Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    harzza ei varmaan lukenut koko ketjua? En tosin ihmettele, onhan se jo melko pitkä ja pullollaan p*skapuhetta

    Tomaatista irtoaa öljykiertoon likaa kunnossaollessaankin, sehän se pitkän vaihtovälin öljynvaihtoongelman juuri tekeekin. Jos vaihdat uudesta lähtien öljyt sen 30 tkm välein, niin todennäköistä on että laatikon ikä ei lyhene öljynvaihdon seurauksena.

    Ylläkirjoitetusta likamäärän kierrosta johtuen suurin osa (siis oikeasti suurin osa, isompi määrä kuin suodattimessa jossain vaiheessa lootan ikää) liasta lepää öljynjäähdyttimessä ja sen putkistoissa. Ei likaa löydy turbiinista eikä venttiilikoneiston päälinjoista. Venttiileille se ei pääse mitenkään muuten kuin öljynvaihdon avulla. Partikkelit saa jäähdyttimen putkista ja jäähdyttimestä irti vain ilmakuplilla, eli keinotekoisella turbulenttisella virtauksella (ilman sekoitus kiertävään öljyyn on muuten käytössä ympäri maailmaa puhdistusmenetelmänä hydrauliikassa). Siis kertauksena jo kolmen vuoden takaisiin kirjoituksiini: Ensimmäinen öljynvaihto huoltamattomaan automaattivaihteistoon on varmin tapa saada lika liikkeelle ja venttiilikoneistoon, jossa se aiheuttaa toimintahäiriön.
    ---

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by -Tapi View Post
      liasta lepää öljynjäähdyttimessä ja sen putkistoissa. Ei likaa löydy turbiinista eikä venttiilikoneiston päälinjoista.

      Ensimmäinen öljynvaihto huoltamattomaan automaattivaihteistoon on varmin tapa saada lika liikkeelle ja venttiilikoneistoon, jossa se aiheuttaa toimintahäiriön.
      Eli: Kun vaihdat öljyt, vaihda myös uusi ja isompi lauhdutin!

      Alkuperäistä isommalla lauhduttimella on iät ajat pidennetty tomaatin kestoa.

      Mutta, silti ennemmin vaihdan öljyt kuin odotan hajoamista. Jos hajoaa uusiin öljyihin, niin olisi se kohta hajonnut muutenkin.

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        Jaahans, paljon on aihe kirvoittanut tarinaa.

        Autollani on nyt ajettu öljynvaihdon jälkeen 18 000 km ilman minkäänlaisia ongelmia. Vaihtohetkellä oli ajettu noin 200tkm.

        Comment

        • harossi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 619
          • Haukipudas

          omalla 530d -01:llä kerkesin ajaa öljyn vaihdon jälkeen 10tkm, ei ongelmia. Vaihto tehtiin 160tkm kohdalla.
          e39 M5

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            Nyt on muutama tonni tullut mittariin täälläkin. Ei mitään ongelmia ole ollut. Tuo nykivä käyttäytyminen jota öljynvaihdon jälkeen ilmeni johtuu ripeän ja rauhallisen ajon erosta. Laatikko vain "luulee" ripeän ajon jatkuvan joten ykkösen ja kakkosen välinen vaihto jäi hieman nykiväksi. Kun rauhallinen ajotyyli jatkui pidempään niin laatikkokin sen sisäisti jonka jälkeen vaihdotkin pehmenivät normaaliksi.
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              Originally posted by arska84 View Post
              Mites kävi tuon autoliikkeen kanssa? Saitko niiden piikkiin?

              Kyllähän se maksoi kun ahdisteli käräjäoikeudella!!
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • Vana
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 49
                • Vantaa

                Originally posted by juster View Post
                ...Öljyn vaihto on parantanut minulla nimenomaan vaihtamistapahtumaa pehmeämmäksi. Sitä auttaako tämä sinun tapauksessa en osaa sanoa...
                Vaihdatin ite myös öljyt laatikkoon (320dA, -01) ja mielestäni vaihtaminen on nyt pehmeämpää. Varsinkin ykköseltä kakkoselle vaihto on nyt mieleisempää.

                Comment

                • AndyM
                  Newbiemmer
                  • Aug 2005
                  • 25
                  • Helsinki

                  Originally posted by E39-530A View Post
                  Ok. Minulla ei kaiketi laatikosta ole mitään rikki (vielä), mutta jos öljyt vaihdetaan toisentyyppisiksi, niin ne on veihdettava kokonaisuudessaan eikä vain valuttamalla. Mutta ehkäpä tuolla 200e:llä selviää, jos huuhtaisevat koko askin ja laittavat öljyt sisään.

                  Miten laatikkosi muuten oireili tuon hajonneen kytkinrummun takia?
                  Lähdin parkkiruudusta ja tuntui kuin olisi kuminauhaa vastaan peruuttanut. Eteenpäin suostui liikkumaan hädin tuskin lainkaan ja muutaman sekunnin päästä syttyi jo vikavalokin. Mittarissa tuolloin 160 tkm. Powermatic korjasi ja sen jälkeen on menty ongelmitta vajaa 100 tkm.
                  F10 520dA 2013

                  Comment

                  • dieselrules
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 197
                    • ToRnIo

                    Ei olis pitäny lukea tätä palstaa Vaihoin öljyt n. viikko sitten ja ei ainakaan toistaiseksi mitään häikkää mut näin jälkikäteen ku lueskelin tätä niin siinähän piilee suuriki riski...mut näinhän se on, TIETO LISÄÄ TUSKAA

                    Comment

                    • VK982
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 2271
                      • Kuopio

                      Minä tulen ainakin vaihtamaan touringiin vaihteistoöljyt. 150tkm mittarissa.
                      BMW E60 530xd
                      Honda Varadero "sotanorsu

                      Comment

                      • dieselrules
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2004
                        • 197
                        • ToRnIo

                        Hyvin on toiminu vaihonki jälkeen...Mulla touringissa 184th mittarissa

                        Comment

                        • djankka
                          Newbiemmer
                          • Mar 2007
                          • 25
                          • Vantaa

                          Omassa on steppi alkanut oireilemaan kesäloman aikana. Ongelma on seuraavanlainen. Kun laatikko on kylmä, niin vaihto 1 -> 2 tekee välillä sen, että "heittää vapaalle" tms. eli kierrokset vaan nousee, mutta auto tuntuu kulkevan vapaalla. Yleensä kun nostaa jalan pois kaasupolkimelta, vaihde menee päälle. Jos ei mene, kierrokset vain nousevat ja ehkä toisella kerralla kun nostaa jalan kaasulta, vahde menee päälle ja auto nykäisee ikävästi ja sellainen ikävä vinkaisu kuuluu laatikosta.

                          Kun laatikko on lämmennyt, ei mitään ongelmia. Laatikko vaihtaa hienosti ja tasaisesti vaihteet (paitsi satunnaisesti kaupunki ajossa liikennevaloihin tullessa pienemmälle vaihtaessa nykäisee aivan perkeleesti, kuin joku ajaisi perseeseen)

                          Tänä aamuna ilmoitti ajoon lähdettyäni "transmission failure" ja tehot hukassa. Virtojen katkais poisti ilmoituksen, mutta edelleen laatikko käyttäytyi kylmänä huonosti.

                          Onko muilla ollut vastaavaa ja jos on, niin mikä on ollut vikana. Autona e39 540 -98 (-99 mallia), ajettu 170 000 km

                          Kannattaako edes kokeilla öljynvaihtoa, vai mennäkkö suoraan autoliikkeeseen "reklamoimaan" virhevastuuseen vedoten?
                          Last edited by djankka; 28-07-2007, 17:00. Reason: km tiedot
                          540iA Touring M-Sport -98

                          Comment

                          • SLK
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 275
                            • Päijät-häme

                            Mulla ei ole loota koskaan käyttäytynyt mitenkään oudommin. Pikku hiljaa oli kumminkin kadonnut se "hienostunut" vaihtaminen. EGS:n nollauksella tuo hoitui. Lootan muistin nollaus aiheuttaa sen, että se opettelee "kaiken" uudelleen. Nyt toimii niin kuin pitääkin ja kilometrejä on lähemmäs 300 tuhatta. Sitä en tiedä onko tähän koskaan vaihdettu laatikon öljyjä.

                            Sanoisin kaikille, että aloittakaa laatikkoon liittyvät ongelmien hoidot tolla nollauksella. Ei maksa juuri mitään.
                            exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                            Comment

                            • arska84
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 1356
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by djankka View Post
                              Omassa on steppi alkanut oireilemaan kesäloman aikana. Ongelma on seuraavanlainen. Kun laatikko on kylmä, niin vaihto 1 -> 2 tekee välillä sen, että "heittää vapaalle" tms. eli kierrokset vaan nousee, mutta auto tuntuu kulkevan vapaalla. Yleensä kun nostaa jalan pois kaasupolkimelta, vaihde menee päälle. Jos ei mene, kierrokset vain nousevat ja ehkä toisella kerralla kun nostaa jalan kaasulta, vahde menee päälle ja auto nykäisee ikävästi ja sellainen ikävä vinkaisu kuuluu laatikosta.

                              Kun laatikko on lämmennyt, ei mitään ongelmia. Laatikko vaihtaa hienosti ja tasaisesti vaihteet (paitsi satunnaisesti kaupunki ajossa liikennevaloihin tullessa pienemmälle vaihtaessa nykäisee aivan perkeleesti, kuin joku ajaisi perseeseen)

                              Tänä aamuna ilmoitti ajoon lähdettyäni "transmission failure" ja tehot hukassa. Virtojen katkais poisti ilmoituksen, mutta edelleen laatikko käyttäytyi kylmänä huonosti.

                              Onko muilla ollut vastaavaa ja jos on, niin mikä on ollut vikana. Autona e39 540 -98 (-99 mallia), ajettu 170 000 km

                              Kannattaako edes kokeilla öljynvaihtoa, vai mennäkkö suoraan autoliikkeeseen "reklamoimaan" virhevastuuseen vedoten?
                              Ehdottomasti autoliikkeeseen mars!!! Joutuvat tuon tietenkin korjauttamaan
                              BMW PREMIUM

                              BMW E46 318

                              Comment

                              • Rubu
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2006
                                • 809
                                • Kuopio

                                Originally posted by SAMIoj View Post
                                Mulla ei ole loota koskaan käyttäytynyt mitenkään oudommin. Pikku hiljaa oli kumminkin kadonnut se "hienostunut" vaihtaminen. EGS:n nollauksella tuo hoitui. Lootan muistin nollaus aiheuttaa sen, että se opettelee "kaiken" uudelleen. Nyt toimii niin kuin pitääkin ja kilometrejä on lähemmäs 300 tuhatta. Sitä en tiedä onko tähän koskaan vaihdettu laatikon öljyjä.

                                Sanoisin kaikille, että aloittakaa laatikkoon liittyvät ongelmien hoidot tolla nollauksella. Ei maksa juuri mitään.
                                Tuo laatikon nollaus auttaa monesti laatikon omituiseen käytökseen. Monesta oon nollannut ja kaikki on kehunu että paljon parempi. Tietysti mekaanista vikaa sillä ei korjata mutta halvin keino todellakin kokeilla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎