Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1663
    • vihti

    Eimittää sittenkää
    Last edited by naikou; 20-02-2023, 11:29.
    E39 523i Turbo

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5249
      • Pirkkala

      Ilmeni ongelma m50 non vanos koneen kanssa hiotuilla nokilla (1mm-1mm 240° ja nostot 10.83 ajoitus tekijän ohjeen mukaan imu 110° ja pako 114° lobe center.)

      Kuuluu resonointia muistuttava melko äänekäs ääni kannen/imusarjan suunnilta 2700-3000rpm kohdalla. Sen jälkeen ääni häviää, ja esim. 4000rpm kone pyörii nätisti.

      Venakoppaa raotin ja kaikki vaikutti olevan ok.

      Tämä kaikki siis paikallaan kaasutellessa.


      Kone on säätämättä, kaikki säädöt on edellisen setupin jäljiltä.

      Edit: kyllä tuo metelöi aikalailla vaikka ennakko olis mitä tahansa. Joten se ei vaikuta, kuten aiemmin kirjoitin.

      Nyt ei auta kun selvittää, onko mahollista että männät hipoo venttiileihin joko ajoitus tai mitoitusvirheen takia.
      Last edited by Urpo_rotta; 04-03-2023, 09:30.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • jmp2002
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 5727
        • Rovaniemi

        Eagle h-profiili veivit ja arp pulteilla... mikähän on kiristys momentti.
        E30 325i Touring -89
        E30 325i touring -88 m50tbo
        G20 330e M-Sport -20

        Comment

        • ^Tonix^
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 641
          • Vaasa

          Originally posted by jmp2002 View Post
          Eagle h-profiili veivit ja arp pulteilla... mikähän on kiristys momentti.
          60nm.
          e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
          E30 318is
          E36 M3 Coupe

          Comment

          • MH motorsport
            BTCF Member
            • Sep 2011
            • 2300
            • Turku

            60nm rasvan kanssa mutta jos haluaa hifistellä niin arp pultit kiristetään mittaamalla pultin venymä eikä nm mukaan.
            Autopalvelu MH-motor
            Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
            Maxxecu myynti ja asennus
            www.mh-motor.fi
            0503218217
            Kulkineet:
            E6 2000 touring
            E6 2002 touring
            E30 318is ///Mtechnic 2
            E34 ///M5 nürburgring
            E34 S62b50 turbo dct
            E39 523i ///Msport
            F30 320d

            Comment

            • Visa57
              BTCF Member
              • Jul 2022
              • 13
              • Köyliö

              männät

              Millon menee turbokäyttöön männän puristuskorkeus liian pieneksi esim https://www.amp44.com/index.php?rout...product_id=121 tuolla männällä. pazilla taitaa lähes vastaavat olla turbokäytössä. Itseä vaan mietityttää tuo puristuskorkeus ja tos männän venakolon kohdalta on muutama milli tavaraa ylimpään männänrenkaaseen... 800hv 12:1 purkat e85 2bar boostit räjähtääkö heti 😂 tuon tietty sais tehtyä 135mm kangella, että jäis enemmän tavaraa mäntään, mutta parempi veivisuhde kiinnostais myös.

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1663
                • vihti

                En ole mikään tietäjä mutta noille tehoitavotteille laittaisin max 10:1 staattisen puristussuhteen
                E39 523i Turbo

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5249
                  • Pirkkala

                  Originally posted by Visa57 View Post
                  Millon menee turbokäyttöön männän puristuskorkeus liian pieneksi esim https://www.amp44.com/index.php?rout...product_id=121 tuolla männällä. pazilla taitaa lähes vastaavat olla turbokäytössä. Itseä vaan mietityttää tuo puristuskorkeus ja tos männän venakolon kohdalta on muutama milli tavaraa ylimpään männänrenkaaseen... 800hv 12:1 purkat e85 2bar boostit räjähtääkö heti 😂 tuon tietty sais tehtyä 135mm kangella, että jäis enemmän tavaraa mäntään, mutta parempi veivisuhde kiinnostais myös.
                  Yritin tällä reseptillä ja sain pelkkiä ongelmia ja rikkinäisiä osia. Suosittelen matalampaa puristusta.
                  Erittäin kokenut ja tunnettu driftingmoottorien yms. Rakentaja sanoi minulle että ei yli 9,5 dynaamista puristusta saa missään tapauksessa laittaa e85 käyvään moottoriin jossa käytetään kovia ahtopaineita (yli 1bar)
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Visa57
                    BTCF Member
                    • Jul 2022
                    • 13
                    • Köyliö

                    Mitä hajosi, millanen combo oli kyseessä, millä paineella? Ei tunnu netistä löytyvän paljoo kokemuksia aiheesta juttelua vaan ja oikein ketään ei oo uskaltanut kokeilla 😅 mikä siinä tulee ongelmaksi?

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11071
                      • Oulu

                      Mulla itellä on vajaa 12 puristuksia ja todella mukava moottori ajella. Kierrosherkkyys ja kaasunvaste on ihan eri luokkaa, mitä perus 9-10 puristeisella, mitä ei oo kyllä ikävä. Ja onhan tuo monta kesää kestäny. Tiedän myös muita ~12 puristeisia mistä on kiskottu hyvin tehoa pihalle. Olikohan ~760heppaa mitä on nähny enimmillään.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5249
                        • Pirkkala

                        Minun moottori oli lopulta ~12.5 puristeinen. Kannentiiviste petti ehkä kymmenen dynovedon jälkeen.

                        Ahdot karkas 1.8bar boostcuttiin, ja aavistuksen pääs laihalle, sillon lensi tiiviste pihalle kutospytyn päädystä.
                        Toki laihalle meno on aina paha.

                        Tein tuota moottoria täsmälleen samat mietteet päässä kun visa57, nyt olen vähän köyhempi ja kannentiivisteenä on 3mm paksunen cometic

                        Tuo kone kyllä tuntuu olevan kirottu muutenkin, että jos ei pelota niin eikun kokeilemaan.

                        Minäkin kyselin vähän joka paikasta että mites tämmönen pelittää, niin ei siihen oikeen kukaan osannu sanoo mitään.
                        Jälkeenpäin olen saanut kahdelta oikeesti paljon moottorien kanssa pelaavalta henkilöltä kommentin että eihän tuommonen kombo voi toimia.
                        Nokkien ajotus oli non vanos koneessa kahdella imunokalla 1mm/1mm joka NOSTAA dynaamista puristusta esim. Vakioon nähden ja kovilla paineilla mahdollisesti pakopaine on kova, jättää pyttyyn kuumaa pakokaasua, ei hyvä.
                        Se on tuo e85 siitä ihana, että se kun alkaa esisyttymään niin romua tulee varoittamatta lähes heti.
                        Last edited by Urpo_rotta; 29-03-2023, 08:58.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Visa57
                          BTCF Member
                          • Jul 2022
                          • 13
                          • Köyliö

                          Eikö dynaaminen suhde laske jos on rajummat nokat ja enemmän overlap, itse miettinyt niitä camshaftworksin 264/264 10.2/10.2 Oon joo kans kuullut tuosta esisytyttämisestä et ei varottele 😅 Jos vaan paffi menee niin ei kovin paha jos jotain muuta niin tulee kallis kokeilu 😆
                          Pitkän aikaa menee, et saa tollasen koneen budjetit kasaan ja voi olla et tehoakin otetaan vähemmän kun se 800 saas nähdä

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5249
                            • Pirkkala

                            Imunokkaa käännetään aikasemmalle vs. Vakio kun käytetään 1mm ykk. Ajoitusta, tällöin imunokka menee aiemmin kiinni vs. Vakio joten dynaaminen puristussuhde nousee
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Freak
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2532
                              • .

                              Originally posted by Visa57 View Post
                              Eikö dynaaminen suhde laske jos on rajummat nokat ja enemmän overlap, itse miettinyt niitä camshaftworksin 264/264 10.2/10.2 Oon joo kans kuullut tuosta esisytyttämisestä et ei varottele �� Jos vaan paffi menee niin ei kovin paha jos jotain muuta niin tulee kallis kokeilu ��
                              Pitkän aikaa menee, et saa tollasen koneen budjetit kasaan ja voi olla et tehoakin otetaan vähemmän kun se 800 saas nähdä
                              Niin kuin Urpo_rotta sanoi, niin imunokan sulkeutumishetki määrää dynaamisen puristuksen. Todellinen paineennousuhan alkaa vasta, kun imuventtiili on kiinni. Toisin sanoen samoilla nokilla overlapin lisääminen kasvattaa dynaamista, koska silloin yleensä käännetään juuri imunokkaa aikaisemmalle. Pakonokkaa myöhäistämällä saadaan myös overlappia lisättyä, mutta tempulla haettu kokonaisvaikutus on suurempi imunokalla. Pakonokkaa myöhäistämällä dynaaminen ei juuri muutu. Haettu temppu on siis keskikierrosalueen väännön lisääminen mihin overlapin lisäämisen aiheuttama parempi huuhtelu sekä dynaamisen puristuksen nousu vaikuttavat -> Vanos.

                              Rajummat nokat kyllä laskevat dynaamista suhdetta juuri myöhäisemmän imun sulkeutumisen johdosta. Ajoittamalla kireä nokka samaan sulkeutumisarvoon kuin vakio, antaa se myös saman dynaamisen suhteen kuin vakionokka. Kireämmillä nokilla kyllä yleensä overlap kasvaa pidentyneiden aukioloaikojen johdosta sekä siitä, että kireämpää imunokkaa on perinteisesti aina ajoitettu aikaisemmalle. Siksi myös perinteinen ohje on ollut nostaa staattista/geometrista/laskennallista puristussuhdetta dynaamisen puristusten palauttamiseksi.
                              Last edited by Freak; 29-03-2023, 17:06.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1663
                                • vihti

                                Originally posted by naikou View Post
                                En ole mikään tietäjä mutta noille tehoitavotteille laittaisin max 10:1 staattisen puristussuhteen
                                Vedetään vähän takas eli tosiaan ”kisasempi” nokka-akseli setuppi jos on niin staattista ruttua voi nostaa yli vakion
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎