Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MH motorsport
    BTCF Member
    • Sep 2011
    • 2301
    • Turku

    60nm rasvan kanssa mutta jos haluaa hifistellä niin arp pultit kiristetään mittaamalla pultin venymä eikä nm mukaan.
    Autopalvelu MH-motor
    Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
    Maxxecu myynti ja asennus
    www.mh-motor.fi
    0503218217
    Kulkineet:
    E6 2000 touring
    E6 2002 touring
    E30 318is ///Mtechnic 2
    E34 ///M5 nürburgring
    E34 S62b50 turbo dct
    E39 523i ///Msport
    F30 320d

    Comment

    • Visa57
      BTCF Member
      • Jul 2022
      • 14
      • Köyliö

      männät

      Millon menee turbokäyttöön männän puristuskorkeus liian pieneksi esim https://www.amp44.com/index.php?rout...product_id=121 tuolla männällä. pazilla taitaa lähes vastaavat olla turbokäytössä. Itseä vaan mietityttää tuo puristuskorkeus ja tos männän venakolon kohdalta on muutama milli tavaraa ylimpään männänrenkaaseen... 800hv 12:1 purkat e85 2bar boostit räjähtääkö heti 😂 tuon tietty sais tehtyä 135mm kangella, että jäis enemmän tavaraa mäntään, mutta parempi veivisuhde kiinnostais myös.

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1766
        • vihti

        En ole mikään tietäjä mutta noille tehoitavotteille laittaisin max 10:1 staattisen puristussuhteen
        E39 523i Turbo

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          Originally posted by Visa57 View Post
          Millon menee turbokäyttöön männän puristuskorkeus liian pieneksi esim https://www.amp44.com/index.php?rout...product_id=121 tuolla männällä. pazilla taitaa lähes vastaavat olla turbokäytössä. Itseä vaan mietityttää tuo puristuskorkeus ja tos männän venakolon kohdalta on muutama milli tavaraa ylimpään männänrenkaaseen... 800hv 12:1 purkat e85 2bar boostit räjähtääkö heti 😂 tuon tietty sais tehtyä 135mm kangella, että jäis enemmän tavaraa mäntään, mutta parempi veivisuhde kiinnostais myös.
          Yritin tällä reseptillä ja sain pelkkiä ongelmia ja rikkinäisiä osia. Suosittelen matalampaa puristusta.
          Erittäin kokenut ja tunnettu driftingmoottorien yms. Rakentaja sanoi minulle että ei yli 9,5 dynaamista puristusta saa missään tapauksessa laittaa e85 käyvään moottoriin jossa käytetään kovia ahtopaineita (yli 1bar)
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Visa57
            BTCF Member
            • Jul 2022
            • 14
            • Köyliö

            Mitä hajosi, millanen combo oli kyseessä, millä paineella? Ei tunnu netistä löytyvän paljoo kokemuksia aiheesta juttelua vaan ja oikein ketään ei oo uskaltanut kokeilla 😅 mikä siinä tulee ongelmaksi?

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11152
              • Oulu

              Mulla itellä on vajaa 12 puristuksia ja todella mukava moottori ajella. Kierrosherkkyys ja kaasunvaste on ihan eri luokkaa, mitä perus 9-10 puristeisella, mitä ei oo kyllä ikävä. Ja onhan tuo monta kesää kestäny. Tiedän myös muita ~12 puristeisia mistä on kiskottu hyvin tehoa pihalle. Olikohan ~760heppaa mitä on nähny enimmillään.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                Minun moottori oli lopulta ~12.5 puristeinen. Kannentiiviste petti ehkä kymmenen dynovedon jälkeen.

                Ahdot karkas 1.8bar boostcuttiin, ja aavistuksen pääs laihalle, sillon lensi tiiviste pihalle kutospytyn päädystä.
                Toki laihalle meno on aina paha.

                Tein tuota moottoria täsmälleen samat mietteet päässä kun visa57, nyt olen vähän köyhempi ja kannentiivisteenä on 3mm paksunen cometic

                Tuo kone kyllä tuntuu olevan kirottu muutenkin, että jos ei pelota niin eikun kokeilemaan.

                Minäkin kyselin vähän joka paikasta että mites tämmönen pelittää, niin ei siihen oikeen kukaan osannu sanoo mitään.
                Jälkeenpäin olen saanut kahdelta oikeesti paljon moottorien kanssa pelaavalta henkilöltä kommentin että eihän tuommonen kombo voi toimia.
                Nokkien ajotus oli non vanos koneessa kahdella imunokalla 1mm/1mm joka NOSTAA dynaamista puristusta esim. Vakioon nähden ja kovilla paineilla mahdollisesti pakopaine on kova, jättää pyttyyn kuumaa pakokaasua, ei hyvä.
                Se on tuo e85 siitä ihana, että se kun alkaa esisyttymään niin romua tulee varoittamatta lähes heti.
                Last edited by Urpo_rotta; 29-03-2023, 08:58.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Visa57
                  BTCF Member
                  • Jul 2022
                  • 14
                  • Köyliö

                  Eikö dynaaminen suhde laske jos on rajummat nokat ja enemmän overlap, itse miettinyt niitä camshaftworksin 264/264 10.2/10.2 Oon joo kans kuullut tuosta esisytyttämisestä et ei varottele 😅 Jos vaan paffi menee niin ei kovin paha jos jotain muuta niin tulee kallis kokeilu 😆
                  Pitkän aikaa menee, et saa tollasen koneen budjetit kasaan ja voi olla et tehoakin otetaan vähemmän kun se 800 saas nähdä

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5273
                    • Pirkkala

                    Imunokkaa käännetään aikasemmalle vs. Vakio kun käytetään 1mm ykk. Ajoitusta, tällöin imunokka menee aiemmin kiinni vs. Vakio joten dynaaminen puristussuhde nousee
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Freak
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 2561
                      • .

                      Originally posted by Visa57 View Post
                      Eikö dynaaminen suhde laske jos on rajummat nokat ja enemmän overlap, itse miettinyt niitä camshaftworksin 264/264 10.2/10.2 Oon joo kans kuullut tuosta esisytyttämisestä et ei varottele �� Jos vaan paffi menee niin ei kovin paha jos jotain muuta niin tulee kallis kokeilu ��
                      Pitkän aikaa menee, et saa tollasen koneen budjetit kasaan ja voi olla et tehoakin otetaan vähemmän kun se 800 saas nähdä
                      Niin kuin Urpo_rotta sanoi, niin imunokan sulkeutumishetki määrää dynaamisen puristuksen. Todellinen paineennousuhan alkaa vasta, kun imuventtiili on kiinni. Toisin sanoen samoilla nokilla overlapin lisääminen kasvattaa dynaamista, koska silloin yleensä käännetään juuri imunokkaa aikaisemmalle. Pakonokkaa myöhäistämällä saadaan myös overlappia lisättyä, mutta tempulla haettu kokonaisvaikutus on suurempi imunokalla. Pakonokkaa myöhäistämällä dynaaminen ei juuri muutu. Haettu temppu on siis keskikierrosalueen väännön lisääminen mihin overlapin lisäämisen aiheuttama parempi huuhtelu sekä dynaamisen puristuksen nousu vaikuttavat -> Vanos.

                      Rajummat nokat kyllä laskevat dynaamista suhdetta juuri myöhäisemmän imun sulkeutumisen johdosta. Ajoittamalla kireä nokka samaan sulkeutumisarvoon kuin vakio, antaa se myös saman dynaamisen suhteen kuin vakionokka. Kireämmillä nokilla kyllä yleensä overlap kasvaa pidentyneiden aukioloaikojen johdosta sekä siitä, että kireämpää imunokkaa on perinteisesti aina ajoitettu aikaisemmalle. Siksi myös perinteinen ohje on ollut nostaa staattista/geometrista/laskennallista puristussuhdetta dynaamisen puristusten palauttamiseksi.
                      Last edited by Freak; 29-03-2023, 17:06.
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1766
                        • vihti

                        Originally posted by naikou View Post
                        En ole mikään tietäjä mutta noille tehoitavotteille laittaisin max 10:1 staattisen puristussuhteen
                        Vedetään vähän takas eli tosiaan ”kisasempi” nokka-akseli setuppi jos on niin staattista ruttua voi nostaa yli vakion
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • jmp2002
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 5727
                          • Rovaniemi

                          Ei oikeen tietoa löytyny.... mites ajoitetaan Enem z2 nokan m50nv kone...
                          E30 325i Touring -89
                          E30 325i touring -88 m50tbo
                          G20 330e M-Sport -20

                          Comment

                          • mige95
                            BTCF Member
                            • Mar 2014
                            • 1180
                            • lahti

                            Olen tota hihavakio 1mm&1mm ajotusta kans ihmetellyt, samaa suositaa m60 4x imunokkien kanssa, itse en tähän lähtenyt vaan laitoin imun vakio ajotuksee ja paon 1mm auki, kyseessä ahdettu m60.
                            -g20 330e
                            -e31 840ci sc
                            -e46 316i (m52tub25)

                            EX- f11 530d lci
                            Ex- f01 730d
                            Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                            Ex: -06 e61 535d m-sport
                            Ex:-02 e39 530d manual
                            Ex -93 e34 520i

                            Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                            M62tu ajoitustyökalut.
                            N47/n57 ajoitustyökalut.

                            Comment

                            • Matuh
                              BTCF Member
                              • Apr 2013
                              • 3703
                              • Kouvola

                              Originally posted by mige95 View Post
                              Olen tota hihavakio 1mm&1mm ajotusta kans ihmetellyt, samaa suositaa m60 4x imunokkien kanssa, itse en tähän lähtenyt vaan laitoin imun vakio ajotuksee ja paon 1mm auki, kyseessä ahdettu m60.
                              Lähtökohtaisesti ihmiset on laiskoja ja kukaan "ei jaksa/halua" kokeilla mitään muuta.
                              Otetaan se ns.tuttu ja turvallinen.
                              E36 328i M50B30 turbo
                              Skoda vRS
                              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5273
                                • Pirkkala

                                Minäkin kyllä vähäisen kokemukseni perusteella ihmettelen, millä perusteella se on "hyvä"
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎