Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 938
    • Espoo

    Öljynvaihto E39:iin

    Tuota laatikon nollausta aion kokeilla itsekin.

    Mutta myös öljyt olisi hyvä tässä vaiheessa viimeistään vaihtaa (ajettu 122tkm). Ajattelin tehdä sen tässä aiemmin kuvatulla metodilla: ensin vaihdetaan vain öljyt valuttamalla poistoreiästä mitä sieltä tulee ja sitten uutta vastaavasti sisään. Ajetaan noin 1000km ja sitten vaihdetaan niin, että otetaan pohja pois, putsataan se ja magneetit myös ja vaihdetaan suodatin. Harkitsen tuon ensimmäisen operaation tekoa itse.

    Kysymys kuuluukin, että onko kukaan vaihtanut E39-bensasteppiin, 5HP19-laatikkoon öljyjä itse? Miten helposti uutta saa kaadettua sisään? Eli riittääkö sellainen kastelukannun tapainen systeemi jatketulla nokalla vai pitääkö olla sellainen öljykannu, josta pumpataan lusikallinen kerrallaan?

    Entäpä öljy? Paljonko tulee valuttamalla ulos? Mistä olette hommanneet öljyn edukkaasti? Öljy itse taitaa olla Esso ATF LT 41171.
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Mä vaihtaisin ensin öljyt, suodattimen ja putsaisin ö-pohjan. Sitten 1tkm ajoa ja pelkät öljyt. Jos suodatin tukossa ja pashaa laatikossa, niin ei se uusi öljy paljon lämmitä. Kannattaa öljyn pumppaukseen hommata porakonepumppu (10€?) ja akkukoneella pumpata, ei sotke niin paljoa.
      Last edited by Bmw Master; 01-08-2007, 19:19.

      Comment

      • Magor
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 574
        • Oulu

        Minun e34 tds automaatin oilit vaihdettiin öljyn siirtoon tarkotetulla sähköpumpulla n.25€ Tarrrviketorilta Pumppauskyky 3l/min, ei menny kauaa ku öljyt oli vaihettu ja toimii vieläkin.
        Kätevä vaihtaa myös perään tuolla rakkineella.
        G31 540d xdrive
        E28 535iA ikiprojekti

        Comment

        • chorrus
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 565
          • 00100

          Sainpas eräältä purkaamolta kuulla seuraavaa Stepin IKIÖLJYISTÄ:

          "Kerran lähetettiin öljyt analysoitavaksi, ei kerrottu mistä oli
          otettu, ja vastaus labaratoriosta oli että öljy oli käyttökelvoton. "

          Eli kyllä noita kannattaa huollatta, tosin öljynvaihto ei korjaa mitään mekaanista vikaa, kuten tuossa jo mainittiinkin.

          Itselleni nyt e39:iin tulossa tehdaskorjattu vaihteisto + turbiini rikkoutuneen tilalle, jos tuolla tulee reippaasti taivallettua matkaa vielä niin öljynvaihdot tulee suoritettua myös laatikon osalta.

          AUDI TT Roadster 3.2
          PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
          PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

          ex.
          E38 740iA cosmosschwarzmetallic
          E38 740iA bmw schwarz II
          E39 530dAt titansilbermetallic
          E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
          E32 735iA - lachssilbermetallic
          E24 635CSI polarismetallic
          AUDI A6 TDI
          SAAB 'takemenow' 900i
          CITROËN XSARA VTS
          CITROËN JUMPER
          FORD MONDERO
          ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

          + 23 x Peugeot

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by bemaristi84 View Post
            Pumppauskyky 3l/min, ei menny kauaa ku öljyt oli vaihettu ja toimii vieläkin.
            Kätevä vaihtaa myös perään tuolla rakkineella.
            Mun porakone pumpulla 1300l/h, isompi malli olisi ollut 3000l/h. Riittää

            Comment

            • okko
              BTCF Honorary Member
              • Apr 2005
              • 1766
              • Honkajoki

              Mistä sitä öljyä pumpataan pois, sieltä laatikosta
              When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

              Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

              Comment

              • Magor
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 574
                • Oulu

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Mun porakone pumpulla 1300l/h, isompi malli olisi ollut 3000l/h. Riittää
                Ja jos haluaa TODELLA nopeaa vaihtaa ne öljyt niin sitte tällaisella
                G31 540d xdrive
                E28 535iA ikiprojekti

                Comment

                • Magor
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 574
                  • Oulu

                  Originally posted by okko View Post
                  Mistä sitä öljyä pumpataan pois, sieltä laatikosta
                  Pumppuahan ei tyhjennykseen tarvi, poisto toimii painovoimalla
                  Uusien sisäänlaitto onnistuu kätevimmin jonkinsortin pumpulla.
                  G31 540d xdrive
                  E28 535iA ikiprojekti

                  Comment

                  • MasaTDS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1606
                    • Tampere

                    Pystyykös jotenkin nollaamaan ton vanhemman askin muistin,auto on e34 525tdsa -92,varmaankin 5hp18?Tekee sellasta että pakki ei kytkeydy heti kun laittaa päälle ja 2 ykköselle talla pohjassa vaihdettaessa nykäisee melko reilusti,muuten toimii moitteetta.Öljynvaihtoo ajattelin ens viikon alulla kun ehtii.
                    E24 635csi
                    M-B W140
                    Citroen c4 coupe
                    H-D sportster chopper

                    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                    www.mpanet.fi

                    Comment

                    • juzba
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 118
                      • E-P:n emäpitäjä

                      ajoin oman vanhuksen rasvamontonpäälle ihan katsoakseni minkä moinen urakka siitä tulisi jos vaihtaisi tomaattiin öljyt. ensimmäiseksi ihmeeksi ilmeni se että mistä öljyn määrä edes tarkastetaan, pohjassa oli vihree muovilämiskä jossa teksti: lifetime oil bmw oilno.8322 9407807. lähteekö se irti, ja onko sen alla joku tarkastus sydeemi vai onko jossain muualla tarkastus rööri. eli auto on e39 523 -96
                      olen vaarin volvoon tomaattiöljyt vaihtanu usempaan kertaan, eikä se ole ollut mikään insinöörityö. näyttää siltä että penarissa se vaatii jo insinööri koulutuksen

                      edit: niin ja laatikko on toi perus 5hp-18
                      Last edited by juzba; 03-08-2007, 01:29.
                      Sillälailla eletähän nottei tartte vanhainkoris valehrella

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by juzba View Post
                        ajoin oman vanhuksen rasvamontonpäälle ihan katsoakseni minkä moinen urakka siitä tulisi jos vaihtaisi tomaattiin öljyt. ensimmäiseksi ihmeeksi ilmeni se että mistä öljyn määrä edes tarkastetaan, pohjassa oli vihree muovilämiskä jossa teksti: lifetime oil bmw oilno.8322 9407807. lähteekö se irti, ja onko sen alla joku tarkastus sydeemi vai onko jossain muualla tarkastus rööri. eli auto on e39 523 -96
                        olen vaarin volvoon tomaattiöljyt vaihtanu usempaan kertaan, eikä se ole ollut mikään insinöörityö. näyttää siltä että penarissa se vaatii jo insinööri koulutuksen

                        edit: niin ja laatikko on toi perus 5hp-18
                        Ei se kaiketi ihan insinöörityötä vaadi, mutta mielellään kyllä osaavan/ammattitaitoisen huoltohenkilökunnan, mikäli siis ko.laatikkoon, joka ei ole rakennettu öljyjä vaihdettavan, halutaan ihan välttämättä ne öljyt kuitenkin vaihtaa.
                        Siihen vaarin volvoon ne öljyt ovat tehty vaihettaviksi ja jopa tarkistettaviksi.

                        Comment

                        • Xander
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2005
                          • 122
                          • Home

                          Onko joku vaihdattanut Turun seudulla noihin (vihreä lätkäsiin) automaattilaatikoihin öljyt ja jos niin missä ja mihin hintaan??

                          Comment

                          • Harzzza
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 218
                            • Tampere

                            Mulla ihan mustalätkäinen 5hp18, ei oireiluja, toimii hienosti. Hommasin suodattimen ja tiivisteen ja 4 litraa valvolinen max lifeä. Eiku hommiin... puol päivää, sairasta vääntämistä ja läjä hajotettuja työkaluja ennenkun sain täyttöpropun auki.
                            17mm kuusiokolo... Jippii. No, öljy oli huoltokirjan mukaan vaihdettu n. 45 tkm sitten, mitä epäilisin... tuskin on ollut mikään ruuvi auki vuosikausiin siellä. Tiivistekin oli niin koppuraks menny että katkeili kun vähän koskikin.

                            Noh, öljy ulos ja ruskeetahan se oli... Ei tosin kovinkaan palaneen hajuista onneks. Öljypohja oikein siisti ja puhdas, magneeteissakaan ei ollut juuri mitään. Uudet hilut ja kii. Sitten se täyttö... voi p*rse että on vaikeeta !
                            Eihän siellä jää sen täyttöaukon putken yläpuolelle kuin joku alle sentin rako ? Hieno yrittää siitä tunkee mitään laatikkoon... Piti tehä siihenkin oma työkalu, sopivassa kulmasssa oleva litistetty putken pää ette tuu täyttäessä kaikki silmille. Se ei ollu kivaa ei... Tarttis olla joku paineilmalla toimiva täyttösysteemi, ei tossa homassa mulla mitään tee.

                            No, lopulta se päätti olevansa täys ja edelleen toimii. Mut kyllä tahtos koko öljymäärän vaihtaa flushing -tyyliin. Punasta siellä täytys pyöriä että ikä pitenis. Onks kukaan vaihtanut ite ?
                            Ja jos niin millä tekniikalla... ? Mites huollot vaihtaa ?

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Harzzza View Post
                              Mulla ihan mustalätkäinen 5hp18, ei oireiluja, toimii hienosti. Hommasin suodattimen ja tiivisteen ja 4 litraa valvolinen max lifeä. Eiku hommiin... puol päivää, sairasta vääntämistä ja läjä hajotettuja työkaluja ennenkun sain täyttöpropun auki.
                              17mm kuusiokolo... Jippii. No, öljy oli huoltokirjan mukaan vaihdettu n. 45 tkm sitten, mitä epäilisin... tuskin on ollut mikään ruuvi auki vuosikausiin siellä. Tiivistekin oli niin koppuraks menny että katkeili kun vähän koskikin.

                              Noh, öljy ulos ja ruskeetahan se oli... Ei tosin kovinkaan palaneen hajuista onneks. Öljypohja oikein siisti ja puhdas, magneeteissakaan ei ollut juuri mitään. Uudet hilut ja kii. Sitten se täyttö... voi p*rse että on vaikeeta !
                              Eihän siellä jää sen täyttöaukon putken yläpuolelle kuin joku alle sentin rako ? Hieno yrittää siitä tunkee mitään laatikkoon... Piti tehä siihenkin oma työkalu, sopivassa kulmasssa oleva litistetty putken pää ette tuu täyttäessä kaikki silmille. Se ei ollu kivaa ei... Tarttis olla joku paineilmalla toimiva täyttösysteemi, ei tossa homassa mulla mitään tee.

                              No, lopulta se päätti olevansa täys ja edelleen toimii. Mut kyllä tahtos koko öljymäärän vaihtaa flushing -tyyliin. Punasta siellä täytys pyöriä että ikä pitenis. Onks kukaan vaihtanut ite ?
                              Ja jos niin millä tekniikalla... ? Mites huollot vaihtaa ?
                              Proppu on lujaa kiinni Vaikka laittaa sopivasti kiinni, niin viikonpäästä saa vääntää täysillä. Se vaan puree itsensä sinne.

                              Mulla on ohut kupariputki ja porakonepumppu, niillä menee hienosti öljyt sisään.

                              Vaihtaa pari kertaa lyhyellä aikaa niin vaihtuu se väri, niin minä teen. Muutenahan voisi ottaa lauhduttimenletkut irti, kone käyntiin ja sama mikä tulee toisesta ulos niin toisesta uutta sisään.

                              Comment

                              • Harzzza
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 218
                                • Tampere

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Proppu on lujaa kiinni Vaikka laittaa sopivasti kiinni, niin viikonpäästä saa vääntää täysillä. Se vaan puree itsensä sinne.

                                Mulla on ohut kupariputki ja porakonepumppu, niillä menee hienosti öljyt sisään.

                                Vaihtaa pari kertaa lyhyellä aikaa niin vaihtuu se väri, niin minä teen. Muutenahan voisi ottaa lauhduttimenletkut irti, kone käyntiin ja sama mikä tulee toisesta ulos niin toisesta uutta sisään.
                                LUJAA on lievästi sanottu joo... Mut kun hitsaili järeen isomman 21mm kantasen mutterin tommoseen 10mm vahvaan 17mm kantaseen 12.9 lujuiseen pulttiin silleen huolella lankaa ja virtaa säästämättä aivan pultin kannan juureen jä pätkäs turhat pultinjämät pois niin sai mukavan adapterin jolla sai vääntää sitten metrisellä varrella niska punasena niin jo paukahti auki... Tossa on tärkeetä että se avain millä avaat ei jousta yhtään. Tarvii ikäänkuin terävän "voiman" ennenkun lähtee.

                                Mut jos tota jäähdytysputkistoo käyttäs vaihtoon niin mistäs se kannattas irrotella sitten ? Onko siellä matkalla tai nokalla liitoksia kun lootan kyljessähän on...? En oo nähny ainakaan muualla ton romumäärän seasta...
                                Vois vaikka harkita jos nokan putkihäkkyrän tilalle laittas kunnon kennojäähyn... Viileempi öljy kun ei oo koskaan pahasta. Aina ikä vaan pitenee...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎