Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2509
    • .

    Halpaa ja kestävää ei oikein ole olemassa. Koko vetoakselin lujuuden määrittelee sisempi nivel. Joko itse nivel on heikko tai ainakin sen boori on niin ohut, että siitä tulee heikoin kohta. On ihan sama mitä mittaa vetoakselin keskikohta on, jos boorin kohta on määräävä tekijä. Silloin ei auta paksut vetarit eikä ulkopään nivelet. Vetari on kuitenkin siksi ohut sisäpäästään, että se mahtuu sisään pieneen niveleen ja se menee siitä kohtaa poikki. Ratkaisukin oli jo olemassa. Ne Karpiolan tumpit isolle nivelelle. Hyvät, mutta halpuus ei ehkä toteudu tällä vaihtoehdolla. Onnistuisiko sitten isommalle nivelelle laipan teettäminen vanhaan tuppiin, joka hitsattaisiin kiinni?
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11037
      • Oulu

      Typ188 perään on kyllä saatavilla isommalla 94mm jaolla olevat tumpit esim. e28 ja tietyistä e38 malleista. Mulla ainakin noita on useita olemassa (omaan käyttöön). Itsellä on lähinnä ongelmana ulkopää e30:ssä.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Freak
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2509
        • .

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Typ188 perään on kyllä saatavilla isommalla 94mm jaolla olevat tumpit esim. e28 ja tietyistä e38 malleista. Mulla ainakin noita on useita olemassa (omaan käyttöön). Itsellä on lähinnä ongelmana ulkopää e30:ssä.
        No niin näyttää olevan. Miksi itse turata, kun valmiinakin saa purkuautoista. Fanssin sivujen mukaan niitä löytyy kyllä aika monestakin mallista, mutta onko 188 ja 188k tumpeissa eroa?
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11037
          • Oulu

          Originally posted by Freak View Post
          No niin näyttää olevan. Miksi itse turata, kun valmiinakin saa purkuautoista. Fanssin sivujen mukaan niitä löytyy kyllä aika monestakin mallista, mutta onko 188 ja 188k tumpeissa eroa?
          188k tumpit on täysin erit. Niissä tuo 94mm jako on vähän yleisempi kuin 188 perissä.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Miuge
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 628
            • Tampere

            On tullut keskusteltua Racingdiffs jampan kanssa voimansiirron kestävyydestä ja heilläkin tuntuisi olevan pyyntiä etenkin kestäville vetareille, Typ188 perä itsessään kuulemma riittää yllättävän pitkälle. On ideoitu muunmuassa vetareiden toteuttamista "slip yokella" kuten Corveteissa, mutta mihin väliin näissäkin sitten tekisi tuon ylimääräisen liu'un, kun molemmat päät ei saa olla kiinteät :think


            Ensi vuonna otetaan allekirjoittaneen V8 Toukka taas työn alle ja koitetaan kehitellä helpompaa ja halvempaa upgrade pakettia taka-akselille. Typ210 perät on näemmä muutaman viimeisen vuoden aikana haalittu jo parempaan talteen, kuin myös kaikki E36 M3 taka-akseliston osat, joten jotain uutta pitäisi keksiä.
            Webshop - MRT Engineering
            Facebook - MRT Engineering
            Instagram - mrtengineering
            YouTube - miugemrt

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              Jos löytyisi pyöränlaakeri näillä mitoilla:

              sisä halk 45
              ulko halk 75
              korkeus 37

              Tähän sopeisi E46 330D napa -napa on tosin 4mm pidempi kuin 325i napa, luultavasti siitä pitäisi sorvata tuo 4mm pois..
              -tällöin voidaan käyttää 30spoorista vetoniveltä. sisäpäähän esim. karpiolan tumpit niin pystyttäisiin käyttämään 330D vasemman puolen vetoakselia. -näin saataisiin halvalla kestävä paketti.
              Selvittelen ensiviikolla töissä onko tuollaista laakeria saatavilla.
              lisäkysymyksenä on laakerin ABS-tunnistinkehä -onko siinä yhtä monta nyppylää kuin orkkis laakerissa, jos määrä eri, ei abs toimi.. sekä mahtuuko isompi ulkopään vetonivel pienemmän paikalle?


              Hox: tutkisin realoemia lisää ja vaikuttaa siltä että E36 ja E46 käyttää samaa olka-akselia/pitkittäistä tukivartta. Tämä tarkoittaisi sitä että myös 330D pitkittäinen tukivarsi / olka-akseli sopeisi bolt on paikalleen ja mahdollistaisi 330D vetoakselit..

              Last edited by Takalo_kari; 13-11-2021, 15:44.
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                Originally posted by A.I View Post
                Jos löytyisi pyöränlaakeri näillä mitoilla:

                sisä halk 45
                ulko halk 75
                korkeus 37

                Tähän sopeisi E46 330D napa -napa on tosin 4mm pidempi kuin 325i napa, luultavasti siitä pitäisi sorvata tuo 4mm pois..
                -tällöin voidaan käyttää 30spoorista vetoniveltä. sisäpäähän esim. karpiolan tumpit niin pystyttäisiin käyttämään 330D vasemman puolen vetoakselia. -näin saataisiin halvalla kestävä paketti.
                Selvittelen ensiviikolla töissä onko tuollaista laakeria saatavilla.
                lisäkysymyksenä on laakerin ABS-tunnistinkehä -onko siinä yhtä monta nyppylää kuin orkkis laakerissa, jos määrä eri, ei abs toimi.. sekä mahtuuko isompi ulkopään vetonivel pienemmän paikalle?


                Hox: tutkisin realoemia lisää ja vaikuttaa siltä että E36 ja E46 käyttää samaa olka-akselia/pitkittäistä tukivartta. Tämä tarkoittaisi sitä että myös 330D pitkittäinen tukivarsi / olka-akseli sopeisi bolt on paikalleen ja mahdollistaisi 330D vetoakselit..

                https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...&q=33326774777
                Ei tuo nyt ihan mahdottoman halvalta kuulosta.
                ABS-kehässä on sama määrä reikiä E36/46/6x/9x.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • Takalo_kari
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 1359
                  • tku

                  Originally posted by Supra^ View Post
                  Ei tuo nyt ihan mahdottoman halvalta kuulosta.
                  ABS-kehässä on sama määrä reikiä E36/46/6x/9x.
                  -onko se abs kehä vetotikussa eikä laakerissa? silloin ei tarvii sitä laakeria senkään puolesta murehtia..

                  Eipä se 330D napa ja pyöränlaakeri paljoa maksa veikkaan että yhtä paljon kuin käytetyt vetotikut

                  Pazi88 kehui että jostain saisi isot tumpit 188perään? -voisitko kertoa että minkä auton tumpit sinne sopii?

                  Hyvällä tuurilla osat saa satasilla.

                  330D olka-akseli purkaamohinnoin 150e kpl -yksityiseltä vielä halvemmalla..
                  olisiko hölmö idea ostaa moottorivikanen 330D josta saisi osat ja peränkin? ilmeisesti näissä vahvempi perä? tosin välitys on aika pitkä? ja lukkokin puuttuu?
                  Last edited by Takalo_kari; 13-11-2021, 17:27.
                  Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                  -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                  Kiitos ajastasi? :think

                  Comment

                  • Miuge
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 628
                    • Tampere

                    Ei ole ihan noin yksinkertainen juttu

                    E46 330D tukivarret kyllä pitäisi sopia heittämällä paikalleen, joten sillä helposti isot jarrut ja navat, siihen loppuu helpot/halvat muutokset.

                    330D perä ei sovi kiinnityksiltään E36 apurunkoon. Sen lisäksi näiden perä ja vetarit on omalla "epäsymmetrisellä" pulttijaolla, 3x2 reikää.

                    E90 ison diisselin vetareistahan sitten uupuu se ABS kehä, koska se on laakerissa, pituuden ja boorin puolesta OK tuonne isoon napaan kylläkin ja sisäpäästä 94mm vetarin laippaan.

                    Eli tarvit ainakin custom ABS kehät jos haluat E90 vetaria käyttää ja perään isot tumpit tai soveltuvan Typ210/Typ215 perän, jotain tämän suuntaista reseptiä ollut mielessä kehitellä ihan osien saatavuuden vuoksi.

                    Tuollaista 45x75x37mm laakeria ei myöskään ole olemassa, on koitettu etsiä, mutta ilmoittele toki jos löydät. Sen mikä todennäköisesti ensimmäisenä tulee vastaan väitetysti kyseisillä mitoilla, on typo, ne on oikeasti 42x75x37mm.
                    Webshop - MRT Engineering
                    Facebook - MRT Engineering
                    Instagram - mrtengineering
                    YouTube - miugemrt

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      https://www.autohausaz.com/pn/33411468747

                      Comment

                      • Miuge
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 628
                        • Tampere

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Lue edellisen postauksen viimeinen lause ajatuksella, kahteen kertaan
                        Webshop - MRT Engineering
                        Facebook - MRT Engineering
                        Instagram - mrtengineering
                        YouTube - miugemrt

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Originally posted by Miuge View Post
                          Lue edellisen postauksen viimeinen lause ajatuksella, kahteen kertaan
                          Kyllä mä sen luin, meinaatko ettei ko myyjä olisi korjannut ilmoon mittoja jos ne ei pitäisi kutiaan ja saanut palautetta
                          AI voi kokeeksi tilata niin on faktaa mitoista.

                          Eri numerot kuin tässä
                          Find Genuine BMW Wheel Bearing; 42x75x37mm 33411130617 at discount prices in our extensive BMW auto parts catalog. AutohausAZ offers a large selection of Genuine BMW parts online. 2 per car. Fits BMW 328i, 325i, 325Ci, 325is, 318i, 323i, 325iC, 318is, 325i Sport Wagon, 328is & more. 33411468747 33412220987
                          Last edited by BMW525Xda; 13-11-2021, 21:28.

                          Comment

                          • Miuge
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 628
                            • Tampere

                            Niin se vaan on ettei tuollaista laakerikokoa käytetä missään, kaivelepa edes ETK:ta sen verran ennen kuin jatkat. Voi olla, että laakerivalmistajalta alunperin lipsahtanut kyseinen typo katalogiin, koska se toistuu todella monessa paikassa.
                            Webshop - MRT Engineering
                            Facebook - MRT Engineering
                            Instagram - mrtengineering
                            YouTube - miugemrt

                            Comment

                            • Takalo_kari
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 1359
                              • tku

                              Originally posted by Miuge View Post
                              Ei ole ihan noin yksinkertainen juttu

                              E46 330D tukivarret kyllä pitäisi sopia heittämällä paikalleen, joten sillä helposti isot jarrut ja navat, siihen loppuu helpot/halvat muutokset.

                              330D perä ei sovi kiinnityksiltään E36 apurunkoon. Sen lisäksi näiden perä ja vetarit on omalla "epäsymmetrisellä" pulttijaolla, 3x2 reikää.

                              E90 ison diisselin vetareistahan sitten uupuu se ABS kehä, koska se on laakerissa, pituuden ja boorin puolesta OK tuonne isoon napaan kylläkin ja sisäpäästä 94mm vetarin laippaan.

                              Eli tarvit ainakin custom ABS kehät jos haluat E90 vetaria käyttää ja perään isot tumpit tai soveltuvan Typ210/Typ215 perän, jotain tämän suuntaista reseptiä ollut mielessä kehitellä ihan osien saatavuuden vuoksi.

                              Tuollaista 45x75x37mm laakeria ei myöskään ole olemassa, on koitettu etsiä, mutta ilmoittele toki jos löydät. Sen mikä todennäköisesti ensimmäisenä tulee vastaan väitetysti kyseisillä mitoilla, on typo, ne on oikeasti 42x75x37mm.
                              Miksi ei voi käyttää omaa typ 188 perää isoilla tumpeilla? -eikös täällä juuri todettu että perä ei ole se heikoin lenkki? -toki 210 perä olisi vahvempi mutta työmäärä ja kustannukset huomioiden saa toistaiseksi olla 188.

                              Aiemmin tutkiessani huomasin että tuota 330D tikun pulttijakoa on tosiaan tuolla mainitsemallasi epäsymmetrisellä kuviolla mutta sitä on myös symmetrisellä, jostain vuosimallista vaihtui kuvio. en nyt enään muista mistä. pitänee selvitellä tätä lisää..

                              Miksi ei voi käyttää vasenta E46 330D vetaria joka sopii luonnollisesti E46 330d olka-akseliin / napaan bolt on ja on myös pituudeltaan täydellinen?
                              -akselissa on myös 48-hampainen abs tunnistinkehä = sama hammasmäärä eli abs pitäisi toimia normaalisti.
                              Ainakin autodokin kuvan mukaan myös symmetrinen laippa tumpille.



                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Kyllä mä sen luin, meinaatko ettei ko myyjä olisi korjannut ilmoon mittoja jos ne ei pitäisi kutiaan ja saanut palautetta
                              AI voi kokeeksi tilata niin on faktaa mitoista.

                              Eri numerot kuin tässä
                              https://www.autohausaz.com/pn/33411130617OE
                              Tutkisin tätä laakeriasiaa jo ja totesin saman kuin Miuge, Typo kyseessä.
                              Last edited by Takalo_kari; 13-11-2021, 21:57.
                              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                              Kiitos ajastasi? :think

                              Comment

                              • Miuge
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 628
                                • Tampere

                                Omalla kohdalla laitetaan iso perä ihan tulevaisuuden varalta, koska joka tapauksessa sinne joutuu lukon hankkimaan.

                                Autodoc tms. referenssikuviin ei aina ole luottaminen, luulisi löytyvän ETK:sta edes oma osanumero jos pulttijako muuttunut tietyllä vuosiluvulla, melko oleellinen tieto varaosaa hankkiessa. Uskon, että tässäkin on jonkun myyjän sekaannus osien sopivuudesta, nimittäin 330i on ollut sekä 86mm tumpilla (symmetrinen) että 94mm tumpilla (sama "epäsymmetrinen" kuin tuo 330D) ja tässähän piilee selkeä riski sekoittaa sopivuudet.
                                Webshop - MRT Engineering
                                Facebook - MRT Engineering
                                Instagram - mrtengineering
                                YouTube - miugemrt

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎