1/1mm on kompromissi joka osa-alueelle jonka takia se on "hyvä" (päästöt/tyhjäkäynti/keskikierrosalue/huippukierrosalue kaikki ihan OK-tasoa) varsinkin muuten suht vakioissa koneissa (joita oletettavasti 228/240 mainosasteen nokilla suurin osa on). Jos tavoite sitten taas on esim. pelkästään huipputehon saaminen eikä päästöilläkään niin väliä, niin varmasti saa laitella ihan eri asetukset tauluun.
Suurimmalla osalla rakentajista ei ole rajoittamatonta dynoaikaa käytössään, ja ottaen huomioon paljonko aikaa tuollaisen M50:n nokkien säätö vie aikaa vaikkapa JZ verrattuna, niin tuollaiset "perushyviksi" todetut netistä kaivetut ajoitukset jäävät varmasti moneen rakennettuun moottoriin käyttöön vaikka potentiaalia varmasti olisi parempaan, oli tahtotila/moottorikombo mikä tahansa.
Valmistajan sivuilta suositus:
Turbo: 280/280/110/114/10.4/10.4/1.8/1.3/ H
eli imu 1.8mm, pako 1.3mm.
Suurimmalla osalla rakentajista ei ole rajoittamatonta dynoaikaa käytössään, ja ottaen huomioon paljonko aikaa tuollaisen M50:n nokkien säätö vie aikaa vaikkapa JZ verrattuna, niin tuollaiset "perushyviksi" todetut netistä kaivetut ajoitukset jäävät varmasti moneen rakennettuun moottoriin käyttöön vaikka potentiaalia varmasti olisi parempaan, oli tahtotila/moottorikombo mikä tahansa.
Originally posted by jmp2002
View Post
Turbo: 280/280/110/114/10.4/10.4/1.8/1.3/ H
eli imu 1.8mm, pako 1.3mm.
Comment