Originally posted by bmw525tds
View Post

Kuka ihme niiden öljyjen on väittänyt olevan "ikiöljyjä"?
Ikuisia öljyjä kun ei tasan varmasti ole olemassakaan, joten logiikkasi jo tässä kohtaa kulkee väärään suuntaan.
Entä kuka kuka väittää=tietää niiden öljyjen kestävän vain 300tkm???
Toki tällaisia mutuväitteitähän nämä öljynvaihtointoiset heittelevät eri nettipalstoilla huuhaa juttujensa tueksi, vaikka kyseessä on ihan puhtaasti mielikuvituksen ja joukkohysterian luoma taikauskoinen illuusio.
Ainoa FAKTATIETO ko.öljyjen kestoiästä on se että ne ovat näissä laatikoissa ns.Life-Time....eli se ei suinkaan tarkoita sitä että kyseessä olisi mitkään "ikiöljyt", vaan öljy jonka laatu on riittävä ja pysyy täysin riittävänä koko laatikon fyysisen käyttöiän!!!
Käytännössähän tämä käyttöikä määräytyy kytkinpakkojen käyttötunneista, joiden kulumisnopeuteen ei näillä öljynvaihdoilla ole mitään merkitystä.
Siis ei sen takia että ko.öljyt on mitoitettu laadultaan sellaisiksi että niiden laatu kestää kevyesti vaadittuna paljonkin pidempään kuin mitä nuo kytkinlevyt pakoissa kestävät.
Se mitä ne kytkinlevyt kestävät sillon kun kiertoon sylkäistään uusien öljyjen pesevän vaikutuksen vuoksi KAIKKI siihen astiset laatikon seinämille, putkistoon ja lauhduttimeen kertynyt metallipurua sisältäva tehokkaasti hiomaöljynä toimiva sedimentti, on ihan eri juttu.
Eli voi hyvinkin olla niin että nämä öljynvaihdot itse asiassa todellisuudessa LYHENTÄVÄT näiden laatikoiden käyttoikää/elinkaarta, kuin että sitä tavoiteltua huhaaseen perustuvia lisäkilometrejä milloinkaan saataisiin ulosmitattua.
Joka tapauksessa millään muulla keinolla, kuin näillä öljynvaihdoilla ei ko.laatikon öljynkiertoon ei saada pitkäksi aikaa miljoonia hiovia metallihiukkasia, joka ei yksinkertaisesti voi olla vaikuttamatta laakeroinneissa ja öljyn painepuolen osissa.
Kuitenkin on huomioitava että riskeihin pitää laskea myös tuo akuutti "paskashokki" joka tarkoittaa venttiilikoneiston solenoidiventtiiliin päässyttä sedimenttikikkaretta/"metallikökköä" joka jumittaa ko.venttiilin romahduttaen sen ohjaaman kytkinpakan paineet, jolloin pakka sulaa...ja ratasvalo syttyy. Tuho on todella nopea.
Lisäksi tuntuu siltä että kymmenestä "huolellisestikkin" tehdystä öljynvaihdosta yksi tai kaksi on vajaatäyttöjä ja/tai väärillä öljyillä tehty.
Kaikkea tätä taustaa vasten koko öljynvaihtohype...taikausko tuntuu todella kummalliselta, varsinkin kun KUKAAN ei pysty oikeasti edes esittämään faktatietoa siitä mihin ihmeeseen se laatikko oikein "rikkuu" jos niitä öljyjä ei vaihdeta?. Eli minkä laatikon osan pettäminen ja millä mekanismilla ihan tarkasti ottaen matkanteon lopulta lopettaa mikäli öljyjä ei jatkuvasti vaihdella?
Tämä pelkkä..."rikkuu" on....hmmmm...sanoisinko, aika mielikuvituksellinen?
Comment