Halpaa ja kestävää ei oikein ole olemassa. Koko vetoakselin lujuuden määrittelee sisempi nivel. Joko itse nivel on heikko tai ainakin sen boori on niin ohut, että siitä tulee heikoin kohta. On ihan sama mitä mittaa vetoakselin keskikohta on, jos boorin kohta on määräävä tekijä. Silloin ei auta paksut vetarit eikä ulkopään nivelet. Vetari on kuitenkin siksi ohut sisäpäästään, että se mahtuu sisään pieneen niveleen ja se menee siitä kohtaa poikki. Ratkaisukin oli jo olemassa. Ne Karpiolan tumpit isolle nivelelle. Hyvät, mutta halpuus ei ehkä toteudu tällä vaihtoehdolla. Onnistuisiko sitten isommalle nivelelle laipan teettäminen vanhaan tuppiin, joka hitsattaisiin kiinni?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M50-turbo keskustelua osista 2021
Collapse
X
-
Typ188 perään on kyllä saatavilla isommalla 94mm jaolla olevat tumpit esim. e28 ja tietyistä e38 malleista. Mulla ainakin noita on useita olemassa (omaan käyttöön). Itsellä on lähinnä ongelmana ulkopää e30:ssä.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostTyp188 perään on kyllä saatavilla isommalla 94mm jaolla olevat tumpit esim. e28 ja tietyistä e38 malleista. Mulla ainakin noita on useita olemassa (omaan käyttöön). Itsellä on lähinnä ongelmana ulkopää e30:ssä.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostNo niin näyttää olevan. Miksi itse turata, kun valmiinakin saa purkuautoista. Fanssin sivujen mukaan niitä löytyy kyllä aika monestakin mallista, mutta onko 188 ja 188k tumpeissa eroa?
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
On tullut keskusteltua Racingdiffs jampan kanssa voimansiirron kestävyydestä ja heilläkin tuntuisi olevan pyyntiä etenkin kestäville vetareille, Typ188 perä itsessään kuulemma riittää yllättävän pitkälle. On ideoitu muunmuassa vetareiden toteuttamista "slip yokella" kuten Corveteissa, mutta mihin väliin näissäkin sitten tekisi tuon ylimääräisen liu'un, kun molemmat päät ei saa olla kiinteät :think
Ensi vuonna otetaan allekirjoittaneen V8 Toukka taas työn alle ja koitetaan kehitellä helpompaa ja halvempaa upgrade pakettia taka-akselille. Typ210 perät on näemmä muutaman viimeisen vuoden aikana haalittu jo parempaan talteen, kuin myös kaikki E36 M3 taka-akseliston osat, joten jotain uutta pitäisi keksiä.
Comment
-
-
Jos löytyisi pyöränlaakeri näillä mitoilla:
sisä halk 45
ulko halk 75
korkeus 37
Tähän sopeisi E46 330D napa -napa on tosin 4mm pidempi kuin 325i napa, luultavasti siitä pitäisi sorvata tuo 4mm pois..
-tällöin voidaan käyttää 30spoorista vetoniveltä. sisäpäähän esim. karpiolan tumpit niin pystyttäisiin käyttämään 330D vasemman puolen vetoakselia. -näin saataisiin halvalla kestävä paketti.
Selvittelen ensiviikolla töissä onko tuollaista laakeria saatavilla.
lisäkysymyksenä on laakerin ABS-tunnistinkehä -onko siinä yhtä monta nyppylää kuin orkkis laakerissa, jos määrä eri, ei abs toimi.. sekä mahtuuko isompi ulkopään vetonivel pienemmän paikalle?
Hox: tutkisin realoemia lisää ja vaikuttaa siltä että E36 ja E46 käyttää samaa olka-akselia/pitkittäistä tukivartta. Tämä tarkoittaisi sitä että myös 330D pitkittäinen tukivarsi / olka-akseli sopeisi bolt on paikalleen ja mahdollistaisi 330D vetoakselit..
Last edited by Takalo_kari; 13-11-2021, 16:44.Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Comment
-
-
Originally posted by A.I View PostJos löytyisi pyöränlaakeri näillä mitoilla:
sisä halk 45
ulko halk 75
korkeus 37
Tähän sopeisi E46 330D napa -napa on tosin 4mm pidempi kuin 325i napa, luultavasti siitä pitäisi sorvata tuo 4mm pois..
-tällöin voidaan käyttää 30spoorista vetoniveltä. sisäpäähän esim. karpiolan tumpit niin pystyttäisiin käyttämään 330D vasemman puolen vetoakselia. -näin saataisiin halvalla kestävä paketti.
Selvittelen ensiviikolla töissä onko tuollaista laakeria saatavilla.
lisäkysymyksenä on laakerin ABS-tunnistinkehä -onko siinä yhtä monta nyppylää kuin orkkis laakerissa, jos määrä eri, ei abs toimi.. sekä mahtuuko isompi ulkopään vetonivel pienemmän paikalle?
Hox: tutkisin realoemia lisää ja vaikuttaa siltä että E36 ja E46 käyttää samaa olka-akselia/pitkittäistä tukivartta. Tämä tarkoittaisi sitä että myös 330D pitkittäinen tukivarsi / olka-akseli sopeisi bolt on paikalleen ja mahdollistaisi 330D vetoakselit..
https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...&q=33326774777
ABS-kehässä on sama määrä reikiä E36/46/6x/9x.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by Supra^ View PostEi tuo nyt ihan mahdottoman halvalta kuulosta.
ABS-kehässä on sama määrä reikiä E36/46/6x/9x.
Eipä se 330D napa ja pyöränlaakeri paljoa maksa veikkaan että yhtä paljon kuin käytetyt vetotikut
Pazi88 kehui että jostain saisi isot tumpit 188perään? -voisitko kertoa että minkä auton tumpit sinne sopii?
Hyvällä tuurilla osat saa satasilla.
330D olka-akseli purkaamohinnoin 150e kpl -yksityiseltä vielä halvemmalla..
olisiko hölmö idea ostaa moottorivikanen 330D josta saisi osat ja peränkin? ilmeisesti näissä vahvempi perä? tosin välitys on aika pitkä? ja lukkokin puuttuu?Last edited by Takalo_kari; 13-11-2021, 18:27.Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Comment
-
-
Ei ole ihan noin yksinkertainen juttu
E46 330D tukivarret kyllä pitäisi sopia heittämällä paikalleen, joten sillä helposti isot jarrut ja navat, siihen loppuu helpot/halvat muutokset.
330D perä ei sovi kiinnityksiltään E36 apurunkoon. Sen lisäksi näiden perä ja vetarit on omalla "epäsymmetrisellä" pulttijaolla, 3x2 reikää.
E90 ison diisselin vetareistahan sitten uupuu se ABS kehä, koska se on laakerissa, pituuden ja boorin puolesta OK tuonne isoon napaan kylläkin ja sisäpäästä 94mm vetarin laippaan.
Eli tarvit ainakin custom ABS kehät jos haluat E90 vetaria käyttää ja perään isot tumpit tai soveltuvan Typ210/Typ215 perän, jotain tämän suuntaista reseptiä ollut mielessä kehitellä ihan osien saatavuuden vuoksi.
Tuollaista 45x75x37mm laakeria ei myöskään ole olemassa, on koitettu etsiä, mutta ilmoittele toki jos löydät. Sen mikä todennäköisesti ensimmäisenä tulee vastaan väitetysti kyseisillä mitoilla, on typo, ne on oikeasti 42x75x37mm.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View Post
Comment
-
-
Originally posted by Miuge View PostLue edellisen postauksen viimeinen lause ajatuksella, kahteen kertaan
AI voi kokeeksi tilata niin on faktaa mitoista.
Eri numerot kuin tässä
Find Genuine BMW Wheel Bearing; 42x75x37mm 33411130617 at discount prices in our extensive BMW auto parts catalog. AutohausAZ offers a large selection of Genuine BMW parts online. 2 per car. Fits BMW 328i, 325i, 325Ci, 325is, 318i, 323i, 325iC, 318is, 325i Sport Wagon, 328is & more. 33411468747 33412220987Last edited by BMW525Xda; 13-11-2021, 22:28.
Comment
-
-
Originally posted by Miuge View PostEi ole ihan noin yksinkertainen juttu
E46 330D tukivarret kyllä pitäisi sopia heittämällä paikalleen, joten sillä helposti isot jarrut ja navat, siihen loppuu helpot/halvat muutokset.
330D perä ei sovi kiinnityksiltään E36 apurunkoon. Sen lisäksi näiden perä ja vetarit on omalla "epäsymmetrisellä" pulttijaolla, 3x2 reikää.
E90 ison diisselin vetareistahan sitten uupuu se ABS kehä, koska se on laakerissa, pituuden ja boorin puolesta OK tuonne isoon napaan kylläkin ja sisäpäästä 94mm vetarin laippaan.
Eli tarvit ainakin custom ABS kehät jos haluat E90 vetaria käyttää ja perään isot tumpit tai soveltuvan Typ210/Typ215 perän, jotain tämän suuntaista reseptiä ollut mielessä kehitellä ihan osien saatavuuden vuoksi.
Tuollaista 45x75x37mm laakeria ei myöskään ole olemassa, on koitettu etsiä, mutta ilmoittele toki jos löydät. Sen mikä todennäköisesti ensimmäisenä tulee vastaan väitetysti kyseisillä mitoilla, on typo, ne on oikeasti 42x75x37mm.
Aiemmin tutkiessani huomasin että tuota 330D tikun pulttijakoa on tosiaan tuolla mainitsemallasi epäsymmetrisellä kuviolla mutta sitä on myös symmetrisellä, jostain vuosimallista vaihtui kuvio. en nyt enään muista mistä. pitänee selvitellä tätä lisää..
Miksi ei voi käyttää vasenta E46 330D vetaria joka sopii luonnollisesti E46 330d olka-akseliin / napaan bolt on ja on myös pituudeltaan täydellinen?
-akselissa on myös 48-hampainen abs tunnistinkehä = sama hammasmäärä eli abs pitäisi toimia normaalisti.
Ainakin autodokin kuvan mukaan myös symmetrinen laippa tumpille.
Originally posted by BMW525Xda View PostKyllä mä sen luin, meinaatko ettei ko myyjä olisi korjannut ilmoon mittoja jos ne ei pitäisi kutiaan ja saanut palautetta
AI voi kokeeksi tilata niin on faktaa mitoista.
Eri numerot kuin tässä
https://www.autohausaz.com/pn/33411130617OELast edited by Takalo_kari; 13-11-2021, 22:57.Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Comment
-
-
Omalla kohdalla laitetaan iso perä ihan tulevaisuuden varalta, koska joka tapauksessa sinne joutuu lukon hankkimaan.
Autodoc tms. referenssikuviin ei aina ole luottaminen, luulisi löytyvän ETK:sta edes oma osanumero jos pulttijako muuttunut tietyllä vuosiluvulla, melko oleellinen tieto varaosaa hankkiessa. Uskon, että tässäkin on jonkun myyjän sekaannus osien sopivuudesta, nimittäin 330i on ollut sekä 86mm tumpilla (symmetrinen) että 94mm tumpilla (sama "epäsymmetrinen" kuin tuo 330D) ja tässähän piilee selkeä riski sekoittaa sopivuudet.
Comment
-
Comment