Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5726
    • Rovaniemi

    Ei oikeen tietoa löytyny.... mites ajoitetaan Enem z2 nokan m50nv kone...
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • mige95
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 1154
      • lahti

      Olen tota hihavakio 1mm&1mm ajotusta kans ihmetellyt, samaa suositaa m60 4x imunokkien kanssa, itse en tähän lähtenyt vaan laitoin imun vakio ajotuksee ja paon 1mm auki, kyseessä ahdettu m60.
      -g20 330e
      -e31 840ci sc
      -e46 316i (m52tub25)

      EX- f11 530d lci
      Ex- f01 730d
      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
      Ex: -06 e61 535d m-sport
      Ex:-02 e39 530d manual
      Ex -93 e34 520i

      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

      M62tu ajoitustyökalut.
      N47/n57 ajoitustyökalut.

      Comment

      • Matuh
        BTCF Member
        • Apr 2013
        • 3699
        • Kouvola

        Originally posted by mige95 View Post
        Olen tota hihavakio 1mm&1mm ajotusta kans ihmetellyt, samaa suositaa m60 4x imunokkien kanssa, itse en tähän lähtenyt vaan laitoin imun vakio ajotuksee ja paon 1mm auki, kyseessä ahdettu m60.
        Lähtökohtaisesti ihmiset on laiskoja ja kukaan "ei jaksa/halua" kokeilla mitään muuta.
        Otetaan se ns.tuttu ja turvallinen.
        E36 328i M50B30 turbo
        Skoda vRS
        Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
        Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

        EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5134
          • Pirkkala

          Minäkin kyllä vähäisen kokemukseni perusteella ihmettelen, millä perusteella se on "hyvä"
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            1/1mm on kompromissi joka osa-alueelle jonka takia se on "hyvä" (päästöt/tyhjäkäynti/keskikierrosalue/huippukierrosalue kaikki ihan OK-tasoa) varsinkin muuten suht vakioissa koneissa (joita oletettavasti 228/240 mainosasteen nokilla suurin osa on). Jos tavoite sitten taas on esim. pelkästään huipputehon saaminen eikä päästöilläkään niin väliä, niin varmasti saa laitella ihan eri asetukset tauluun.
            Suurimmalla osalla rakentajista ei ole rajoittamatonta dynoaikaa käytössään, ja ottaen huomioon paljonko aikaa tuollaisen M50:n nokkien säätö vie aikaa vaikkapa JZ verrattuna, niin tuollaiset "perushyviksi" todetut netistä kaivetut ajoitukset jäävät varmasti moneen rakennettuun moottoriin käyttöön vaikka potentiaalia varmasti olisi parempaan, oli tahtotila/moottorikombo mikä tahansa.


            Originally posted by jmp2002 View Post
            Ei oikeen tietoa löytyny.... mites ajoitetaan Enem z2 nokan m50nv kone...
            Valmistajan sivuilta suositus:
            Turbo: 280/280/110/114/10.4/10.4/1.8/1.3/ H
            eli imu 1.8mm, pako 1.3mm.
            Last edited by Supra^; 03-04-2023, 15:44.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1576
              • vihti

              Eikös eri ajoitusten eroja pysty testaamaan myös tiellä ajamalla logeja? Aikaa vievää hommaahan se silti on M50/52 moottorissa, mutta jos on tuplavanos niin pääsee läppärillä säätämään nokat?
              E39 523i Turbo

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 10970
                • Oulu

                Originally posted by naikou View Post
                Eikös eri ajoitusten eroja pysty testaamaan myös tiellä ajamalla logeja? Aikaa vievää hommaahan se silti on M50/52 moottorissa, mutta jos on tuplavanos niin pääsee läppärillä säätämään nokat?
                Vähän 2-piippunen juttu. Tuplavanoksella toki saa koneella säätämällä katsottia läpi ison alueen eri nokan ajotuksia. Mut sit kun tulee vanoksen fyysiset rajat vastaan, niin pitää vanos käyttää kokonaan pois että saa perus ajotusta muutettua.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5134
                  • Pirkkala

                  Tilasin non vanos kanteen 35mm INA:n paininkupit/nostajat
                  INA 420004310 osanumerolla

                  Ostopaikkana Motointegrator ja hintaa posteineen 140€
                  Yksikköhinta siis 5,24€ kpl plus postit

                  Toivotaan että on oikea ja toimiva tuote

                  Jääköön tämä tähän muistilapuksi jos joku muukin haluaa tilata tuolla numerolla.

                  Editoin viestiä sitten jos osa on väärä tai joku muu mättää
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Tilasin non vanos kanteen 35mm INA:n paininkupit/nostajat
                    INA 420004310 osanumerolla

                    Ostopaikkana Motointegrator ja hintaa posteineen 140€
                    Yksikköhinta siis 5,24€ kpl plus postit

                    Toivotaan että on oikea ja toimiva tuote

                    Jääköön tämä tähän muistilapuksi jos joku muukin haluaa tilata tuolla numerolla.

                    Editoin viestiä sitten jos osa on väärä tai joku muu mättää
                    Voin vahvistaa että on oikeat. Tsekkasin oman vanhan ostokuitin ja samalla numerolla menivät tuohon omaankin M50NV kanteen.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Minun moottori oli lopulta ~12.5 puristeinen. Kannentiiviste petti ehkä kymmenen dynovedon jälkeen.

                      Ahdot karkas 1.8bar boostcuttiin, ja aavistuksen pääs laihalle, sillon lensi tiiviste pihalle kutospytyn päädystä.
                      Toki laihalle meno on aina paha.
                      ....
                      Se on tuo e85 siitä ihana, että se kun alkaa esisyttymään niin romua tulee varoittamatta lähes heti.
                      Niin jos korkeilla sylinteripaineilla nakuttaa niin romua tulee polttoaineesta riippumatta. Nakuttiko tuo edes - kai nyt huomasit että 12.5:1-litistykset ja pari baria ahtopainetta ei tarkoita sitä että koneen voi säätää mitenvain - liian aikainen syttyennakko ja sylinterissä on 500 baria painetta ja ei M52 vähän vakiota paremmilla sisuskaluillakaan sitä kestä. E85:llä palonopeus nousee laihennettaessa lähelle stokiometristä reilusti - korkeiden puristusten idea on että ninemomaan yhdessä melko laihan seoksen kanssa syttyennakko voidaan jättää hyvin pieneksi pakolämpöjen karkaamatta - sylinterin huippupaine saadaaan jäämään alemmaksi kuin alhaisemmalla rutulla suuremmilla ennakoilla - moottorin mekaaniset rasitukset vähenevät -> alakerran kestävyyden rajoissa on mahdollista saada enemmän tehoa ulos kuin alhaisemmalla puristuksella. Mutta tosiaan kun leikitään korkeilla puristuksilla ja ahdoilla niin puhtaat sylinteripaineet hajottaa väärillä säädöillä - hipo-rakentajat pistävät sylinteripainemittarit joka pyttyyn ja säätävät niiden perusteella - ilman pitää säätämisessä olla äärimmäisen varovainen.

                      Comment

                      • Visa57
                        BTCF Member
                        • Jul 2022
                        • 13
                        • Köyliö

                        Toi sylinteripaine asia kiinnostais, onko se kuinka eri sanotaan nyt vaikka 800nm 1.8 bar 9:1 puristukset vs 800nm 1.5bar 12:1 puristukset. Netistä ei oikeen löydy mitään dataa omilla googlailu taidoilla ja entiedä mistä tällästä kyselis vai osaako joku tähän sanoa jotain. Ite oon jotain ymmärtäny, että sylinteripaine liittyis vahvasti moottorista saatavaan vääntöön. Moni vaan haluaa e85 käyvän moottorin rakentaa suht matalilla puristuksilla varsinkin jos halutaan voimaa paljon tai esim drift käyttöön. niin kiinnostaa tietää, mikä se syy on?

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5134
                          • Pirkkala

                          Nostat puristusta niin sylinteripainekäyrä on piikkimäisempi ja täten rasittaa moottoria sekä mekaanisesti että myös olosuhteet jossa hallitsematonta palamista esiintyy ovat lisääntyneen lämpötilan takia todennäköisemmät.

                          Minun käsittääkseni kova sylinteripaine nostaa vääntöä kuten sanoit.

                          Yksi syy matalaan puristukseen koville tehoille on se että sylinteriin mahtuu enemmän seosta koska sen tilavuus kasvaa koko ajan kun puristussuhde laskee.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • jmp2002
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 5726
                            • Rovaniemi

                            Tuli tehtyä reikä venakopan etuosaan huohottimelle, an10. Minkälainen loiske levy olisi hyvä eteen? Ideoita?kuvia?
                            E30 325i Touring -89
                            E30 325i touring -88 m50tbo
                            G20 330e M-Sport -20

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5134
                              • Pirkkala

                              Laita nyt ainaki semmonen ettei ketjusta tai nokista roiskuva öljy lennä ikinä suoraan sinne huohottimeen
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • Niksapappa
                                Newbiemmer
                                • May 2023
                                • 4
                                • Kankaanpää

                                Olikos kellään mittoja tuohon öljypumpun kiristimen reijille?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎