Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Nyt on faktaa.

    Jotta tunnepitoinen keskustelu saisi väliin totuuspohjaa, otin omasta 530d:sta öljynäytteen ja jotta sen sai luotettavasti onnistumaan, öljyt vaihdettiin samalla huuhtelemalla Powermaticissa. Ajokilometrejä kertynyt 120 tkm, öljyjä ei ole aiemmin vaihdettu.

    Analyysiraportti ohessa kuvana. Membraanilta tutkimalla hiukkaset ovat tietenkin julman näköisiä mutta numeroina ne näkee raportistakin..

    Analyysi "suomennettuna" (suora lainaus tässä tapauksessa puolueettomalta asiantuntijalta):
    "Ohessa tulokset. Vesipitoisuus ok. Hapettumista havaittavissa, mutta ei vielä kriittinen. Sen sijaan:
    Rauta voimakkaasti koholla abraasiokulumisen ja mahdollisesti myös korroosiokulumista hieman. Kupari selkeästi koholla (peräisin messinki tai pronssiosista). Alumiini koholla. Pii koholla. Kytkimen kitkalevyjen kulumista lienee jonkin verran. Yli 5 µm hiukkasista havaittiin melko runsaasti silikaa: pölymäistä kovaa hiukkasta (hienon hienoa hiekkaa) joka saattaa selittää alumiinin ja piin määrän.
    Viskositeetti on todennäköisesti laskenut, vertaus tyypilliseen ATF vaihteistoöljyyn. Täytyy antaa (tiukka) suositus öljynvaihtoon, ellei sitä ole jo tehty! Uusi öljy suojaa paremmin lisäkulumiselta! "

    Tuo oli karua tekstiä siinä mielessä että oletin "itsepuhdistumisen" toimivan ko. lootassa pidempään ja nyt joudun muuttamaan reilusti mielipidettäni. Vesipitoisuus ei ole mikään ongelma, 90 ppm löytyy jo melkein mistä tahansa uudesta öljystäkin, se vaan pienenee kun lämpötila pysyy pitkään korkealla.

    Ongelma on siis lika, ei öljyn ominaisuuksien putoaminen.

    "vaihtajan kommentit"
    -Oli siellä kyllä tosi likaiset öljyt, väristä näkee. (todellisuudessa uusikin ikiöljy on olut vaaleanruskeaa kuten tämäkin oli)
    -BMW lupaa ikiöljylleen 120 tkm eliniän ja sen jälkeen sen ominaisuudet loppuvat (Ei lupaa.)
    Luonnollisesti Powermatic perui hieman puheitaan tarkemmassa kyselyssä.. Ymmärrän puheet kun asiakkaillehan siinä puhutaan ja jollakin tehty työ pitää perustella jne.

    Joka tapauksessa: Tuolla likamäärällä saa pitää sormet ja varpaat ristissä jos haluaa selvitä ilman ongelmia +200tkm öljynvaihdosta jos öljyjä ei ole aiemmin vaihdettu! Huuhtelu toimii, koska väliin pääsee ilmaa ja viskositeettimuutokset lyhyessä ajassa ovat merkittäviä, mutta hiukkasia jää miljoonittain väkisinkin venttiilikoneistoon ja jäähdyttimeen. Harvalla meistä kuitenkaan huuhdellaan kolminumeroisilla litramäärillä, omassa käytettiin vain 11,5 litraa.

    EDIT: Kylläpä kuva pieneni alkuperäisestä, no katsokaa kovemmin.
    Last edited by -Tapi; 03-04-2018, 21:56.
    ---

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      [QUOTE=juster;724174]Öljyn ja suodattimen vaihtaminen on minusta oikein suoritettuna järkevä teko. Neljästä vihreä lätkäisestä laatikosta, joihin olen vaihtanut öljyt, jokaisessa on vaihteisto alkanut toimia paremmin. Vaihtaminen tapahtuu pehmeämmin, vaihteisto ei luista niin paljon, jne.

      Öljyn- suodattimen ja pohjan ollessa täynnä likaa, on selvää että öljyn kierrossa on likapartikkeleita, jotka varmasti lyhentävät vaihteiston ikää. Eikä ”ikiöljy” ole ikuista sen ominaisuudet muuttuu: leikkautuvuus, ruosteenesto kyky ym., heikkenevät ajan myötä.

      Tosin öljynvaihto on suoritettava oikein ja oikeilla öljyillä. Tässä vaihto tapahtumassa tehdään varmasti virheitä, niin harrastelijoiden kuin ammattilaisten toimesta. Tässä väärin tehdyssä öljynvaihdossa on syy legendaan, että vaihteisto hajoaa, mikäli siihen vaihdetaan öljyt.

      Öljyä ei kannata ostaa mistä tahansa. Jos on suhteita esim. Onniseen, joka on Esson päädiileri Suomessa, saa Esson Lt 71141:stä huomattavasti halvemmalla kuin merkki/varaosaliikkeistä. Myös muutamat öljydiilerit kauppaavat öljyä melko edullisesti esim.: http://www.lotky.com/

      QUOTE]

      Tätähän täällä on Tapi toitotettu jo pari vuotta...

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        Originally posted by juster View Post
        Tätähän täällä on Tapi toitotettu jo pari vuotta...
        Tiedän, ja itsekin olen edelleen sitä mieltä että +200 tkm vaihto on riski (kuten olen kirjoittanut aiemminkin). Tämän viimeisimmän tarkoitus on perua puheeni liankeräyskyvystä (suodattimen laadusta).

        Ja jos lootan toiminta muuttuu öljynvaihdon myötä, niin onnea vaan, sitä tarvitaan jo lopun tiellä olevalla laatikolla..
        ---

        Comment

        • himonussija
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 392
          • Finland

          Mun -97 E39:llä on ajettu reilu 150 tkm. Mitä luulette onko myöhäistä? Auto on huollettu aina Saksassa BMW:llä huolto-ohjelman mukaan, joten tuskin on laatikkoöljyjä vaihdettu.

          Mitä Powermaticilla maksaa öljyjen vaihto huuhtomalla? Tuleeks siitä hyvä noin?

          Comment

          • juster
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 624

            Originally posted by -Tapi View Post
            Tiedän, ja itsekin olen edelleen sitä mieltä että +200 tkm vaihto on riski (kuten olen kirjoittanut aiemminkin). Tämän viimeisimmän tarkoitus on perua puheeni liankeräyskyvystä (suodattimen laadusta).

            Ja jos lootan toiminta muuttuu öljynvaihdon myötä, niin onnea vaan, sitä tarvitaan jo lopun tiellä olevalla laatikolla..
            No hyvin ovat tähän asti kestäneet! ja vaihdot todellakin paranevat, jopa tässä nykyisessä ZF 6HP 19 eron huomaa, vaikka kilometrejä ei vielä paljon olekaan.

            Mitä tulee paljon ajetun auton vaihteiston öljynvaihtoon, ei siinä ole juuri suurempaa riskiä kuin vähän vähemmän ajettuun autoon. Automaattivaihteiston öljyn pesevyyteen en usko. Eikä järjestelmään joutuvalla vähäisellä ilmanmäärällä ole juuri suurempaa likaa irroittavaa vaikutusta, kuin normaalilla öljyn kierrolla.

            Jos Tapin auton kilometrit pitävät paikkaansa, niin öljyn ominaisuuksien muuttuminen mm. viskositeetin, korroosion eston ym. osalta on näillä kilometreillä vasta alkanut. Näillä on taipumus öljyn ikäännyttyä nopeasti heiketä, joten parikymmentä tuhatta kilometriä vielä lisää, niin varsinkin viskositeetti olisi todennäköisesti huomattavasti laskenut.

            Jos nyt joku innostuu vaihtamaan automaattinsa öljyt, niin korostan oikean öljyn ja öljynvaihdon tärkeyttä.
            Last edited by juster; 21-08-2007, 14:52.

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              Niin, arvasinkin että se on ihan sama mitä tuloksia tänne laittaa. Kukin tulkitsee ne omalla tavallaan tukemaan aiempia olettamuksiaan


              Itselleenhän oma toimintansa on syytä perustella, oli perustelu mikä hyvänsä.. Monen on vaikea niellä tosiasiaa, että +200 tkm ajetulla lootalla ensimmäinen öljynvaihto ei ehkä lisääkään lootan ikää, vaan se saattaa tulla täyteen lähivuosina joka tapauksessa. Tässä tapauksessa harva myöntää pistävänsä muutaman satasen öljynvaihtoon turhaan, vaan uskottelee itselleen ja ystävilleen sen pidentävän lootan ikää merkittävästi. Harva kuitenkaan pitää autoaan seuraavaa 200 tkm:ia nähdäkseen auttoiko se ja vielä harvempi tietää mitä omalle autolle on tehty edellisen omistajan toimesta (vaikka myyjä liikkeessä kertoikin niin luotettavan tuntuisesti tuntevansa edellisen omistajan ja hänen hyvät tapansa..). Tuttavapiirissä on muutama +250 tkm ajettu originaalilootainen 530d ja yksi josta laatikko vaihdettiin kerran 50 tkm:ssa ja toisen 80 tkm:ssa. Hajonta suuriäänisimmillä esimerkeillä on ollut suurta ja tuskin koskaan saamme lukea kenenkään ajaneen autollaan puolta miljoonaa alkuperäisellä lootalla kolmesta syystä: 1-se todennäköisesti menee rikki ennen sitä koska sen suunniteltu elinikä on lyhyempi. 2-Se, joka rikkoo puoli miljoonaa, ei tunne puoliakaan edellisistä omistajista ja huoltohistoriasta. 3-Sillä on tapana ajaa autollaan, eikä roikkua forumilla väittelemässä
              Last edited by -Tapi; 21-08-2007, 20:18. Reason: Joutavaa pohdiskelua lisätty jälkikäteen.
              ---

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by juster View Post
                Automaattivaihteiston öljyn pesevyyteen en usko.
                En ole koskaan uskonut, mutta samapa tuo. Minä vaihdan ja se mitä muut tekee on ihan sama.

                Mulla on laatikko niin täynnä paskaa nyttekin, että taatusti on kierrossa tavaraa. Silti toimii. Öljypohjasta sai lapiolla ottaa enimmät moskat. Kohta taas vaihdetaan, menee varmaan rikki nyt sitten kun rupeaa peseytymään

                Comment

                • algernon
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 288
                  • Turku, Suami

                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Jotta tunnepitoinen keskustelu saisi väliin totuuspohjaa, otin omasta 530d:sta öljynäytteen ja jotta sen sai luotettavasti onnistumaan, öljyt vaihdettiin samalla huuhtelemalla Powermaticissa. Ajokilometrejä kertynyt 120 tkm, öljyjä ei ole aiemmin vaihdettu...
                  Missä tämä analyysi on tehty ja paljonko tuli kustantamaan?
                  M
                  850i -91 (EG11)
                  Z3 2.8 -98 (CH31)

                  325 -08 (VE31)

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    Originally posted by algernon View Post
                    Missä tämä analyysi on tehty ja paljonko tuli kustantamaan?
                    Tuolla:


                    Hinnasta osaan sanoa vain arvauksen, että noin 150 € maksaa tuollainen analyysi. En tosin ole varma palveleeko labra yksityishenkilöitä.
                    ---

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      Noniin, hienoa saada jotain faktaa

                      Olen sitten ilmeisesti jotakin tehnyt oikein, sillä omaani vaihdoin öljyt 100tkm kohdalla (muiden ehdottomista mielipiteistä ja pelotteluista huolimatta, nimim. en nyt tähän hätään muista)
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Jos nyt sitten itse (paikalliseen merkkihuoltoon en taatusti mene) vaihtaisi öljyt, niin miten tuo huuhtelu E39:issä käytännössä pitäisi tehdä? Huuhtelu ilmeisesti kuitenkin on paras tapa? Mikä/kumpi lauhduttimen putki otetaan irti? Laitetaanko joku tulppa putkeen vai laatikkoon? Millainen tulppa? Miten kiire sen uuden öljyn pumppauksessa on? Riittääkö hommaan esim. tämä Bilteman pumppu?

                        Tarvitaanko muuta kuin suodatin ja pohjan tiiviste? Tuleeko alkuperäisen suodattimen mukana suodattimen tiiviste/O-rengas? Öljypropun tiiviste kai pitää ostaa myös? Entä täyttöreiän tiiviste? Joku mainitsi uusista öljypohjan pulteistakin, pitäisikö nekin olla?
                        E39 528iA

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 938
                          • Espoo

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Jos nyt sitten itse (paikalliseen merkkihuoltoon en taatusti mene) vaihtaisi öljyt, niin miten tuo huuhtelu E39:issä käytännössä pitäisi tehdä? Huuhtelu ilmeisesti kuitenkin on paras tapa? Mikä/kumpi lauhduttimen putki otetaan irti? Laitetaanko joku tulppa putkeen vai laatikkoon? Millainen tulppa? Miten kiire sen uuden öljyn pumppauksessa on? Riittääkö hommaan esim. tämä Bilteman pumppu?

                          Tarvitaanko muuta kuin suodatin ja pohjan tiiviste? Tuleeko alkuperäisen suodattimen mukana suodattimen tiiviste/O-rengas? Öljypropun tiiviste kai pitää ostaa myös? Entä täyttöreiän tiiviste? Joku mainitsi uusista öljypohjan pulteistakin, pitäisikö nekin olla?
                          Tuosta Bilteman pumpusta sanotaan, että vain moottoriöljyn vaihtoon. Olisiko porapumppu parempi?

                          Muusta en tiedä, mutta Laakkosella sanoivat, ettei heillä ole täyttöpropun tiivisteelle osanumeroa. Proppu tulee sellaisenaan. Ja kyse oli siis bensaskutosten stepistä 5HP19.
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • Anska
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2006
                            • 31
                            • Etelä-Pohjanmaa

                            Itse vaihdoin edelliseen autoon volvo 850 t-5 siten, että öljynjäähdyttimen letku irti ennen kennoa. Kumpaankin kirkasta muoviletkua ja toinen pää kanisteriin, jossa merkattu viivat 2 litran välein. Auto käyntiin ja kun 2 litraa/kuplia alkoi tulla mukana, kone sammuksiin. Eli vaihdelaatikon oma pumppu hoitaa tuon tyhjäyksen, ei tarvita erillistä pumppua. Sitten toisesta letkusta sama määrä takaisin uutta öljyä. Ja uudestaan ja uudestaan. Tätä jatketaan niin kauan kun alkaa tulla puhdasta öljyä kanisteriin. Lopuksi tarkistus että öljymäärä on riittävä. Kaippas tuo on aikas sama bemariinkin??

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              Originally posted by Anska View Post
                              Kaippas tuo on aikas sama bemariinkin??
                              Muuten toimiva joo, mutta letku mieluummin irti lootan päästä öljyn paluupuolelta niin saa sen likaisimman paikankin huuhdeltua, eli jäähdyttimen.

                              Huuhtelu 10 litralla on aika lailla henkinen juttu. Vaikka öljyn väri vähän muuttuukin, ei se tarkoita että se olisi puhdasta. Joku 100 litraa lämmintä öljyä alkaisi olla jo oikeasti merkittävä määrä huuhtelun kannalta.
                              ---

                              Comment

                              • juster
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 624

                                En suosittelisi lähtemään öljynvaihtoon huuhtelumenetelmällä ensikertalaisena. Jos vaihteisto ei saa jostain syystä täyttö vaiheessa tarpeeksi öljyä, on vaarana mm. kavitointi..

                                Paljon turvallisempaa on vaihtaa öljyt perinteisellä menetelmällä. Kun vaihtaa myös suodattimen niin öljystä vaihtuu n. puolet (5-6 litraa), ja jos tämä ei sinusta riitä voi toimenpiteen suorittaa uudestaan ilman suodattimen vaihtoa tällöin öljyä vaihtuu n. 4 litraa. Koko öljy tilavuus on vaihteistosta riippuen 10 litran molemmilla puolin. Tällöinkään ei tietysti kaikki vaihdu, mutta suurin osa kylläkin.
                                Last edited by juster; 22-08-2007, 10:15.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎