Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    1/1mm on kompromissi joka osa-alueelle jonka takia se on "hyvä" (päästöt/tyhjäkäynti/keskikierrosalue/huippukierrosalue kaikki ihan OK-tasoa) varsinkin muuten suht vakioissa koneissa (joita oletettavasti 228/240 mainosasteen nokilla suurin osa on). Jos tavoite sitten taas on esim. pelkästään huipputehon saaminen eikä päästöilläkään niin väliä, niin varmasti saa laitella ihan eri asetukset tauluun.
    Suurimmalla osalla rakentajista ei ole rajoittamatonta dynoaikaa käytössään, ja ottaen huomioon paljonko aikaa tuollaisen M50:n nokkien säätö vie aikaa vaikkapa JZ verrattuna, niin tuollaiset "perushyviksi" todetut netistä kaivetut ajoitukset jäävät varmasti moneen rakennettuun moottoriin käyttöön vaikka potentiaalia varmasti olisi parempaan, oli tahtotila/moottorikombo mikä tahansa.


    Originally posted by jmp2002 View Post
    Ei oikeen tietoa löytyny.... mites ajoitetaan Enem z2 nokan m50nv kone...
    Valmistajan sivuilta suositus:
    Turbo: 280/280/110/114/10.4/10.4/1.8/1.3/ H
    eli imu 1.8mm, pako 1.3mm.
    Last edited by Supra^; 03-04-2023, 16:44.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1766
      • vihti

      Eikös eri ajoitusten eroja pysty testaamaan myös tiellä ajamalla logeja? Aikaa vievää hommaahan se silti on M50/52 moottorissa, mutta jos on tuplavanos niin pääsee läppärillä säätämään nokat?
      E39 523i Turbo

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11139
        • Oulu

        Originally posted by naikou View Post
        Eikös eri ajoitusten eroja pysty testaamaan myös tiellä ajamalla logeja? Aikaa vievää hommaahan se silti on M50/52 moottorissa, mutta jos on tuplavanos niin pääsee läppärillä säätämään nokat?
        Vähän 2-piippunen juttu. Tuplavanoksella toki saa koneella säätämällä katsottia läpi ison alueen eri nokan ajotuksia. Mut sit kun tulee vanoksen fyysiset rajat vastaan, niin pitää vanos käyttää kokonaan pois että saa perus ajotusta muutettua.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          Tilasin non vanos kanteen 35mm INA:n paininkupit/nostajat
          INA 420004310 osanumerolla

          Ostopaikkana Motointegrator ja hintaa posteineen 140€
          Yksikköhinta siis 5,24€ kpl plus postit

          Toivotaan että on oikea ja toimiva tuote

          Jääköön tämä tähän muistilapuksi jos joku muukin haluaa tilata tuolla numerolla.

          Editoin viestiä sitten jos osa on väärä tai joku muu mättää
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Tilasin non vanos kanteen 35mm INA:n paininkupit/nostajat
            INA 420004310 osanumerolla

            Ostopaikkana Motointegrator ja hintaa posteineen 140€
            Yksikköhinta siis 5,24€ kpl plus postit

            Toivotaan että on oikea ja toimiva tuote

            Jääköön tämä tähän muistilapuksi jos joku muukin haluaa tilata tuolla numerolla.

            Editoin viestiä sitten jos osa on väärä tai joku muu mättää
            Voin vahvistaa että on oikeat. Tsekkasin oman vanhan ostokuitin ja samalla numerolla menivät tuohon omaankin M50NV kanteen.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Minun moottori oli lopulta ~12.5 puristeinen. Kannentiiviste petti ehkä kymmenen dynovedon jälkeen.

              Ahdot karkas 1.8bar boostcuttiin, ja aavistuksen pääs laihalle, sillon lensi tiiviste pihalle kutospytyn päädystä.
              Toki laihalle meno on aina paha.
              ....
              Se on tuo e85 siitä ihana, että se kun alkaa esisyttymään niin romua tulee varoittamatta lähes heti.
              Niin jos korkeilla sylinteripaineilla nakuttaa niin romua tulee polttoaineesta riippumatta. Nakuttiko tuo edes - kai nyt huomasit että 12.5:1-litistykset ja pari baria ahtopainetta ei tarkoita sitä että koneen voi säätää mitenvain - liian aikainen syttyennakko ja sylinterissä on 500 baria painetta ja ei M52 vähän vakiota paremmilla sisuskaluillakaan sitä kestä. E85:llä palonopeus nousee laihennettaessa lähelle stokiometristä reilusti - korkeiden puristusten idea on että ninemomaan yhdessä melko laihan seoksen kanssa syttyennakko voidaan jättää hyvin pieneksi pakolämpöjen karkaamatta - sylinterin huippupaine saadaaan jäämään alemmaksi kuin alhaisemmalla rutulla suuremmilla ennakoilla - moottorin mekaaniset rasitukset vähenevät -> alakerran kestävyyden rajoissa on mahdollista saada enemmän tehoa ulos kuin alhaisemmalla puristuksella. Mutta tosiaan kun leikitään korkeilla puristuksilla ja ahdoilla niin puhtaat sylinteripaineet hajottaa väärillä säädöillä - hipo-rakentajat pistävät sylinteripainemittarit joka pyttyyn ja säätävät niiden perusteella - ilman pitää säätämisessä olla äärimmäisen varovainen.

              Comment

              • Visa57
                BTCF Member
                • Jul 2022
                • 14
                • Köyliö

                Toi sylinteripaine asia kiinnostais, onko se kuinka eri sanotaan nyt vaikka 800nm 1.8 bar 9:1 puristukset vs 800nm 1.5bar 12:1 puristukset. Netistä ei oikeen löydy mitään dataa omilla googlailu taidoilla ja entiedä mistä tällästä kyselis vai osaako joku tähän sanoa jotain. Ite oon jotain ymmärtäny, että sylinteripaine liittyis vahvasti moottorista saatavaan vääntöön. Moni vaan haluaa e85 käyvän moottorin rakentaa suht matalilla puristuksilla varsinkin jos halutaan voimaa paljon tai esim drift käyttöön. niin kiinnostaa tietää, mikä se syy on?

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5272
                  • Pirkkala

                  Nostat puristusta niin sylinteripainekäyrä on piikkimäisempi ja täten rasittaa moottoria sekä mekaanisesti että myös olosuhteet jossa hallitsematonta palamista esiintyy ovat lisääntyneen lämpötilan takia todennäköisemmät.

                  Minun käsittääkseni kova sylinteripaine nostaa vääntöä kuten sanoit.

                  Yksi syy matalaan puristukseen koville tehoille on se että sylinteriin mahtuu enemmän seosta koska sen tilavuus kasvaa koko ajan kun puristussuhde laskee.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • jmp2002
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 5727
                    • Rovaniemi

                    Tuli tehtyä reikä venakopan etuosaan huohottimelle, an10. Minkälainen loiske levy olisi hyvä eteen? Ideoita?kuvia?
                    E30 325i Touring -89
                    E30 325i touring -88 m50tbo
                    G20 330e M-Sport -20

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5272
                      • Pirkkala

                      Laita nyt ainaki semmonen ettei ketjusta tai nokista roiskuva öljy lennä ikinä suoraan sinne huohottimeen
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Niksapappa
                        Newbiemmer
                        • May 2023
                        • 4
                        • Kankaanpää

                        Olikos kellään mittoja tuohon öljypumpun kiristimen reijille?

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5272
                          • Pirkkala

                          Mulla.
                          Edit. Puhelinnumero poistettu.

                          Jos jollain tarve kiristimen paikan mittatiedoille niin privalla tavoittaa
                          Last edited by Urpo_rotta; 29-05-2023, 20:08.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • cook
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 377
                            • Piilossa

                            Multa löytyy myös mitat, jos tarvetta

                            Comment

                            • epee
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2011
                              • 57
                              • etelä-savo

                              Kai tähän ketjuun voi laittaa kytkin juttujakin?
                              Pitäisi löytää talvipulkkaan joku budjetti kytkin m50 ja gs6-37dz laatikon väliin. Mulla on jo sre 618 asetelma ja luulin että pystysin käyttämään m20 vauhtipyörää, mutta tuota vauhtista ei ilmeisesti pysty tuon laatikon kanssa käyttämään? Onko tähän olemassa mitään edullista Bolt on pakettia mikä kestäisi vaikka 500nm? Vai teetänkö vaan uuden vauhtipyörän tuolle 618 asetelmalle.

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1766
                                • vihti

                                Kunnossa oleva suht tuore vakio kaksoismassapyörä kestää 500nm tai jopa enemmän, sitä en tiedä kuinka kauan tai riippuu kai vähän käyttäjästäkin vakio kytkimeen sintterilevy nii eipä luistele
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎