Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenttu
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 86
    • Joensuu

    Vähä galluppia.. Missä kohin teillä on rajoitin m50b28 moottoreissa?
    e70 x5 sd -08
    e21 323i m50 turbo -79
    kp60 4a-gte -78

    Comment

    • Takalo_kari
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 1359
      • tku

      Originally posted by Tenttu View Post
      Vähä galluppia.. Missä kohin teillä on rajoitin m50b28 moottoreissa?
      M50B25 taisi olla 7200RPM jos en väärin muista
      M50B30 koneessa 7000RPM. mäntien ja veivien balanssi tarkastettu mutta koneistaja ei ilmeisesti tarkaistanut koko hässäkän yhteispainotusta.. mitä mieltä? pitäiskö se kattila ottaa varoiks auki ja painottaa nuo vielä?:think


      Mitenkäs porukka on ratkaissut vetoakselin kestävyys ongelman? Karpiolta saisi 188perään vahvempia tumppeja joko 325 vetarille tai M3 vetarille 300e kpl + alv. karpiolta saisi myös väliakselia 700e kpl + alv.
      -käsittääkseni vetoakseli katkeaa yleensä poorin alusta.
      Karpiola sanoi että 8. kymmenestä ostaa pelkät tumpit ja 2. kymmenestä tarvii myös vetoakselit. tosin rallimiehillä vähän vähempi vääntöä ja pitoa..

      Saisiko E36 sedaniin sovitettua esim. E46 navat? ainakin E46 325ssä on paksumat vetoakselit kuin E36. -olisiko tämä pudjetti ratkaisu ongelmaani? vai pitääkö vaihtaa koko olka-akseli ja sopiiko se suoraan paikalleen?
      -Yhtään mitään en ole vielä rikkonut, mutta koitan ennakoida.
      Last edited by Takalo_kari; 30-10-2021, 11:37.
      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
      Kiitos ajastasi? :think

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        Originally posted by A.I View Post
        Mitenkäs porukka on ratkaissut vetoakselin kestävyys ongelman? Karpiolta saisi 188perään vahvempia tumppeja joko 325 vetarille tai M3 vetarille 300e kpl + alv. karpiolta saisi myös väliakselia 700e kpl + alv.
        -käsittääkseni vetoakseli katkeaa yleensä poorin alusta.
        Karpiola sanoi että 8. kymmenestä ostaa pelkät tumpit ja 2. kymmenestä tarvii myös vetoakselit. tosin rallimiehillä vähän vähempi vääntöä ja pitoa..

        Saisiko E36 sedaniin sovitettua esim. E46 navat? ainakin E46 325ssä on paksumat vetoakselit kuin E36. -olisiko tämä pudjetti ratkaisu ongelmaani? vai pitääkö vaihtaa koko olka-akseli ja sopiiko se suoraan paikalleen?
        -Yhtään mitään en ole vielä rikkonut, mutta koitan ennakoida.
        Perinteinen ratkaisu on typ210 perä, E34 isot navat ja väliin E34 isot vetoakselit, niihin saa esim. ppf:ltä kunnollista keppiäkin väliin. Nykyisellään tosin alkaa olemaan sekä 210-perät että E34-navat kiven alla, joten muunlaiset oikeasti kestävät ratkaisut ovat tervetulleita.
        Erään tunnetun drift-henkilön E36:een oli laiteltu E6x-osia tilalle, toimivuudesta pitkässä juoksussa ei tainnut vielä kokemusta tulla.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • Juho_
          BTCF Member
          • Jul 2016
          • 1065
          • Suomi

          Originally posted by ooopeee View Post
          10w-60 castrolilla ajelin. En huomannut että öljy ois erityisemmin "lisääntynyt" tai haissut. Kyllä kait se riippuu säädöistä myös ja itse käytin sitä taktiikkaa että jos auton käynnistää niin aina sit käytti öljyt lämpöiseksi vähintään että pääs haihtumaan.
          Juu säädöt ja miten kuumaksi öljy pääsee lämpeämään, ja miten pitkäksi aikaa = riittävän pitkäksi aikaa.

          Ite ajoin muistaakseni n. 8tkm pelkällä viinalla öljynvaihtovälin ja ei siinä viinaa huomannut kuin nimellisesti joka on ihan ok.
          Olis voinut ajaa helposti sen 15tkm.
          Mut se olikin käyttöautona ja paljon ajossa (matka-ajoo pääosin).
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • Takalo_kari
            BTCF Member
            • Mar 2007
            • 1359
            • tku

            Eli vastatataan itse itselle


            Pyörän navat:

            E36 325i pyöränlaakeri 42X75,00X37 Napamutteri M24 x 1.5
            E36 325TD pyöränlaakeri 42X75,00X37 Napamutteri M24 x 1.5
            E36 3.0l M3 pyöränlaakeri 45X85,05X41 Napamutteri M27 x 1.5
            E46 325i pyöränlaakeri 42X75,00X37 Napamutteri M24 x 1.5
            E46 330D pyöränlaakeri 45X85,05X41 Napamutteri M27 x 1.5
            E46 330i pyöränlaakeri 45X85,05X41 Napamutteri M27 x 1.5

            M24 = 27 pooria
            M27 = 30 pooria


            Toteamuksia:
            330D napa on isompi kuin 325i napa ja näin ollen myös vahvempi.
            E36 325i, E36 325TD ja E46 325i napa on identtinen (myös oe-numero täsmää)
            330D ja E36 M3 napa on identtinen (myös oe-numero täsmää)

            ---------


            Vetoakselit:

            E46 eri pituiset vasemmalla ja oikealla puolella. E36 symmetriset.

            E36 325i sisemmän vetonivelen jako: LK=86MM akselin halkaisia D=27MM
            E36 325TD sisemmän vetonivelen jako: LK=86MM akselin halkaisia D=38MM
            E36 3.0l M3 sisemmän vetonivelen jako: LK=94MM akselin halkaisia D=27MM
            E46 325i sisemmän vetonivelen jako: LK=86MM akselin halkaisia D=31MM
            E46 330D sisemmän vetonivelen jako: LK=94MM akselin halkaisia D=38MM -akseli on keskiosasta ohuempi kuin nivelten läheltä.
            E46 330i sisemmän vetonivelen jako: LK=86MM akselin halkaisia D=34MM

            E36 vetoakselin pituus 603-614mm vasen ja oikea puoli symmetrinen.
            E46 330D vasen akseli 610-618mm
            E46 330D oikea akseli 667-670mm

            ---------



            Toteamuksia:

            -M3 vetoakselin katkeamiset loppuvat 330D akseleilla jotka selkeästi vahvimpia -Vasemman puolen akseleita käyttämällä ne pitäisi sopia bolt on.
            -330D vetonivelen sisäpäätä on kahdella eri pultikuviolla. jako on sama. tarkkuutta tilatessa! pultit kahden pareissa tai tasavälein. M3 on tasavälein.

            ---

            -E36 325i bolt on päivitys tapahtuu käyttämällä E36 325TD:n akseleita.

            -Mikäli akseleista haluaa vielä vahvemmat tulee käyttää esim Karpiolan isoa tumppia ja 330D sisempää niveltä.
            Tai sitten 330D vasenta akselia ja E36 325TD ulkopään niveltä.
            -Nivelien pituuserosta ei ole vielä tietoa. tilailen nivelet hyllyyn ja vertaan niitä ensiviikolla. -raportoin heti kun tiedän.
            -E46 325i vasen vetoakseli on myös bolt. mutta ei niin vahva kuin E36 325TD

            ---

            -330D ulompi vetonivel on selkästi porukan vahvin ja siihen saa suurimman 38mm akselin kiinni.

            -Tässä ei olla otettu huomioon aineen vahvuuksia, onko akseli ontto vai ei ja mitä materiaalia se on. nämä tulee vielä selvittää.





            Mihin "Heikoin lenkki" tämän jälkeen siirtyy?
            -E36 325i:n akselistosta puhuttaessa voidaan olettaa että seuraava heikko kohta olisi ulommassa vetonivelessä?
            -perähän mulla on jo vahvistettu (vahvempi lukon kuori, vahvemmat ristitapit.)
            vai hajoaako 188perän välitys ennen ulompia vetoniveliä?

            ---------




            Päivitän sitä mukaan kun saan vastauksia.
            Voin tehdä tästä vielä erikseen puhtaan version jos yp. haluaa laittaa stickiksi?

            Lähde: RealOem
            Kaikki verrokit ovat manuaalivaihteisia vasemmalta ohjattavia EU-autoja.
            Suorat linkit:

            Navat:






            Akselit:







            Akselien pituuksien lähteet: AutoDoc
            Last edited by Takalo_kari; 30-10-2021, 18:35.
            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
            Kiitos ajastasi? :think

            Comment

            • pazq
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 3166
              • 47200

              E36 325tds vetarit on aika paksut vrt bensaversioon ja haluttua tavaraa täten

              Comment

              • Takalo_kari
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 1359
                • tku

                Originally posted by pazq View Post
                E36 325tds vetarit on aika paksut vrt bensaversioon ja haluttua tavaraa täten

                Kiitos tiedosta, otan tämän mukaan selvitykseeni.
                Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                Kiitos ajastasi? :think

                Comment

                • biimerrrrville
                  BTCF Member
                  • Apr 2011
                  • 297
                  • Suomi

                  Originally posted by pazq View Post
                  E36 325tds vetarit on aika paksut vrt bensaversioon ja haluttua tavaraa täten
                  myös 323 ja 328 bensa malleista löytyy samat. nämä ovat myös ontot vs vanhat ohuemmat 325 jotka umpinaiset.

                  Comment

                  • Leinoo
                    BTCF Member
                    • Oct 2017
                    • 149
                    • Koski TL

                    Tuo 325td/tds vetarit on samat kuin 328i, eli 38mm ja ovat onttoa putkea, kun taas 325i akselit ovat täyttä kankea.

                    Mutta mikähän noissa on muuttunut 1995 loppu vuonna kun eri osanumero mutta mitat samat :think
                    E36 M52B28 turbo
                    E46 330d M57n
                    S1000rr

                    Comment

                    • Takalo_kari
                      BTCF Member
                      • Mar 2007
                      • 1359
                      • tku

                      Hyviä huomioita. mun selvitykset perustuu ihan puhtaasti mitoihin. ei aineen vahvuuksiin tai materiaaleihin.
                      mielellään otetaan faktatietoa vastaan.

                      Omassa autossa nuo 27mm akselit ja ovat umpikankea. muistelen että hallin lattialla lojuu vasemman puolen E46 vetoakseli joka on tuon 32mm. -pitää maanantaina tarkastusmitailla akselia..

                      Voisi suurella todennäköisyydellä olettaa että 330D akseli on vahvin kaikista. sillä se on autossa joka on kaikkista raskain ja omaa suurimman vääntömomentin. Eli uskaltaisin sanoa että turvallisin valinta olisi 330D akseli E36 325TD ulkopäillä ja 94mm karpiolan tumpeilla

                      Mites tuo väännön kesto mahdetaan laskea? ja vielä parempi jos netissä olis jotain laskureita. =)
                      Last edited by Takalo_kari; 30-10-2021, 16:31.
                      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                      Kiitos ajastasi? :think

                      Comment

                      • Takalo_kari
                        BTCF Member
                        • Mar 2007
                        • 1359
                        • tku

                        Olisko kellään lähistöllä katkennutta vetaria että sais tietää mikä noissa suunilleen on aineen vahvuus?

                        Löysin tollasen laskurin.


                        Laskin että koneen 750Nm kolmosvaihteella (1.81) perävälityksen (3.91) jälkeen tuottaa n. 5300Nm
                        Karkeasti 5000RPM kohdalla akseli pyörii 107RPM vauhtia.
                        Tällöin 27mm kanki kiertyy 0.74 astetta. kun taas 38mm putki 2mm seinämävahvuudella kiertyy 0.52 astetta.
                        näin ollen akseli olisi vahvempi. aineen vahvuuden ollessa 1.5mm akseli vääntyy 0.66 astetta ja on edelleen vahvempi kuin vakio kanki.
                        Last edited by Takalo_kari; 30-10-2021, 17:08.
                        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                        Kiitos ajastasi? :think

                        Comment

                        • Matuh
                          BTCF Member
                          • Apr 2013
                          • 3702
                          • Kouvola

                          Ja e46 diiselin akselia jos etit 6x tasakehä jaolla niin onnea vaan... Rarea shittiä. Tarvikkeita ei edes halua laittaa mokomiin.
                          Älä ressaa liikaa.. Päivitä sitten kun on sen tarve tai alkaa selkeästi antautumaan.

                          Itsellä saldona yksi OEM vetoakseli paskaksi ja sekin vain siksi kun oli Sisäpää päässyt löystymään niin mintulla katkesi. 325i vakiolla laskettiin sitten koko kesä 7500km eikä edes olllut mitään pientä kytkin minttua aina.

                          Säästää aika paljon vetaria kun vetolinjassa Guibo ja perän korvakkakeissa vakio kumipuslat+vahvike rauta.

                          Mutta kuten sanottu niin e34 typ210 osat ja sen vetari mitä saa vaikka Spidan osana.
                          E36 328i M50B30 turbo
                          Skoda vRS
                          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                          Comment

                          • Takalo_kari
                            BTCF Member
                            • Mar 2007
                            • 1359
                            • tku

                            Originally posted by Matuh View Post
                            Ja e46 diiselin akselia jos etit 6x tasakehä jaolla niin onnea vaan... Rarea shittiä. Tarvikkeita ei edes halua laittaa mokomiin.
                            Älä ressaa liikaa.. Päivitä sitten kun on sen tarve tai alkaa selkeästi antautumaan.

                            Itsellä saldona yksi OEM vetoakseli paskaksi ja sekin vain siksi kun oli Sisäpää päässyt löystymään niin mintulla katkesi. 325i vakiolla laskettiin sitten koko kesä 7500km eikä edes olllut mitään pientä kytkin minttua aina.

                            Säästää aika paljon vetaria kun vetolinjassa Guibo ja perän korvakkakeissa vakio kumipuslat+vahvike rauta.

                            Mutta kuten sanottu niin e34 typ210 osat ja sen vetari mitä saa vaikka Spidan osana.

                            Niin. ehkä ressaan turhaa, nyt kuitenkin kaikki auki niin menisi samalla päivittelyllä.. yleensä on ollut tapana rakentaa autot silleen että niitä ei tarvitse varoa..

                            Jos ne 325TDS vetoakselit heittäisi samalla paikalleen vahvemilla tumpeilla niin eiköhän se siellä kestä?
                            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                            Kiitos ajastasi? :think

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11111
                              • Oulu

                              Boorien juuresta tai nivelistä kai nuo vetarit yleensä hajoaa, eikä siitä akselista. Niin siinä mielessä nuo 328/325tds vetarit ei kovin kummonen päivitys oo, kun niissä on samat nivelet ja boorit, kuin vaikka 325i vetarissa. Tommonen 325i tapanen ohkanen vetari kestää monesti paremmin varttimailia ja muuta räppäilyä kuin joku paksu jyty, koska se vetarin ohkanen akseli antaa pyörimissunnassa periksi jousen lailla ja ottaa osaltaan iskua vastaan siten. Jos on hyvää materiaalia.
                              Last edited by Pazi88; 30-10-2021, 20:18.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • aaape
                                BTCF Member
                                • Aug 2009
                                • 617
                                • Muaninka

                                Mitä mieltä koneistus jäljestä? pitäneeköhän peltitiiviste?
                                e36 328i turbo (95)
                                vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                                e30 316 (m30)(87) projekti

                                EX.
                                e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎