Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by bmw525tds View Post
    Kun en ole perehtynyt automaattilootien sielunelämään joista löytyy "ikiöljyt" olisi mukava tietää pari asiaa.

    -Miksi tämä "ikiöljy" on otettu käyttöön jos tiedetään että se kestää vain sinne 300tkm? Eikä sitä saisi edes vaihtaa

    -Miksei tätä ikiöljyä käytetä kaikissa automaattilaatikoissa jos se kestää kerta "ikuisuuden"?
    .
    Huoh....vastataan kun kysytään....
    Kuka ihme niiden öljyjen on väittänyt olevan "ikiöljyjä"?
    Ikuisia öljyjä kun ei tasan varmasti ole olemassakaan, joten logiikkasi jo tässä kohtaa kulkee väärään suuntaan.
    Entä kuka kuka väittää=tietää niiden öljyjen kestävän vain 300tkm???
    Toki tällaisia mutuväitteitähän nämä öljynvaihtointoiset heittelevät eri nettipalstoilla huuhaa juttujensa tueksi, vaikka kyseessä on ihan puhtaasti mielikuvituksen ja joukkohysterian luoma taikauskoinen illuusio.
    Ainoa FAKTATIETO ko.öljyjen kestoiästä on se että ne ovat näissä laatikoissa ns.Life-Time....eli se ei suinkaan tarkoita sitä että kyseessä olisi mitkään "ikiöljyt", vaan öljy jonka laatu on riittävä ja pysyy täysin riittävänä koko laatikon fyysisen käyttöiän!!!
    Käytännössähän tämä käyttöikä määräytyy kytkinpakkojen käyttötunneista, joiden kulumisnopeuteen ei näillä öljynvaihdoilla ole mitään merkitystä.
    Siis ei sen takia että ko.öljyt on mitoitettu laadultaan sellaisiksi että niiden laatu kestää kevyesti vaadittuna paljonkin pidempään kuin mitä nuo kytkinlevyt pakoissa kestävät.
    Se mitä ne kytkinlevyt kestävät sillon kun kiertoon sylkäistään uusien öljyjen pesevän vaikutuksen vuoksi KAIKKI siihen astiset laatikon seinämille, putkistoon ja lauhduttimeen kertynyt metallipurua sisältäva tehokkaasti hiomaöljynä toimiva sedimentti, on ihan eri juttu.
    Eli voi hyvinkin olla niin että nämä öljynvaihdot itse asiassa todellisuudessa LYHENTÄVÄT näiden laatikoiden käyttoikää/elinkaarta, kuin että sitä tavoiteltua huhaaseen perustuvia lisäkilometrejä milloinkaan saataisiin ulosmitattua.
    Joka tapauksessa millään muulla keinolla, kuin näillä öljynvaihdoilla ei ko.laatikon öljynkiertoon ei saada pitkäksi aikaa miljoonia hiovia metallihiukkasia, joka ei yksinkertaisesti voi olla vaikuttamatta laakeroinneissa ja öljyn painepuolen osissa.
    Kuitenkin on huomioitava että riskeihin pitää laskea myös tuo akuutti "paskashokki" joka tarkoittaa venttiilikoneiston solenoidiventtiiliin päässyttä sedimenttikikkaretta/"metallikökköä" joka jumittaa ko.venttiilin romahduttaen sen ohjaaman kytkinpakan paineet, jolloin pakka sulaa...ja ratasvalo syttyy. Tuho on todella nopea.
    Lisäksi tuntuu siltä että kymmenestä "huolellisestikkin" tehdystä öljynvaihdosta yksi tai kaksi on vajaatäyttöjä ja/tai väärillä öljyillä tehty.
    Kaikkea tätä taustaa vasten koko öljynvaihtohype...taikausko tuntuu todella kummalliselta, varsinkin kun KUKAAN ei pysty oikeasti edes esittämään faktatietoa siitä mihin ihmeeseen se laatikko oikein "rikkuu" jos niitä öljyjä ei vaihdeta?. Eli minkä laatikon osan pettäminen ja millä mekanismilla ihan tarkasti ottaen matkanteon lopulta lopettaa mikäli öljyjä ei jatkuvasti vaihdella?
    Tämä pelkkä..."rikkuu" on....hmmmm...sanoisinko, aika mielikuvituksellinen?

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by Cell View Post
      Tuo ei ole niin haitallista, laatikko kyllä muuttaa adaptaatioita jatkuvasti.
      Ajotapa adaptio muuttuu kokoajan, mutta painesäätimien kulumista kompensoivat olisi hyvä nollata kun öljyt muuttuu.

      Epävarmaa horinaa: Painesäätimien adaptiossa ei (?) ole säätö kuin yhteen suuntaan, joten ne vaan korjaa öljyn vanhenemista (tästä syystä laatikko toimii vanhoillakin öljyillä). Eli ei osaa korjata uuden öljyn tuomaan muutosta ilman nollausta

      Bmw bensa steppi kestää ajaa +400tkm helposti, ilman toiminnan muutosta. Kannattaako öljynvaihto, on rahasta kiinni. Jos sen tekee itse, niin ehkä on parempi mieli. Jos 60tkm välein vaihtaa (400€/vaihto), menee 400tkm matkalla vaihtolaatikon hinta. Kannattaako purkukuntoiseen autoon enää laittaa uutta laatikkoa? Kuinka monella Bemarilla on jälleenmyyntiarvoa yli 400tkm ajettuna? Tai 600tkm ajettuna, vaikka laatikko öljyt olisikin vaihdettu? Saako edes öljynvaihto rahoja kun myy koko auton?

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Saako edes öljynvaihto rahoja kun myy koko auton?
        Ei saa normaalitilanteessa, mutta jos askissa on ollut vaihdon terävyyttä tms. härövikaa joka öljynvaihdolla sattumalta lähtee, on homma tienannut itsensä aivan taatusti takaisin. Ennakoivasti tehtynä ei missään huoltotoimenpiteessä ole mitään varmaa tai kukkarossa plusmerkkisenä näkyvää säästöä. Noista lodjun adaptaatioista uskaltaisin olla eri mieltä, ellei ole jotain dokumentaatiota asiasta?



        Voi hiomaöljy sentään. Paskashokki alkoikin yksinään kuulostaa jo niin laimealta.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • bmw525tds
          Bimmer Rookie
          • Apr 2010
          • 94
          • North Pole

          Originally posted by Hemi View Post
          Huoh....vastataan kun kysytään....
          Kuka ihme niiden öljyjen on väittänyt olevan "ikiöljyjä"?
          Ikuisia öljyjä kun ei tasan varmasti ole olemassakaan, joten logiikkasi jo tässä kohtaa kulkee väärään suuntaan.
          Entä kuka kuka väittää=tietää niiden öljyjen kestävän vain 300tkm???
          Toki tällaisia mutuväitteitähän nämä öljynvaihtointoiset heittelevät eri nettipalstoilla huuhaa juttujensa tueksi, vaikka kyseessä on ihan puhtaasti mielikuvituksen ja joukkohysterian luoma taikauskoinen illuusio.
          Ainoa FAKTATIETO ko.öljyjen kestoiästä on se että ne ovat näissä laatikoissa ns.Life-Time....eli se ei suinkaan tarkoita sitä että kyseessä olisi mitkään "ikiöljyt", vaan öljy jonka laatu on riittävä ja pysyy täysin riittävänä koko laatikon fyysisen käyttöiän!!!
          Käytännössähän tämä käyttöikä määräytyy kytkinpakkojen käyttötunneista, joiden kulumisnopeuteen ei näillä öljynvaihdoilla ole mitään merkitystä.
          Siis ei sen takia että ko.öljyt on mitoitettu laadultaan sellaisiksi että niiden laatu kestää kevyesti vaadittuna paljonkin pidempään kuin mitä nuo kytkinlevyt pakoissa kestävät.
          Se mitä ne kytkinlevyt kestävät sillon kun kiertoon sylkäistään uusien öljyjen pesevän vaikutuksen vuoksi KAIKKI siihen astiset laatikon seinämille, putkistoon ja lauhduttimeen kertynyt metallipurua sisältäva tehokkaasti hiomaöljynä toimiva sedimentti, on ihan eri juttu.
          Eli voi hyvinkin olla niin että nämä öljynvaihdot itse asiassa todellisuudessa LYHENTÄVÄT näiden laatikoiden käyttoikää/elinkaarta, kuin että sitä tavoiteltua huhaaseen perustuvia lisäkilometrejä milloinkaan saataisiin ulosmitattua.
          Joka tapauksessa millään muulla keinolla, kuin näillä öljynvaihdoilla ei ko.laatikon öljynkiertoon ei saada pitkäksi aikaa miljoonia hiovia metallihiukkasia, joka ei yksinkertaisesti voi olla vaikuttamatta laakeroinneissa ja öljyn painepuolen osissa.
          Kuitenkin on huomioitava että riskeihin pitää laskea myös tuo akuutti "paskashokki" joka tarkoittaa venttiilikoneiston solenoidiventtiiliin päässyttä sedimenttikikkaretta/"metallikökköä" joka jumittaa ko.venttiilin romahduttaen sen ohjaaman kytkinpakan paineet, jolloin pakka sulaa...ja ratasvalo syttyy. Tuho on todella nopea.
          Lisäksi tuntuu siltä että kymmenestä "huolellisestikkin" tehdystä öljynvaihdosta yksi tai kaksi on vajaatäyttöjä ja/tai väärillä öljyillä tehty.
          Kaikkea tätä taustaa vasten koko öljynvaihtohype...taikausko tuntuu todella kummalliselta, varsinkin kun KUKAAN ei pysty oikeasti edes esittämään faktatietoa siitä mihin ihmeeseen se laatikko oikein "rikkuu" jos niitä öljyjä ei vaihdeta?. Eli minkä laatikon osan pettäminen ja millä mekanismilla ihan tarkasti ottaen matkanteon lopulta lopettaa mikäli öljyjä ei jatkuvasti vaihdella?
          Tämä pelkkä..."rikkuu" on....hmmmm...sanoisinko, aika mielikuvituksellinen?
          Ei. Ikiöljyjä ei tosiaan ole vielä olemassakaan, kysymykseni piti olla hieman sarkastinen. Pitäis varmaan kysyä kaverilta ku se tekee työkseen näitä automaattilaatikko korjauksia. Täytyy vielä tarkistaa mut puhetta taisi olla et suurin osa sinne tulevista bimmerin laatikoista on näillä lift-time öljyillä olevia 230-340tkm ajettuja. Sillon joskus ku olin wetterillä töissä niin ei mun mielestä sinne tullu yhtään laatikkoa vaihtoon joka ois öljynvaihon takia hajonnu. Tallista tietysti löytyis yks laatikko, en nyt muista oliko zf vai gm mut sen vois aukoa ja kattoa mikä siellä hajonnu, km ei tietoa mut öljyjä ei koskaan vaihettu.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by bmw525tds View Post
            .... Tallista tietysti löytyis yks laatikko, en nyt muista oliko zf vai gm mut sen vois aukoa ja kattoa mikä siellä hajonnu, km ei tietoa mut öljyjä ei koskaan vaihettu.
            Vihreälätkäinen hajonnut ZF on harvnaisempi kuin kanan hammas(eli nämä ei hajoa edes väärin tehtyihin öljynvaihtoihin), joten eikähän se GM ole.
            Kilometreistä ei tietoa...mutta on kuitenkin tieto että öljyjä ei ole ikinä vaihdettu? Mistä/miten siis tällainen tieto?

            Comment

            • Inhuman
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 507
              • Oulu ja Haukipudas

              Nonnii...

              Onko Oulun seudulla ketään jolla ois nosturi tai monttu sekä kokemusta vaihteistoöljyn vaihtamisesta jollain tavalla? Tai suositella jotain liikettä, mikä tekee suht edullisesti vaihtotyön


              Tuo oma rotisko tiputteli aikanaan lauhduttimesta öljyä, joten käytin lisäyksessä eräässä liikkeessä. Sillon en tiennyt vielä, ettei sinne mitä tahansa kannata laittaa ja jälkeenpäin en ole saanut tietoa mitä sinne on laitettu, mutta epäilen kuitenkin että ihan väärää:thinkja tuskin edes suodatinta vaihdettu...

              Joten pelko on hiipinyt perseeseen, että jos jotain en tuolle tee, niin paskaksi se menee. Tällähetkellä laatikko toimii kyllä, mutta jostain vain tullut sellainen tunne, että käyttäytyminen muuttunut


              Oisko ensimmäiset toimenpiteet nyt, että pitäis saada ittensä tuonne auton alle ja tarkistaa mikä lätkä siellä laatikossa on ? Olettaen kuitenkin, että ZF5HP18, koska auto on E36 325 -93 ja tilata wetteriltä suodattimet ja tiivisteet?

              Mistä halvalla sopivaa öljyä?
              MOI !

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Inhuman View Post
                Nonnii...

                Onko Oulun seudulla ketään jolla ois nosturi tai monttu sekä kokemusta vaihteistoöljyn vaihtamisesta jollain tavalla? Tai suositella jotain liikettä, mikä tekee suht edullisesti vaihtotyön


                Tuo oma rotisko tiputteli aikanaan lauhduttimesta öljyä, joten käytin lisäyksessä eräässä liikkeessä. Sillon en tiennyt vielä, ettei sinne mitä tahansa kannata laittaa ja jälkeenpäin en ole saanut tietoa mitä sinne on laitettu, mutta epäilen kuitenkin että ihan väärää:thinkja tuskin edes suodatinta vaihdettu...

                Joten pelko on hiipinyt perseeseen, että jos jotain en tuolle tee, niin paskaksi se menee. Tällähetkellä laatikko toimii kyllä, mutta jostain vain tullut sellainen tunne, että käyttäytyminen muuttunut


                Oisko ensimmäiset toimenpiteet nyt, että pitäis saada ittensä tuonne auton alle ja tarkistaa mikä lätkä siellä laatikossa on ? Olettaen kuitenkin, että ZF5HP18, koska auto on E36 325 -93 ja tilata wetteriltä suodattimet ja tiivisteet?

                Mistä halvalla sopivaa öljyä?
                FAQ osiosta löydät vastaukset.

                Comment

                • Vibaa
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 581
                  • Vaasa

                  Originally posted by Inhuman View Post
                  Nonnii...

                  Onko Oulun seudulla ketään jolla ois nosturi tai monttu sekä kokemusta vaihteistoöljyn vaihtamisesta jollain tavalla? Tai suositella jotain liikettä, mikä tekee suht edullisesti vaihtotyön


                  Tuo oma rotisko tiputteli aikanaan lauhduttimesta öljyä, joten käytin lisäyksessä eräässä liikkeessä. Sillon en tiennyt vielä, ettei sinne mitä tahansa kannata laittaa ja jälkeenpäin en ole saanut tietoa mitä sinne on laitettu, mutta epäilen kuitenkin että ihan väärää:thinkja tuskin edes suodatinta vaihdettu...

                  Joten pelko on hiipinyt perseeseen, että jos jotain en tuolle tee, niin paskaksi se menee. Tällähetkellä laatikko toimii kyllä, mutta jostain vain tullut sellainen tunne, että käyttäytyminen muuttunut


                  Oisko ensimmäiset toimenpiteet nyt, että pitäis saada ittensä tuonne auton alle ja tarkistaa mikä lätkä siellä laatikossa on ? Olettaen kuitenkin, että ZF5HP18, koska auto on E36 325 -93 ja tilata wetteriltä suodattimet ja tiivisteet?

                  Mistä halvalla sopivaa öljyä?
                  Loota pitäisi olla mustalla kilvellä, jolloin sinne sopisi Mobil ATF320 ölpät mitä pitäisi löytyä suht hyvin liikkeistä.
                  Nosturia ei välttämättä tarvi, toki se helpottaa mutta onnistuu ilmankin
                  sigpic
                  E34 530iA

                  Comment

                  • esa`pentula
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1390
                    • Tampere

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Vihreälätkäinen hajonnut ZF on harvnaisempi kuin kanan hammas(eli nämä ei hajoa edes väärin tehtyihin öljynvaihtoihin), joten eikähän se GM ole.
                    Kilometreistä ei tietoa...mutta on kuitenkin tieto että öljyjä ei ole ikinä vaihdettu? Mistä/miten siis tällainen tieto?
                    Varmaan koko kanan purukalusto heitetty sitten tänne? Tälläkin hetkellä pöydällä zf 6hp26 (e61:sestä), 5hp19 (e46 330i). Eikä ole ensimmäiset eikä viimeiset vihreäkilpiset zf:ät
                    Jotka pöydällä ovat.

                    Comment

                    • rahami00
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 306
                      • Kirkkonummi

                      Levis laatikko vähän aikaa sitten. Kyseessä 530dat -02. Tais olla vuosi 2007, kun laatikkoon vaihdettiin öljyt "huuhtelemalla", sen jälkeen toimi mainiosti näihin päiviin asti. Autolla oli ajettu jotain 200000 tuolloin 2007 ja nyt 340000. Auto ollut lastutettuna myös vuodesta 2007. Epäilisin ettei hajoaminen ollut tuosta öljynvaihdosta kiinni, koska sen verran jo aikaa tapahtumasta. Aika kallis remontti (3500€), jos vertaa auton arvoon... meinas vähän sylettää. No, taas mennään eteenpäin.

                      Comment

                      • r.w.
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2510
                        • Länsirannikko

                        Originally posted by esa`pentula View Post
                        Varmaan koko kanan purukalusto heitetty sitten tänne? Tälläkin hetkellä pöydällä zf 6hp26 (e61:sestä), 5hp19 (e46 330i). Eikä ole ensimmäiset eikä viimeiset vihreäkilpiset zf:ät
                        Jotka pöydällä ovat.
                        Ole varuillasi. Kohta osuu hallille varmaan myös meteoriittisade, maanjäristys ja lentävä lehmä. Kuten nokkelimmat pokkelimmat jo kokemuksesta ehkä arvasivatkin, Hemin romanttiset mielikuvat ovat jälleen kerran pelkkää legendaa.
                        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 938
                          • Espoo

                          Originally posted by b mutteri kasa View Post
                          Mikäs se suositeltava öljynvaihtoväli on?Itsellä ZF 6HP19Z laatikko ja kilometrejä kertynyt jo 125tkm.Nyt ruvennut mietityttämään kun tätä ketjua on lukenut,josko sittenkin vaihdattais nuo vaihdelaatikon öljyt.Eli löytyykö näille ZF 6HP vaihteistoille jostain dataa/huolto-ohjelmaa,jossa ilmoitetaan tehtaan toimesta öljyn vaihtoväli?
                          Minulle vastattiin Espoon Laakkosella pari vuotta sitten kun kysyin, että ei ole huolto-ohjelmassa. Sanoivat, että vaihtavat pyydettäessä, mutta ei mielellään yli 100tkm ajettuihin, jos ei ole aiemmin vaihdettu. Oma aski on varmaankin "karvalakki" 6HP19, vai liekö sama laite, mutta eri turbiinilla(?).
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by esa`pentula View Post
                            Varmaan koko kanan purukalusto heitetty sitten tänne? Tälläkin hetkellä pöydällä zf 6hp26 (e61:sestä), 5hp19 (e46 330i). Eikä ole ensimmäiset eikä viimeiset vihreäkilpiset zf:ät
                            Jotka pöydällä ovat.
                            Kutakuinkin ne kaikki Suomen kananhampaat on sitten siellä.
                            Suomen romisketjussahan nuo ZF:n vihreäkilpiset ovat käytännössä ongelmajätettä, niiden todella pienen kysynnän vuoksi.
                            Toki, näitäkin Suomessa toki aina vuodessa jokunen hajoaakin kun oikein yritetään(muutama tilttaa öljynvaihtoihin/öljyn vähyys+väärä öljy+paskashokki ja muutama ihan aina revitään hajalle), mutta kyllähän 9/98-uudempien ZF laatikoiden hajoaminen on enemmänkin todellinen harvinaisuus kuin arkipäivää. vain ajamalla sitä ei kyllä juuri hajoita mikään.
                            Miksi sinulla on niitä on "pöydällä"? Konkreettisesti?

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Suomen romisketjussahan nuo ZF:n vihreäkilpiset ovat käytännössä ongelmajätettä, niiden todella pienen kysynnän vuoksi.
                              Suomen romisketjuissa tuntuu nykyisellään olevan monien muidenkin tavaroiden kysyntää rajoittavana ja pienentävänä tekijänä lähinnä hinta. Kas, kun internet ja ebaykin on keksitty, ja ällistyttävän moni nykyään osaa niitä käyttää. Ja jos sen varaosahaun sijasta osaa kirjoittaa bildelsbasen niin voi todeta senkin ihmeen kun osat halpuvat puolella...

                              Comment

                              • esa`pentula
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2009
                                • 1390
                                • Tampere

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Kutakuinkin ne kaikki Suomen kananhampaat on sitten siellä.
                                Suomen romisketjussahan nuo ZF:n vihreäkilpiset ovat käytännössä ongelmajätettä, niiden todella pienen kysynnän vuoksi.
                                Toki, näitäkin Suomessa toki aina vuodessa jokunen hajoaakin kun oikein yritetään(muutama tilttaa öljynvaihtoihin/öljyn vähyys+väärä öljy+paskashokki ja muutama ihan aina revitään hajalle), mutta kyllähän 9/98-uudempien ZF laatikoiden hajoaminen on enemmänkin todellinen harvinaisuus kuin arkipäivää. vain ajamalla sitä ei kyllä juuri hajoita mikään.
                                Miksi sinulla on niitä on "pöydällä"? Konkreettisesti?


                                Kyllä ne on arkipäivää, viikoittain tulee korjattavaksi. Vähemmän gm askeja mulla on ollut huollossa, reilusti myös x5 ja 7 sarjan askeja.

                                5hp19:sta oli keskisupportista ampunut lukkorengasuran pois ja täten pakki ei toiminut, voin laittaa jossain vaiheessa vaikka kuvan.

                                6hp26 paukutti vaihteita, vaihdoin varoiksi yhden pakan tiivisteet ja tein pari painetestiä, venakoneiston lähetin saksaan korjattavaksi, mutta oli niin huonossa kunnossa ettei saanut kuntoon joten uusi on tulossa.

                                Tällä hetkellä jonossa on 5hp18 vihreällä lätkällä ja gm 5l40e. Joku 6hp on myös tulossa ilmeisesti.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎