Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juster
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 624

    Originally posted by E39-530A View Post
    Esso ATF LT 71141

    Powermatic kuulemma heittää ko. laatikkoon jotain muutakin(?).
    Jos vaihdetaan "lifetime" Esso johonkin muuhun vastaavaan, on silloin parempi vaihtaa öljyt huuhtelumenetelmällä. Esso ATF LT 71141 öljyä ei kannata ostaa esim. Laakkoselta. itse ostin litran purkeissa Onniselta firman alennuksella alle 10 euroa litra.

    Comment

    • Geoman
      Newbiemmer
      • Nov 2006
      • 2

      Täyttöroppu

      Originally posted by juster View Post
      Alkuperäisen suodattimen mukana en ole koskaan saanut tiivistettä enkä pultteja. Miksi muuten pultit pitää vaihtaa? Niitä on parikymmentä kappaletta eivätkä ne joudu kuin olemattoman rasituksen kohteeksi. Niiden tarkoitus on kiinnittää ainoastaan öljynpohja vaihteistoon.

      Pistetään vielä kerran normaalin öljynvaihdon ohjeet vaikka ne eivät mitään pelkäämättömille flushing-miehille kelpaa.

      – oikea lämpötila vaihteiston öljyn lämpötila pitää olla 30–50 astetta

      - puhtaus on ehdottoman tärkeää älä työnnä likaa öljyn mukana

      – koska öljyt vaihdetaan auton alta, nosta autoa niin, että se on ehdottomasti suorassa.

      – mittaa pois tullut öljynmäärä saman verran vähintään tilalle (itse käytän 2 eurolla ostettua litran mittaa)

      – puhdista öljynpohja ja magneetit älä jätä nukkaa tai mitään muutakaan pohjaan.

      – oikea öljy

      – vaihda suodatin

      – öljyn määrän lopullinen tarkistus tehdään moottorin ollessa käynnissä! Käy ensin kaikki vaihteet läpi 5 sekuntia per vaihde. Sen jälkeen lopputäyttö moottorin edelleen käydessä niin kauan, että öljy tulee täyttöaukosta yli.

      – älä aloita koko vaihtoa, jos et ole varma mitä teet.
      – lue linkin ohjeet tarkasti

      Tässä on linkki manuaaliin, jossa on ohjeet öljyn vaihtoon:
      http://www.zf-group.com/pdf/5HP18.pdf
      Kertoisitko missä on täyttöroppu, josta oikea öljytaso todetaan. En saanut sitä oikein itse selville.

      Kiitos etukäteen tiedosta.

      Comment

      • juster
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 624

        Originally posted by Geoman View Post
        Kertoisitko missä on täyttöroppu, josta oikea öljytaso todetaan. En saanut sitä oikein itse selville.

        Kiitos etukäteen tiedosta.
        Löytyy vaihteiston kuljettajan puoleiselta sivulta. Samannäköinen kuin on öljypohjassa oleva tyhjennys proppu.

        Comment

        • 5er
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 208
          • Savo

          Tänään Siekkisellä vaihtoivat 5HP19 laatikkoon Esso LT 71 141 öljyt. Autolla ajettu ~92,5tkm ja päiväyksen mukaan alkuperäinen suodatin, eli tuskin ennen on atf öljyjä vaihdeltu. Magneetissa ei ollut kauheasti töhnää eikä suodatinkaan ollut kovin tumma. 9 litraa öljyä oli kuulemma mennyt, 4 litraa ekana valuttamalla ja loput huuhtomalla.
          Siekkisillä tuntui ammattitaitoa olevan ja juttua riittävän
          ex E60 530iA -07 M-Sport
          ex E39 528iA -99

          Comment

          • himonussija
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 392
            • Finland

            Originally posted by 5er View Post
            Tänään Siekkisellä vaihtoivat 5HP19 laatikkoon Esso LT 71 141 öljyt. Autolla ajettu ~92,5tkm ja päiväyksen mukaan alkuperäinen suodatin, eli tuskin ennen on atf öljyjä vaihdeltu. Magneetissa ei ollut kauheasti töhnää eikä suodatinkaan ollut kovin tumma. 9 litraa öljyä oli kuulemma mennyt, 4 litraa ekana valuttamalla ja loput huuhtomalla.
            Siekkisillä tuntui ammattitaitoa olevan ja juttua riittävän
            Osoite ja paljonko maksoi?

            Comment

            • 5er
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 208
              • Savo

              Originally posted by himonussija View Post
              Osoite ja paljonko maksoi?
              http://www.konehuolto.vze.com/ Foorumilla on ennenkin keskusteltu kyseisestä pajasta ja Jarkko kirjoittelee joskus täälläkin.
              220e maksoi.
              ex E60 530iA -07 M-Sport
              ex E39 528iA -99

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9158
                • Oulu

                No niin tuli sitten tänään itsekin liityttyä Juudasten kerhoon. Profiilin GM:n "ikiöljy-laatikkoon" vaihdettiin öljyt huuhtelemalla tuttu mekaanikko kaverina. Autolla oli rullattuna n. 125 tkm. Öljyt olivat jo melko tummat, eivät kuitenkaan tuoksahtaneet palaneelta. Alustavat kokemukset operaatiosta erittäin positiiviset. Laatikko toimii kuten pitääkin ja vaihdot pehmenivät selkeästi. Kuviakin operaation aikana tuli napsittua, joten tuosta voisi jonkinlaisen projektikertomuksen väsätä, jos kiinnostusta löytyy. Täysin tehtävissä tuo huuhteluvaihtokin on, eikä siinä sinänsä vaikuttanut olevan mitään mystistä, kunhan perusfaktat ovat hallussa ja työkalut pysyvät käsissä.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Öljyt olivat jo melko tummat, eivät kuitenkaan tuoksahtaneet palaneelta.
                  Se alkuperäinen öljy on jo uutena vaaleanruskeaa, ei punaista.
                  ---

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Kuviakin operaation aikana tuli napsittua, joten tuosta voisi jonkinlaisen projektikertomuksen väsätä, jos kiinnostusta löytyy.
                    Kiinnostusta löytyy, jos et jaksa kertomusta tehdä, niin laita ainakin kuvia näkyville.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      Huuhtelu menetelmässä työsuorituksena ei ole vaikea, kunhan on laite millä saa lisättyä öljyä vaihteistoon, suunnilleen samaa tahtia kuin sieltä vanhaa öljyä poistetaan. Koska monelle ns. korjaamolla, ei ole käsitystä edes siitä miten öljynmäärä tarkistetaan, niin mitenhän huuhtelukaan näiltä veijareilta onnistuu?

                      Ps. vaihtamistapahtuman parantuminen on omankin kokemuksen perusteella tosiasia. Tosin joidenkin mielestä, jos näin käy, on laatikko lopun tiellä…

                      Comment

                      • kuukankorpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 634

                        Tietääkö kukaan missä onnistuu asiallinen öljynvaihto tampere/hämeenlinna akselilla?Siis sellaisessa paikassa mikä on ennenkin tehnyt huuhtelumenetelmällä.Ja bensasteppi on laatikko.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9158
                          • Oulu

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Se alkuperäinen öljy on jo uutena vaaleanruskeaa, ei punaista.
                          No sehän selittää. Saat muuten jossain vaiheessa postipaketin.

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Kiinnostusta löytyy, jos et jaksa kertomusta tehdä, niin laita ainakin kuvia näkyville.
                          Pitänee jotain kyhätä kasaan, kun pääsen reissusta takaisin kotikoneen ääreen.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Night-Wind
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1534
                            • 02

                            Kysytäänpän nyt näin ajan kuluksi ja virallisesti että kannattaisiko öllet ja suodatin vaihtaa kun kyseessä on niinkin wanha peli kuin -91 ja E36 316iA Sedani. Rullattu nyt noin 207 000, olisi tuttu joka on autoasentaja ja kuulemma osaa homman ja sanoo että pystyisi helposti vaihtamaan öljyt ja suodattimen. Semmonen pienehkö oire tolla vaihteistolla on että rallifiiliksillä tai yleensäkin kaasua enemmän käyttäessä kun laatikko vaihtaa niin vaihdon yhteyssä nostaa vähän kierroksia toisinsanoen päästää pienen kaasutuksen + aina kun nakkaa D:n silmään perästä kuuluu mielenkiintoinen 'klonk' ääni. Tommosta tämä on ollut koko ajan mitä tää auto mulla on ollut, eli jotain 15tkm -> ei sinäänsä, tuo on oire mutta itseä se ei ole koskaan häirinnyt, ainakaan kauheesti. JOS vaan tämmönen riski, niin kuin olen täältä niin perkeleesti jo lukenut on olemassa että yli 200tkm ajettuun autoon vaihtaa öllet voi käydä huonosti ja kyseessähän ei ole enää mikään uusi auto. Houkuttavaa vaan kun kyseinen tyyppi joka homman voisi hoitaa asuu noin kilsan päässä joten ei tarvisi kun oikeat öljyt ja suodatin hommata. Himottavaan vaan koko ajatus kun tuli joskus veljen E-sarjan 300 turbokiisselimersua kokeiltua ja se miten se laatikkotoimi niin on ku yö ja päivä mun omaan, tosin onhan käyttövoima yms.. liikkuuhan tommonen laiva jo hyvin mutta silti..
                            ex: BMW E38 735iA -97
                            ex: MB W211 E200CDI -03
                            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                            ex: BMW E39 528iA -96
                            ex: MB W126 300SE -89
                            ex: BMW E34 525iAT -95
                            ex: BMW E36 316iA -91

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Night-Wind View Post
                              Kysytäänpän nyt näin ajan kuluksi ja virallisesti että kannattaisiko öllet ja suodatin vaihtaa kun kyseessä on niinkin wanha peli kuin -91 ja E36 316iA Sedani.
                              Siihen KUULUU vaihtaa öljyt ja suodatin ihan normaali huolto ohjelman mukaisesti. N. 40tkm välein. Äkkiä vaihtamaan siis.

                              Comment

                              • algernon
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2006
                                • 288
                                • Turku, Suami

                                Se "klunk" kuulostaa enemmän mekaaniselta välykseltä ja ei parane tästä.
                                Katsele kardaania ja perää päästäksesi siitä eroon.
                                M
                                850i -91 (EG11)
                                Z3 2.8 -98 (CH31)

                                325 -08 (VE31)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎