malmisuo
              Newbiemmer
              • Sep 2022
              • 27
              • Hämeenlinna

              Tuli ostettuu maxpeedingrodsin veivit, vain yksi ollut koneessa sovittelussa edellisellä omistajalla. Eilen kun töihin otin mukaan ja mittailin hetken niin ilmeni että yhdessä kangessa yläsilmä on 22.035 ja männäntapin kanssa kolisee heiluttaessa, muut olikin 22.005 ja 22.010 välissä. Mittailin huoneen lämpösinä ja muiden kanssa männäntappi ei pääse kolisemaan. Jotenka onko vinkkiä missä päin suomea olisi paja joka vaihtaisi yläsilmän ja katsoisi kaikki muutkin kauttaaltaan? Lensulta kysytty eivätkä vaihtele yläsilmiä.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                Tammerdiesel Tampere
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • hezekiel
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 245

                  Jos korvaan M50 moottorin valurautaiset pakosarjat M52 orkkis tuubisarjoilla niin laitetaanko silloin pakosarjan ja kannen väliset tiivisteet 3 kpl 2-reikäiset kuten M50 vai 2 kpl 3-reikäiset a'la M52?
                  E32 735iAL, E36 320iA

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5273
                    • Pirkkala

                    Originally posted by hezekiel View Post
                    Jos korvaan M50 moottorin valurautaiset pakosarjat M52 orkkis tuubisarjoilla niin laitetaanko silloin pakosarjan ja kannen väliset tiivisteet 3 kpl 2-reikäiset kuten M50 vai 2 kpl 3-reikäiset a'la M52?
                    Kumpi tahansa käy minun tietääkseni
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5273
                      • Pirkkala

                      Osaakos kukaan sanoa tähän mitään:
                      Hiotutin non vanos kanteen 2x imunokkia
                      Millistä milliin 240 astetta ja nostoa 10,83mm
                      Nää pitäs toimia hydenostajilla vielä, mutta kun puran tuon hydenostajan atomeiksi ja mittaan kaikki osat sen pituus jää auttamatta noin milllin lyhyeksi. Sisällä olevan "sylinterin" liikematka ei vaan riitä.
                      Nokkapukit on toki jyrsitty auki yläpäästä

                      En epäile nokan tekijää sudentekijäksi, vaan epäilen, voisiko mulla nyt olla jotkut semmoset nostajat jossa on vähemmän varoja kuin jossain muissa.
                      Nää on siis alkuperäiset bmw leimoilla olevat 35mm INA nostajat vuodelta -90 eli ihan ekoja m50 moottoreita.

                      Mahtaako esim. Jokin tarvikenostaja olla liikematkaltaan pitempi?

                      Minusta tämä on täydessä mitassan aika tarkkaan 19mm

                      Toki täytyy vielä soittaa nokan tekijälle ja kysyä
                      Last edited by Urpo_rotta; 11-01-2023, 19:47.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • anteroro
                        BTCF Member
                        • Jan 2009
                        • 434
                        • oulu

                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Osaakos kukaan sanoa tähän mitään:
                        Hiotutin non vanos kanteen 2x imunokkia
                        Millistä milliin 240 astetta ja nostoa 10,83mm
                        Nää pitäs toimia hydenostajilla vielä, mutta kun puran tuon hydenostajan atomeiksi ja mittaan kaikki osat sen pituus jää auttamatta noin milllin lyhyeksi. Sisällä olevan "sylinterin" liikematka ei vaan riitä.
                        Nokkapukit on toki jyrsitty auki yläpäästä

                        En epäile nokan tekijää sudentekijäksi, vaan epäilen, voisiko mulla nyt olla jotkut semmoset nostajat jossa on vähemmän varoja kuin jossain muissa.
                        Nää on siis alkuperäiset bmw leimoilla olevat 35mm INA nostajat vuodelta -90 eli ihan ekoja m50 moottoreita.

                        Mahtaako esim. Jokin tarvikenostaja olla liikematkaltaan pitempi?

                        Minusta tämä on täydessä mitassan aika tarkkaan 19mm

                        Toki täytyy vielä soittaa nokan tekijälle ja kysyä
                        E30 325 M-tech II DCT
                        9.97s/238kmh

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5273
                          • Pirkkala

                          Kiitos

                          Tosiaan mun nostaja on erilainen rakenteeltaan kuin tuo.

                          Mun nostajassa on tuon renkaan virkaa hoitamassa semmonen peltikaulus joka samalla estää sitä mäntää tulemasta ulos

                          Sen peltikauluksen vois ehkä jättää pois, niin se pääsee pitenemään vähän enemmän:think
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • naikou
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 1766
                            • vihti

                            Yksi vaihtoehto on myös lashcapit mutta sellaisia ei taida foorumilaiset tykätä käyttää ja onhan tuo hydraulisen paininkupin pikku modaus edullisempaakin

                            Lisäksi lashcapista huonoja kokemuksia 2jz koneissa kun ohuet sellaiset menee kappaleiksi
                            E39 523i Turbo

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5273
                              • Pirkkala

                              Joo, kävin sovittamassa nostinta ilman sitä peltikaulusta ja se riitti kuromaan raon lähes kiinni, 0,05mm liuska meni väliin, mutta ei enää 0,15mm öjynpaine sitten hoitaa välyksen nollaan

                              Ikävä puoli on se, että sisällä olevajousi on siis maksimi mitassaan, jolloin paininkuppi ei paina yhtään nokan pintaa, vasta koneen käydessä välys on nolla.

                              Tällä ei ole muuta väliä kuin se, että nokan ajoituksen asettaminen vaikeutuu.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • EtuX
                                BTCF Member
                                • Jun 2012
                                • 112
                                • Ilmajoki

                                Nyt on vakio mäntien kestotestiä pari kesää alla niin aika siirtyä sellaiseen mikä kestäisi useamman kesän kerralla, joten mikäs se on foorumilaisilla valinta mäntä valmistajalle nykypäivänä :think

                                Ja toinen kysymys, onko jollain valmistajalla suoraan tarjolla ylipaineen kestäviä mäntiä noin vakio puristus suhteelle tai jopa isommalle vai meneekö customi hommiksi:think

                                Moottorina m50b25tu
                                F11 530d individual Brewster Green
                                -2016.

                                E34 525i Turbo Touring Daytona Violet
                                -1994.

                                Ascona B M20 Powered
                                -1978.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎