Nyt on faktaa.
Jotta tunnepitoinen keskustelu saisi väliin totuuspohjaa, otin omasta 530d:sta öljynäytteen ja jotta sen sai luotettavasti onnistumaan, öljyt vaihdettiin samalla huuhtelemalla Powermaticissa. Ajokilometrejä kertynyt 120 tkm, öljyjä ei ole aiemmin vaihdettu.
Analyysiraportti ohessa kuvana. Membraanilta tutkimalla hiukkaset ovat tietenkin julman näköisiä mutta numeroina ne näkee raportistakin..
Analyysi "suomennettuna" (suora lainaus tässä tapauksessa puolueettomalta asiantuntijalta):
"Ohessa tulokset. Vesipitoisuus ok. Hapettumista havaittavissa, mutta ei vielä kriittinen. Sen sijaan:
Rauta voimakkaasti koholla abraasiokulumisen ja mahdollisesti myös korroosiokulumista hieman. Kupari selkeästi koholla (peräisin messinki tai pronssiosista). Alumiini koholla. Pii koholla. Kytkimen kitkalevyjen kulumista lienee jonkin verran. Yli 5 µm hiukkasista havaittiin melko runsaasti silikaa: pölymäistä kovaa hiukkasta (hienon hienoa hiekkaa) joka saattaa selittää alumiinin ja piin määrän.
Viskositeetti on todennäköisesti laskenut, vertaus tyypilliseen ATF vaihteistoöljyyn. Täytyy antaa (tiukka) suositus öljynvaihtoon, ellei sitä ole jo tehty! Uusi öljy suojaa paremmin lisäkulumiselta! "
Tuo oli karua tekstiä siinä mielessä että oletin "itsepuhdistumisen" toimivan ko. lootassa pidempään ja nyt joudun muuttamaan reilusti mielipidettäni. Vesipitoisuus ei ole mikään ongelma, 90 ppm löytyy jo melkein mistä tahansa uudesta öljystäkin, se vaan pienenee kun lämpötila pysyy pitkään korkealla.
Ongelma on siis lika, ei öljyn ominaisuuksien putoaminen.
"vaihtajan kommentit"
-Oli siellä kyllä tosi likaiset öljyt, väristä näkee. (todellisuudessa uusikin ikiöljy on olut vaaleanruskeaa kuten tämäkin oli)
-BMW lupaa ikiöljylleen 120 tkm eliniän ja sen jälkeen sen ominaisuudet loppuvat (Ei lupaa.)
Luonnollisesti Powermatic perui hieman puheitaan tarkemmassa kyselyssä.. Ymmärrän puheet kun asiakkaillehan siinä puhutaan ja jollakin tehty työ pitää perustella jne.
Joka tapauksessa: Tuolla likamäärällä saa pitää sormet ja varpaat ristissä jos haluaa selvitä ilman ongelmia +200tkm öljynvaihdosta jos öljyjä ei ole aiemmin vaihdettu! Huuhtelu toimii, koska väliin pääsee ilmaa ja viskositeettimuutokset lyhyessä ajassa ovat merkittäviä, mutta hiukkasia jää miljoonittain väkisinkin venttiilikoneistoon ja jäähdyttimeen. Harvalla meistä kuitenkaan huuhdellaan kolminumeroisilla litramäärillä, omassa käytettiin vain 11,5 litraa.
EDIT: Kylläpä kuva pieneni alkuperäisestä, no katsokaa kovemmin.
Jotta tunnepitoinen keskustelu saisi väliin totuuspohjaa, otin omasta 530d:sta öljynäytteen ja jotta sen sai luotettavasti onnistumaan, öljyt vaihdettiin samalla huuhtelemalla Powermaticissa. Ajokilometrejä kertynyt 120 tkm, öljyjä ei ole aiemmin vaihdettu.
Analyysiraportti ohessa kuvana. Membraanilta tutkimalla hiukkaset ovat tietenkin julman näköisiä mutta numeroina ne näkee raportistakin..
Analyysi "suomennettuna" (suora lainaus tässä tapauksessa puolueettomalta asiantuntijalta):
"Ohessa tulokset. Vesipitoisuus ok. Hapettumista havaittavissa, mutta ei vielä kriittinen. Sen sijaan:
Rauta voimakkaasti koholla abraasiokulumisen ja mahdollisesti myös korroosiokulumista hieman. Kupari selkeästi koholla (peräisin messinki tai pronssiosista). Alumiini koholla. Pii koholla. Kytkimen kitkalevyjen kulumista lienee jonkin verran. Yli 5 µm hiukkasista havaittiin melko runsaasti silikaa: pölymäistä kovaa hiukkasta (hienon hienoa hiekkaa) joka saattaa selittää alumiinin ja piin määrän.
Viskositeetti on todennäköisesti laskenut, vertaus tyypilliseen ATF vaihteistoöljyyn. Täytyy antaa (tiukka) suositus öljynvaihtoon, ellei sitä ole jo tehty! Uusi öljy suojaa paremmin lisäkulumiselta! "
Tuo oli karua tekstiä siinä mielessä että oletin "itsepuhdistumisen" toimivan ko. lootassa pidempään ja nyt joudun muuttamaan reilusti mielipidettäni. Vesipitoisuus ei ole mikään ongelma, 90 ppm löytyy jo melkein mistä tahansa uudesta öljystäkin, se vaan pienenee kun lämpötila pysyy pitkään korkealla.
Ongelma on siis lika, ei öljyn ominaisuuksien putoaminen.
"vaihtajan kommentit"
-Oli siellä kyllä tosi likaiset öljyt, väristä näkee. (todellisuudessa uusikin ikiöljy on olut vaaleanruskeaa kuten tämäkin oli)
-BMW lupaa ikiöljylleen 120 tkm eliniän ja sen jälkeen sen ominaisuudet loppuvat (Ei lupaa.)
Luonnollisesti Powermatic perui hieman puheitaan tarkemmassa kyselyssä.. Ymmärrän puheet kun asiakkaillehan siinä puhutaan ja jollakin tehty työ pitää perustella jne.
Joka tapauksessa: Tuolla likamäärällä saa pitää sormet ja varpaat ristissä jos haluaa selvitä ilman ongelmia +200tkm öljynvaihdosta jos öljyjä ei ole aiemmin vaihdettu! Huuhtelu toimii, koska väliin pääsee ilmaa ja viskositeettimuutokset lyhyessä ajassa ovat merkittäviä, mutta hiukkasia jää miljoonittain väkisinkin venttiilikoneistoon ja jäähdyttimeen. Harvalla meistä kuitenkaan huuhdellaan kolminumeroisilla litramäärillä, omassa käytettiin vain 11,5 litraa.
EDIT: Kylläpä kuva pieneni alkuperäisestä, no katsokaa kovemmin.
Comment